Moderator: Redaktörer
Svante skrev:En spole blir som en turbin med ett svänghjul på. Har det vär kommit igång så flödar vattnet lätt igenom, men ve den som försöker ändra flödet.
Strmbrg skrev:Svante skrev:En spole blir som en turbin med ett svänghjul på. Har det vär kommit igång så flödar vattnet lätt igenom, men ve den som försöker ändra flödet.
Då kanske inte min liknelse med vattnets massa i är helt åt fanders då...
Svante skrev:Nej just det, vattnets massa får en liknande effekt, men motsvarar typiskt en mindre induktans.
Jag kommer att tänka på ett verkligt exempel på när vattnets massa är viktig. I ett litet kraftverk i Lernbo i Dalarna (och på många andra ställen säkert) så har man dragit två långa tuber, säkert 2-3 meter i diameter ovan jord från en damm ner till turbinen. I slutet av rören byggde man till ett vattentorn så att vattnet i rören kan åka upp och ner i tornet.
Som jag förstår det är tornet till för att vattnet ska ha någonstans att ta vägen i händelse av ett plötsligt turbinstopp. Vattnets massa (=induktansen) är så stor att turbinen skulle sprängas vid ett tvärstopp. Här har alltså vattnets massa en induktiv effekt, ledningen blir flödeströg precis som en induktans är strömtrög.
rikkitikkitavi skrev:så det är en ganska bra analogi med en ström genom en induktans, om man tänker sig tryck = potential.
slockna skrev:jag har lärt mig att en spole gör elektronerna snurriga så att de ramlar av.
ju lägre frekvens en signal har desto lättare har den att ta sig igenom en spole med många varv. riktigt höga frekvenser ramlar av redan efter 3 varv.
Svante skrev:
Som jag förstår det är tornet till för att vattnet ska ha någonstans att ta vägen i händelse av ett plötsligt turbinstopp. Vattnets massa (=induktansen) är så stor att turbinen skulle sprängas vid ett tvärstopp. Här har alltså vattnets massa en induktiv effekt, ledningen blir flödeströg precis som en induktans är strömtrög.
Svante skrev:rikkitikkitavi skrev:så det är en ganska bra analogi med en ström genom en induktans, om man tänker sig tryck = potential.
"Ganska bra"? Den är perfekt. Fråga Ingvar får du höra.
(Nej visst ja, han vill att ström ska vara tryck, spänning ska vara flöde, masströghet ska vara kapacitans och gummimembransfjädring ska vara induktans. Men det funkar det också)
scoredevil skrev:Svante skrev:rikkitikkitavi skrev:så det är en ganska bra analogi med en ström genom en induktans, om man tänker sig tryck = potential.
(Nej visst ja, han vill att ström ska vara tryck, spänning ska vara flöde, masströghet ska vara kapacitans och gummimembransfjädring ska vara induktans. Men det funkar det också)
Borde inte spänning vara tryck och ström vara flöde :roll
scoredevil skrev:Svante skrev:rikkitikkitavi skrev:så det är en ganska bra analogi med en ström genom en induktans, om man tänker sig tryck = potential.
Borde inte spänning vara tryck och ström vara flöde :roll
roren skrev:En turbin med massa, Tack Svante !
Skulle man kunna tänka sig ett membran / diafragma med en betytande
massa som liksom fortsätter att suga lite av bara farten när den väl har
satts i rörelse ?
För övrigt låter det väldigt intressant med resonemanget om att byta
tryck= spänning och flöde=ström.
Skulle vara trevligt att få ta del av detta byte av metaforer.
Finns detta resonemang kanske i nå'n gammal tråd eller?
Rolf.
roren skrev:..
Jag har fortfarande lite problem att få till en bra modell för en Op förstärkare, Nå'n av er kanske har en ?
..
Rolf
Stenberg skrev:Det blir absolut enklare att lära sig hur en
op-förstätkare fungerar än att hitta på en analogi som är vettig.
roren skrev:Jag har fortfarande lite problem att få till en bra modell för en Op förstärkare, Nå'n av er kanske har en ?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster