Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Jag skulle vilja nappa här men avstår eftersom jag befarar kraftiga atmosfäriska störningar från steppade tår och störda tumregler.
PeterAkemark skrev:...till något.
Sinus och kant-vågen har ett 1:4 peak -to-peak förhållande. Kantvågen lågpassfiltreras (-6 dB/oktav) vid 30 kHz om mätningen avser DIM30 annars vid 100kHz för en DIM100 mätning.
Edit: Frekvenserna skall vara 3.18 & 15 kHz.
Svante skrev:Då duger det ju inte med en datorsignal, eftersom inte komponenterna över 30 kHz försvinner helt...![]()
dimitri skrev:Svante skrev:Då duger det ju inte med en datorsignal, eftersom inte komponenterna över 30 kHz försvinner helt...![]()
Ingen blekaste aning ang själva ämnet men att det i datorn inte skulle gå att kapa frekvensen över 30 kHz verkar lite konstigt för en som lever i en föreställning att allt går att simulera med dator/mjukvaran.
Flint skrev:
11. Finns överhuvud taget dynamisk intermodulation?//
Svante skrev:PeterAkemark skrev:...till något.
Sinus och kant-vågen har ett 1:4 peak -to-peak förhållande. Kantvågen lågpassfiltreras (-6 dB/oktav) vid 30 kHz om mätningen avser DIM30 annars vid 100kHz för en DIM100 mätning.
Darn...
Då duger det ju inte med en datorsignal, eftersom inte komponenterna över 30 kHz försvinner helt...![]()
Aja, man kan inte lyckas jämt.
Edit: Hette det DIM30, inte TIM30?
Flint skrev:
Flint skrev:Vi får uppfinna en ny metod som är mer datoranpassad.
1. Vad är det vi vill veta?
Flint skrev:2. Vad gick Dim30 och 100 ut på.
Flint skrev:3. Hur mätte man?
Flint skrev:4. Vad mätte man?
Flint skrev:5. Vad fick man för svar? %? % av vad?
Flint skrev:6. Finns det något över huvud taget att mäta.
Flint skrev:7. Vad har man för nytta av svaret?
Flint skrev:8. Hur går utvärderingen till.
Flint skrev:9. Är mätningen trovärdig?
Flint skrev:10. Säger resultatet något om ljudet?
Flint skrev:11. Finns överhuvud taget dynamisk intermodulation?
PeterAkemark skrev:Svante skrev:PeterAkemark skrev:...till något.
Darn...
Då duger det ju inte med en datorsignal, eftersom inte komponenterna över 30 kHz försvinner helt...![]()
I början var det väl TIM som senare blev DIM men vet ej säkert!
Vad är det som inte går?
Svante skrev:PeterAkemark skrev:Svante skrev:PeterAkemark skrev:...till något.
Darn...
Vad är det som inte går?
Om det hade varit så att bandbegränsningen fixades med ett brant filter så att alla deltoner i fyrkantvågen över 30 kHz blev jättesvaga, så hade det räckt med 60 kHz samplingsfrekvens. Ett ljudkort som klarar 96 kHz samplingsfrekvens hade räckt till TIM30 och 192 kHz hade nästan räckt till TIM100. Om filtret bara lutar med 6 dB/oktav så dämpas inte de högfrekventa komponenterna så mycket och då måste man ha en högre samplingsfrekvens. Högre än vad som finns på vanliga ljudkort.
PeterAkemark skrev:Svante skrev:PeterAkemark skrev:Svante skrev:PeterAkemark skrev:...till något.
Darn...
Vad är det som inte går?
Om det hade varit så att bandbegränsningen fixades med ett brant filter så att alla deltoner i fyrkantvågen över 30 kHz blev jättesvaga, så hade det räckt med 60 kHz samplingsfrekvens. Ett ljudkort som klarar 96 kHz samplingsfrekvens hade räckt till TIM30 och 192 kHz hade nästan räckt till TIM100. Om filtret bara lutar med 6 dB/oktav så dämpas inte de högfrekventa komponenterna så mycket och då måste man ha en högre samplingsfrekvens. Högre än vad som finns på vanliga ljudkort.
Jaha, ett litet praktiskt problem alltså. Ursprungligen så mättes intermodulationskomponenterna vanligen via en våganalysator, vanligen en HP 3581a. Då mättes varje enskild signal för sig, rms värdena summerades och dividerades med amplituden av den ingånde signalens rms värde osv. Här spelade filtret ingen större roll som jag kan se och våganalysatorn samt LP-filtret torde kunna ersättas med en liten FFT-process. Frekvenserna för de eventuella uppstående i.m komponeterna är ju dessutom kända!
Svante skrev:PeterAkemark skrev:Svante skrev:PeterAkemark skrev:Svante skrev:PeterAkemark skrev:...till något.
Darn...
Vad är det som inte går?
Jaha, ett litet praktiskt problem alltså. Ursprungligen så mättes intermodulationskomponenterna vanligen via en våganalysator, vanligen en HP 3581a. Då mättes varje enskild signal för sig, rms värdena summerades och dividerades med amplituden av den ingånde signalens rms värde osv. Här spelade filtret ingen större roll som jag kan se och våganalysatorn samt LP-filtret torde kunna ersättas med en liten FFT-process. Frekvenserna för de eventuella uppstående i.m komponeterna är ju dessutom kända!
Mja, fast den här frågan gäller ju andra sidan, före apparaten. Om inte alla flanker är så branta som de ska vara så kanske man inte provocerar fram blockeringarna i förstärkaren och då är ju mätsignalen värdelös.
Jag vill alltså generera signalen i datorn, men är bekymrad över att inte allt som ska finnas i signalen kommer att finnas där.
Analysen av det som kommer ut är jag mindre bekymrad över.
Svante skrev:Flint skrev:Flint skrev:Vi får uppfinna en ny metod som är mer datoranpassad.
1. Vad är det vi vill veta?
Det beror på vem vi är och när vi är vi.
Flint skrev:2. Vad gick Dim30 och 100 ut på.
Att se om en motkopplad förstärkare blev blockerad under fyrkantsvågens flanker.Flint skrev:3. Hur mätte man?
Genom att köra signalen genom förstärkaren och titta på spektrum...?Flint skrev:4. Vad mätte man?
TIM ?Flint skrev:5. Vad fick man för svar? %? % av vad?
Man fick nog främst ett spektrum som hade extra spektrala komponenter som inte fanns där från början.Flint skrev:6. Finns det något över huvud taget att mäta.
Jadå. Jag använde en linjl till det ibland.Flint skrev:7. Vad har man för nytta av svaret?
Det beror på vad man har mätt och varför.Flint skrev:8. Hur går utvärderingen till.
Det beror på vem som gör den och i vilket syfte.Flint skrev:9. Är mätningen trovärdig?
Det beror på vem som gör den och i vilket syfte.Flint skrev:10. Säger resultatet något om ljudet?
Ja, det tror jag. De flesta metoder som bygger på spektralanalys av en signal som har passerat objektet ger information om objektets olinjäritet. Och sånt vill man ju veta.Flint skrev:11. Finns överhuvud taget dynamisk intermodulation?
Ja... Fast om den är ett problem idag är väl mer tveksamt.
IngOehman skrev:Menar att många av de texter som formulerades på den
tiden var gravt vilseledande och pekade ut ett ickeproblem
som problemet. HiFi-världen fördes bakom ljuset.
phon skrev:Länge sen jag höll på med TIM och sånt, men vad jag kommer ihåg så mätte jag mest på de enskilda stegen och deras förmåga att återge branta flanker.
Det var väl mest Millereffekten som spökade, och ofta en "bit in" i förstärkaren. Det satt/sitter ofta 10-100pF eller nåt mellan en kollektor och tillbaks till basen som begränsade slewraten rejält. Det är sånt jag fortfarande tittar efter på schemat till en stärkare.
Jag vet att jag mätte den motkopplade bandbredden på en förstärkare och fick avrullningen uppåt vid en viss frekvens. Sedan minskade jag "Millerkondingen" ordentligt, men fick ändå exakt samma övre gränsfrekvens.
Den stora skillnaden var att det lät helt olika om förstärkaren, så jag satte en omkopplare som switchade mellan kondingarna, det visade sig vara helt olika ljud i de båda lägena.
Jag mätte sedan den icke motkopplade övre gränsfrekvensen och fick nånting i stil med 2 respektive 8 kHz med de två kondingarna, medan den motkopplade var samma i båda fall, runt 30 kHz eller nåt, kommer inte ihåg alla detaljer så noga. Rätt låg inre bandbredd, och det var enkelt att höra skillnaden.
Den globala motkopplingen borde ha fixat detta men det gjorde den inte, det lät betydligt sämre med den lägre interna slewraten, även fast den uppmätta övre gränsfrekvensen var samma i de båda fallen.
Inget utpräglat hifi-aktigt, har för mig att det var min gamla Sonab R4000, eller möjligen ett hembygge av liknande sort.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster