Ett litet lyssningstest...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Vilken är vad?

Fil A är orginalet och låter (subjektivt) bäst
0
Inga röster
Fil B är orginalet och låter (subjektivt) bäst
11
38%
Fil A är orginalet men B låter (subjektivt) bäst
3
10%
Fil B är orginalet men A låter (subjektivt) bäst
1
3%
Jag hör ingen skillnad
6
21%
Jag har inte lyssnat men kan inte låta bli att svara i omröstningsfrågor
8
28%

Antal röster : 29

Användarvisningsbild
philip

Ett litet lyssningstest...

Inläggav philip » 2009-07-17 19:30

*** UPPDATERING ***
Facit på sida 2!

Denna tråd har inte med något att göra förutom att det är kul så ni behöver inte ha taggarna utåt. :D

För er som är intresserade finns det en fil här:

http://www.grandqvick.se/bilderhifi/090717.zip

Jag önskar att ni svarar på omröstningen bara om ni har lyssnat noga, det är inte helt lätt att höra skillnad på filerna så använd gärna er bästa lyssning. Fuska inte med att titta eller analysera filerna så blir det ännu bättre.

En av filerna är alltså orginalet, en är processad.

Låten är Shelby Lynnes "wall in your heart" som valdes helt slumpmässigt, men den är fin!

Jag avslöjar vilken som är vad och vad som gjorts i processingen inom kort. Ni får gärna skriva hur ni uppfattade skillnaden om ni uppfattar någon skillnad dvs.

Vänligen,

Philip[/b]
Senast redigerad av philip 2009-07-18 17:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-07-17 19:56

Kul. ska lyssna ikväll eller imorgon fm!

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-07-17 20:15

Det här är roligt. Jättetack philip.

Jag tycker så här. Spelar nu via mina datorhögtalare.

Track A tycker jag låter bättre i basen än Track B, mer tryck och mer accentuerad men samtidigt mer forcerad och det gäller speciellt i början av låten. Rösten är i och för sig ok och låter framåt, men samtidigt tillrättalagd, fram till ungefär 40 sek in på låten för då kommer det in en röst till. Därifrån låter det mer hoptryckt och ansträngt. Då ljudet blir mer komplext, så sjunger inte låten ut. Det engeska ordet congested tycker jag passar in. Det vill säga, då nästa röst kommer in blir det trångt, d v s för mycket. Jag spelar på rätt så låg nivå så det är inte förstärkaren.

Track B låter kanske lite avslagen och såsigare i basen i början av låten i jämförelse med Track A och rösten då den kommer in låter mer "naken" eller tillbakadragen men också naturligare. Det låter som ett något lägre tempo än Track 1. Men efter 40 sekunder då det kommer in en röst till, Sound on sound eller vad det är, så tycker jag att det bara blir bättre och förlösande för låten d v s motsatsen till track A. det låter faktiskt riktigt trevligt att få höra ett komplexare ljud som håller. För mig så början av låten förberedelse till senare del av låten och därför blir kontrasten mellan början och efter 40 sekunder större i Track B och det gillar jag.

Vilken tycker jag är bäst. Ja eftersom jag prioriterar rösterna i denna låt så föredrar jag Track B. Detta gäller spelat över datorhögtalare. Jag skall bränna låtarna och spela på anläggningen istället, så får vi se om jag tycker lika då som nu.

Jag gillar musiken och hennes röst :) Tack philip för vänligheten.

MvH
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2009-07-17 20:18, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-07-17 20:15

A är ju 'släpig' och svår lyssnad, därför är B subjektivt bäst :?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-07-17 20:28

Jag hör ingen skillnad. Har inte bästa lyssningen vid datorn, dock så om skillnaden finns i basen så är jag rökt :D .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-07-17 20:34

Haha, nu har jag fuskat, men jag väntar...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-07-17 20:43

Ajabaja, Svante- inte fuska. :wink:

Jag har inte fuskat- men jag tycker att track A har ett bättre flyt i musiken. Men jag tror att den obehandlade filen är track B.

..och jag kan ha fel, förstås- men den prestigeförlusten får jag ta.
Senast redigerad av Richard 2009-07-17 20:48, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-07-17 20:47

Richard skrev:Ajabaja, Svante- inte fuska. :wink:

Jag lyssande ju först... :)

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2009-07-17 20:49

Svante skrev:Haha, nu har jag fuskat, men jag väntar...

nämen Svante... :wink:

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-07-17 20:49

A låter hårdare och lite påträngande. B låter mjukare, naturligare och bättre. Jag gissar att B är originalet.

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2009-07-17 21:02

Lyssnade i sennheiser HD570 Lurar och kan inte höra skillnad.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-07-17 21:20

Först lyssnade jag i lurar och tyckte mig höra skillnad, sen efter några växlingar tappade jag bort mig och nu tycker jag dom låter lika... Har också lyssnat i stereon och där låter dom också lika tycker jag...

(Nu kan jag alltså inte skylla på att jag bara lyssnat i dom halvdana datorhögtalarna medan jag diskade i köket)

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2009-07-17 21:39

Så himla skoj att så många redan lyssnat :)

Jag ska gå och ta en öl men återkommer imorgon med facit.

Tappar tråden fart får ni gärna spekulera i vad jag gjort med den processade versionen.

Svante, du får inte spekulera eftersom du fuskat. Men PMa gärna mig svaret :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-07-17 21:54

Nu har jag lyssnat igen fast på annat sätt och nu vete tusan om jag hör skillnad :? :lol: Jag går också och tar en öl :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2009-07-17 21:59

Öl här också, spännande!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-07-17 22:09

Samma här! :)

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2009-07-17 22:41

Tycker B låter en skvätt bättre men anar att A är orginalet

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-07-17 23:00

Rösten ligger starkare på A, men tusan vet om inte allt gör det.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-07-17 23:08

B låter klart bättre speciellt i diskanten som känns nedtonad och luddig på A. Grabbar ni måste skaffa bättre dator högtalare.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-07-17 23:18

Mitt svar är alternativ 2

Fil A låter mer jämntjockt och mekaniskt/syntetiskt.
I fil B upplever jag en mer levande frasering i både röst(er) gitarr-, bas- och trumspel.
Jag utesluter inte helt att bästa möjliga multibandskomprimering intelligent använd skulle kunna grundlura mig.
Om A (mot min förmodan) skulle vara originalet måste jag ge philip en eloge för lysande hantverk :oops:
Vid första genomspelningen via datorhögtalarna föredrog jag fil A, sedan har jag spelat genom den stora anläggningen dels via den inbyggda DACen i min USB-anslutna Edirol och dels via TOSlink från den till min gamla favorit-DAC och i de båda fallen upplever jag tveklöst B som den bättre. 8)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-07-17 23:26

Varför är det ingen som tycker att A är orginalet samt låter subjektivt bäst? Det tycker jag är lite oroande. Det skulle möjligtvis kunna tyda på att filerna i stort sett är lika. 8O Jag hoppas att filerna verkligen skiljer sig från varandra och att den ena är processad såsom förutsättningarna var givna.

philip skrev:En av filerna är alltså orginalet, en är processad.

Jag avslöjar vilken som är vad och vad som gjorts i processingen inom kort. Ni får gärna skriva hur ni uppfattade skillnaden om ni uppfattar någon skillnad dvs..

Nä, nu får det bli ett glas vin :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-07-17 23:56

philip skrev:Svante, du får inte spekulera eftersom du fuskat. Men PMa gärna mig svaret :wink:

Okidoki. Fniss... :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-07-18 00:01

Svante skrev:
philip skrev:Svante, du får inte spekulera eftersom du fuskat. Men PMa gärna mig svaret :wink:

Okidoki. Fniss... :D

Jag vill oxå [s]fuska[/s]titta :evil: :? :)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-07-18 00:22

Jag avvaktar tills facit kommer och lyssnar i stället på lite äldre studioinspelad musik med både liv och luft, Quincy Jones dubbelalbum I Heard That!! från 1976. Mina tidiga USA-pressningar är tyvärr långt ifrån perfekta, men det låter ganska fantastiskt ändå. Sannolikt fanns ingen digital fördröjningslänk för styrning av spåravstånd på gravérverken på den tiden, så förhoppningsvis lyssnar jag på helanalogt ljud från ax till limpa nu.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-07-18 08:46

Utan att ha läst några kommentarer; A lät litet hårdare och mer ansträngt på något sätt. B lät mer avslappnat. Jag föredrar B.

Hälsn. Michael

Edit. Jag ser att jag är i gott sällskap! :) Magnuz och mina öron måste vara släkt med varann!

Edit 2. Ju fler gånger jag lyssnar, desto mer lika varann låter versionerna. :? Konstigt, första gången var skillnaden ganska märkbar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-07-18 10:30

MichaelG skrev:Edit 2. Ju fler gånger jag lyssnar, desto mer lika varann låter versionerna. :? Konstigt, första gången var skillnaden ganska märkbar.

Jag har tidigare upplevt samma sak. Likaså att en skiva som till en början låter alldeles kass sakta blir bättre ju längre man lyssnar (ljudmässigt alltså).

Gissar att det är en tillvänjningseffekt, att hjärnan accepterar och korrigerar det man hör. En sorts omvänd placeboeffekt, dvs man luras tro att ingen skillnad föreligger fast det finns en sådan.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-18 11:26

Jag hör ingen skillnad. Mätningen spar jag.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-07-18 11:26

Ja, det blir faktiskt knepigare med fler genomlyssningar, detaljer jag noterat i B hör jag i stort sett lika bra i A nu.
Trots allt upplever jag frassluten i sången som mer musikaliskt trovärdiga i B med naturligare uttunning. I A är det mera rakt och tvärt slut, men skillnaden är så liten att jag nog inte skulle klara en bra blindtestserie.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-07-18 12:18

Eftersom folk, med mig själv inräknat, tycker att det är så liten skillnad att man kanske kunde missa det i en blindtest, vore det intressant att se resultatet. Hur mycket signalbehandlig har någon av filerna råkat ut för? Och om det är kompression pålagt på en av filerna- hur mycket är det, och föredrogs den okomprimerade framför den påverkade?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-07-18 12:26

B låter bäst även om skillnaden inte är så stor. Dock så är själva ljudet på inspelningen inget vidare.
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Nästa

Återgå till Teknikforum