AVR som filter till Basmoduler --> Vilken brytfrekvens?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LageB

AVR som filter till Basmoduler --> Vilken brytfrekvens?

Inläggav LageB » 2009-07-09 15:19

Hej alla vänliga här på Faktiskt (som vanligt)

Vet ej vart detta ämne lämpar sig bäst, men provar här på teknikforumet.. :)

(1) Köpte mig en begagnad Denon 2807 igår (aldrig ägt Denon tidigare så det ska bli intressant)
Har tänkt mig att använda Receivern till 2-kanal musik.

(2) Köpte mig 2 st 10" Bremenbaselemnt förra året, men ej blivit använda än.

(3) Tänkte koppla ihop Bremenbasarna med 2807:ans LFE utgång -> y-split --> till 2-kanalig slutsteg (ev.A500) -> Drivning 2 basmoduler.
Bild finns på tråden: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=29447
Bakom dom undre "elementgallren" gömmer sig 2st Betonglådor (=Tung massa->minimera vibrationer) där det är tänkt att Bremenbasarna ska husera framgent.

(4) "Frontarna" består av Fostex F200A-element (+HDS diskant framgent).
Om frontarna får agera sluten låda (som på bilden i länken) blir f3 ca 100-120Hz. Om jag däremot bygger om Frontarna så jag får portade lådor kan jag få f3=60-80Hz (tror jag)

(5) Vad jag förstår av all samlad expertis, så bör delning Bas/Frontar vid 80Hz vara den optimala

(6) Vad jag förstårså är Denon's delningfilter 24dB LP, 12dB HP ?

Nu slutligen min simpla fråga, som säkert är svår att svara generellt på, men, alla synpunkter uppskattas storligen:

Q: Vad tror ni är den bästa versionen av Frontarna?
Dvs slutna, eller Portade ? (M.a.p punkt 4-6 ovan)

Tack så mycket på förhand :oops:

Edit: Rubrik

LageB

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2009-07-13 23:46

Jag hade inte riktigt koll på f3 (-3dB) punkterna i mitt förra inlägg. Vi tar det från början.

Vid simulering ger mitt F200A-element följande SPL diagram

SLUTEN Låda Qtc= 0,7

Bild

Basreflex

Bild

Om jag nu låter basmoduler avlasta dessa Toppar (F200A) med att använda inbyggda filtret på AVRen vid 80Hz (som ska vara 24dB LP, 12dB HP)

Vilken version av Topparna borde i så fall vara bäst? Den Slutna lådan, eller BR?

Mvh
LageB

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-14 00:36

Fasen... :? , jag försöker komma ihåg vad tråden hette, och var den låg, men jag hittar den inte!

Det var en tråd där din frågeställning togs upp, av bla IÖ! :)

Jag minns inte allt, men det snackades om extrema lösningar som underavstämningar av toppar etc....

Jag kan inte ge dig något expertråd :? , men om jag var du, så hade jag sett till att dämpa topparna lagom ordentligt med gullfiber, för att sedan plugga igen reflexerna.
Då borde du sänka Q och fo en smula, och då får du ett gynnsammare
fall på topparnas kurva, för att få en bättre intregration, med basmodulerna, över delningen! :wink:

Alternativet är att prova dig fram med olika basreflexavstämningar, vid eller strax över delningen. Men det blir mycket mätande och trixningar, då du inte kan justera delningsfrekvenserna på filtret, om jag förstått dig rätt?

Oh vise män på faktiskt, rätta mig om jag har fel :D

(sen är det bara att huka! 8) )

Lycka till!
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-07-14 01:08

nadifierad skrev:Fasen... :? , jag försöker komma ihåg vad tråden hette, och var den låg, men jag hittar den inte!

Det var en tråd där din frågeställning togs upp, av bla IÖ! :)
...
Oh vise män på faktiskt, rätta mig om jag har fel :D

(sen är det bara att huka! 8) )

Lycka till!

Kan det vara den här tråden:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=26471
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-14 01:10

Tack paa! Det var den jag menade. :)

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2009-07-14 12:16

Tack Nadifierad & Paa,

Måste säga att Paas länkade tråd är synnerligen intressant....
Jag behöver dock läsa den många gånger för att helt förstå innehållet, speciellt hur jag kan tillgodogöra mig all information till mitt projekt.

Jag har idag "lyxen" att kunna laborera med olika kombinationer. Befintliga lådor, både Topparna och basmodulerna har idag tillräckligt stora volymer för att jag enkelt kan variera mellan slutna och portade varianter.

Alt.1 Toppar slutna, Basmodul slutna
Alt.2 Toppar BR, Basmodul slutna
Atl.3 Toppar BR, Basmodul BR
Alt.4 Toppar slutna, Basmodul BR

Basmodulerna består av bremenbasar. Jag har ej simulerat dom än, men, jag förmodar att det går att få en gränsfrekvens runt 27Hz (både sluten och BR?)

Som sagt, det kommer att ta ett tag att smälta allt matnyttigt i Paas tråd, men, vad jag förstår så:

(Vi pratar här nedan om THX delning)
(1) Basmodulen bör ha så låg gränsfrekvens som möjligt
(2) Basmodulen tycks lättare att integrera om den är sluten, oavsett om toppen är BR eller Sluten?

IÖ skrev:
Bäst fungerar de dock med slutna lådor som naturligt börjar falla vid 80
Hz som toppsystem, samt med bassystem som går rimligt djupt och/eller
faller flakt. Och - med bas- och toppsystem på samma avstånd från lyss-
narna.

Tyvärr, så börjar mina F200-toppar att falla redan runt 120-140Hz (see SPL diagram tidigare) vilket tycks eliminera möjligheten för mig att ha Topparna slutna... :cry:

Men IÖ skrev:
Ett annat sätt att göra felen mindre än så, är att försöka matcha basens avrullning med huvudsystemets, vilket faktiskt kan ske genom att förse huvudsystemet med en basreflexavstämning nere vid typ 20 Hz*. Alltså inte för att ändra dess tunkurva, men för att optimera samarbetet

Jag kan enkelt underavstämma mina F200A-toppar så att jag kan få samma gränsfrekvens som basmodulerna (tror jag)

Men, de simularingar Paa gjorde.
Paa skrev:
Ok, ett system med frontar och basmoduler som båda har basreflex med 25 Hz gränsfrekvens, delat med ett standard 80Hz 12/24 dB THX-filter:

Alltså, dom simuleringarna såg inte roliga ut...

Vad göra ?

Kanske Topp=BR samt Basmodul=Sluten är bäst för mig ?

LageB

Richard
Inaktiverad

Re: AVR som filter till Basmoduler --> Vilken brytfrekven

Inläggav Richard » 2009-07-15 08:38

LageB skrev:Hej alla vänliga här på Faktiskt (som vanligt)

Vet ej vart detta ämne lämpar sig bäst, men provar här på teknikforumet.. :)

(1) Köpte mig en begagnad Denon 2807 igår (aldrig ägt Denon tidigare så det ska bli intressant)
Har tänkt mig att använda Receivern till 2-kanal musik.

Det blir ju kanon.

(2) Köpte mig 2 st 10" Bremenbaselemnt förra året, men ej blivit använda än.

(3) Tänkte koppla ihop Bremenbasarna med 2807:ans LFE utgång -> y-split --> till 2-kanalig slutsteg (ev.A500) -> Drivning 2 basmoduler.
Bild finns på tråden: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=29447
Bakom dom undre "elementgallren" gömmer sig 2st Betonglådor (=Tung massa->minimera vibrationer) där det är tänkt att Bremenbasarna ska husera framgent.

(4) "Frontarna" består av Fostex F200A-element (+HDS diskant framgent).
Om frontarna får agera sluten låda (som på bilden i länken) blir f3 ca 100-120Hz. Om jag däremot bygger om Frontarna så jag får portade lådor kan jag få f3=60-80Hz (tror jag)

(5) Vad jag förstår av all samlad expertis, så bör delning Bas/Frontar vid 80Hz vara den optimala

Ja- men prova andra delningar också. Denonreceivern är mycket flexibel.

(6) Vad jag förstår så är Denon's delningfilter 24dB LP, 12dB HP ?

Ja.

Nu slutligen min simpla fråga, som säkert är svår att svara generellt på, men, alla synpunkter uppskattas storligen:

Q: Vad tror ni är den bästa versionen av Frontarna?
Dvs slutna, eller Portade ? (M.a.p punkt 4-6 ovan)

Slutna ihop med subbas.

Grattis till din fina förstärkare.
För att få ett bättre ljud kan du köra subbarna i stereo via preout+ separat yttre aktivt filter, delat vid 80 hz.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2009-07-15 10:03

Tack för svaret Richard, det ska blin spännande att använda Denon receivern (bra kritik här på Faktiskt)

Richard skrev:För att få ett bättre ljud kan du köra subbarna i stereo via preout+ separat yttre aktivt filter, delat vid 80 hz.

Denons Subfilter (som ju är typ av aktivt LP filter 24dB) hoppas jag duger bra för mig. På vilket sätt är ett externt filter bättre tycker du?

Mvh
LageB

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-07-16 09:20

LageB skrev:Tack för svaret Richard, det ska blin spännande att använda Denon receivern (bra kritik här på Faktiskt)

Richard skrev:För att få ett bättre ljud kan du köra subbarna i stereo via preout+ separat yttre aktivt filter, delat vid 80 hz.

Denons Subfilter (som ju är typ av aktivt LP filter 24dB) hoppas jag duger bra för mig. På vilket sätt är ett externt filter bättre tycker du?

Mvh
LageB

Möjligheten att köra stereo även i basen- med ett externt stereofilter,via pre-out, är ju trevlig. Annars blir det ju mono, fast du har två subbar. Denons filter är ju ett monofilter för subbasen.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2009-07-17 11:00

Rickard: OK :) , det är klart att det är bra med Stereo om man delar högt. Jag var rädd att själva filtret på Denon inte höll så hög kvalitet men vad jag förstår på ditt svar så var det inte orsaken till det externa filtret..

Rickard, paa och alla andra:
Om vi säger att jag har sluten Qtc=0.7 (se SPL diagram tidigare post)
Som ni ser, börjar kurvan falla svagt redan vid 120-150Hz. Om jag använder THX flitret med delning h80Hz - får jag inte en dipp i frekvensgången runt 70-120Hz då ?

Mvh
LageB

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-07-18 00:54

Dina toppar faller mycket lite redan som slutna ner till 80Hz. Så pass lite att det "felet" troligen är mycket mindre än andra problem, som tex rumsresonanser.

Mitt grundtips är därför att köra med slutna toppar.
Jag föredrar enkelhet som utgångspunkt och varje sak som ökar komplexiteten måste kunna påvisa att saker blir bättre för att den skall införas.

Delningsfrekvensen skulle jag rekommendera att du provar 80Hz, 100Hz, 120Hz. Jag körde tidigare med 100Hz delning pga den bioförstärkarens brister och kör nu 80Hz, men jag skulle inte påstå att det är av någon avgörande betydelse.
Rent teoretiskt så är 80Hz bättre, men skillnaden som jag upplevt i praktiken mellan 80Hz och 100Hz delning är så liten att jag inte kan höra skillnaden då jag använder normalt musikmaterial.

Fördelen med 80Hz delning är:
Du får riktning på basen mellan 80-100Hz.
Du delar lite längre ifrån de frekvenser som örat är känsliga för.

Fördelen med 100Hz (eller högre) delning är:
Du avlastar effekt från topparna. Dvs mindre värme genereras i talspolarna, vilket bör ge en liten aning mer detaljer.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-07-18 03:30

Det kanske vore en idé att kasta in en sandfylld plastpåse samt lite mer dämpmaterial i topplådan och labba tills det börjar närma sig Q 0.7 och 80hz... Dippen kommer mötas upp av att basmodulerna inte faller oändligt brant. Det ska börja fattas energi redan ovanför delningsfrekvensen för att det inte ska bli en bula när man summerar de två högtalardelarnas kurvor.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-18 20:59

Men om han redan har q-0,707, och sedan minskar volymen med sand!? Då kommer ju Q att stiga ytterligare, plus att han får en ikke önskvärd puckel, innan kurvan faller nedåt!?

Eller har jag missat något? :)

Återgå till Teknikforum