Moderator: Redaktörer
philip skrev:Lite antiklimax för mig eftersom jag fick ett brådskande jobb, så jag kan inte utvärdera resultatet med er idag. Men facit kommer här, som utlovat:
A, LAME 320Kbit (från wavelab 5 så LAME encodern/decodern har ca 5 år på nacken)
B, ORGINALET
Bill50x skrev:philip skrev:Lite antiklimax för mig eftersom jag fick ett brådskande jobb, så jag kan inte utvärdera resultatet med er idag. Men facit kommer här, som utlovat:
A, LAME 320Kbit (från wavelab 5 så LAME encodern/decodern har ca 5 år på nacken)
B, ORGINALET
Men ingen komprimering? Lyssnade alldeles nyss och hann inte komma med någon kommentar innan facit dök upp. Men min gissning var att B var originalet eftersom den lät renare och mindre komprimerad. Men komprimeringen hade jag tydligen fel om...
/ B
Svante skrev:En liten poll i pollen...
Hur många av er som tyckte er höra en skillnad testade blint?
(Ingen värdering i det ena eller det andra, jag vill bara veta, så alla får gärna svara)
Själv lyssnade jag först öppet och tyckte kanske att jag hörde skillnad. Sen lyssnade jag blint och fick FFRRRF. Det var i ganska dålig lyssning, så det är möjligt att det går att höra under andra förhållanden.
Sen mätte jag och såg det tvära diskanttappet som är typiskt för snålkodning, och att max utstyrning och toppfaktor var på hundradelen av en dB lika.
Svante skrev:En liten poll i pollen...
Hur många av er som tyckte er höra en skillnad testade blint?
(Ingen värdering i det ena eller det andra, jag vill bara veta, så alla får gärna svara)
Själv lyssnade jag först öppet och tyckte kanske att jag hörde skillnad. Sen lyssnade jag blint och fick FFRRRF. Det var i ganska dålig lyssning, så det är möjligt att det går att höra under andra förhållanden.
Sen mätte jag och såg det tvära diskanttappet som är typiskt för snålkodning, och att max utstyrning och toppfaktor var på hundradelen av en dB lika.
MattiasKarlsson skrev:Lyssna inte blint.
petersteindl skrev:Jag fattar snart inte nåt av allt käbbleri angående blindtester på detta forum. Sorry.
petersteindl skrev:MattiasKarlsson skrev:Lyssna inte blint.
Öh,......... lyssnade du inte blint?Jag fattar snart inte nåt av allt käbbleri angående blindtester på detta forum. Sorry.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Vad menar du med testade blint?
dimitri skrev:petersteindl skrev:MattiasKarlsson skrev:Lyssna inte blint.
Öh,......... lyssnade du inte blint?Jag fattar snart inte nåt av allt käbbleri angående blindtester på detta forum. Sorry.
MvH
Peter
Peter, det står inte "jag lyssnade inte blint" i MKs inlägg
Bill50x skrev:Positivt att så många tyckte B lät bäst och också trodde det var originalet. Själv är jag förvånad över att skillnaden hördes mellan 320k mp3 och wav. Normalt brukar det vara mycket svårt att skilja en 320k mp3:a från originalet.
Vad är det för musik/artist förresten?
/ B
petersteindl skrev:dimitri skrev:petersteindl skrev:MattiasKarlsson skrev:Lyssna inte blint.
MvH
Peter
Jo det gör det med tanke på MattiasKarlssons normala bruk av svenska språket, åtminstone såsom jag uppfattar det som MattiasKarlsson skriver. Men MattiasKarlsson kan svara för sig själv angående vad han menade och jag tror MattiasKarlsson kommer att ge ett korrekt svar. Om man bokstavlingen skall uppfatta det MattiasKarlsson skrev så blir det i så fall en uppmuntran till andra att inte lyssna blint även om utropstecknet saknas och det är ännu värre.
Dessutom skriver du inte själv hur du uppfattar det som MattiasKarlsson skrev. Kom med konstruktiv kritik. Än så länge håller jag fast vid det jag skrev.
MvH
Peter
lennartj skrev:Vi har uppenbarligen olika sätt att lyssna.
Min förmodan om försämrade frasslut (mer tvär avslutning i stället för gradvis avtagande) i A hade jag inte trott mig om att höra från LAME 320kbps. Sådana fenomen blir uppenbara neråt 128 kbps för de flesta.
Bitreducering är ju också en form av komprimering, fast det till viss del handlar om att sätta små signalvariationer till noll.
Svante skrev:Så även om innehållet i filerna var okänt så baserar alla sina svar på en enda lyssning och det säger ju inte så mycket.
Richard skrev:lennartj skrev:Vi har uppenbarligen olika sätt att lyssna.
Min förmodan om försämrade frasslut (mer tvär avslutning i stället för gradvis avtagande) i A hade jag inte trott mig om att höra från LAME 320kbps. Sådana fenomen blir uppenbara neråt 128 kbps för de flesta.
Bitreducering är ju också en form av komprimering, fast det till viss del handlar om att sätta små signalvariationer till noll.
Troligen får du revidera dina åsikter efter detta test.* 320 kbit snålkodning kunde du ju höra som en försämring.
* Jag gör det ivartfall ( reviderar, alltså ).
Bill50x skrev:Svante skrev:Så även om innehållet i filerna var okänt så baserar alla sina svar på en enda lyssning och det säger ju inte så mycket.
Vilka alla? Jag lyssnade många gånger, dels aktivt, dels medan jag sysslade med annat. Jag lyssnade dels i min "stereo" dels i datorhögtalarna.
/ B
Svante skrev:
Innan du reviderar, kan du göra ett blindtest med någon sorts konfidens? Det är som sagt väldigt enkelt om du har datorn kopplad till stereon, och det vore ju synd om du sågade mp3-kodning i onödan, eller hur?
http://user.faktiskt.io/svante/ABFiles.exe
dimitri skrev:petersteindl skrev:dimitri skrev:petersteindl skrev:MattiasKarlsson skrev:Lyssna inte blint.
MvH
Peter
Jo det gör det med tanke på MattiasKarlssons normala bruk av svenska språket, åtminstone såsom jag uppfattar det som MattiasKarlsson skriver. Men MattiasKarlsson kan svara för sig själv angående vad han menade och jag tror MattiasKarlsson kommer att ge ett korrekt svar. Om man bokstavlingen skall uppfatta det MattiasKarlsson skrev så blir det i så fall en uppmuntran till andra att inte lyssna blint även om utropstecknet saknas och det är ännu värre.
Dessutom skriver du inte själv hur du uppfattar det som MattiasKarlsson skrev. Kom med konstruktiv kritik. Än så länge håller jag fast vid det jag skrev.
MvH
Peter
Du förstår Peter, jag tolkade inte vad MK skrev. Du gjorde det.
Jag läste bara, det stod "lyssna inte blint" direkt efter Svantes inlägg alltså var det riktat till Svante var min självklara slutsats. Det fattades möjligen ett![]()
Alltså min konstruktiva kritik riktar sig mot din tolkning av vad MK skrev vilket även inbegrep din "kunskap" om hans språkbehandling.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster