Luxor högtalare 8000 kr!!!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Luxor högtalare 8000 kr!!!

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-07-18 19:12

8O
Ett skämt?
Råkat trycka en nolla för mycket?

Nog för att jag inser att de fria marknadskrafterna råder på Blocket, men detta är väl ändå att ta i...

http://www.blocket.se/dalarna/Hogtalare ... ?ca=14&w=3

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-07-18 19:13

Well, man kan ju alltid försöka. Till slut är det någon ovetande som tror han gjort ett klipp... Själv skulle jag inte ens betala 800:- för dom.

/ B

Användarvisningsbild
jsan

Inläggav jsan » 2009-07-18 19:22

Jo jag tänkte att jag skulle sälja mina nu och tjäna stora pengar :wink: när man ser vad folk tror att saker är värda , men som du säger Bill att "siste idioten är inte född" och resultatet blir att någon blir troligen nöjd och lurad

Jag köpte mitt par för 2 månader sedan för just 800:- men då fick jag iofs 5 vinylspelare och 3 förstärkare samt en Teac rullbandare på köpet , lite rimligare pris :D

Mvh Jonas

Användarvisningsbild
SeBBBe

Inläggav SeBBBe » 2009-07-18 19:51

Vilket pucko >_> Ser ofta ockerpriser på blocket, man blir ju lite småsur.. men samtidigt vet man ju att de aldrig kommer få sålt sakerna.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-07-18 20:42

jsan skrev:Jo jag tänkte att jag skulle sälja mina nu och tjäna stora pengar :wink: när man ser vad folk tror att saker är värda , men som du säger Bill att "siste idioten är inte född" och resultatet blir att någon blir troligen nöjd och lurad

Jag köpte mitt par för 2 månader sedan för just 800:- men då fick jag iofs 5 vinylspelare och 3 förstärkare samt en Teac rullbandare på köpet , lite rimligare pris :D

Mvh Jonas

Nja, jag tvivlar på det.

Framgång i affärer handlar mycket om att lära känna målgruppen.
Hur stor chans är det att "vem som helst" som browsar runt på Blocket och får syn på denna annons, blir intresserad? Chansen är noll, skulle jag vilja säga. Impulsköpen på Blocket och liknande web-platser är försvinnande liten. Att jag skulle vara ute på Blocket och leta hemmabio, men till sist köpa ett par vintage högtalare är inte speciellt sannolikt.
Målgruppen för denna högtalare är mycket liten. För den stora allmänheten är denna högtalare gammalt skräp, som körs till tippen när förrådet är städat.
Målgruppen består av det fåtal "vintage-hifi-intresserade" som finns i vårt land och inte ens alla dem. Nej, de ska också vara intresserade av Luxor och helst samla på apparater från Luxor.
Målgruppen är alltså folk som är insatta i både priser och utbud. De låter sig naturligtvis inte lockas av detta "erbjudande".

Inom vissa gränser kan man som försäljare naturligtvis tänja prisgränsen uppåt. Det finns alltid en köpare som, av någon anledning, vill och kan betala lite mer än de andra. Det är grunden för alla auktioner. Men någonstans går gränsen även för den köparen.

Vad är då detta för säljare? Hur resonerar han?
Ja, uppenbarligen har han inte funderat speciellt mycket på hur hans målgrupp "ser ut". Han är säkert insatt i vintage-hifi, är kanske samlare själv, eller allra minst känner till att det finns ett samlarintresse för äldre hifi. Han vet att denna modell är eftertraktad. Gissningsvis har han fått högtalarna gratis eller mycket billigt och tänker sig nu tjäna en slant på dem.
Det är den här typen av säljare som får mig att må illa; de som försöker "utnyttja" andra vintage-hifi-entusiaster, bara för egen vinning.
Jag säger som Magnus Uggla: "då lägger jag en pizza och ut".

Användarvisningsbild
SeBBBe

Inläggav SeBBBe » 2009-07-18 23:33

Det är ju sin sak att försöka få ett bra pris för ett sällsynt objekt. Jag kan inte se något problem i att få ut vad det är värt eller att vinna på att det inte finns någon stor tillgång på det (tillgång&efterfrågan). Fast det här är ju bara uppåt väggarna. Han kommer aldrig få sålt dem till närheten av det där priset såvida inte någon rik entusiast är sugen vill säga... :)

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2009-07-19 23:00

Hehe..det var en aning dyrt, köpte sådana där när jag var ca 12 år gammal i en lada för 100:- .Bytte bort dem mot något skräp som jag glömt idag var det var, ångrar mig lite. Snygga är dom iaf!

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2009-07-20 07:55

SeBBBe skrev:Vilket pucko >_> Ser ofta ockerpriser på blocket, man blir ju lite småsur.. men samtidigt vet man ju att de aldrig kommer få sålt sakerna.

Nä, det får man ju hoppas! Skulle någon få för sig att köpa dem så lär de ju aldrig själva få ut samma pengar, men det är ju som tidigare påpekats man är ju ute efter den där idioten som inte vet priserna. Det räcker ju att bara en dyker upp för ens egen lycka ska vara gjord. Att det sen drabbar någon annan är ju deras eget fel :? . Har själv sett åtskilliga liknande annonser och bryr mig inte längre. Testade att anmäla en liknande skojare på blocket för en tid sedan med bevis och allt för dem, men enligt blocket så är det tydligen helt ok för inget hände.

Intressant att han tror han ska få 8000 kr för ett par högtalare som han själv tydligen har värderat så högt att han placerat dem i ladugården hos korna de senaste 10 åren, fast han kanske bara är så snäll att han brukar spela vintage hifi för dem.

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2009-07-20 08:44

Nästan så man blir lite sugen på att åka och kika på underverken nån dag framöver när man ändå passerar Leksand.
Om inte annat för att höra vad som motiverar priset. 8O

Användarvisningsbild
SeBBBe

Inläggav SeBBBe » 2009-07-20 10:08

optonica skrev:Intressant att han tror han ska få 8000 kr för ett par högtalare som han själv tydligen har värderat så högt att han placerat dem i ladugården hos korna de senaste 10 åren, fast han kanske bara är så snäll att han brukar spela vintage hifi för dem.

:lol:

optonica skrev:
SeBBBe skrev:Har själv sett åtskilliga liknande annonser och bryr mig inte längre. Testade att anmäla en liknande skojare på blocket för en tid sedan med bevis och allt för dem, men enligt blocket så är det tydligen helt ok för inget hände.

Varför skulle det inte vara ok? Det finns väl inget förbud mot att ta ut vilket pris man vill? :)

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2009-07-20 10:33

SeBBBe skrev:
optonica skrev:Intressant att han tror han ska få 8000 kr för ett par högtalare som han själv tydligen har värderat så högt att han placerat dem i ladugården hos korna de senaste 10 åren, fast han kanske bara är så snäll att han brukar spela vintage hifi för dem.

:lol:

optonica skrev:
SeBBBe skrev:Har själv sett åtskilliga liknande annonser och bryr mig inte längre. Testade att anmäla en liknande skojare på blocket för en tid sedan med bevis och allt för dem, men enligt blocket så är det tydligen helt ok för inget hände.

Varför skulle det inte vara ok? Det finns väl inget förbud mot att ta ut vilket pris man vill? :)

Kanske vi på forumet som missat något. Var ju en annons i en annan tråd om någon som vill ha 30 000 kr. för någon gammal Luxorpryl. :wink:

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-07-20 13:33

Man ser mkt idiotannonser på blocket , brukar ibland dra iväg ett mail till såna här tomtar , bla såna som försöker sälja ljudiabyggsatser för det 4 dubbla av nypriset . Dom blir rätt sura när man skriver ock talar om nypriset på grejerna , men för det mesta svarar dom inte alls :D

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-07-20 14:16

De var ju coola, jag har bjudit 200 +frakt eftersom de är norrlandskörda.

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2009-07-20 22:30

Tror inte att killen har den minsta koll på sånt här, då hade han satt ett högt rimligt pris och kanske fått de sålda. Det finns många som tror att saker är guld värt bara de är gamla.. 8O

Undrar hur han tänker när buden som kommer bara sträcker sej till max ett par hundra?!

Användarvisningsbild
bajenleker

Inläggav bajenleker » 2009-07-21 20:42

Ah...det är Roland Järverup som kränger dessa, en snäll kille med mysko klädsmak.
Finns säkert prutmån.

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2009-07-22 07:54

twangbang skrev:Tror inte att killen har den minsta koll på sånt här, då hade han satt ett högt rimligt pris och kanske fått de sålda. Det finns många som tror att saker är guld värt bara de är gamla.. 8O

Undrar hur han tänker när buden som kommer bara sträcker sej till max ett par hundra?!

Så kan det nog vara. Det är nog inte helt orimligt att det finns en del som glor på antikrundan och får se hur någon sketen gammal vas säljs för åtskilliga tusen. Sedan så tycker man att sin gamla vevgramofon, eller vad det nu är man råkar hitta på vinden, i så fall borde vara värt ett par tusen.

Användarvisningsbild
pioneer

Inläggav pioneer » 2009-08-19 13:22

:x

jag skulle inte ens ta hem dem där papperskorgarna om jag fick betalt...fy fan vilka skithögar urk!

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2009-10-06 14:35

Den är ju borta nu.
Antingen upptecke Han, hon den eller det.
Eller så lyckades säljaren att få ut det pris Han Hon den eller det vile ha ut för dem..
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Återgå till Vintage-hifi