Server direkt till Squeezebox Duo? Har hittat svar...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
manger

Server direkt till Squeezebox Duo? Har hittat svar...

Inläggav manger » 2009-07-19 23:34

Jag har ett trådlöst nätverk hemma men det är tyvärr en aning segt och det är svårligen korrigerat - prefab lättbetonghus med en hel del armering i väggarna! Alternativet är att koppla en nätverkskabel mellan nätverksservern/routern och Squeezeboxen (Duo) men varken estetiskt eller äktenskapligt är denna lösning önskvärd.

Squeezeboxen har ingen USB/Firewire-ingång men! Om man skaffar en liten nätverksserver enkom till musik (1TB) och sätter den bredvid Squeezeboxen och kopplar ihop dessa med en kort nätverkkabel så ska väl överföringsproblemen vara minimrerade. Ett micronätverk!
Skulle detta fungera?
Nätverksservrar styrs och ställs dock ofta in från en annan dator - hur gör man då? Kan man koppla servern till det stora nätverket, göra alla inställningar från datorn och sedan koppla in den på micronätverket?
Ah! Hittade ett obskyrt forum med svar... Man kan koppla en NAS direkt til en Squeezeboxmed korskopplad kabel. Men! då måste nätverksservern ha eller man ska kunna installera programmet CobaltBlue samt då att SlimServern måste installeras och fungera... Suck...

Eller är det kanske så enkelt att man skaffar en "USB-Ethernet-adapter" och bara kopplar en vanlig extern USB-hårddisk till Squeezeboxen?
Fungerer icke! Slimservern måste in däremellan...

Jag får revidera mina planer på en Squeezebox... :(

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-07-20 00:11

En USB-Ethernet adapter är normalt åt andra hållet mot det du vill ha. Dvs man kan koppa in en dator som har USB portar på ett ethernet nätverk med den. Alltså är det ett externt nätverkskort.

Finns det kanske möjlighet att byta antennen i en eller helst båda ändarna för att få bukt med signalkvaliteten?

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2009-07-20 00:20

Det jag egentligen vill ha är en låda bredvid förstärkaren med all min digitala musik - dock inte en hel dator (HTPC?) med operativsystem, tangentbord, mus, mm och som kräver att TVn är på. Utan bara en liten låda med en tyst hårddisk, digital/analogutgångar, ett LCD-fönster med låtinfo och en fjärrkontroll (eller en fjärr med LCD som till Slimbox Duo). Typ som SONYs GigaJukebox-system.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-07-20 00:49

Håll ögonen öppna efter Squeezebox Touch som är på väg.
Den har USB-anslutning, bara att plugga in en disk och allt är klart.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2009-07-20 01:01

Aerob skrev:Håll ögonen öppna efter Squeezebox Touch som är på väg.
Den har USB-anslutning, bara att plugga in en disk och allt är klart.

Hoppfull! :D Om jag fattar det rätt?... så fungerar den precis som Squeezebox Classic + att man kan koppla in 1TB musik via USB och om man vill så kan köpa en Squeezebox Controller å bara ligga kvar i soffan å njuta...
Precis så! :D

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-07-20 01:27

Det är så jag har uppfattat det i alla fall.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-07-20 09:54

En annan lösning kan vara att köra ethernet över 230V-nätet. Kjelle och Classe har sådana boxar. Jag använder sådana mellan SB-servern i källaren och övriga huset. Funkar finfint.

Exempel
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-07-20 15:29

Något OT, men: Vi har nyligen köpt en gård där förre ägaren tipsade om hur man får större täckning för trådlöst nätverk m h a felaktig nätadapter!
Hans originalnätadapter - som levererade 3 volt - till den trådlösa nätverksburken var sönder så han tog en annan han hade liggande med passande kontakt - som dock levererade 10 volt! - och pluggade in.

Nu fick mycket bättre täckning!! Han hade tidigare problem med att få täckning mellan de två bostadshusen på gården, men nu var det inget som helst problem.

Som vanligt är det med reservation jag meddelar sådan här anekdotkunskap, men jag ser honom som en tillförlitlig person.

Jag antar att konstruktionens sändarstyrka var reglerad endast m h a levererad effekt för att kunna tillfredsställa regelkraven.
Det här kan ju vara ett tips för de som är villiga att riskera en bränd burk!
Mundus Vult Decipi

Återgå till Teknikforum