När det gäller den (tjockleken), så kan vi nog vara hyfsat överens om att det är standardtjocklekarna 12, 16, 19, 22 och 26 mm som gäller. 18 och 25 mm förekommer också, men kanske lite mer sällan. Hur välja korrekt tjocklek till korrekt applikation?
Jag inbillar mig att vi vill minimera lådans egenavstrålning över hela frekvensområdet, dämpa eventuella resonanser som exciteras från lådväggarna samt tillse att de resonanser som trots allt exciteras hamnar vid en "gynnsam" frekvens(?) Givet det målet kanske det kan vara på sin plats att först fråga sig hur man kan mäta de egenskaper vi vill uppnå...
Om man nu vill mäta lådans egenavstrålning, skulle man då kunna roa sig med att släpa fram mätmicken och mäta invid en sidovägg hos ett gäng testlådor med samma yttermått men varierande väggtjocklek? Man kan dra några sinussvep, men frågan är om man blir så myclet klokare på de resultaten...
Eller borde man försöka mäta (lådans) efterklangstid istället? För det är väl egentligen pudelns kärna; att minimera lådans efterklangstid. Då är ju frågan vilken efterklangstid man kan tillskriva "lådan"... Mätning av efterklangstid medelst TimDec har jag f ö på min ogjorda lista.
Eller borde man ge fan i båda av ovanstående och kladda på en accelerometer på mitten av en sidovägg eller baffel och studera hur accelerationen beter sig vid olika frekvenser och väggtjocklekar(?)...
Eller borde man helt ge fan i vad jag skrivit så här långt, kamma till sig (som en riktig ingenjör) och beräkna lådtjockleken istället?!
All input är välkommen. För att förtydliga så är alltså målet att minimera lådtjockleken, utan göra hörbara avkall på återgivningen.
//Ekan
PS. Den gamle Isidor (vart tog han vägen???) har skrivit mycket klokt om sandwichkonstruktioner i syfte att uppnå skjuvförluster i limskiktet. Finns att läsa om här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... sc&start=0
DS.