Moderator: Redaktörer
Jag tolkar det som att de använder 1:a ordningens filter elektriskt alltså endast en kondensator utan korrektion för impedansen hos eller frekvensresponsen från elementet.celef skrev:ok, isf håller jag med b&w att färre komponenter låter bättre, men tyvärr är det väl oftast så att just 1a ordn filter är nerlusat med korr så komponentantalet i det närmaste blir tvärtom
For many years, B&W’s crossover philosophy has been to strive to optimise every aspect of a speaker’s mechanical design so that only the simplest electronic adjustment is required to balance the system acoustically and musically. It makes good engineering sense, as electrical components in the path cannot add to the signal's basic quality.
The crossover that feeds the tweeter section in all of the new 800 Series products best exemplifies this philosophy. It uses, for the first time in the 800 Series, a single series capacitor developed in conjunction with one of the foremost manufacturers in Europe.
B&W’s Senior Product Manager, Mike Gough, comments, “One of the listening sessions I took part in with the development engineers was to judge the specific change wrought by moving to a single component tweeter filter on the new 804s. To my ears, that change alone could have justified a change of generation let alone the range of improvements that would come later”.
As a result of the move to 1st-order tweeter filters, the physical placement of the tweeter has moved forward towards the front of the baffle in order to achieve phase coherence with the midrange driver.
Morello skrev:Mycket tråkigt om det är så att B&W har tagit fasta på dogmen om att antalet komponenter i filtret är avgörande. Om detta stämmer har vi knappt någon seriös aktör kvar i högtalarbranschen.
Max_Headroom skrev:Morello skrev:Mycket tråkigt om det är så att B&W har tagit fasta på dogmen om att antalet komponenter i filtret är avgörande. Om detta stämmer har vi knappt någon seriös aktör kvar i högtalarbranschen.
Finns det någon kvar alls? Finska amphion?
Det kanske är min bristande slutledningsförmåga som har bestämt det. Men du har ju inte sagt något annat när jag frågat hur du har lyssnat tidigare så.Morello skrev:Vem har påstått att jag lyssnat på IS en gång vid ett LTS-möte?
Martin skrev:Det kanske är min bristande slutledningsförmåga som har bestämt det. Men du har ju inte sagt något annat när jag frågat hur du har lyssnat tidigare så.Morello skrev:Vem har påstått att jag lyssnat på IS en gång vid ett LTS-möte?
Jag har bara lyssnat på Argon 2 och de lät väldigt bra. Antar att jag skulle tycka Xenon var bra också (många verkar gilla dem) men de har jag inte hört.Morello skrev:Blev inte speciellt impad av Amphion Krypton, som jag lyssnade på med högklassig elektronik. Basen var direkt oren vid stark lyssningsnivå.Vill minnas att Krypton kostade någonstans mellan 50 och 100 kkr
Martin skrev:Jag har bara lyssnat på Argon 2 och de lät väldigt bra. Antar att jag skulle tycka Xenon var bra också (många verkar gilla dem) men de har jag inte hört.Morello skrev:Blev inte speciellt impad av Amphion Krypton, som jag lyssnade på med högklassig elektronik. Basen var direkt oren vid stark lyssningsnivå.Vill minnas att Krypton kostade någonstans mellan 50 och 100 kkr
Morello skrev:Mycket tråkigt om det är så att B&W har tagit fasta på dogmen om att antalet komponenter i filtret är avgörande. Om detta stämmer har vi knappt någon seriös aktör kvar i högtalarbranschen.
Bill50x skrev:I teorin borde alla komponenter i signalkedjan innebära i bästa fall ingen påverkan, i alla andra fall någon form av negativ påverkan.
/ B
Svante skrev:Bill50x skrev:I teorin borde alla komponenter i signalkedjan innebära i bästa fall ingen påverkan, i alla andra fall någon form av negativ påverkan.
/ B
Nja, just i fallet delningsfilter så är inte påverkan av en gren någonting negativt. Det kan mycket väl vara så att det delningsfilter som påverkar de enskilda grenarna mest (= är brantast) är det som ger den mest opåverkade summasignalen. I varje fall om vi menar minst hörbar påverkan (dvs tex att struntar i fasen).
I en del av systemet kan man alltså acceptera påverkan, även klart hörbar sådan, just på grund av att vi inte lyssnar på delarna var för sig.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster