Den slutgiltiga frågan ...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
berma

Den slutgiltiga frågan ...

Inläggav berma » 2004-12-14 13:24

Den slutgiltiga frågan …

Jag är en, om inte ny, så i alla fall sporadisk besökare här på Faktiskt.se. Jag har ställt ett par frågor för att försöka förstå vad en ”Typisk Faktiskt.se-Audiofil” tycker är rimlig hifi utrustning, se om man kan hitta en avgränsning. Men det saknas tydligen mätetal för att avgöra om en anläggning är bra eller dålig, det enda som verkar fungerar hjälpligt är $pengar, dyrare är bättre, ju dyrare ju bättre. Det är obekvämt, lite förolämpande, att prata om mindre fulländad utrustning. Här rör vi oss på den andra änden av skalan med anläggningar som är näst intill fulländade, åtminstone när vi fått hem den senaste uppgraderingen… :wink:

Den slutgiltiga frågan: ”vad är meningen med livet?” är ju redan besvarad, men jag undrar, när man sitter med en näst intill perfekt anläggning, förändras musiksmaken då? Får man en smalare musiksmak, t.ex. snöar in på Mongolisk folkmusik inspelad med rörelektronik? Eller får man en bredare musiksmak, får lättare att ta till sig olika musikstilar? Eller om det finns fantastisk musik men på mindre fulländade inspelningar, hur hanterar ni det?

Vilken är er erfarenhet?

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-12-14 13:39

För min egen del så har musikstilen breddats genom åren.
När man har en riktigt bra återgivning så blir musiken mer levande och "äkta" och man häpnar av realismen i återgivningen. Utan denna realism hade jag knappast (tror jag) intresserat mig för t.ex jazz och blues. Jag själv får ingen behållning av att lyssna på dessa stilar genom en enkel transistorradio när det låter crap.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-14 13:42

min musiksmak formligen exploderade efter att jag började med hifi. helt plötsligt blev det intressant att undersöka ny musik, nya ljud etc.
jag lyssnar på mycket nu som jag förut aldrig kunde tänka mig lyssna på.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-14 13:45

Definitivt bredare! Och att bjuda hem andra ljudtokar på besök, eller besöka dessa ger en rejäl korspollinering av såväl intressant som välinspelade som intressant&välinspelad musik.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Jesper73

Inläggav Jesper73 » 2004-12-14 14:30

Min musiksmak har definitivt blivir bredare. Dock tror jag det beror på mer mognad snarare än hifi-intresse iofs.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Re: Den slutgiltiga frågan ...

Inläggav dawen » 2004-12-14 15:16

berma skrev:Jag är en, om inte ny, så i alla fall sporadisk besökare här på Faktiskt.se. Jag har ställt ett par frågor för att försöka förstå vad en ”Typisk Faktiskt.se-Audiofil” tycker är rimlig hifi utrustning, se om man kan hitta en avgränsning. Men det saknas tydligen mätetal för att avgöra om en anläggning är bra eller dålig, det enda som verkar fungerar hjälpligt är $pengar, dyrare är bättre, ju dyrare ju bättre. Det är obekvämt, lite förolämpande, att prata om mindre fulländad utrustning. Här rör vi oss på den andra änden av skalan med anläggningar som är näst intill fulländade, åtminstone när vi fått hem den senaste uppgraderingen… :wink:

Jag kan inte förstå hur du kommit fram till detta :?

Om man får en annorlunda musiksmak för att man har en nästan fulländad anläggning har jag inte en aning om, för jag har en bra bit kvar dit.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-12-14 19:53

Bild
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2004-12-14 19:57

Vee-Eight skrev:Bild

Äntligen ! rätt svar :!: :wink:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-14 20:32

berma skrev:... men jag undrar, när man sitter med en näst intill perfekt anläggning, förändras musiksmaken då?

Ja. Ju finare anläggning, desto mer kommer smaken att glida över till exklusiv musik, verklig kvalitets-musik!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2004-12-14 20:43

Det finns ju musik som kanske inte kräver så hög ljudkvalité, "Singer Songwriters" som Bob Dylan, Fred Åkerström eller kanske Tom Waits (som medvetet procucerar LoFi)

Den typen av musik har en annan kvalité, eller ?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-14 20:46

berma skrev:Det finns ju musik som kanske inte kräver så hög ljudkvalité, "Singer Songwriters" som Bob Dylan, Fred Åkerström eller kanske Tom Waits (som medvetet procucerar LoFi)

Den typen av musik har en annan kvalité, eller ?

Nja, jo. Riktigt bra är det ju inte, om man har sådan smak som jag har. Sedan finns det ju musik som gör sig bäst i anläggningar som inte ens är funktionsdugliga.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-14 22:16

berma skrev:det enda som verkar fungerar hjälpligt är $pengar, dyrare är bättre, ju dyrare ju bättre. Det är obekvämt,
lite förolämpande, att prata om mindre fulländad utrustning. Här rör vi oss på den andra änden av skalan
med anläggningar som är näst intill fulländade, åtminstone när vi fått hem den senaste uppgraderingen…

- visserligen $mickrande à 1st fattiglapp (eller?) men nu har du nog faktiskt.se förväxlat med 1st heelt annat
HiFiForum måntro!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-14 22:38

Vee-Eight skrev:42

A*ha... Level 42 är meningen med livet! TjA*? - varför inte "Like A* dream within A* dream we are
somewhere in between oooh oooh ooh ooooh! Like a drummer play his drum like a father and a son
ooh ooh ooooh A*nd your gonna have to face the music mmmyeah face the music ic -ic -ic -ic! Hey heii
we keep it running in the family Hey heyyiii We keep it coming in the family!
(Obs att text sannolikt
vara hmmmindre korrekt!)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-12-15 02:55

Max_Headroom skrev:
berma skrev:... men jag undrar, när man sitter med en näst intill perfekt anläggning, förändras musiksmaken då?

Ja. Ju finare anläggning, desto mer kommer smaken att glida över till exklusiv musik, verklig kvalitets-musik!

Det är just det, när ens vänner som tidigare bara lyssnat på råpunk börjar lyssna på cubansk jazz med okända grupper inspelat på något entusiastbolag - då har de dragits in i hifi-svängen... :-)

Personligen, jag har mycket svårt att se att musikanläggningens kvalité betyder något för musiksmaken. Möjligen lite "på marginalen" med komplicerad musik som bara låter kaotisk på dåliga anläggningar. Men dålig är inte lika med billig, men "finare" anläggning kanske inte heller är liktydig med dyrare, eller?

/ B

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-12-15 16:36

Vem fan vill lyssna på ex Opus3 skiten resten av livet för att man har en såå fiiin stereo??
Oftast så vill ju finbutikerna helst att man lyssnar på tågvisslor eller plinkjazz.

Sådan musik funkar ju tom på Elgigantens 3995-paket. :roll:
Men det kanske är sånt som är "kvalitetsmusik" eller "exklusiv musik" :twisted:

Själv lyssnar jag helst på progressiv hårdrock eller gärna symfonisk rock från 70-talet. 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-12-15 19:07

Birger skrev:Vem fan vill lyssna på ex Opus3 skiten resten av livet för att man har en såå fiiin stereo??
Oftast så vill ju finbutikerna helst att man lyssnar på tågvisslor eller plinkjazz.

Sådan musik funkar ju tom på Elgigantens 3995-paket. :roll:
Men det kanske är sånt som är "kvalitetsmusik" eller "exklusiv musik" :twisted:

Själv lyssnar jag helst på progressiv hårdrock eller gärna symfonisk rock från 70-talet. 8)

:lol:

Jo, ibland är det nästan beklämmande när man går runt på mässor eller besöker affärer. Jag har mycket svårt att tro att den musiken som spelas där är representativ för vad som sedan spelas i stugorna.

Du har rätt i att "dom dära specialskivorna" ofta låter bra även på skräpanläggningar. Det brukar gles välinspelad musik göra. Men släng på en råpunkskiva, då sorteras skräpet bort direkt, även om det kostar en halv mille.

Men det hindrar inte att Opus3 gjort några bra skivor... :-)

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-15 19:40

Birger skrev:Vem fan vill lyssna på ex Opus3 skiten resten av livet för att man har en såå fiiin stereo??

Opus 3 är väl bra? Deras "Fine Day" är en höjdare, liksom "Hand in Hand" på albumet Guru Mother. Ett litet fint house/electronica-mästerverk.

Återgå till Generellt om hifi