Isidor skrev:Martin,
Detta betyder dock inte att aac eller wma vid 128 kb/s slår mp3 vid 384 kb/s eller ens 256 kb/s (med bra mp3-kodare).
Eller så gör det det…

Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Finner det lite lustigt att folk som klagar på "guldöron" mm tycker att det är svårt att höra skillnad på original CD och en komprimerad version som MP3 t ex.
subjektivisten skrev:Finner det lite lustigt att folk som klagar på "guldöron" mm tycker att det är svårt att höra skillnad på original CD och en komprimerad version som MP3 t ex.
Nattlorden skrev:Dr. Tinnitus - kollega till mig har blindprovat sin icke-audiofila fru på skillnaden mellan bränd CD och originalet... och det var signifikant. Skillnaden mellan MP-3 och CD är säkerligen en eller att par magnituder större.
Dr. Tinnitus - felfritt bränd? Ingen aning. Normalbränd, så som folk gör. Inga uppenbara fel, med knäpp eller signalbortfall eller sådant dumt. Ingen komprimering, ren kopia.
Med en enkel dirac-puls ( ) avslöjas MP3 lätt som en plätt - helt oaktat bithastighet.
Morello skrev:Det är inga problem att göra en sunkig CD-kopia som man med lätthet kan pricka in i blint test. Gjorde en kopia av en låt till en samlingsskiva och bitfelen var av sådan dignitet att bruset i vissa partier dominerar.Kanske var det något liknande som någons fru hörde?
![]()
En korrekt kopia bör man inte kunna skilja från orginalet.
Dr_Tinnitus skrev:Tror jag alltså inte ett smack på, och fortsätter att nynna på storfiskarvalsen....
Nattlorden skrev:Dr. Tinnitus - kollega till mig har blindprovat sin icke-audiofila fru på skillnaden mellan bränd CD och originalet... och det var signifikant. Skillnaden mellan MP-3 och CD är säkerligen en eller att par magnituder större.
Din förlust ifall du lyssnar på sådana skivor i så fall. Men ha du kul att förlöjliga en mycket seriös kollega som till skillnad från så många andra tagit sig tid att göra ett blindtest istället för att bara snacka.
Men det var inte ens det som var poängen i vad jag sade, utan den att höra skillnad på MP-3 och CD är väldigt mycket enklare.
Dr_Tinnitus skrev:Dr Tinnitus, något halvvrång.....
jonasp skrev:Om man har gjort en korrekt kopia på CD-skivorna, hur ska man då kunna höra skillnad?
Eller omvänt, om man hör skillnad, hur kan du kopian vara korrekt?
Alltså - hörde frun skillnad i blindtest är kopian inte identisk med originalet. Att påstå något annat är en logisk kullerbytta av gigantiska proportioner*
Nattlorden skrev:Semantik. En bränd skriva sätter inte groparna på rätt plats med samma exakthet som en pressad. Varför skulle vi annars ha guldpressningar som är ännu mera exakta?
Dr_Tinnitus skrev:Nix, endast halvvrång och i korta sekvenser när så påkallas.
Hör du skillnad på CD och CD-kopia busenkelt så kan jag lova att du utan minsta besvär kommer att märka klar skillnad på varje nivå på mitt humör.
Men nu misade du ju uppenbarligen även det fast jag skrev det i klartext, så man undrar ju hur det egentligen är med dina finstämda sinnen och förmågor....
![]()
![]()
![]()
Dr_Tinnitus skrev:Och det är alltså solklart att detta inlägg handlade om skillnaden mellan mp3 och CD??
Var är det solklart någonstans??
Om du sen anser att jag varit "en aning oartig" vad var då du i ditt första inlägg i denna tråd??
Jag säger fortfarande, upp till bevis, och snacka inte så mycket om hur lätt det är att höra skillnader och pricka rätt....
Dr_Tinnitus skrev:Nattlorden skrev:Dr. Tinnitus - kollega till mig har blindprovat sin icke-audiofila fru på skillnaden mellan bränd CD och originalet... och det var signifikant. Skillnaden mellan MP-3 och CD är säkerligen en eller att par magnituder större.
Så du menar att en felfri bränd kopia av en CD, utan komprimering eller nåt!? Lätt avslöjas i ett vettigt blindtest av ett fruntimmer som inte ens är särskilt intresserad i hifi mm?
Menar du det så får du ursäkta, men då tror jag du tar i i klass med storfiskarvalsen.......
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster