perstromgren skrev:Om inspelningen är monitoravlyssnad i studio med upplevd rak tonkurva, bör den väl rimligen avlyssnas så hemma också?
Du menar med samma högtalarsystem och rum?
Eller vad menar du med "upplevd rak tonkurva"? Är det studios apparater
eller en kombination mellan dem och de inspelningar som gjorts där du
talar om?
Om du menar att avspelningen skall ske med samma tonkurva som den
avspelades med i studion - så kan det ju vara ett giltigt argument, och det
är det faktiskt ett argument som har framförts av bl a JBL en gång i tiden.
(som skäl att ha "the JBL-sound" i hemmet, för det hade de i studion). Men
det kan bli lite knepigt i praktiken att byta lyssning därhemma varje gång
man byter fonogram till en som gjorts i en ny studio...
Men visst finns det en avsevärd risk för att monotorsystemens tillkorta-
kommanden lurar poducenter och inspelningstekniker att skruva sönder
inspelingarna.

I någon grad åtminstone.
Men frågan är om det blir alldeles förutsägbart? Att lyssna via färgning
betyder inte att det är lätt att med örat skruva bort den där färgningen
helt perfekt. Det är helt enkelt för svårt för de flesta som arbetar i studion
att vrida sönder inspelningen så illa. Men lite blir det ofta. Det är därför
man inte sällan kan höra karakteristika som härstammar från specifika
monitorlyssningar.
I de flesta fall som akustiska inspelningar görs*, så är dock mikrofonerna
som används bättre än högtalarna som används för att lyssna. De som
jobbar i studion ifråga kan dessutom vara mer eller mindre vana vid lyss-
ningen och har lärt sig att höga via den färgningen, medvetet eller omed-
vetet.
*Med detta menar jag att man spelar in en färdig akustisk händelse, till skill-
nad från att man spela in delar i närfält (andra kanaks från helt elektriska
källor) med avsikt att skapa ett färdigt sound efteråt, genom att eq:a,
reverba, mixa och trixa med en massa andra processningar. Mitt "akustisk
inspelning" åsyftar alltså inte de inspelningar som gjordes före 1924, och
som ibland (felaktiskt) kallas för just "akustiska inspelningar". Det är de ju
inte. De borde ju snarare heta "mekanisk inspelning" - för det som skiljer
från dagens inspelningar är ju inte alls det som sorterar under det akustiska
skeendet (som är precis samma idag - ljudet är akustiskt fram till det mem-
bran som tar upp ljudet) utan hur signalen tar sig fram efter det att den
träffat upptagningsmembranet. Därefter så var var det före 1924 mekanisk
energi, och till sist även mekanisk registrering (graveringen). Därefter gick
man över till att köra med: akustisk - elektrisk - mekanisk. Under kriget
utvecklades bandspelare, således att man kunde spela inte enligt kedjan:
akustiskt - elektrisk - magnetisk - mekanisk. Alltså ljud - elektricitet - band-
spelare - vinylskiva. Idag kör man oftast: akustisk - elektrisk - digital, och
därefter stannar man kvar i den digitala världen och slipper vidare degrada-
tioner, tror man...
Så hyggligt ofta så låter de som producerar musik bli att ledas i detalj av
den klang som studions monitorer har.
Men det är olika, och tvivelsutan finns det oräkneliga fall där dålig lyssning
förstört inspelningar. Man ändå är det min erfarenhet att de förstöra inspel-
ningarna ändå oftast låter bättre i en god lyssning, än genom de system
som gjorde att de förstördes.
Men det är en lika knivig som viktig fråga...
Min uppfattning är att det är lätt att man ser bara till sig själv, och att det
därför läggs för mycket energi på att jaga dålig apparater till hemmet för
att kompensera för likaledes dåliga inspelningar, och för lite på att via
debatt göra något åt problemet att så många inspelningar förstörs.
Tänker då egentligen mindre på att studior har för dålig lyssning, och mera
på att inspelningar förstör avsiktligt, både på grund av en massa myter om
att dynamik är ett problem, och på grund av att radion gör hög medelnivå
till en användbar konkurrensfördel. Allt detta skulle kunna fixas med hjälp
av utbildning och en rimligare reglering av vad man får sända på etern.
perstromgren skrev:Om man där lyssnar med en hörnivå som understiger studiolyssningens (eller live, vilket väl bör vara samma sak), så bör väl F&M-kurvorna blandas in, dvs differensen mellan hörnivåerna kompenseras för?
Det är den gängse uppfattningen, men låt mig fråga dig detta - tycker du
att det vore bra om man kunde applicera eq på mäniskor som står längre
bort ifrån dig när de pratar? Borde de klinga som när de står närmare, när
de inte gör det?
Borde musik som spelas svagt, klinga som när den spelas starkt?
Jag säger inte att den inte borde det, men jag försöker antyda (;)) att det
kan vara en subjektiv fråga.
Varför är det självklart att det är mera korrekt att ändra eq så att klang-
balansen påminner om den som ernås vid spelning på starkt nivå, när man
inte spelar på stark nivå? Jag kan ju argumentera att nivån då inte längre
står i logisk proportion mot ljudtrycket.
Jag föredrar det absolut INTE, utan tycker att det låter mycket bättre när
musiken klingar som den gör när den spelas lite svagare. Kan till och med
tycka att den faktiskt klingar likadant som när den spelas starkare, även om
det såklart är svårarare att höra de allra djupaste frekvenserna när musiken
är svag. Men det är ju mycket som ramlar inder hörtrösleln när man drar ned
volymen. Det gäller ju även ljud som ligger mitt i audioområdet.
Man kan ju, med precis samma eller väldigt liknande argument som de man
använder för att motivera loudness, hävda att man även måste komprimera
musiken när man spelar den svagt.

När man närmar sig hörtröskeln skall
alla ljud (även de som låg på 20 dB när topparna låg på 100 dB) fortfarade
ligga över hörtröskeln...
Njae, jag säger nej tack.
Självklart kan någon argumentera att de gillar det bättre med loudness, och
att de tycker så kan isåfall självklart ingen förneka. Men jag har inte sett
något som jag skulle kalla för ett överväldigande argument för att det är
mera "rätt" att klangkompensera vid en låg avspelningsvolym.
perstromgren skrev:Jag tycker att testförfarndet låter helt korrekt och kan inte se felet.
Vilket testförfarande tänker du på?
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).