basreflexrör

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
slockna

basreflexrör

Inläggav slockna » 2009-07-15 09:12

Jag begriper nog inte exakt hur en basreflexport funkar, så jag skulle vilja reda ut en grej

Om vi antar att basreflexporten är ett rör, är det bara den del som sticker in i lådan som är aktiv ?

Alltså, om vi antar att röret är lika långt i a, b och c och att vi bortser från volymen röret upptar i lådan, kommer basreflexporten fungera likadant i a, b och c ? om inte, varför ?

ascii-illustration:
Kod: Markera allt
a)   

*-------*
 _____l       l
O_____O       l
      l       l
      *-------*

b)   

*-------*
    __l__     l
   O_____O    l
      l       l
      *-------*   

c)

*-------*
      l_____  l
      O_____O l
      l       l
      *-------*   

/el Slocko

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2009-07-15 09:49

Ja det kommer fungera likadant, om man inte beräknar med att röret tar upp volym inuti lådan.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-07-15 11:58

Ja, bortser man från småsaker, som volymen röret tar upp och de aningen olika ändkorrektionerna för bafflad respektive fri rörmynning så beter de sig lika.

Det finns ytterligare några liknande småsaker som har med turbulensbenägenheten kring mynningen att göra, men vill man bara förstå hur helmholtzresonansen funkar så är de lika.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-07-15 20:53

Basreflexen kan man väl kolla om man har en gummihammare?

jansch

Inläggav jansch » 2009-08-02 18:34

Du skriver att du inte vet hur basreflexen funkar....

Den funkar som en tyngd som hänger i en fjäder.
- Tyngden är lufen som finns i röret.
- Fjädern är luften som finns i lådan

Därav kan man konstatera att totala luftmängden(tyngden) som finns i röret sam den luft som av naturliga skäl svänger med i röret mynningar och lite utanför är "tydligare definierad" om röret är långt och smalt. Omvänt om röret är väldigt kort.
I praktiken ger då ett kort rör lågt Q-värde och ett långt rör och framförallt i kombination med stor lådvolym högt Q-värde.

En liten kommentar oxå...
Strömningen I BÅDA ÄNDAR av röret är viktig dvs båda ändar borde vara avrundade. Tyvärr ser man oftast att endast "utloppet" är avrundat

janne

Återgå till Teknikforum