Är det någon som har en ungefärlig prislista på Karlit´s MDF?
Jag vill se lite hur priserna förhåller sig till varandra.
Skivstorlek om 122x244cm
19mm
25mm
28mm
30mm
32mm
inkl. moms eller inte, ange

Moderator: Redaktörer
NNord skrev:Skivstorlek om 122x244cm
NNord skrev:svårare att snickra med tunna skivor
Svante skrev:Hmm, det här borde jag kanske veta, men vad är böjhållfasthetsstyrka och hur kan enheten bli N/mm2? Finns det en enkel geometrisk tolkning av enheten?
Att tvärdragstyrkan mäts i N/mm2 känns lättare att förstå; om man sågar av en snutt MDF så att snittet får en yta på ett visst antal mm2, om man drar i skivan vinkelrätt mot snittytan så tål den ett vissat antal newton. Kvoten mellan kraften och ytan blir tvärdragstyrkan.
Eller är det bara fria fantasier?
Svante skrev:Hmm, det här borde jag kanske veta, men vad är böjhållfasthetsstyrka och hur kan enheten bli N/mm2? Finns det en enkel geometrisk tolkning av enheten?
Att tvärdragstyrkan mäts i N/mm2 känns lättare att förstå; om man sågar av en snutt MDF så att snittet får en yta på ett visst antal mm2, om man drar i skivan vinkelrätt mot snittytan så tål den ett vissat antal newton. Kvoten mellan kraften och ytan blir tvärdragstyrkan.
Eller är det bara fria fantasier?
lazyworm skrev:Vid böjning har du ungefär samma sak fast du böjer tvärst balken/plattan eller vad det nu må vara.
Enklaste fallet är väl böjning av rak balk där du t.ex i ytterfibrerna får den största spänningen Sigma=Mb/Wb där
Mb är böjmomentet och Wb är böjmotståndet som är t.ex
BH2/6 alt. HB2/6 för ett 4-kantigt massivt tvärsnitt eller
A3/6 för ett kvadratiskt dito.
I extremfallet ovan är Wb=I/emax där tröghetsmomentet
I = A4/12 i kvadratiskt tvärsnitttvärsnitt och emax =avstånd från böjradie till yttre kanten på materialet.
kollar vi enheterna så får vi
Mb=Nm
Wb=H*B2/6 =mm3
Mb/Wb=Nm/mm3 = N/mm2
Obs! detta fallet var enkelt men böjspänningen är alltid N/mm2
Användare som besöker denna kategori: Fostex och 20 gäster