Chopha skrev:Egentligen stämmer det ni säger, en 2D diffusor är i mitt ordföråd egentligen fulsvenska för en reflektor.
Men, tillbaka till ämnet, hur ser och fungerar IÖs diffusor samt hur bygger man den? Samma fråga har jag även om BAD-resonatorn; hur bygger man den?
IÖs diffusor kan som jag skrev liknas vid en bokhylla, -ett ramverk med tättslutande botten med diverse bråte instoppat i lådan. På botten spiklimmas (för täthet) rätblock av olika bredd och byggdjup, utanpå rätblocken kan man spika fast ytterligare smalare trälister för att påverka högre frekvenser. Lådan har ett ”lämpligt” byggdjup och i framkant zick-zackas med ”lämpliga” avstånd ett antal stolpar med ”lämplig” bredd gentemot rätblocken därbak. Stolparna kan ha urfäsningar i fronten eller smalare lister påspikade.
Summan av kardemumman blir att inkommande ljud reflekteras tillbaks ut i rummet fasförskjutet (olika tidsförskjutet pga av de olika vägsträckorna pga pinalerna inuti lådan) beroende på var och i vilken vinkel det går in i lådan och träffar stolparna/rätblocken/listerna. Det kan också stutsa mellan rätblocken i bakkant och stolparna i framkant beroende på vinkel och frekvens. Du får en liknande verkan av en bokhylla med prylar och böcker som stå i oreda och inte snyggt uppradat. Skillnaden är att bakom IÖs variant finns det en del matematiskt tänk för bättre effektivitet och för ett tänkt frekvensområde. Det som spelar roll då, är bredd och djup på ramverket, bredd och byggdjup på rätblocken, listerna/urfräsningarna och stolparna samt deras antal och inbördes avstånd till varandra. Jag har en ritning (ritning

är kanske lite generöst att skriva, nåja … ) efter IÖs besök hos mig men vill inte lämna ut den, det vore osnyggt att sno av hans levebröd.
I bilden ovan sköts basabsorbtionen av sektionerna under, över och vid sidan av diffusorlådan. Det är svårt att se på bilden om det finns ett mellanrum mellan panelbrädorna (=spaltabsorbent) eller om de är tättslutande och det finns en eller flera portar någonstans (Helmholtzabsorbent). Bakom brädorna lär det finnas ett lager glasfiber. Oavsett vilken variant har en anpassning skett mot det specifika rummet och det är inte direkt överförbart till ett annat rum.
En DIY-byggbeskrivning på BAD-panelen har du här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... km%F6rkret Gör man som jag en välvd front räcker det med ca 7 cm utbuktning annars funkar det även med en enklare plan och platt (har sämre funktion dock). På Hifi-Forum kan du tanka ned ett excelprogram som förenklar uppritning av hålbilden.