Moderator: Redaktörer
Chopha skrev:Tack för svaren, ska höra med mina lärare i höst vad det säger om saken.
Är det några fler på forumet som har tankar över hur denna "åtgärd" skulle påverka ljudet i mitt vardagsrum?
Mvh...
/Christopher
Chopha skrev:Hur kan du inte förstå frågan?
Men ok, jag utvecklar mig:
Är det några fler användare på det här forumet (www.faktiskt.se) som har idéer på hur musik spelad ur mitt ljudåtergivningssystem kommer att upplevas i mitt vardagsrum om jag skruvar upp stora absorbenter längst med sidorna?
Med vänliga hälsningar
/Christopher
Chopha skrev:Precis, min tanke utgår i från hur man brukar vilja designa kontrollrum (dead end fram, live end bak). Frågan är bara hur diffusering bör kompletteras på bästa sätt?
Jag funderade eventuellt på en hyfsat stor diffusor av skyline-modell sittandes på den vägg som är ca två meter bakom soffan. Om man gör den rektangulär och låter den sträcka sig från golv till tak, säg 220cm x 100cm, och sedan målar den med samma färg som väggarna (kalkvit), borde det ge en ganska okej kompromiss mellan det estetiska och det praktiska.
Eller vad säger ni?
Bygga diffusor:
http://www.pmerecords.com/Diffusor.cfm
/Christopher
Ps.
Hur lågt ned i frekvens brukar man vilja diffusera i ett ganska kalt vardagsrum?
Chopha skrev:Tack för din input!
Jag tror inte att jag kommer att göra något åt taket eftersom det känns som att jag gör för stor åverkan på lägenheten om jag börjar borra och skruva i taket. Väggar är ingen fara och på utrymmet mellan högtalare och soffa kommer det ligga tjockt med mattor.
Kanske är ditt tips på en 2D diffusor ett bättre alternativ än skyline-varianten då den inte behöver sticka ut så mycket. Alternativet i sådana fall är väl att köpa flexibel board och med kraft fästa den böjd mellan två lister så att den viks i en båge horisontellt längst med väggen? Fördelen med den modellen är att man lätt kan fylla utrymmet bakom med mineralull för att den även ska arbeta som en membranabsorbent.
Eller finns det bättre 2D lösningar?
Chopha skrev:Eller finns det bättre 2D lösningar?
Adhoc skrev:Jag skulle inte bygga skylinediffusorn. -Jag inbillar mig att det blir ett fasligt pyssel att kapa till alla bitar och limma ihop dem från 45x45 mm-virke. Ska du täcka 220x100 cm blir det dessutom tungt, cirkus 170 kg träbitar om jag räknar rätt (med 0,45 kg/dm³ för trät)
QRD-diffusorn med 23 som primtalsgrund som paa hade en länk till ovan, byggde jag för några år sedan, 30 cm djup med 43 mm breda fack. Ett tidsödande pyssel det med och inte den effektivaste varianten heller för den delen.
IÖs variant är inte komplicerad alls att bygga i jämförelse. I princip kan du utgå från en Billy-bokhylla från IKEA men se till att bakstycket blir tättslutande, hyllplanet under och över de profilerade stolparna tätar du av med lim liksom "lådorna" bakom stolparna.
Enklast och billigast att bygga och även effektivast är nog en kopia på BAD-diffusorn från RPG. (Själsdödande tråkigt att borra mängder med hål dock) Det finns flera trådar på Hififorums akustiksida.
Bild på en jag spikade ihop för några år sedan.
Chopha skrev:Egentligen stämmer det ni säger, en 2D diffusor är i mitt ordföråd egentligen fulsvenska för en reflektor.
Men, tillbaka till ämnet, hur ser och fungerar IÖs diffusor samt hur bygger man den? Samma fråga har jag även om BAD-resonatorn; hur bygger man den?
IngOehman skrev:Just för dämpningen bakom Ino-högtalare (gäller även pi60 och större) rekommenderar jag att man är extra noga med avseende på absorptionen, eftersom det är en reflex som man bara har "en chans" att ta död på.
Därför föreslår jag att man använder de absorbenter jag gjort för just detta ändamål (t ex Ino acogrå 0,8 m^2 eller ännu hellre 1,2 m^2*, eller om man föredrar dem i annan färg).
De har en absorption som är extremt nära 100 %.
För all annan absorption än denna första reflexion klarar man sig rätt bra med mineralull, eftersom det då handlar om total absorption i rummet. Då fungerar det lika bra med 1,3 m^2 av ett material som har en absorptionskoefficient om 90 % som 1,2 m^2 av ett som har en absorptionskoefficient om 97,5 %.
Men för just den första reflexionen kan man inte kompensera bristande absorption med extra yta.
Vh, iö
- - - - -
*För piP är en sådan absorbent optimal (den är effektiv över 300 Hz), men för pi60 (och större högtalare) är en absorption som sträcker sig något lägre ned i frekvens att föredra (gärna nedåt 100 Hz) - vilket i sin tur betyder att man gärna får addera 7-10 cm mineralull bakom varje absorbent.
Därtill får man gärna använda en absorptionsyta på minst det dubbla bakom varje högtalare, alltså t ex (B*H) 1m*2,4m, 2m*1,2m eller 1,2 m*2 meter, beroende på hur rummet ser ut. Ytan får dock gärna vara den fyrdubbla och sträcka sig även "runt hörnet". Hur rummet beter sig bör bestämma hur absorptionen optimalt skall utformas. Det enda man kan vara nästan säker på är att man behöver vara försiktig så att man inte plockar fram kamfiltereffekter mellan V och H högtalare. Det kan man undvika genom att maximera dämpningen av de tidiga reflexerna vid frekenser över 100 - 300 Hz, men vara noga med att inte dämpa de senare reflexer, som bekämpar kamfiltereffektena. Det blir en delikat uträkning för varje rum.
IngOehman skrev:
Som dämpning bakom pi60 däremot för man gärna ha 7-10 cm mineralull (15 kg/m^3 glasull eller 25 kg/m^3 stenull) bakom aco-skivan. Dessutom är det utmärkt att i det fallet ha åtminstone i storleksordningen 2,5 m^2 bakom varje.
Vh, iö
Edit: Stvaningsrättning
RSG skrev:Att du redan har dämpning det förstod jag.
Det som jag ville säga var...
Prova att addera en stenullskiva bakom ACO-skummet, jag tror du kommer märka skillnad.
Sen kanske det skulle kunna bli ÄNNU bättre med större yta på dämpningen bakom högtalaren, men någonstans måste man väl börja
/Johan
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst