The Dream

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-21 14:29

dimitri skrev:Mattias, vänta med omdömen. Flints utmärkta initiativ kommer att skingra alla oklarheter.

Ja nu väntar vi bara på att någon ska fixa ett riktigt smaskigt bt. Skönt att bara sitta och gotta sig och heja på. Ska du ordna blundstunden hemma hos dig dimman? :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-07-21 15:09

I love work :) I can watch it for hours 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2009-07-21 19:14

äsch, vi vet ju att det testet inte kommer bli av, åsså vet vi att the dream inte skulle klara ett F/E test, men det skulle vara kul att låta Flint vara med på ett F/E test av den och förklara varför han föredrar signalen då den förvrängts och varför den signalen är att föredra framför ursprungssignalen :)

Sen tycker jag att man som Ingenjör borde sträva efter att få ner distorsionen så mycket som möjligt så frågan är om The Dream team
kunnat få ner distorsionen ytterligare en 10 potens om dom fått ytterligare några månader på sig i utvecklingsfasen?

Eller så kan det ju vara så att de hade distorsionen på 1/10 av nuvarande men bestämde sig för att dra upp 2a ton en viss % och 3e ton en viss del för att få till det "soundet" som de eftersträvade, men det känns inte så sannolikt?

Men jag är glad att Flint som lyssnat in sig så mycket på den tycker att den är fantastisk, eller är det bara specifikationen av stärkaren som gör att du vet att den är helt fantastisk, och är det isf. bandbredden eller disten som gör att du vet att den är helt fantastisk? :) Många frågor blir det :)

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-07-21 19:34

För vi kan väl inte antaga att den är nere under Studentrumsförstärkaren Onkyo som har intenmodulationsdist.. på max 0,005%.
Nämner man något sådant så förstör man tråden så sådan fråga får man inte ställa så härmed gör jag inte det.
Jag tror inte det är något fel på Drömmen det är inte det. Den är ju tung och bra! För att inte tala om den status den förmedlar, phu man blir rent svitt i pannan bara vid tanken.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2009-07-21 19:43

Det är säkert en jättebra förstärkare, bara att jag inte gillar raljerande om hur mycket bättre den är än andra stärkare, framförallt av någon som envisas med att alltid säga hur viktigt det är att lyssna själv och skaffa en egen uppfattning.

Leva som man lär! :)

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-07-21 19:50

Lazyworm skrev:Det är säkert en jättebra förstärkare, bara att jag inte gillar raljerande om hur mycket bättre den är än andra stärkare, framförallt av någon som envisas med att alltid säga hur viktigt det är att lyssna själv och skaffa en egen uppfattning.

Då tänker du också på tyngden, det är som jag alltid har sagt bara det är på plats så har det ingen betydelse om det väger lite.

Användarvisningsbild
Empire
inaktiv

Inläggav Empire » 2009-08-01 17:58

Drömmen är på resa på Hifi forum .nu i Göteborg

http://www.hififorum.nu/forum/forum.asp?FORUM_ID=29
//
E

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-08-04 12:26

Kul att drömmen rockar vidare o nu på västkusten.
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-08-04 13:34

Man kan livligt föreställa sig hur kul det hade varit om gossarna hade lyssnat på en beg. Onkyo för 600:-, inte på något vis samma förväntan inför ljudet.
Det är säkert stor skillnad men fråga är om man med 100% säkerhet kan säga att Drömmen är bäst?
Det borde vara så men för min del har jag inte haft den äran.
Det hade varit toppen att kunnat jämföra, fast fy tusan vad banalt att komma med att gammal Onkyo.

Är inte bashornen i kortaste laget, undrar hur ett sådant är i dämpningen av membranet eller det behövs inte dämpas, är bra nog ändå!?

Ser inte Lars betydligt maffigare ut, om jag skulle ersätta Onkyon så får det bli Lars, lite vikt för kulorna vill man ha.

Ni vet inte om att Drömlådan planerar en resa i Eslöv, vet inte jag heller.

Det är kul att se dom stora elefanterna dansa, hade varit kul att steppa med. Fast jag hade väl sagt att Onkyo är bättre åtminstone då man lyssnar på den genom The Drömlådan.
Gossarna kan vara glada över dras exelenta hörsel för att inte tala om en outsägligt väl utvecklar tro.

Har man stora skor då kan man gå på vatten och det kan jag. :)

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-08-04 13:41

Lazyworm skrev:Det är säkert en jättebra förstärkare, bara att jag inte gillar raljerande om hur mycket bättre den är än andra stärkare, framförallt av någon som envisas med att alltid säga hur viktigt det är att lyssna själv och skaffa en egen uppfattning.

Leva som man lär! Det finns inget svårare, min fru har försökt att få mig på bättre tankar men det är kört.
Bara för att jag ibland inte är världens bästa "barn" så menar hon att jag inte skall hålla ungarna i "örat", helt barockt.
Jag är "flummig" tills dess att jag blir på det klara på att jag har fel och det kan ta tid. :)

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2009-08-05 21:26

The Dream har spelat på följande ställen och högtalare.

http://www.hesselvallaudio.se/support.html

Listan lär väll bli längre :D

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-08-05 21:43

Någon av herrarna som tog en inteckning?

För min del skulle jag så gärna vilja ha klarhet om det kan låta bättre än det jag har nu, gör det så.... så jäklar i hoppet blir det att lätta på 50ton skrot.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-08-05 22:03

Javisst kan det låta bättre. Problemet är att det är bara du som kan svara för egen del om du tycker att det gör det.
Inga tester eller jämförelser av andra hjälper dig att få veta vad du tycker.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-08-05 22:05

Harryup skrev:Javisst kan det låta bättre. Problemet är att det är bara du som kan svara för egen del om du tycker att det gör det.
Inga tester eller jämförelser av andra hjälper dig att få veta vad du tycker.

mvh/Harryup

Jag vet men har ännu inte lyckats. Nu är jag nere i en sax.

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2009-08-05 22:13

Hum skrev:Någon av herrarna som tog en inteckning?

För min del skulle jag så gärna vilja ha klarhet om det kan låta bättre än det jag har nu, gör det så.... så jäklar i hoppet blir det att lätta på 50ton skrot.

He,he,he Hum om du har 50ton skrot,
gör som skrotnisse och hans vänner sälj av lite skrot så kanske du också får råd med "The Dream" :lol: :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=yfDYN9y2Ji0

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-08-05 22:22

Det var det jag försöket framföra, men det får inte finns några men och det finns det för tillfället.
Hur dumt det än kan låta så är jag tvivlande till att drömmen låter bättre än min Provare som kostade 600:-, den står i kartong färdig för prov.
80W 2-50000hz, Im 0,005% max. men om i fall att så.

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2009-08-05 22:40

Hum skrev:Det var det jag försöket framföra, men det får inte finns några men och det finns det för tillfället.
Hur dumt det än kan låta så är jag tvivlande till att drömmen låter bättre än min Provare som kostade 600:-, den står i kartong färdig för prov.
80W 2-50000hz, Im 0,005% max. men om i fall att så.

Hum,
jag ska inte försöka bemöta ditt inlägg men läs detta som en mycket kunnig man skrev en gång i tiden!

"Hi-Fi som hobby bidrar till själslig ro och ger utlopp för kreativitet. Många har kanske märkt att mätdata och lyssningsintryck inte stämmer överens. I dessa tider, då digital ljudåtergivning alltmer dominerar, är det min övertygelse att rörtekniken bidrar med en varmare musikupplevelse."
Jan Lodström

Hum vet du vem Jan Lodström var?
Jag har pratat med honnom personligen så jag vet vem han var!
vet du vem han var Hum :wink:

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-08-05 22:50

Har inte en aning.

Efter det att jag hade mark 111 så köpte jag Citation 11 o12 denna hade precis samma mjuka fina ljud som marken men var mer stöff i basen.
Så snackebröder (sådana som jag) har jag lämnat, nu är det bara mitt eget tyckande som gäller och.....

Citationen var bra men nu är det ännu bättre, detta har framkommit genom snabb lyssning, jag är inte så klyddig då jag hör något bra.

På den tiden körde jag med 0,2% thd i lurar mellan 15-20000Hz vid 12w, bra nog det är ett som är säkert.
Min nuvarande konstellation vet jag ingenting om men jag är jätte nöjd eftersom basen är som en smekning, tål inte bompig bas får ont i magen.

Än så länge tycker jag inte detta stämmer:::"Hi-Fi som hobby bidrar till själslig ro och ger utlopp för kreativitet. Många har kanske märkt att mätdata och lyssningsintryck inte stämmer överens. I dessa tider, då digital ljudåtergivning alltmer dominerar, är det min övertygelse att rörtekniken bidrar med en varmare musikupplevelse."
Jan Lodström

I mitt fall har det alltid blivit bättre ju bättre värde.

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2009-08-05 23:05

Hum skrev:Har inte en aning.

Efter det att jag hade mark 111 så köpte jag Citation 11 o12 denna hade precis samma mjuka fina ljud som marken men var mer stöff i basen.
Så snackebröder (sådana som jag) har jag lämnat, nu är det bara mitt eget tyckande som gäller och.....

Citationen var bra men nu är det ännu bättre, detta har framkommit genom snabb lyssning, jag är inte så klyddig då jag hör något bra.

Hum tack för att du har visat ditt intresse men som du går på och inte vet mer om HiFi:ns historia så lycka till i framtiden!

Tråden handlar inte om vad "The Dream" kostar den handlar om vad den presterar!

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-08-05 23:18

Dom största är dom som kan linda in skiten i dom vackraste orden.
För min del har jag aldrig haft någon nytta av folk som snackar.
Har alltid fått klura ut vad som gäller själv, men jag har gjort många försök, professorer hit och dig, en var så bekymrad över att han inte kunde hjäpa (göra någon nytta)för en gångs skull.
Hade disputerat i Beduiners kärleksdikter.

Får tillägga att jag aldrig gräver ner mig i någonting, man kan nog utan överdrift säga att jag stuntar i hifi-ikoner, detta eftersom dom inte har något förtroende hos mig, har varit med om för mycket och vet hur människor snackar för sin sjuka mor. :D :D

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2009-08-05 23:35

Hum om du ska tycka synd om dig själv så starta en ny tråd!!!
Ex:Hum behöver tröst!!

Låt tråden som handlar om "the Dream" handla om vad KarlXII började skriva om hur låter "The Dream" sluta snacka om pris/prestanda!!

Hejdå Hum!

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-08-05 23:47

jom8993 skrev:Hum om du ska tycka synd om dig själv så starta en ny tråd!!!
Ex:Hum behöver tröst!!

Låt tråden som handlar om "the Dream" handla om vad KarlXII började skriva om hur låter "The Dream" sluta snacka om pris/prestanda!!

Tycka synd du missförstår till tusen här är det jag som är "bäst", ja i ett visst förhållande så tycka synd om mig själv är skrattertande, med sådana missförstånd så är det läggdags.
Det var förvånande slutsats lär dig nu att så inte är fallet en gång för alla.

Hade varit riktigt kul att få insikt hur du kunde komma fram till din barocka slutsats?
Senast redigerad av Hum 2009-08-05 23:52, redigerad totalt 1 gång.

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2009-08-05 23:52

:lol: :lol: :lol: :lol:
Du ska alltid ha sista ordet :lol: :lol:
Vad än du ordbajsar så är du navelludd!
Senast redigerad av jom8993 2009-08-05 23:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-08-05 23:55

Ja så länge BELLEN inte är 24:00 så varför inte, jag gillar att snacka med sådana som du, man lär sig alltid något och om inte så blir man en erfarenhet rikare.
Om du vill kan jag vara gentil och överräcka sista ordet till dig eftersom du var ordningman!?

Om jag skulle var som du säger: navelludd! Då får man verkligen fråga sig vad du är i jämförelse?

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2009-08-06 00:07

Detta är inte min eller din tråd!
KarlXII startade den så nu lämmnar jag över stafett pinnen till KarlXII! :wink:

Vem jag är :lol: :lol:
Det skulle du gärna vilja veta mr Hum!
Jag kan mer Hifi historia än dig :lol: :lol: :lol:
de är väll allt du behöver veta :lol:

Prestanda på dig Hum :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-08-06 01:35

H[s]u[/s]mm, jag har nånstans en svag liten känsla att man inte skall underskatta hum vad gäller hifihistoria :)

JanneBanan är också en pajsare som var med då det begav sig. Det finns ett gäng på faktiskt som tillhör "the ancient people" och de är på sitt eget lilla speciella sätt intressanta personer och även du jom8993 om du tillhör dessa.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-08-06 01:57

Hej jom8993

Jag såg ditt inlägg :) och började skriva ett svar. Nu har du raderat det, så jag väntar med mitt svar :)

MvH
Peter

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2009-08-06 01:57

Faktiskt är ett för komplicerat forum för mig så min prioritering i framtiden är att lyssna på musik,

tackar för mig musikvänner hej då!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-08-06 02:06

jom8993 skrev:Faktiskt är ett för komplicerat forum för mig så min prioritering i framtiden är att lyssna på musik,

tackar för mig musikvänner hej då!

Oj 8O Jaha, Hej då
:?:

Ha det så trevligt med musiken :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-08-06 11:41

jom8993 skrev:Detta är inte min eller din tråd!
KarlXII startade den så nu lämmnar jag över stafett pinnen till KarlXII! :wink:

Vem jag är :lol: :lol:
Det skulle du gärna vilja veta mr Hum!
Jag kan mer Hifi historia än dig :lol: :lol: :lol:
de är väll allt du behöver veta :lol:

Prestanda på dig Hum :wink:

Har ingen betydelse vem du är, ett är säkert och det är att du inte har kommit på något själv eftersom du behöver referera till någon känd snubbe.
Du kastar dessutom skit när tankeförmågan tryter ett Flintis syndrom.
För min del behöver jag inte på något vis vara bäst på hifi, det hade känts barnsligt om jag haft den inställningen, det enda jag refererar till är mina egna erfarenheter och det borde man få göra utan några problem.

Det skulle du gärna vilja veta mr Hum! Du får ursäkta men det skulle jag inte. Nu har jag varit sådär Flinthänsynsfull, ja jag kallar det så eftersom det på något vis hänger ihop.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi