Ena kanalen är tyst på förstärkaren

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
autonom

Ena kanalen är tyst på förstärkaren

Inläggav autonom » 2004-12-01 18:29

Hallå!

Är ny här, och blev lite osäker om jag hamnade i rätt forumdel. Får väl hoppas på det. :)

Nåväl... saken är den att jag har en rättså gammal 2-kanalare av märket Technics. När man ska spela upp musik så är ena kanalen helt tyst till en början, men efter ett tag så går den igång. Dock låter det väldigt lågt och distat, så det är inget man kan lyssna på.

Finns det några vanliga fel med detta symptom?
I mina nybörjaröron låter det som en uttorkad kondensator eller så.

Tack på förhand
/Thomas

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2004-12-02 09:42

Eftersom andra kanalen fungerar så har du ett bra läge att mäta och jämföra spänningar i de två kanalerna i olika punkter. Du behöver ett schema och nåt att mäta med.

En annan felsökningsmetod är att försöka utesluta allt som är helt. Du kanske kan koppla vänster försteg mot höger slutsteg och vv. Då vet du om det är fel i början elller slutet av kedjan.

En tredje metod är att byta enskilda komponenter mellan kanalerna, inte lika kul kanske om man måste skruva och löda för varje komponent. Dessutom kanske man tillverkar helt nya fel i processen.

En fjärde metod att angripa problemet är att gå på det mest troliga först, alltså förmodligen allt som drar mycket ström eller utvecklar effekt. Sluttrillor, stabbar, effektmotstånd o likn.

En metod till, titta på komponenterna, någon har kanske avgett röksignaler och ser sotig ut. Nån konding har lyft på hatten eller ser bullig ut, nåt litet effektmotstånd vid sluttrillorna är inte 2 ohm längre utan 222 ohm och svart eller nåt.

Ja, några varianter på felsökning, men ett schema över burken är nog bra att ha.

Användarvisningsbild
autonom

Inläggav autonom » 2004-12-03 01:22

Tack så mycket för tips!
Om man kopplar in hörlurar på hörlursutgången och det låter i båda, då borde väl försteget vara helt åtminstonde?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-03 10:27

autonom skrev:Tack så mycket för tips!
Om man kopplar in hörlurar på hörlursutgången och det låter i båda, då borde väl försteget vara helt åtminstonde?

Jepp.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-03 10:30

Är det någonting som tar sig tid att laddas upp kanske,
eller någonting som måste få arbetstemperatur?

kondensator tänkte jag också på.
har apparaten stått avslagen under flera flera år?
NN

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-12-03 10:59

Eftersom du hör normalt från hörlursutgången så är det nog så att det är slutsteget som det är fel på. Det behöver ju inte nödvändigtvis vara sluttrissorna som det är fel på, det kan ju vara något fel i ingångssteget. Om du inte kan fixa det själv så bör du ju lämna in förstärkaren till en vanlig serviceverkstad om det nu finns någon. Idag tycker man ju att det inte är lönsamt att laga. Ett annat allternativ är ju att köpa ett beggat och hyfsat billigt slutsteg. Eller titta på en något begagnat och integrerad förstärkare.

Användarvisningsbild
autonom

Inläggav autonom » 2004-12-03 17:47

Jag kan åtminstonde tänka mig att förstärkaren inte är så välanvänd under de senaste åren. Någon gång i veckan-månaden är en vild chansning.

Nu är det inte sagt ATT hörlurar fungerar, men man kan ju hoppas.
Tackar så mycket för alla tips... lär återkomma när jag väl fått hem den.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2004-12-17 15:45

Hej!

Innan du gör någon avancerad felsökning så kolla det enklaste först. Nämnligen:
Sitter högtalarkablarna ordentlig fast, dito kablarna mellan för- och slutsteg. Skifta kablarna mellan vänster/höger och kolla om problemet flyttar sig till andra högtalaren.

Mvh

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-12-17 19:30

Säkring.

T

Användarvisningsbild
autonom

Inläggav autonom » 2004-12-18 14:57

Hej,

Har nu fått förstärkaren hemfraktad. Det konstiga är att nu fungerar båda kanalerna felfritt! Det gjorde dem alltså inte innan han skickade iväg den.

Tack för alla svar

Återgå till Teknikforum