Jane Birkin Södra Teatern i lördags

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Jane Birkin Södra Teatern i lördags

Inläggav Bill50x » 2004-12-13 19:02

Ni som inte var där - sorry, ert livs förlust. Konserten med Jane var just så bra jag hoppades den kunde bli. JB tillsammans med tre duktiga och lyhörda musiker (piano & synth, fiol och percussion) ordnade en oförglömlig kväll. Avslutskonsert på en tre år lång turné, så gissa om dom var samspelta. Spelglädjen stod högt i kurs!
Halva franska kolonin var där, vilket märktes i allsången i den avslutande barnvisan :-)

Tack och lov finns konserten inspelad tidigare, såväl på cd som dvd. Såklart har jag en dvd på väg hem....

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-12-14 01:29

Tack för tipset, som härmed hamnar bland andra vokalissor på min inköpslista! Jag antar att Birkin håller sig för god för att sjunga "Je t'aime...moi non plus" numera? :-)

Pekka

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-12-15 03:18

PekkaJohansson skrev:Tack för tipset, som härmed hamnar bland andra vokalissor på min inköpslista! Jag antar att Birkin håller sig för god för att sjunga "Je t'aime...moi non plus" numera? :-)

Pekka

Helt rätt :-)
Tyvärr är såväl Jane B som Serge Gainsbourg relativt okända i Sverige så dom förknippas just med "Je t'aime..." Även om det är en ganska skön låt i mina öron.....

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-12-15 12:24

Fransmännen och -kvinnorna gjorde fantastiskt mycket trevlig pop på sextiotalet, allt från lättsam ye-ye-pop till ytterst sofistikierad jazz-influerad dito. Som cocktailmusik är det, vid sidan av de stora amerikanerna, oslagbart. Min stora favorit är France Gall, ibland producerad av just Serge Gainsbourg - Frankrikes svar på Lee Hazlewood (eller om det är tvärt om..?)

Pekka

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-12-16 21:12

OT: Ni vet väl att hon gästsjunger på årets bästa svenska album? :wink:

Edit: Fetstil.
Senast redigerad av Hetsporren 2004-12-16 23:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-16 21:16

Årets bästa? Kul! Soundtrack är onekligen bra.

Intressant fotnot är att deras ljudpillare även åker en viss långhårig kille som heter som en bilmodell :twisted:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-12-16 22:32

Jag postade ett tips om denna konsert tidigare, men jag gick inte. Av två anledningar.

För det första tycker jag 400 är för mycket.

För det andra förstördes "Arabesque"-skivan av att se eländet (visades på SVT för inte så länge sedan). Det var en smärtsam upplevelse att se. Birkin åmar- och kråmar sig för musikerna som verkar lika obekväma som jag inför detta. Svag röst också.

Otroligt bra musiker, arrangemang, låtmaterial osv. Men jag tycker faktiskt att tanten förstör. Jag har svårt för den skivan numera :(

Vad säger du Bill50x (och ev andra) som var där? Var hon pinsam och sjöng dåligt? (säg JA, så jag inte ångrar mig)

Pekka: Ska genast kolla France Gall!

Användarvisningsbild
zorro

Inläggav zorro » 2004-12-16 23:01

Jag håller med om att SOUL´s skiva är grymt bra! Men årets bästa, nu tar du nog i bäste herr hetsporre :)
//mvh Johan

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-12-16 23:13

Belker skrev:För det andra förstördes "Arabesque"-skivan av att se eländet (visades på SVT för inte så länge sedan). Det var en smärtsam upplevelse att se. Birkin åmar- och kråmar sig för musikerna som verkar lika obekväma som jag inför detta. Svag röst också.

Otroligt bra musiker, arrangemang, låtmaterial osv. Men jag tycker faktiskt att tanten förstör. Jag har svårt för den skivan numera :(

Vad säger du Bill50x (och ev andra) som var där? Var hon pinsam och sjöng dåligt? (säg JA, så jag inte ångrar mig)

Ja? Nej! Om du läser mitt första inlägg så förstår du att jag inte tycker hon var pinsam och dålig. Tvärtom. Visst kråmar hon sig runt på scen, men vafan, tanten har ju bott 30 år i Frankrike :-)

Hon är en duktig skådis så all värme hon utstrålar kan ju vara spel, men det kändes inte så. Och visst, alla tack, "you are the best audience I´ve never met" osv känns naturligtvis överdrivet för en frusen nordbo... Men vilka artister förfaller inte till sådant? Det gjorde tom den svala Heather Nova.

Sorry Belker. Du sparade 400 pix men du missade en underbar konsert!

/ B

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-12-16 23:23

:cry:

Användarvisningsbild
christian

Inläggav christian » 2004-12-17 12:32

sjunger hon lika falsk som förut?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-12-17 19:02

christian skrev:sjunger hon lika falsk som förut?

Hon sjunger inte falskt. Men hon utnyttjar tonskalan på ett kreativt sätt :-D

/ B

Användarvisningsbild
christian

jane sjunger flaskt

Inläggav christian » 2004-12-17 20:11

Hon sjunger inte falskt. Men hon utnyttjar tonskalan på ett kreativt sätt :-D
/ B[/quote]
jag menar inte att hon sjunger hella tiden
men då och då hon har svårt att hålla
en ton
jag såg henne på fransk kanal tv5 på acoutique live
och det var inte bra
så tyvärr för mig det fungera inte
och utnyttjar tonskanlan på ett kreativt sätt...........
äntigen du sjunger ren eller inte..

jane inte vidare sjunkerska mer som
en ikon från den tid med Serge 70tal
äntigen hon är mycket bättre som actrice........
men i franskrike alla som håller på med film
känner att dom måste släppa en cd mellan åt
och det är inte alltid bra...

Återgå till Musikstugan