Bandpassfilter ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LinusLarsson

Bandpassfilter ?

Inläggav LinusLarsson » 2004-12-18 13:17

Hej!
Jag är helt ny på detta forum. Min förstå tråd eller vad man ska kalla det. Jag har läst en hel del om delningfilter, plus att jag har Ellära A och Ellära B inläst. Så jag förstår ju vad det handlar om, men grejen är den att jag skulle behöva hjälp och råd av någon kunnig här på forumet. Jag har lagt ner ganska så mycket pengar på billjud, börjar komma till en nivå med ljudet där jag känner mig nöjd, inget proffsljud, långt ifrån, men ändock väldigt bra enligt mig. Jag har inhandlat nya mellanregister (6,5tum), inga delningsfilter följde med. Jag tänkte bygga ett bandpassfilter till dessa mellanregister, men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga, med lite funderingar och läsning har jag bestämt mig för ett andra ordningens filter. Men jag skulle behöva hjälp med beräkning till filtret, och lite grann i vilket frekvensområde jag ska låta detta mellanregister spela. Jag har inte alla viktiga värden på högtalaren, men en del finns att tillgå. Så om någon är sugen på att hjälpa mig lösa detta filter vore jag väldigt tacksam!
/Linus

Användarvisningsbild
RAL

Inläggav RAL » 2004-12-18 13:26

Ett tips för at man lättare skall förstå hur filtret skall seut är .vad för element är det ,vart sitter dom i förhålande till diskant och kan dom nivåregleras för att få en god klangbalans och så behövs mätningar på spl och imp.

mvh stefan

Användarvisningsbild
LinusLarsson

Inläggav LinusLarsson » 2004-12-18 13:38

RAL skrev:Ett tips för at man lättare skall förstå hur filtret skall seut är .vad för element är det ,vart sitter dom i förhålande till diskant och kan dom nivåregleras för att få en god klangbalans och så behövs mätningar på spl och imp.

mvh stefan

Okej, jo, jag förstår att det är på det viset. Placeringen av mellanregistren är i dörrsidorna, diskanterna "skrikarna", sitter monterad på instrumentpanelen, framför vindrutan. Impedansen på elementen är 4ohm. Jag har delat basen aktivt runt 200hz nu, diskanterna delas vid 2500hz (DLS UR1 diskanter som klarar spela ganska långt ner i frekvens). Jag vill inte ha mellanregistret så väldigt långt ner i frekvens. Har du något förslag på hur långt ner jag ska dela mellanregistret, och hur högt upp jag ska dela, utifrån vad du tycker? Visst är det mycket tyck och smak som många säger, beroende på hur man vill ha ljudbilden osv. Men min tanke är väl ett typiskt mellanregisterljud (röst mestadels).
Tack på förhand!

Återgå till Teknikforum