Ljuddämpare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pd_jansson

Ljuddämpare

Inläggav pd_jansson » 2004-12-14 10:24

Hejsan!
Jag har varit inne här och läst en hel del och det verkar finnas en outtömlig kunskapsbank! Därför tänkte jag testa lite om jag kan få lite hjälp med ett ljudproblem. Denna gång gäller det ljuddämpare för motorcyklar. Jag åker enduro och det har kommit nya ljudkrav, 94dB är maxljudnivå :( . Mätningen sker vid ett visst varvtal snett bakom cykeln.

Ljuddämparen är en cylinder (med något rektangulär form, ca 50*100 mm och längden ca400mm), i den går ett perforerat rör (diameter ca 30mm) där avgaserna går. Det perforerade röret går rakt igenom dämparen (inga kammare eller böjar). Mellan det perforerade innerröret och ytterhöljet ligger det dämpull (som ska bytas ut).

Min fråga är nu hur man kan (helst lätt) modifiera utseendet på denna, vad gäller yttre längd, inner rörets dragning, diameter eller annat förslag, då denna befintliga ljuddämpare uppnådde den respektingivande ljudninvån av 104dB :twisted: . Snälla lite tips, ideer och funderingar!

Mvh
Daniel

Användarvisningsbild
pd_jansson

Inläggav pd_jansson » 2004-12-14 12:25

Om någon ville tipsa mig om hur man lägger in en bild och liknande så kunde jag visa lite olika ideer som jag har så kan ni få yttra er utifrån detta. Har försökt söka efter en instruktion hur detta ska göras men utan lyckas.
Mvh
Daniel

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-14 12:28

För att få upp en bild så måste den ligga tillgänglig på en server. Har du den tillgänglig där så är det bara att lägga in länken mellan [ img]bildlänk[ /img].

Har du inte den uppe på en server så kan du maila mig så fixar jag (i väntan på att hali fixar så att medlemmarna här kan göra det själv...).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2004-12-14 13:13

Annars är http://www.imageshack.us/ synnerligen smidigt!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-14 13:18

Bild

Användarvisningsbild
pd_jansson

Inläggav pd_jansson » 2004-12-14 14:08

Någon som har funderingar kring ovanstående skisser (fint ritade i word). Vilket skulle dämpa ljudet bäst? Har inte riktigt koll på frekvensinnehållet i systemet, en misstanke kan ju vara att det största innehållet blir multiplar på avgasventilens öppningsfrekvens. Kanske är det så att det är bäst att helt enkelt förlänga standard utförandet?

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-12-14 14:42

Om ljuddämparen var dåligt packad vid mätning kanske det räcker med att packa om den? Att öka volymen genom att förlänga den bör väl fungera, men det kanske är lite svårt att få snyggt. Annars brukar väl ljuddämpare kunna likna ditt alternativ 2, fast då att de perforerade rören är lite längre.

Användarvisningsbild
pd_jansson

Inläggav pd_jansson » 2004-12-14 14:56

Tvivlar på att det räcker att stoppa i fräsch dämpull, 10dB är ganska mycket... Förlänga ljuddämparen ett alternativ men det innefattar svetsning i aluminium och det har jag inga redskap för. Är alternativ 2 även det bästa vad gäller tryckfall (tröghet för motorn att bli av med avgaserna)?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-14 16:40

Misstänker att orginal ger mest effekt då det är mindre saker som stör flödet. Kanske är #2 bäst ur dämpsynvinkel.

Användarvisningsbild
pd_jansson

Inläggav pd_jansson » 2004-12-14 16:53

Bäst effekt (motor) tror jag också standard men jag hoppades att kanske alternativ 3 skulle vara något. Areasprång är ju positivt för ljudbekämpning och så tänkte jag att flödet igenom inte påverkas så mycket(?) eller är det det stora area-språnget i standarddämpare som ger dämpning?

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-12-14 17:17

Strömningsmässigt är area förändringarna ingen höjdare, men det är ju motstånd även i dämpmaterialet. Så utan att ha räknat/simulerat eller testat vågar jag nog inte utlova att den ena skulle vara mycket bättre än den andra. Vill man dämpa men ändå erhålla ett lågt mottryck i röret är nog stor volym(längre och tjockare) det som är bäst att satsa på, men det kanske inte är något alternativ.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2004-12-14 17:54

det där är nog väldigt problematiskt...jag provade bygga en rejäl ljuddämpare till en cross jag hade....den vart tyst som en mus...men snabb som en också :D

e nog bättre byta hela hojjen alt köpa ett som är utprovat och klart...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-14 20:37

Är det 2 eller fyrtaktsmotor? Det kanske redan framgått i tråden?

För 2-taktare är avgassystemet "halva motorn". Mycket viktigt. Ett praktexempel är den 210cm^3 solo motorn som används inom flyg (ultralätt, skärmflyg etc). Orginal ger den 13hk. Det finns effektsystem som gör att man får ut 21Hk. Motsåndet i avgasröret måste vara rätt vid rätt tillfälle.

Men till grundfrågan, som jag ser det, hur *** kan man han en sådan max ljudnivå? Enduro körs ju i och för sig i skogen, men ändå. Motorcyklar bör annars vara högljudda, av säkerhetsskäl.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
pd_jansson

Inläggav pd_jansson » 2004-12-15 08:34

Skulle gärna köpa en ny original ljuddämpare. Den är tyst men så kostar den drygt 4500kr därför hade jag förhoppningar om att man kanske kunde göra något ingrepp som tog ner ljudnivå rejält.

Det är en fyrtaktare så graden av motstånd är inte så känsligt. Kan hålla med om att ljudnivån på 94dB är väldigt lågt men å andra sidan har det varit en vidrig utveckling mot ljuddämpare som snarare förstärker än dämpar ljudet och ska vi få möjlighet att utöva detta någonstans så måste ljudnivån ner.

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2004-12-17 01:15

Köp den nya tysta.
Skruva isär den.
Ser hur den är uppbyggd.
Gå till butiken och säg "Jag skulle nog vilja lämna tilbaka den här..."
Försök bygga något liknande.
:wink:

Användarvisningsbild
Jesper73

Inläggav Jesper73 » 2004-12-17 07:17

Har du kollat på skroten om du kan hitta någon lämplig dämpare? Det är visst "poppis" att krascha sina motorcyklar nuförtiden. :?

EDIT: Sorry om det inte riktigt var ett svar på din fråga, men det kanske kan vara till hjälp ändå. :oops:

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-12-17 14:34

Tjena pd!

Detta är helt klart ett av de mer udda DIY-projekten på detta forum. 8O

Det vore helt klart en fördel om man visste hur frekvensspektrum för ljudet såg ut, eftersom man då skulle kunna optimera utformningen av ljuddämparen. Eftersom vi inte känner detta får vi ta i lite, vilket ger en klumpigare lösning, speciellt om vi inte får öka strömningsmotståndet relativt den gamla dämparen.

Först och främst, en ljuddämpare av den typ du beskriver fungerar som en sidogrensdämare av helmholtztyp. Luftmassorna i perfrörshålen svänger väldigt lätt tillsammans med luftfjädern i kaviteten utanför och släcker därmed ut de infallande vågorna i röret. Absorbenten i kammaren finns med för att ta hand om resonanser i densamma.

För att erhålla ytterligare drygt 10 dB dämpning bredbandigt måste dämparens aktiva volym (bruttovolymen-perfrörvolymen) ökas med en faktor 4 ungefär. Om du t.ex. ändrar det elliptiska tvärsnittet från ca 5x10 cm till ca 7.5x15 cm och även förlänger dämparen från ca 40 cm till ca 60 cm så har du uppnått målet. Dock bör man vara medveten om att man på detta sätt även flyttar maxdämpningen i frekvensled något, men gissningsvis bör det fungera bra ändå. Vill man vara helt säker så bör man behålla frekvenskarakteristiken och då måste man också öka perforeringsgraden (den relativa hålarean) med en faktor 2.5 ca.

mike34

Re: Ljuddämpare

Inläggav mike34 » 2004-12-17 17:08

pd_jansson skrev:Hejsan!
Mätningen sker vid ett visst varvtal snett bakom cykeln.
Daniel

Kan du inte göra en fuling å flytta på ljudet vinkla bort från mätpunkten? :mrgreen:
Förutsatt att alla mäter på samma stela sätt (för så står det i boken ryttare) typ.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-12-17 18:09

mike34,

Tyvärr går det inte att göra så. Ljudets våglängd i det aktuella frekvensområdet är för lång för att man skall kunna uppnå någon riktverkan att tala om. Däremot kan man optimera ljuddämparens egenskaper mot det varvtal som specificeras i mätningarna. En dämpare av den aktuella typen ger dock bredbandig och relativt jämn dämpning, så här kan man inte vinna speciellt mycket på en sådan optimering.

Användarvisningsbild
U1

Inläggav U1 » 2004-12-18 14:30

Du kan ju inte dämpa ett så vackert ljud!! Har alltid gjort det rakt motsatta, det ska banne mig höras att jag kommer! Mitt Laser helsystem var helt underbart, vilken sång. Ända tills jag parkerade det i en berg vägg i Oslo( och resten av hojen för den delen) :cry:

Finns det inte dämpare som du kan köpa som klarar buller nivån? Tror du kommer att få spendera en del tid för att få en bra effekt kurva om du bygger om det befintliga.

MvH
Johan

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2004-12-18 16:26

Kolla en bit ned på denhär länken: http://hem.passagen.se/rikardn/trim/
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
pd_jansson

Inläggav pd_jansson » 2004-12-27 09:53

Tackar för svaren! Verkar dock knepigt att lyckas med en egen ljuddämpare. Håller på att jagar alternativ nu. Original kostar omöjliga 5000kr... Hoppas att jag hittar något lite billigare.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2004-12-28 00:03

En lite aktivare variant av dämpning är att leda avgaserna olika långa vägar och sedan sammanföra dem igen ur fas, då släcker ljudet ut sig självt så att säga. Bäst att släcka maximalt på prov-varvtalet då .... :oops:

Återgå till DIY-forum