Vad påverkar mest?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Var sker den största förvanskningen rum?

I studiorummet
3
7%
Vid mixningen
6
14%
Vid masteringen
11
25%
I stereon
3
7%
I lyssningsrummet
21
48%

Antal röster : 44

Användarvisningsbild
Sanny_X

Vad påverkar mest?

Inläggav Sanny_X » 2004-12-12 16:50

Vad tycker ni?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-12 22:57

Omöjlig fråga eftersom det skiljer så mycket mellan olika skivor.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-12-12 23:01

jag skulle säga lyssningsrummet förutsatt att man lyssnar på en skiva som inte har förvanskats medvetet i de tidigare stegen. Dock har nog 90% av alla skivor utsatts för just förvanskning i mastering etc
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-12 23:33

Style skrev:jag skulle säga lyssningsrummet förutsatt att man lyssnar på en skiva som inte har förvanskats medvetet i de tidigare stegen. Dock har nog 90% av alla skivor utsatts för just förvanskning i mastering etc

Jag tror att det är en försvinnande lite del av skivorna som inte utsatts för någon processning alls. Och processning är ju förvanskning, åtminstone i princip. Fast... :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-12-14 11:57

olika....... :?
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-14 12:02

Frågan har inget entydigt svar. 8) Typiska popfonogram förstörs signifikant i masteringstudion, samtidigt som klassisk musik sällan hamnar där. 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-14 12:03

Lyssningsrummet går att förbättra... en söndermastring är irreversibel.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-14 13:19

Menar folk på allvar att största påverkan sker vid mastringen?? 8O

Frågan besvarar ju nästan sig själv: Var äger den största förvanskningen rum?

Antagligen någonstans mellan studiorummet och mixningen, samt mellan högtalarna och rummet. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-14 13:21

Martin skrev:Menar folk på allvar att största påverkan sker vid mastringen?? 8O

Många gånger är det tyvärr så. 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-14 13:27

Du tror inte att mikrofoner, uppmikning och den akustiska studiomiljön är ett något mer kritiskt moment?

Mastringen kan man ju i princip strunta i (om man vill), dvs den kan vara helt transparent. :) Det är inte alla skivor som mastras kraftigt.
Senast redigerad av Martin 2004-12-14 13:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-14 13:28

Hej!

I studiorummet går det ju ifrån akustiskt till digitalt, det måste väl ändå ses som
en enorm förvanskning sedan kan det försämras mer eller mindre men om man
kommer och lyssnar i studiorummet på orginalinspelningen så är det ingen enorm
skillnad mot hemma, dock är skillnaden enorm sett till levande orginalet/instrumentet!

Mvh A*
Det finns fem sorters folk, de som är konstigA*.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-14 13:32

Martin skrev:Du tror inte att mikrofoner, uppmikning och den akustiska studiomiljön är ett något mer kritiskt moment?

Mastringen kan man ju i princip strunta i (om man vill), dvs den kan vara helt transparent. :) Det är inte alla skivor som mastras kraftigt.

Ingen har sagt att alla skivor mastras kraftigt, men majoriteten av popfonogrammen genomgår excessiv kompression etc. vid mastering. Sådana dynamiska förändringar sker knappast med en rimlig mikrofon eller i en mixerkonsol, även om det skulle råka vara en gammal sunkig Neve-konsol anno 1972. :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Vad påverkar mest?

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-12-14 13:35

Jag tycker att man ej kan säga att "förvanskning" sker i studion, vid mixningen, eller vid mastringen. Dessa steg i produktionsprocessen anser jag tillhöra artisten/producenten och man måste respektera deras val hur de vill att produktionen ska låta.

Sedan är det upp till slutkonsumenten att skaffa sig så bra uppspelningsmöjligheter som möjligt.

Så för att svara på frågan exkluderar jag de tre första alternativen och svarar att största förvankningen ofta sker p.g.a. lyssningsrummets akustiska egenskaper. Avspelningsapparaturen brukar nämligen i normalfallet inte lägga till den skur av reflexer och frekvensgångsförändringar. Man kan även säga såhär; en extremt bra anläggning i ett väldigt dåligt lyssningsrum låter i alla fall kasst. i och för sig låter ju en extremt kass anläggning (typ klockradio) inte heller bra även oim rummet är extremt bra. Men om vi tar en normalbra anläggning i ett extremt bra lyssningsrum, så kan det låta helt fantastiskt om man inte är så kinkig på max ljudtryck och lågfrekvensegenskaper.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-14 13:40

Johan,

Håller inte alls med. Den som respekterar artisten skickar inte programmaterialet till masteringstudion, som kanske kör hela mixen genom en kompressor.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-14 13:41

Johan - har du missat alla rapporter här på forumet tidigare om artister som fått sina alster komprimerade i mastringen trots explicita önskemål om att så inte skulle ske?

Edit: missat "inte" instoppat. Tack språkpolisen! :D
Senast redigerad av Nattlorden 2004-12-14 13:46, redigerad totalt 1 gång.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-14 13:44

Nattlorden skrev:Johan - har du missat alla rapporter här på forumet tidigare om artister som fått sina alster komprimerade i mastringen trots explicita önskemål om att så skulle ske?

Språkpolisen.... Trots? Tack vare? Eller Trots med en negation senare i meningen? :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-12-14 14:27

Morello skrev:Johan,

Håller inte alls med. Den som respekterar artisten skickar inte programmaterialet till masteringstudion, som kanske kör hela mixen genom en kompressor.

Det är isåfall en dum producent.

De enda vapnen man som slutkonsument har tyvärr, är att inte köpa skivan och/eller klaga. Dock brukar sådana klagomål tyvärr sällan beaktas, då det sker i alltför liten omfattning för att skivbolaget ska hörsamma klagomålen.

Men det är ändå ohållbara argument från dig Morello, m.a.p. att man som slutkonsument inte är inblandad i skivframställningsprocessen. Jag som privatperson har ju inte så mycket att välja på om jag vill lyssna på en viss artist:
1. Jag kan köpa skivan. Eller
2. Jag kan gå på konserten spela in en egen bootleg. (vilket inte brukar bli så bra).
Då brukar det bli så att alt. 1 brukar ändå låta bäst.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-14 14:35

Att inte jag som konsument kan påverka produktionen har väl knappast med frågan att göra, eftersom den gällder var den största förvanskningen sker. 8) Spelar det någon roll om Cutting Room komprimerar eller om jag gör det hemma? Resultatet skulle kunna bli detsamma, men i det senare fallet är det jag som konsument som är den skyldige. :D
-Innehar F-skattsedel-

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-14 14:53

så vad vi bör bara ge upp? att skivbranchen ständigt bara gör saker sämre ock sämre med mer mastering och ständigt ökat skitsnack och inkompetens? vi går mot en framtid där allt förmedlas med hjälp av lågbit mp3.
jag anser att den absolut största skdan allt för ofta görs i studion. du kan aldrig någonsin påverka en dålig inspelning med hur du utformar ditt rum och stälelr upp högtalarna. det är fel som redan är där, på en nivå där en vanlig "dödlig" inte kan ändra dom längre. att på den nivån börja korigera fel är som att skaffa glasögon som justerar din glasögon. inte speciellt praktiskt elelr rationellt kan jag tycka iaf.

det som är roligt att denna attityd är så kraftigt befäst i branschen. felen och ansvaren läggs alltid hos kunden/utövaren. detta har branchen så ihärdigt proklamerat att tom med väldigt erfarna och kunniga personer verkar tro på det. det är skrämmande och tråkigt då det inte kommer leda till förbättringar på nån nivå.
branschfolket måste verkligen sitta nöjda då de kan sänka standarden samtidigt som de höjer priser och få kunderna att tro att saker blivit bättre. helt suveränt! :roll:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-14 15:18

Den största förvanskningen äger väl ändå rum i kablarna? Varför lägger människor annars så mycket pengar på dem? :roll: :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-14 18:39

Kraniet skrev:Att på den nivån börja korrigera fel är som att skaffa glasögon som justerar dina glasögon.

- Svenska Hififor@**´s absolut första riktigt bra liknelse ovan var, gratulerA* gör :) :D!!

** Vilket Inkluderar: F.d. Hifimagasinet, HiFiForum, Faktiskt.se & Co!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-12-19 13:27, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-14 19:05

felstavat var det också.. :oops:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-12-19 12:57

dawen skrev:Den största förvanskningen äger väl ändå rum i kablarna? Varför lägger människor annars så mycket pengar på dem? :roll: :wink:

Roligt...eller inte
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-19 13:00

Ja, jag instämmer. Det är inte ett dugg roligt att så många lägger så mycket pengar på kablar :roll: :lol:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-12-19 13:07

dawen skrev:Ja, jag instämmer. Det är inte ett dugg roligt att så många lägger så mycket pengar på kablar :roll: :lol:

Ja, eller vara så bitter som du är :lol: :lol:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-19 13:19

:? Vad gör mig bitter? Ser du inte alla glada smileys? :P :twisted: :wink: :lol: 8) :) :D :mrgreen:

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-12-19 13:29

Varför vara bitter när man kan vara salt... eller söt? :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-19 13:34

Eller sur! :evil: :lol:

Jag tycker för övrigt att man inte kan säga att något påverkar mest. Det beror på vilken nivå man ligger på. Har man spenderat 2000 på sin stereo totalt så kanske varken masteringen eller rumsakustiken är problemet, men har man å andra sidan lagt massa pengar så är det ju andra saker som påverkar mer, tycker jag. Fast det är ju bara en åsikt från en bitter snorunge! :wink:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-19 13:34

Hej!

E$oteriskHifiKabelHobbyPsykos är inget att skämta om ty till varje drabbad så finns faktiskt.se
anhöriga som ibland måste vara med o bära ekonomiska bördan, blindtestlyssna ifrån Kök & Co!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Vad påverkar mest?

Inläggav Svante » 2004-12-19 14:05

Johan_Lindroos skrev:Avspelningsapparaturen brukar nämligen i normalfallet inte lägga till den skur av reflexer och frekvensgångsförändringar.

Hmm, betyder det att du tycker att hörlurslyssning är bättre än högtalarlyssning?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi