Har det några speciellt bra akustiska egenskaper? Finns det någon efterfrågan efter fårull bland ljudnördar och likasinnade?

Verkar det finnas efterfrågan sätter jag genast igång att tvätta fårull och paketera den.
Moderator: Redaktörer
Loud skrev: Finns det någon som redan säljer tvättad fårull för sånt här?
Verkar det finnas efterfrågan sätter jag genast igång att tvätta fårull och paketera den.
Loud skrev:Woho, det här ser ju bra ut.
Jag har som mål att kunna sälja för 150 kr/kg, till skillnad från HiFi kits 230 kr/kg.
Ullen är producerad på egen gård från ekologiska får. Ullen kommer att tvättas med miljövänlig såpa och veduppvärmt vatten. Veden kommer även den från egen gård. Uber miljövänligt om jag får säga det själv, HiFi kits ull kommer säkert från Nya Zeeland eller något eftersom dom inte skriver något som att det är svenskt.![]()
Det är farsgubben som står får fårproduktionen och ska kolla med honom om vad det är för ras, om nu det spelar någon roll.
Jag vill också kunna erbjuda en lösning där ullen är behandlad mot skadedjur på något sätt. Själv vet jag inte hur viktigt detta är när ullen ligger i en högtalare. Kanske man ska försöka få tag på ett parti lavendel och skicka med i paketet.
Finns intresse, synpunkter, idéer så tjoa till. Jag vill ha en uppfattning om ungefär hur seriöst jag ska satsa på det här.
Det är viktigt att hålla isär vetenskapen ekologi och värdeladdade begrepp som 'ekologisk'. Till exempel är effekten av en stor miljökatastrof eller introduktionen av en främmande art i ett system en spännande händelse inom vetenskapen ekologi, medan det knappast anses önskvärt ur ett 'ekologiskt perspektiv'.
paa skrev:Loud skrev: Finns det någon som redan säljer tvättad fårull för sånt här?
Här kan du se prisnivån på tvättad långhårig fårull för högtalare:
http://www.hifikit.se/index.php?id=1384
Vad tror ni om malbehandling, behövs det en malkula i varje högtalare, eller är det lungt om det är slutna lådor?
Adhoc skrev:Fy Peter, med en sådan fin teknisk beskrivning kanske du hämmar entreprenörandan på forumet.![]()
Här en liten bildlänk från Nordifa (Nordiska filt) hur det kan se ut i fabrik: http://www.nordifa.se/Page.asp?PageNumber=49
Densen skrev:En O.T. fråga till petersteindl.
Varför valde du fårull som dämpmaterial? Vilka kriterier?
Var det för att redovisa lite mer exotiska material i reklamkampanjer, eller är det för att du vill ha rent biologiska material som ull och äggskal? För du har väl också pappmembran?
Loud skrev:petersteindl: Intressant läsning! Synd att man inte har en sådan maskin ståendes hemma.![]()
Undrar ifall man kan nå ett liknande resultat med kardning eller något? Med ett billigare pris på ullen kanske man kan stå ut med att den är är lite mer svårhanterlig och svårare att sätta jämnt.
Vad jag förstått så kommer malen ändå även i tvättad ull. Kanske går den att avskräcka med mycket bas ljud.![]()
Jag som vet hur äckligt otvättat fårull luktar kommer vara väldigt noggrann med tvättningen av den hur som helst. Malar är konstiga som gillar det där.[/b]
Harryup skrev:Bara att mota fåren genom en biltvätt.
Jag skulle undersöka extremt noga om mal verkligen inte gillar ren ull. Håller det för otroligt. Dessutom så finns det ängrar och alla möjlig ohyra.
Ring Antcimex, eller Ullhandlarnas riksförbund eller Tele2 eller nått eller bygg aldrig basreflex.
mvh/Harryup
MagnusÖstberg skrev:Fårull är ju en typiskt cheep lösning så lite mal får man räkna med...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster