Men, ve och fasa, det höll inte i längden! Jag förstod inte varför balanskontrollen kunde funka så bra.
Nå, igår fick jag ett ryck och monterade isär den för att se vad det var. Jag hittade rätt kvickt anledningen: volymswitchens ena sladd var av, men låg mot lödstället, därav den intermittenta funktionen. Detta hade troligen hänt när jag för länge sedan skulle dra åt muttern som håller rotorn. Jag drog förmodligen sönder sladden då, den låg runt rotorn.
Jag skalade av en snutt och tänkte löda dit sladden igen, men den blev för kort. Av någon anledning var den skarvad (snyggt, med krympslang), vilket jag inte tänkte så mycket på då. Jag lödde dit en ny sladd, vilken dock inte funkade. Jag hade min digitalkamera som testdon, den visar på displejen om fjärren skickar ut IR; ett mycket praktiskt felsökningsdon!
Jag började misstänka att skarven trots inte bara var det, skär isär den och hittar ett diminutivt 2.2kohmsmotstånd! Nu är goda råd dyra. Hustrun finns på stan, och jag får tag i henne 15:55 och ber henne bege sig direkt till Classe. Under tiden slår jag upp deras katalog på nätet och instruerar henne att köpa ett paket motstånd. Visserligen brukar jag ha motstånd hemma, men vid min ambitiösa verkstadsrensning, åkte de ut! Jodå, hon fick tag i motstånd och jag kunde fortsätta.
Flera timmar senare hade jag gjort alla misstag som gick, och lärt mig en trave läxor som jag inte ska trötta er ytterligare med här, men se sammanfattningen nedan Jag kan tyvärr inte skylla på Murphy, utan måste nog ta på mig misstagen.
Sammanfattning:
1. Läs schemat så att du förstår, innan du börjar.
2. Lita inte på att apparaten är omoddad.
3. Leta upp de braiga verktyg du har i stället för att använda de som är på bordet.
4. Dokumentera hur skruvarna sitter och var.
5. Om en komponent troligen är OK, lita på att den är det och leta felet på andra ställen. Rotorswitchar går inte sönder av sig själva!
6. Ha ordentligt lyse.
7. Krympslang kan dölja vad som helst.
Så här ser mojjen ut inuti, det är rotorswitcharna som är de lösa komponeterna.
... så här i drift:
Men nu spelar den så glatt, med en volymkontroll som går att lita på! Härligt!
Per, 5 timmar senare....