Moderator: Redaktörer
guldfisk skrev:Tydligen har 405 28,7 dB gain:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=
medan Hypex har 26 dB:
http://www.hifikit.se/index.php?id=2461
perstromgren skrev:Dessutom har säkert Quad-steget högre känslighet, dvs kräver lägre spänning för full utstyrning. Dessa två faktorer (förstärkning plus känslighet) påverkar jämförelsen ordentligt.
IngOehman skrev:
Och för dom genuina hifi-nybörjarna: Ett slutstegs uteffekt* säger inget
alls om hur starkt det spelar vid en given volyminställning - det säger bara
hur starkt det är när slutsteget klipper.
Vh, iö
RogerGustavsson skrev:Har du inget delningsfilter mellan basar och toppar? Är ofta svårt att få dem att spela bra tillsammans utan.
IngOehman skrev:perstromgren skrev:Dessutom har säkert Quad-steget högre känslighet, dvs kräver lägre spänning för full utstyrning. Dessa två faktorer (förstärkning plus känslighet) påverkar jämförelsen ordentligt.
Ehhh...
Nu vet jag inte om du kanske skojjar med oss, men... för säkerhets skull
får jag väl berätta:
Att ange känslighet är ju för tusan ett sätt att ange gain!
Det är INTE oberoende variabler, utan precis samma sak! (Det vill säga, den
ena ger den andra).
Om en förstärkare har en gain om 28,3 gånger så har den en känslighet om
1 volt för 100 W (8-ohmseffekt). I vissa fall anger man ingångskänsligheten
för full uteffekt, men även då är det ett mått som är omräkningsbart till
gain.
RogerGustavsson skrev:IngOehman skrev:
Och för dom genuina hifi-nybörjarna: Ett slutstegs uteffekt* säger inget
alls om hur starkt det spelar vid en given volyminställning - det säger bara
hur starkt det är när slutsteget klipper.
Vh, iö
Hur ofta ser man inte kommentarer om volymkontrollens inställning och hur stora reserver man tror sig ha....
smile skrev: Jo, jag har delning, men den är passiv, så den går nog inte att göra så mycket inställningar på utan att behöva bygga om den helt...
vad tror ni om min ovanstående fundering, om att ha en volympot mellan för och slutsteg, är det dumt?
phon skrev:smile skrev: Jo, jag har delning, men den är passiv, så den går nog inte att göra så mycket inställningar på utan att behöva bygga om den helt...
vad tror ni om min ovanstående fundering, om att ha en volympot mellan för och slutsteg, är det dumt?
Finns det ingen förstärkningsreglering i hypexmodulen? Nån motkopplingsslinga eller nåt? Kolla bruxen och titta efter var/om man kan sätta förstärkningen.
perstromgren skrev:IngOehman skrev:perstromgren skrev:Dessutom har säkert Quad-steget högre känslighet, dvs kräver lägre spänning för full utstyrning. Dessa två faktorer (förstärkning plus känslighet) påverkar jämförelsen ordentligt.
Ehhh...
Nu vet jag inte om du kanske skojjar med oss, men... för säkerhets skull
får jag väl berätta:
Att ange känslighet är ju för tusan ett sätt att ange gain!
Det är INTE oberoende variabler, utan precis samma sak! (Det vill säga, den
ena ger den andra).
Om en förstärkare har en gain om 28,3 gånger så har den en känslighet om
1 volt för 100 W (8-ohmseffekt). I vissa fall anger man ingångskänsligheten
för full uteffekt, men även då är det ett mått som är omräkningsbart till
gain.
Vid samma max uteffekt blir det ju samma, men inte annars, väl? Var det samma effekt? Det kanske var underförstått?
Naqref™ skrev:Mja effekten är faktiskt irrelevant.
Känsligheten anger hur stor insignal man behöver för att styra ut steget fullt och ger en effekt vid en given last. Det två senare parametrarna anger faktiskt vilken utspänning som det handlar om och ger då samtidigt förstärkningen.
Naqref™ skrev:
Nej det finns inte och man vill inte gå in och pilla i motkopplingslingan på ett hypexssteg om man inte är precis exakt så insatt i designen att man lika gärna kunde göra den själv och därmed slippa köpa färdiga moduler...
Återkopplingsslingan är nämligen en vital del av hur signalen moduleras i ett hypexsteg.
smile skrev:RogerGustavsson skrev:Har du inget delningsfilter mellan basar och toppar? Är ofta svårt att få dem att spela bra tillsammans utan.
Jo, jag har delning, men den är passiv, så den går nog inte att göra så mycket inställningar på utan att behöva bygga om den helt...
perstromgren skrev:Nu återkommer jag!
Jo, när jag skrev inlägget om känslighet och förstärkning tänkte jag som följer.
Put: uteffekt
Pmax: max uteffekt
Vin: signalspänning in
Vinmax: signalspänning in för att ge Pmax (alias känslighet)
Vut: signalspänning ut
F: förstärkning (Vut/Vin)
Z: lastimpedans
Då är
Put=(Vin*F)^2/Z och specifikt
Pmax=(Vinmax*F)^2/Z
Om Z är konstant, behövs två av variablerna Pmax, Vinmax och F för att räkna ut den tredje. Slutsats Under förutsättning att Pmax är given, är F och Vinmax varandras reciproker, men endast då.
Vad har jag missat?
smile skrev:kommer ett vettigt filter att minska skillnaderna i nivåerna mellan stegena?
smile skrev:Och vad är ett vettigt filter? kostnad och svårighetsgrad (vet självklart att komponenter kan variera välldigt i pris och att det beror välldigt mycket på villken nivå man lägger sig på, men på en höft), eller går det att köpa vettiga färdigbyggda filter?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster