Moderator: Redaktörer
Laggie skrev:Hoppas ni förstår vad jag menar
Svante skrev:Att fördela frekvenserna till olika steg är i princip bra ur distsynpunkt. Skulle ett steg klippa så hörs det inte lika mycket.
Vi hade en diskussion i en annan tråd om huruvida man vinner eller förlorar effektmässigt på att och det visade sig att det beror på musiksignalen, så det går inte att säga.
En fördel för filterkonstruktören är att hon inte behöver fundera över den konstiga last som ett högtalarelement är. Det är mao lätt att göra ett aktivt filter som är nära perfekt Butterworth eller Linkwitz-Riley. Problemet är väl att man gärna vill använda filtret för att justera små fel och brister i konstruktionen och då blir det knepigt i alla fall.
Med andra ord, då man delar en högtalare passivt så spelar det ingen roll för förstärkaren vars delningen ligger, den ger ändå ut samma signal.
Isidor skrev:Laggie,Med andra ord, då man delar en högtalare passivt så spelar det ingen roll för förstärkaren vars delningen ligger, den ger ändå ut samma signal.
Nej, så är det inte alls.
Thomas_A skrev:"Den effekt som förstärkarna lämnar blir lika hög vare sig man delar aktivt eller passivt om man utesluter lite knepigare passiva varianter. Det spelar ingen roll om man filtrerar före eller efter effektförstärkningen. "
Öhh? Om man adderar två signaler av samma styrka ex 100 + 1000 Hz ökar den väl 3 dB RMS?
T
Thomas_A skrev:Är var? menat i frekvens eller var i kedjan som filtret delar?
T
Är det inte, eller tolkar vi påståendet olika?
Isidor skrev:Svante,Är det inte, eller tolkar vi påståendet olika?
Tja, vi tolkar nog påståendet olika. Vad jag vill ha sagt är att det i princip inte spelar någon roll om man biampar passivt eller aktivt, men tråden tycks handla om flera saker samtidigt.
Isidor skrev:Rosa brus har konstant effekt för konstant relativ bandbredd och motsvarar på så sätt hörselns sätt att arbeta (oktavband).
Isidor skrev:Hur biampar man passivt?
Det är nog den vanligaste lösningen i hifisammanhang, skulle jag tro. Klassisk koppling är försteg ut - slutsteg1 - LP-gren och (parallellt) försteg ut - slutsteg2 - HP-gren.
Kraniet skrev:Det svåraste med aktiv drift verkar vara att få till baffelsteget? Men det kanske är enkalst att fixa passivt?
Isidor skrev:Verkar lite puckotycker jag.
Instämmer, men är inte "pucko" normaltillståndet inom hifi?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster