Nedgradera till iP?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-08-04 12:30

Nu är jag tillbaka från Island och en trevlig kille kom just och hämta mina högtalare. Avslutade med att spela Jason Mraz - Im yours och det lät jättebra, hoppas inte iP blir för mycket nedgradering :(

Hoppas de inte dröjer för länge heller och nu ska jag ringa och beställa piM i turkost som jag ska driva med min benchmark-dac.

:)

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2009-08-04 13:36

de kommer bli skillnad på diskanten.... typ massor.

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-08-04 13:52

blixten_no1 skrev:de kommer bli skillnad på diskanten.... typ massor.

Fick lite sådana aningar, ja, vid sista lyssningen =(

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2009-08-04 14:37

men de låter ju inte dåligt. på vanliga volymer, det är när man höjer lite mera som dom låter lite sämre.

dock så är det väldigt kul med basmoduler :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-08-19 11:51

Tängte att jag skulle väcka tråden till liv lite :)

Jag har ju beställt ett par iPs + diskant säkring, men jag har 3st frågor som jag tänkte att jag kunde ta upp här innan jag ringer och "terroriserar" Ingvar åter igen... :lol: :oops:

1: diskant säkringen, hur pass "lätt" bryter den... ?!
alltså, är det någon här som har den och som har lyckats få denna att bryta när man spelat högt, eller ska det till ganska (ordentligt) mycket innan det händer.
Den är ju till för att skydda diskanten mot att spelas sönder, men hur lätt spelas då diskanten sönder utan säkring?!
Vore kul att höra lite åsikter om detta och egna upplevelser/erfarenheter gällande dessa säkringar så man får sig ett "hum" om hur det ligger till :)

2: I manifestet så står det angivet att iPs ska kunna spela >109dB@140Hz
Och då menas det 140Hz och upp i frekvens misstänker jag då ?
Men är detta då menat som cont, eller som peak ?!
det måste vara cont va ?!

3: Och då säger vi att jag spelar 109dB cont och får en 10dB peak (en transient) vid 8KHz, bryter diskanten då tror ni? det blir ju 119dB... :?
klarar den det eller är det så att säkringen bryter mycket tidigare än så, och vid vilken effekt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-08-19 11:58

Hur som helst tycker jag du ska testa när du har sakerna på plats om du inte
fått svar innan ;)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-08-19 12:00

109dB för ett par iP kräver 2x35W. 119dB motsvarar väl 350W. Antar att du själv kan räkna ut vad som händer...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-08-19 12:09

Haha, jo jag vet att det blir 350w, Grejen va bara den att jag inte tänkte hela vägen fram... (ganska vanligt förekommande fenomen... :roll: )
Och jag tängte inte på att det står 120w max effekt över 300Hz...
alltså, så kommer säkringen att slå av om den blir en 119dB peak vid 8KHz, bra, då vet jag det ! :D

haha, ibland krävs det att någon gör upp hårda fakta i ansiktet på en för att man ska se sambanden, jag skyller på att det blev lite för sent i natt 8)

Edit: alltså, ca 112-113dB borde säkringen börja bryta, vid ca 120W om jag förstått saken rätt.
Det är ju inte helt fel för dessa små krabater 8)
och jag komemr sitta ca 1m från dom också... så jag får ju ingen förlust i fråga om ljudtryck på grund av avstondet, snarare förstärkning, för det är (tyvärr) så att dom kommer att stå på ett datorbord = nära till underlaget...
Senast redigerad av DVD-ai 2009-08-19 12:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-08-19 12:13

shifts skrev:Hur som helst tycker jag du ska testa när du har sakerna på plats om du inte
fått svar innan ;)

Absolu, men jag vill ju inte råka spela sönder något... 8O
kanske inte någon annan testa åt mig... :lol:

Ne men det blir väll att jag får testa lite försöktigt...
Men ville liksom bara höra om någon fått den att göra det tidigare, och få lite olika inputt i frågan :)

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2009-08-19 13:53

Nu är det väl så att man lyssnar inte på musik med en db mätare i knät (ofta iaf :) ). Sitter du en meter i från kommer det säkert att räcka till.
På mina i28 så sitter säkringen i anslutningspanelen
ett bra rum!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-08-19 14:01

Ne men jag frågar inte om ljudnivå i dB... :(
utan om någon har lyckats med detta, alltså råkat spela så pass högt med iPs så att den klippte, och hur högt uppfattade ni det som at tdet va då, är det något som man kan "förvänta sig" hända lite då och då när man spelar musik på "halv hög" volym...
alltså 100% subjektivt :)

tängte, just detta med transienter, att om man spelar musik och så kommer en kraftig transient och så stängs diskanten av... ?!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-08-19 18:23

Knappast på ett avstånd om en meter... Vad är det för oväntade transienter du tänker på? Dagens utbud av musik på "konserv" innehåller sällan transienter av det slaget men du har kanske egna inspelningar av den sorten? Det är ju topplimiterat på väldigt mycket idag. Det är lärorikt att mäta den använda effekten på sin egna anläggning, det flesta blir förvånade hur lite effekt de verkligen använder. Sedan finns det en liten grupp som ska reserver för allt...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-08-20 09:06

Jag har mätt på flera av mina och andra setupper, mellan 10-30w cont/kanal (beroende på elektronik och högtalare) har jag mätt när det har varit ganska "lagom högt", och sitter man nära högtalarna så blir det så pass högt att så kommer man sällan att spela :)
Men har även varit uppe på över 100w/kanal med många högtalare så visst går det...
Och med PA högtalarna jag hade hemma förut också så va det betydligt mycket mer ändå... :lol:

Men visst är det så, när jag kommer att lyssna på musik vid datorn genom dessa, då kommer jag sällan vara över 1w cont på frontarna.
Ytterst få gånger som jag kan tänkas vara uppe på över 10w heller. Eftersom jag sitter så nära dom så blir det ju "nog högt" ändå :)

Men jag tyckte det skulle vara kul att veta och få en liten bild av vad andra tyckte/ ansåg om detta.

Transienter på 10dB är ju väldigt sällsynt, men bara för att ta ett extrem exempel :)
3-6dB är mer realistiskt...

Föregående

Återgå till Wänner af Ino