Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Skall du hitta på något skall du köra boomern sluten och delad till två SLS10" som aktivt kompenseras.
Tillkommer: Slutsteg, filter och aktiv kompensering.
MagnusÖstberg skrev:CA18RLY har visat sig ha mycket högre qts än siffrorna på kartongen.
Komplettera med mindre än 10" känns meningslöst.
Jag kanske missförstår dig, du kanske inte avser att dela av frontarna alls, vilket lär bli problematiskt med fasgångarna. Egentligen ger mitt tipps inte mer kött på benen än att du kan komplettera med LT och välja SLS10 om du vill ha små lådor.
Vanliga portade subbar med 6,5" element lär inte tillföra ett skit.
JB skrev:Beror på hur stort rum dom ska spela i, blir rätt stor skillnad om du först spelar med dom i ett 10 kvadrats rum och sedan flyttar dom till ett 40 kvadrats rum tex, jag tycker ivarjefall sällan 6,5" basar räcker speciellt långt såvida rummet är större än ca 15 kvadrat, men det är nog lite olika från rum till rum också, och hur mycket bas man föredrar, många gillar ju att boosta basen lite
MagnusÖstberg skrev:Prisskillnaden är ju så gott som obefintlig till de större syskonen.
IngOehman skrev:Jag vet inte om jag har så mycket att tillföra i den här frågan egent-
ligen, mer än att jag kan tycka att många av svaren och kommentar-
erna jag sett varit rätt tumregelmässiga och exkluderande.
Men oavsett detta vill jag namna en sak som jag inte sett i någon av alla
de LT-diskussioner som förekommit, nämligen att det - även om paramet-
rarna går att välja rätt så fritt - INTE (nu blir jag lite tumregelmässig
också) alls är någon vidare bra ide att basera sådana konstruk-
tioner på ett baselement med högt Q-värde.
Q skall vara lågt, till och med mycket lågt, om man vill kunna stäcka ut
tonkurvan långt och få låg distorsion. Det är när man INTE LT-kompen-
serar som ett lite högre Q-värde har en poäng, nämligen att ge den
tonkurva man vill ha.
Det där med att välja baselement optimerade för sluten låda när man
skall LT-kompensera är alltså ingen bra ide. Snarare tvärtom. Ju lägre Q
de har (allt annat lika) desto större chans är det att de skall spela med
rimligt låg distorsion. När man passerar Fo så finns det nämligen inte
några lineariserande egenskaper från massastyrning kvar, och distor-
sionen ökar ofta lavinartat om inte systemet är något alldeles oerhört
intrinsiskt linjärt eller om den elaktromagnetiska styrningen är tillräck-
ligt dominerande.
Baselement primärt optimerade för bruk i basreflexlådor passar alltså
typiskt bättre i slutna lådor avsedda att LT-kompenseras.(I varje
fall under förutsättning att inte låg komplians är en signifkant del av
receptet för att göra elementet "basreflexmässigt".)
Denna (oerhört förenklade) sambandsredovisning kan i varje fall ge ett
hum om det hela:
Ql = 0.7 -> utsträckning nedåt med 0,5 oktaver under Fl är möjligt.
Ql = 0,5 -> utsträckning nedåt med 1 oktav under Fl är möjligt.
Ql = 0,35 -> utsträckning nedåt med 1,5 oktav under Fl är möjligt.
Ql = 0,25 -> utsträckning nedåt med 2 oktav under Fl är möjligt.
(I samtliga fall alltså ned till ungefär den frekvens där den elektromag-
netiska kontrollen inte längre än dominerande.)
Ql är Q i låda, Fl är resonansfrekvensen i lådan.
Obs: Listan ovan är dessutom helt subjektiv (med avseende på hur
mycket distorsion som är acceptabelt) och den är i princip bara appli-
cerbar för jämförelser mellan olika motorstyrka och lådvolymer, till ett i
övrigt identiskt högtalarelement.
Det kan även sägas att INGET av de nämnda fallen kommer att uppvisa
en ens i närheten av lika låg distorsion i det lägre registret, som från
basreflexlådor med samma utsträckning nedåt.
Till näst sist vill jag även påpeka att det i resonemanget inte innehålls
något hänsystagande till lyssningsrummets kavitetseffekt. Det har ju
liksom inte med det här resonemanget om "distorsion kontra LT-ut-
sträckning" att göra.
Till sist vill jag nämna om att en elektroniskt kompenserad sluten låda
med 10" stort baselement, INTE kommer att kunna (vid sina minst
kapabla frekvenser, det vill säga längst ned mot dess undre gränsfrek-
vens efter eq eller utan) flytta signifikant mera luft är en basreflexlåda
med 6,5" stort baselement med samma slaglängd och dimensionerat
för samma undre gränsfrekvens.
Något att tänka på för den som väljer bort 6,5" i 30 liter basreflexlåda
till förmån för 10" i sluten låda med (eller utan) elektronisk kompen-
sering. Uppe vid 50-100 Hz är dock 10"-i sluten låda-lösningen, mycket
kapablare att flytta luft. Men det är ofta svårt att utnyttja det när det
ändå är systemets kapacitet vid de lägsta frekvensernas kapacitet som
kommer att sätta gränsen.
Vh, iö
- - - - -
PS. Noterade trådstartarens insiktsfulla: "Jo, det blir säkert bra och jag
har även noterat att just nu är aktiv kompensering lösningen till det
mesta......".
Du har så rätt. Trender kommer och trender går. Fysikens lagar består.
PPS. Jag har ju redan nämnt att resonemangen i det ovanstående är
väldigt förenklade, men jag kan särskilt nämna att faktorer som ks/kl
och mekanisk motorgeometri påverkar undantagen, liksom att det som
händer siginfikant under rummets kavitetsfrekvens delvis följer andra
lagar med avseende på distorsion.
MagnusÖstberg skrev:Verkar finnas lite olika nuffror ute
SlaitH skrev:Tackar för klargörandet Ingvar, det är ungerfär på de premisserna jag försöker välja element till mina LT byggen.
Kanske just därför som både Peerless XLS och XXLS är så populära i LT sammanhang, de har en väldigt bra uppsättning parametrar.
Där FS, QTS och VAs bland annat tillåter att man minskar lådan ganska mycket.
Tex så ger ju en låda på ca 50liter ett Q på 0,5 med en XLS bas vilket iallafall Linkwitz trivs med ihop med sina thor subbar.
Den har ju ett QTS på 0,2
Tack för tipsen med utsträckningen nedåt kontra Q.
Mvh
Patrik
MagnusÖstberg skrev:Absolut medhåll!
Vore kul om Ingvar i sann Faktisktanda kunde kvantifiera sina maximala tillkommande distrosionsvärden som är acceptabla enligt hans preferenser.
nadifierad skrev:En galen fråga![]()
Kräver inte lägre Qts, en större inmatad effekt för samma ljudtryck som med lite högre Qts?
Och är eventuella distortionsproblem knutna till inmatad effekt, eller ljudtryck?
Vad jag menar är att summan är kanske konstant................?
nadifierad skrev:En galen fråga![]()
Kräver inte lägre Qts, en större inmatad effekt för samma ljudtryck som med lite högre Qts?
Och är eventuella distortionsproblem knutna till inmatad effekt, eller ljudtryck?
Vad jag menar är att summan är kanske konstant................?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 239 gäster