Bladelius eller Advantage?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-12-21 17:31

Ok, ok...

Rhenics kanske uttryckte sig litet olyckligt och hamnade litet snett. Och så blir "alla" arga/sura på honom. Och så går han i försvar (i stället för att göra en hel pudel vilket ofta fungerar utmärkt!) och trasslar in sig ännu mer. Varpå "alla" bankar på ännu mer...

Kom igen och ge grabben en chans. Live and let live. Peace and understanding. 8)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-21 17:40

Hej!

Äh vadå, han har ju redan fått 47st... chanser!

Mvh A*( som hitintills fått 2739st chanser att bättra sig på 8)!)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-21 18:07

Sunda påpekanden från din sida Patrikf.

Jag kan ändå inte låta bli att ifrågasätta rhenrics intressen. Om nu problemet är vad det står på framsidan av en burk, vad är egentligen det omständiga med att helt enkelt beställa denna produkt från utlandet? Fler och fler upptäcker KinaHifi, snart kanske det kommer en ny våg av DanmarkHifi? Spriten har ju redan tagit stora marknadsandelar :roll:

För övrigt tycker jag att MichaelG missat ett viktigt ord. Love, peace and understanding - även om hifi och hifinissar ibland är svårt att förstå :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-12-21 19:27

rhenrics skrev:
Johan_Lindroos skrev:Rhenrics, du kan sluta med att fråga så mycket hela tiden. Du tycks ju ha alla svaren ändå, oavsett vad andra tycker. Jag har skrivit vad JAG tycker om dina skriverier. Det är så som JAG uppfattat hela denna diskussion. Att jag gett mig in i tråden beror på att JAG tycker att det verkar som om du vill smutskasta HiFi-consult. Sedan har du mage att kräva att få köpa en Thor med Bladeliuslogga på! Nå´n måtta får det väl vara!

Jag har inte krävt någonting, jag undrade om man inte kunde få köpa en thor med Bladeliuslogga på om man nu vill det. Inte bara jag utan alla som vill det. Det enda implicita kravet där är att om jag inte får det så köper jag den utomlands, vilket verkar dumt och onödigt både för mig och Hificonsult. Syftet har aldrig varit att smutskasta någon, utan pga att de uppgifter som lämnats synes mig absurda, och fortfarande är det, och gav utrymme för vissa spekulationer. Men spekulationerna var inte huvudpoängen här utan att få klarhet i de absurda uppgifterna. Men eftersom jag ägnat säkert 5 inlägg åt att få dig att fatta att syftet med tråden inte var att utröna huruvida logga på fronten har betydelse för ljudåtergivningen (däremot har troligen klorhalten i kranvatten det) så förväntar jag mig inte att du någonsin ska fatta vad min poäng med denna tråd faktiskt var!

Det är bra så. Jag har framfört vad jag tycker, och du har framfört vad du tycker. Okej?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

matson

Inläggav matson » 2004-12-21 22:05

rhenrics skrev:
matson skrev:
Jag tycker fortfarande vissa fakta är märkliga, dessa har jag pekat på. Oavsett vad HiFiconsult eller BDG säger. Det är väl upp till var och en att bedöma framtidsutsikterna för märket Advantage mot bakgrund av de fakta som presenterats här.

För att dina små konspirationsteorier skall passera som fakta så krävs i princip en bekräftelse av just BDG eller HC. Att bortse från vad dom säger/skriver får det ju inte direkt att verka som att fakta är något du är särskilt intresserad av......

Visst är det upp till var och en att bedöma framtidsutsikterna för Advantage, Rega eller sockiplast. Frågan är varför man skall göra en bedömning utan att ha tillräckligt underlag?

Det är inte mina "små konspirationsteorier" som jag utger för att vara fakta. De är/var inget annat än teorier. Fakta är att S-serien är nedlagd (bekräftat av Sladd). Fakta är att det numera endast ingår två produkter i Advantage märket, till försäljning på utvalda marknader. Fakta är att Bladelius inte enbart är ett multikanalsmärke, vilket bl a Sladd och Engeholm gjort gällande. Fakta är att det inte finns några övertygande fördelar med att ha dubbla varumärken, att t ex Thor skulle sälja bättre under märket Advanatge än under Bladelius i Sverige. Det är på dessa fakta man ska göra sin bedömning!

Alltså, det blir inte mer sant eller mindre fel för att du upprepar dig.

S-serien slutar säljas----->Hificonsult ljuger och mörkar.
Här går det (inte så)lite fel, och om du inte förstår detta så är det bara att beklaga.

Att ta Grendel som exempel är ju rent trams, då det är en multikanalsprodukt(låda, nätdel samt kylning är dimensionerat för 5-kanaler även i 2-kanalsvarianten).

Att påstå att ett märke är på väg att läggas ner baserat på att det just nu endast finns 2 produkter är......mindre bra(för övrigt innehåller märket Bladelius produktflora just 2 produkter)

Skall det också läggas ner? :lol:

För övrigt känns detta:

Så nej, det spelar ingen roll vad det står. Det viktigaste är hur det låter. Ganska självklart. Alla fattar det. Det behöver inte påpekas. MEN, det är inte det tråden handlar om!

Sladd, om jag nu sjukt desperat gärna vill ha en Bladelius Thor, kan ni inte fixa det ändå?

......bekant från Mångfaldens Forum. :wink:

Nog tjafsat?

God Jul för övrigt!

Mvh

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-21 22:35

matson skrev:Alltså, det blir inte mer sant eller mindre fel för att du upprepar dig.

- Jo, det blir det faktiskt.se! Det borde inte vara så men det är så detärså!

Mvh A*

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-21 22:43

matson skrev:
rhenrics skrev:
matson skrev:
Jag tycker fortfarande vissa fakta är märkliga, dessa har jag pekat på. Oavsett vad HiFiconsult eller BDG säger. Det är väl upp till var och en att bedöma framtidsutsikterna för märket Advantage mot bakgrund av de fakta som presenterats här.

För att dina små konspirationsteorier skall passera som fakta så krävs i princip en bekräftelse av just BDG eller HC. Att bortse från vad dom säger/skriver får det ju inte direkt att verka som att fakta är något du är särskilt intresserad av......

Visst är det upp till var och en att bedöma framtidsutsikterna för Advantage, Rega eller sockiplast. Frågan är varför man skall göra en bedömning utan att ha tillräckligt underlag?

Det är inte mina "små konspirationsteorier" som jag utger för att vara fakta. De är/var inget annat än teorier. Fakta är att S-serien är nedlagd (bekräftat av Sladd). Fakta är att det numera endast ingår två produkter i Advantage märket, till försäljning på utvalda marknader. Fakta är att Bladelius inte enbart är ett multikanalsmärke, vilket bl a Sladd och Engeholm gjort gällande. Fakta är att det inte finns några övertygande fördelar med att ha dubbla varumärken, att t ex Thor skulle sälja bättre under märket Advanatge än under Bladelius i Sverige. Det är på dessa fakta man ska göra sin bedömning!

Alltså, det blir inte mer sant eller mindre fel för att du upprepar dig.

S-serien slutar säljas----->Hificonsult ljuger och mörkar.
Här går det (inte så)lite fel, och om du inte förstår detta så är det bara att beklaga.

Att ta Grendel som exempel är ju rent trams, då det är en multikanalsprodukt(låda, nätdel samt kylning är dimensionerat för 5-kanaler även i 2-kanalsvarianten).

Att påstå att ett märke är på väg att läggas ner baserat på att det just nu endast finns 2 produkter är......mindre bra(för övrigt innehåller märket Bladelius produktflora just 2 produkter)

Skall det också läggas ner? :lol:

För övrigt känns detta:

Så nej, det spelar ingen roll vad det står. Det viktigaste är hur det låter. Ganska självklart. Alla fattar det. Det behöver inte påpekas. MEN, det är inte det tråden handlar om!

Sladd, om jag nu sjukt desperat gärna vill ha en Bladelius Thor, kan ni inte fixa det ändå?

......bekant från Mångfaldens Forum. :wink:

Nog tjafsat?

God Jul för övrigt!

Mvh

Då är det väl bara att beklaga då för jag fattar inte vad du snackar om. Vad är det jag upprepar som inte blir mer rätt därför att det är fel? S-serien är nedlagd. Sladd själv säger detta. S som i S-100, S1, S2, S-150 och S-250. Har du inte fattat det än så är det väl bara att beklaga. Ljudar du högt för dig själv när du läser också?

Endast Thor och Freja finns nu kvar under Advantage märket. Bladelius, däremot, har ett tvåkanalssteg, Grendel, som ersätter Advantage S-250 (verkar ju ganska korkat att ha TVÅ tvåkanalssteg som konkurrera mot varann, eller?), och som dessutom går att byggas ut med fler kanaler. Man har även en multispelare Gondul, en integrerad förstärkare Thor och en SACD-spelare Freja. Även detta bekräftas av Sladd. Hur får du det till att Bladeliusmärket bara har två produkter???

Så, vilket av ovanstående märken verkar alltså troligast att det kommer att finnas kvar, med tanke på antalet produkter i resp "flora"? Vilket märke känns det som att BDG satsar på? Tänk efter en extra gång så kanske det lossnar :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-12-21 22:56

En mycket märklig tråd, sanna mina ord :-D

Det har spekulerats mycket huruvida en känd tillverkare kommer lägga ner någon av sina serier, alternativt byta namn på dem. Förklaring har kommit både från tillverkare och återförsäljare.

Som jag ser det kan man göra endera av två saker:
1) Acceptera förklaringen och agera därefter
2) Misstro förklaringen och agera därefter

Alltså, det är väl upp till alla tillverkare att namnge sina produkter som dom vill? Att ha olika namn på olika marknader måste väl också vara tillåtet? Hur många olika mikrovågsugnar har Electrolux´ inkråm men annan logo på fronten? Vem skriver 14 sidor inlägg på ett forum om det? Märkligt....

OM man nu absolut vill ha en given stärkare med det namn som den säljs under i Danmark - åk dit och köp då! Vill man ha "Amerika-ljus" på sin Volvo kan man inte bara kräva att handlaren ska fixa detta.

I övrigt har jag mycket svårt att förstå det höga tonläget med alla invektiv i denna tråd, vafan inte går väl jorden under för att en förstärkare heter Advantage istället för Bladelius?

"Get a life" mina herrar!

/ B

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-21 23:06

Hej!

A*nar en dold agenda! Det är nåt lurt fuffens med allt detta här, ngt illmarigt!
Hmmmen vad kan det vara... Ny tråd ngn 8)?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-12-21 23:08

Audiomanikern skrev:Hej!

A*nar en dold agenda! Det är nåt lurt fuffens med allt detta här, ngt illmarigt!
Hmmmen vad kan det vara... Ny tråd ngn 8)?

Mvh A*

Nä, ingen ny tråd. Vi härdar ut och försöker slå Hotspurs 668:a :-D
Ju meningslösare ämne, ju fler inlägg - hahaha!

/ B

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-21 23:17

Bill50x skrev:En mycket märklig tråd, sanna mina ord :-D

Det har spekulerats mycket huruvida en känd tillverkare kommer lägga ner någon av sina serier, alternativt byta namn på dem. Förklaring har kommit både från tillverkare och återförsäljare.

Som jag ser det kan man göra endera av två saker:
1) Acceptera förklaringen och agera därefter
2) Misstro förklaringen och agera därefter

Alltså, det är väl upp till alla tillverkare att namnge sina produkter som dom vill? Att ha olika namn på olika marknader måste väl också vara tillåtet? Hur många olika mikrovågsugnar har Electrolux´ inkråm men annan logo på fronten? Vem skriver 14 sidor inlägg på ett forum om det? Märkligt....

OM man nu absolut vill ha en given stärkare med det namn som den säljs under i Danmark - åk dit och köp då! Vill man ha "Amerika-ljus" på sin Volvo kan man inte bara kräva att handlaren ska fixa detta.

I övrigt har jag mycket svårt att förstå det höga tonläget med alla invektiv i denna tråd, vafan inte går väl jorden under för att en förstärkare heter Advantage istället för Bladelius?

"Get a life" mina herrar!

/ B

Med tanke på att generalagenten själv hävdar att Advantages S-serie är nedlagd, så ser jag inget utrymme för spekulationer i det avseendet. Det är ett faktum och det finns knappast någon anledning att ljuga om en sådan sak. Vad som diskuteras är vilka överlevnadsmöjligheter märket Advantage då har med bara två produkter kvar. Vi pratar alltså inte om t ex OEM tillverkning eller liknande. Visst är det tillåtet att ha olika namn på samma produkt på olika marknader. Men syftet med det, det intresserar mig, då jag inte kan se några uppenbara fördelar. Tycker man den frågeställningen är intressant så kan man kanske tänka sig att skriva 14 sidor inlägg om det. Tycker man inte det är intressant så skriver tydligen väldigt många inlägg ändå bara för att få påpeka hur ointressant det är. Men det är väl som det är med den saken.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-21 23:30

rhenrics skrev:Men syftet med det, det intresserar mig, då jag inte kan se några uppenbara fördelar.

- Hmmmen den här Advantage/Bladelius-Hifi´n verkar ju vara väldigt populära!
Hmman kanske skulle ta o kolla upp dem nu när man är på jakt efter ny stereo?

Mvh A*

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-21 23:35

Audiomanikern skrev:
rhenrics skrev:Men syftet med det, det intresserar mig, då jag inte kan se några uppenbara fördelar.

- Hmmmen den här Advantage/Bladelius-Hifi´n verkar ju vara väldigt populära!
Hmman kanske skulle ta o kolla upp dem nu när man är på jakt efter ny stereo?

Mvh A*

Gör det! Såväl tyskar som kineser, norrmän, danskar, amerikaner och engelsmän får se sig rejält omkullsprungna!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-21 23:45

Hej!

Tycker du verkligen att Bladelius är bra? Ämnar du verkligen köpa Thor? (Bladelius)
Känns som att du tycker Bladelius (A*dvantage) är dååligt, dock bara en känslA*!

Mvh A*

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-21 23:57

Audiomanikern skrev:Hej!

Tycker du verkligen att Bladelius är bra? Ämnar du verkligen köpa Thor? (Bladelius)
Känns som att du tycker Bladelius (A*dvantage) är dååligt, dock bara en känslA*!

Mvh A*

Varför känns det så? Jag har en Amplifix/Cdfix i dagsläget som jag är grymt nöjda med. Om det blir en Thor eller Grendel har jag dock inte bestämt ännu.

matson

Inläggav matson » 2004-12-22 00:09

Då är det väl bara att beklaga då för jag fattar inte vad du snackar om. Vad är det jag upprepar som inte blir mer rätt därför att det är fel? S-serien är nedlagd. Sladd själv säger detta. S som i S-100, S1, S2, S-150 och S-250. Har du inte fattat det än så är det väl bara att beklaga. Ljudar du högt för dig själv när du läser också?

Ledsen för din skull. Att S-serien är på väg ut har ALLA fattat. Det är din begränsade tankebana som gör att du tror att det är samma sak som att märket Advantage är på väg ut.

Endast Thor och Freja finns nu kvar under Advantage märket. Bladelius, däremot, har ett tvåkanalssteg, Grendel, som ersätter Advantage S-250 (verkar ju ganska korkat att ha TVÅ tvåkanalssteg som konkurrera mot varann, eller?), och som dessutom går att byggas ut med fler kanaler. Man har även en multispelare Gondul, en integrerad förstärkare Thor och en SACD-spelare Freja. Även detta bekräftas av Sladd. Hur får du det till att Bladeliusmärket bara har två produkter???

Thor och Freja = Advantage medan Grendel och Gondul är Bladelius i Sverige.
Så, vilket av ovanstående märken verkar alltså troligast att det kommer att finnas kvar, med tanke på antalet produkter i resp "flora"? Vilket märke känns det som att BDG satsar på? Tänk efter en extra gång så kanske det lossnar

Tja, om man kombinerar ovanstående med vad HC och BDG har meddelat dig så känns det som att båda kommer leva vidare.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-12-22 09:24

Audiomanikern skrev:Mvh A*( som hitintills fått 2739st chanser att bättra sig på 8)!)

Ja, och så skymtar vi ju ett ljus i slutet av tunneln också! Det finns alltså inga hopplösa fall! :wink: 8)

Vänligen, Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-12-22 09:31

dawen skrev:För övrigt tycker jag att MichaelG missat ett viktigt ord. Love, peace and understanding - även om hifi och hifinissar ibland är svårt att förstå :)

Det får väl ändå finnas gränser för fjollerierna! Lite förståelse och en gnutta fred får räcka!

:oops: Oj, nu skojade jag visst till det riktigt ordentligt. Var vore vi väl alla utan kärleken? :wink:

Många kramar och en stor portion jul-kel till er alla önskar Michael

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-22 16:59

Julkel på dig också MichaelG! :P
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Re: Bladelius eller Advantage?

Inläggav rhenrics » 2005-01-11 19:19

Intressant att Advantage Thor inte längre finns med i produktsortimentet för Advantage utan enbart i Bladeliussortimentet. Det enda som ingår där numera är redan nedlagda produkter. Fast det är klart, www.bladelius.com kanske inte är tänkt för svenska, tyska eller engelska konsumenter..?

Användarvisningsbild
JiPeeL

Inläggav JiPeeL » 2005-02-04 22:06

Läser man i senaste hifi o musik så står det:

Från och med nu kommer även namnet Advantage att fasas ut och samtliga produkter kommer i framtiden att heta Bladelius, även i Tyskland och Sverige.

Ledsen att jag tar upp diskusionen igen men tycker att rhenrics ska få lite upprättelse.... :D :D

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-04 22:14

JiPeeL skrev:Läser man i senaste hifi o musik så står det:

Från och med nu kommer även namnet Advantage att fasas ut och samtliga produkter kommer i framtiden att heta Bladelius, även i Tyskland och Sverige.

Ledsen att jag tar upp diskusionen igen men tycker att rhenrics ska få lite upprättelse.... :D :D

Man får tacka för omtanken JiPeel, det värmer :D

Föregående

Återgå till Generellt om hifi