24 bitar 96 kHz rippar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-08-22 00:48

Piotr skrev:
lennartj skrev:Svante:
Men vet du bara hur du ska göra så går det bra både med 24/192 och 16/44,1.

Tyvärr gör jag inte det, och är sannolikt långt ifrån ensam :?

ASIO eller liknande drivrutiner.

/Peter

Que???
Jag kör Vista (2 månader till).

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-08-22 04:06

ASIO går förbi Windows mixer och alla hyss. ASIO (och andra liknande drivisar) låter ljudprogrammet prata med ljudkortet direkt.

I studiovärlden används i princip inget annat än ASIO-drivisar till PC.

/Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-08-22 05:41

Har gjort F/E tester själv med erkända A/D-D/A kombinationer och hitills har vi inte funnit någon som inte "hörts" jämfört med direkt signal ifrån skivspelaren.
Jag tycker diskussionen blandar ihop skivspelaren tillkortakommande med digitalsystemets förtjänster. Om man då jämför skivspelarens förtjänster ihop med en riktigt bra inspelning/skiva med digitalsystemets brister så som det används så ser jag ingen anledning att anta att inte A/D-D/A kombinationer skulle kunna påverka signalen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-08-22 10:23

Piotr skrev:ASIO går förbi Windows mixer och alla hyss. ASIO (och andra liknande drivisar) låter ljudprogrammet prata med ljudkortet direkt.

I studiovärlden används i princip inget annat än ASIO-drivisar till PC.

Det här är ju ett problem för oss "vanliga" användare. Hur VET man om ett program snackar direkt med ljudkortet? Hur vet man att den jämförelse man gjort mellan 16/44 och 24/96 rippar av en vinyl verkligen är en sådan jämförelse och inte något som är spolierat av att ens programvaror internt har omvandlat till andra format?

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-08-22 10:44

lennartj skrev:
Piotr skrev:
lennartj skrev:Svante:
Men vet du bara hur du ska göra så går det bra både med 24/192 och 16/44,1.

Tyvärr gör jag inte det, och är sannolikt långt ifrån ensam :?

ASIO eller liknande drivrutiner.

/Peter

Que???
Jag kör Vista (2 månader till).

Ok, Vista kör alltid på kortets högsta samplingsfrekvens. Alltså ser du till att använda den och säga det i control panel. Då slipper du omsamplingen.

Själv kör jag ett EMU tracker pre, och med den kan man ställa in vilken samplingsfrekvens som ska rapporteras till windows som den högsta möjliga. Den kan man alltså ställa in på 44100, och sen säger man till windows att använda 44100, så slipper man också omsamplingen.

Det betyder ju då, att om du har ett kort som inte har inställningsmöjligheten så kan du inte tvinga kortet till 44100 och slippa omsampling. Undrar hur de tänkte där...

Lösningen är isf som piotr säger att använda ASIO-drivrutiner och ett inspelningsprogram som använder dem. De går helt förbi windows och allt omsamplingsmeck.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-08-22 12:11

Då är min USB-anslutna Edirol UA-25EX box ganska genomtänkt med mekanisk omkopplare för sample rate 44,1 / 48 / 96 och
en omkopplare till: Advanced driver on/off för hur den ska presentera sig för operativsystemet (off stänger av ASIO-stödet, enligt manualen).
Alltså kör jag med 44,1 och advanced on normalt och hoppas att Vista inte dribblar med omsampling till 48 kHz på vägen, men hur kan jag försäkra mig om att så inte är fallet?
Är detta bevis nog?
Bild

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-08-22 15:34

Lennart,

prova att öppna windows volymkontroll/mixer och justera volymen där. Tänker mig att om det inte går så bör ASIO eller annan drivis vara aktiv som förbigår windows. Är dock inte alls säker på om det samtidigt innebär förbikoppling av windows SRC..

/Peter

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2009-08-22 17:55

Piotr skrev:Lennart,

prova att öppna windows volymkontroll/mixer och justera volymen där. Tänker mig att om det inte går så bör ASIO eller annan drivis vara aktiv som förbigår windows. Är dock inte alls säker på om det samtidigt innebär förbikoppling av windows SRC..

/Peter

Det är ju ganska obegripligt förfärligt att det ska vara så svårt att få reda på sånt här direkt av tillverkare.

Hur ev omsampling hanteras borde självklart dokumenteras.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2009-08-22 17:56

Harryup skrev:Har gjort F/E tester själv med erkända A/D-D/A kombinationer och hitills har vi inte funnit någon som inte "hörts" jämfört med direkt signal ifrån skivspelaren.
Jag tycker diskussionen blandar ihop skivspelaren tillkortakommande med digitalsystemets förtjänster. Om man då jämför skivspelarens förtjänster ihop med en riktigt bra inspelning/skiva med digitalsystemets brister så som det används så ser jag ingen anledning att anta att inte A/D-D/A kombinationer skulle kunna påverka signalen.

mvh/Harryup

Var det dubbelblinda tester?

Dvs ingen närvarande visste vilket som var vilket, och nivåer och frekvensgång matchades "perfekt"?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-08-22 19:08

lennartj skrev:Då är min USB-anslutna Edirol UA-25EX box ganska genomtänkt med mekanisk omkopplare för sample rate 44,1 / 48 / 96 och
en omkopplare till: Advanced driver on/off för hur den ska presentera sig för operativsystemet (off stänger av ASIO-stödet, enligt manualen).
Alltså kör jag med 44,1 och advanced on normalt och hoppas att Vista inte dribblar med omsampling till 48 kHz på vägen, men hur kan jag försäkra mig om att så inte är fallet?
Är detta bevis nog?
Bild

Ah, då borde du kunna ställa både kortet (med omkopplaren) och Vista (i control panel) och det inspelande programmet på 44100 Hz.

En sak som brukar avslöja omsampling obönhörligt, i varje fall om den är av Windows dåliga kvalitet, är att spela ett sinussvep.

Finns i tex:

http://user.faktiskt.io/svante/tone/tone.exe

Hmm, fast du ville ju testa inspelning, så då får du nog spela in det du spelar upp också.

Edit: Detta var alltså ett svar som INTE förutsätter ASIO.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-08-22 19:38

n3mmr skrev:
Harryup skrev:Har gjort F/E tester själv med erkända A/D-D/A kombinationer och hitills har vi inte funnit någon som inte "hörts" jämfört med direkt signal ifrån skivspelaren.

mvh/Harryup

Var det dubbelblinda tester?

Dvs ingen närvarande visste vilket som var vilket, och nivåer och frekvensgång matchades "perfekt"?

Nej inte dubbelblinda men väl blinda och Piotr har samma erfareneheter i sina tester. A/D-D/A har jag ännu inte funnit någon kombination av som inte hörs.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-08-23 14:19

Jag har ett Asus M4A78 PRO moderkort i min dator. Enligt spec´en sitter det en VIA1708S "audio codec" på kortet. Men jag har inte lyckats hitta på nätet vad detta ljudkort har för data.

Någon som vet eller vet hur jag hittar detta?

/ B

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-08-23 19:53

Bill50x skrev:Jag har ett Asus M4A78 PRO moderkort i min dator. Enligt spec´en sitter det en VIA1708S "audio codec" på kortet. Men jag har inte lyckats hitta på nätet vad detta ljudkort har för data.

Någon som vet eller vet hur jag hittar detta?

/ B

Jag tror chippet heter VT1708 men tyvärr klarar nog eventuellt chippet mer än vad som är implementerat på moderkortet.

Data finns hos VIA (det är nog minimala skillnader mellan de olika varianterna av VT1708 och sista bokstaven är nog vilken förpackning chippet har):

http://www.via.com.tw/en/products/audio ... el/vt1708/

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-08-24 05:33

UrSv skrev:Jag tror chippet heter VT1708 men tyvärr klarar nog eventuellt chippet mer än vad som är implementerat på moderkortet.

Tack för hjälpen!
Tyvärr verkar det vara så. Enligt spec ska chippet klara 192 kHz men försöker jag spela in med det läget så säger Audition ifrån.

Kanske det är så, man kan inte rippa med bättre kvalitet (= högre bitrate och sampling) än vad ljudkortet klarar av/jobbar internt med?

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-08-24 09:12

Bill50x skrev:Kanske det är så, man kan inte rippa med bättre kvalitet (= högre bitrate och sampling) än vad ljudkortet klarar av/jobbar internt med?

Så är det ja. Man kan inte gissa fram informationen som ljudkortet har tagit bort (dvs frekvenser över fs/2) och man kan inte plocka bort det som ljudkortet har lagt till (dither och kvantiseringsbrus).

Man kan alltså göra en fil med 24/192 från en fil med 16/44, men den kommer inte att innehålla mer än 16/44-filen. Liknelsen med att göra wav från MP3 i ditt förstainlägg var bra, på det viset.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-08-24 09:20

1947 skrev:En dum fråga. Är inte dynamiskt omfång och upplösning två skilda saker? Kan inte en LP ha relativt dålig dynamik men ändå ha en hög upplösning?

Dynamik är en programegenskap. Det du menar är signal-störförhållande och det bestäms till stor del av det digitala mediets bitdjup (tex 16 eller 24 bit) och den analoga elektronik som finns inblandad. Bitdjup kallas också upplösning i teknikerkretsar. "16 bits upplösning".

Ordet upplösning används också för att beskriva upplevelsen (=perceptionen) av att instrument eller olika delar i en inspelning "hörs separat". Vad detta är är mycket svårare att mäta, man måste ta till lyssnarpaneler om man ska göra det vetenskapligt.

Jag är ytterst tveksam till påståendet att vinylmediet skulle ha högre perceptuell upplösning än CD-mediet. Däremot är det nog vanligare att signalen som läggs på CD-skivor drabbas av processning som förstör upplösningsperceptionen.

Mer om detta i nästa nummer av MoLT...

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-08-24 10:51

Svante skrev:Så är det ja. Man kan inte gissa fram informationen som ljudkortet har tagit bort (dvs frekvenser över fs/2) och man kan inte plocka bort det som ljudkortet har lagt till (dither och kvantiseringsbrus).

Man kan alltså göra en fil med 24/192 från en fil med 16/44, men den kommer inte att innehålla mer än 16/44-filen. Liknelsen med att göra wav från MP3 i ditt förstainlägg var bra, på det viset.

Fast det gäller väl bara i fallet analog rippning? Rippar man från digitala media så kan kan ju rippa med samma upplösning som finns på mediat oavsett vad ljudkortet klarar eftersom det inte är inblandat. Skulle jag tro.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-08-24 13:29

Svante skrev:
Jag är ytterst tveksam till påståendet att vinylmediet skulle ha högre perceptuell upplösning än CD-mediet. Däremot är det nog vanligare att signalen som läggs på CD-skivor drabbas av processning som förstör upplösningsperceptionen.

Jag tycker det verkar vara så att alla som tycker att CD mediet är överlägset alltid pratar om att det digitala ljudet är överlägset det analoga på grund av att signalbrusförhållandet är överlägset. Analoglyssnare filtrerar i regel bort brus men tål förstås inte brum. Några få hänvisar till LP-skivans begränsade utstyrningsmöjligheter och en och annan hänvisar till mono gravering av basen.
För en analog person är inget av detta ett problem, dom avskyr i regel digitalsystemets brist på mjukhet, skirhet, rymd och allt så som det låter en bit ner i lokalen. Kan mycket väl vara så att LP-skivans fel påminner mer om hur det är att sitta i en bänk medans digitalsystemets upplösning vid inspelningsmickens plats är något som ingen konsertlyssnare har hört.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2009-08-26 21:22

Vicket tjöt. Låt killen spela in i 24/96 om han vill...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-08-26 23:20

UrSv skrev:
Svante skrev:Fast det gäller väl bara i fallet analog rippning? Rippar man från digitala media så kan kan ju rippa med samma upplösning som finns på mediat oavsett vad ljudkortet klarar eftersom det inte är inblandat. Skulle jag tro.

Stämmer nog. Rippar man en CD går läsningen direkt till hårddisk. Det enda som kan störa är väl om det skulle finnas någon begränsning i ripprogrammet.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-08-26 23:20

Zzombie skrev:Vicket tjöt. Låt killen spela in i 24/96 om han vill...

Var inte orolig, det gör jag :-)

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-08-27 00:05

Bill50x skrev:
UrSv skrev:
Svante skrev:Fast det gäller väl bara i fallet analog rippning? Rippar man från digitala media så kan kan ju rippa med samma upplösning som finns på mediat oavsett vad ljudkortet klarar eftersom det inte är inblandat. Skulle jag tro.

Stämmer nog. Rippar man en CD går läsningen direkt till hårddisk. Det enda som kan störa är väl om det skulle finnas någon begränsning i ripprogrammet.

/ B

Det där skrev inte jag...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-08-27 00:11

Harryup skrev:
Svante skrev:

Jag tycker det verkar vara så att alla som tycker att CD mediet är överlägset alltid pratar om att det digitala ljudet är överlägset det analoga på grund av att signalbrusförhållandet är överlägset. Analoglyssnare filtrerar i regel bort brus men tål förstås inte brum. Några få hänvisar till LP-skivans begränsade utstyrningsmöjligheter och en och annan hänvisar till mono gravering av basen.
För en analog person är inget av detta ett problem, dom avskyr i regel digitalsystemets brist på mjukhet, skirhet, rymd och allt så som det låter en bit ner i lokalen. Kan mycket väl vara så att LP-skivans fel påminner mer om hur det är att sitta i en bänk medans digitalsystemets upplösning vid inspelningsmickens plats är något som ingen konsertlyssnare har hört.

mvh/Harryup

Men...

Om man nu kan göra en AD-DA-kedja helt transparent, hur kan du då skylla problemet på mediet?

Sakerna du räknar upp är reella problem för vinylmediet men jag förstår vad du menar med att man kan bortse från dem. Men det du saknar på CD ligger inte i mediet.

Är du tex medveten om att signalen på en stor del av alla vinylskivor har passerat en AD-DA-omvandling? Det görs ofta en sån vid graveringen för att man behöver en fördröjning när man ska ställa in stigningen på spåret.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-08-27 00:13

UrSv skrev:
Svante skrev:Så är det ja. Man kan inte gissa fram informationen som ljudkortet har tagit bort (dvs frekvenser över fs/2) och man kan inte plocka bort det som ljudkortet har lagt till (dither och kvantiseringsbrus).

Fast det gäller väl bara i fallet analog rippning? Rippar man från digitala media så kan kan ju rippa med samma upplösning som finns på mediat oavsett vad ljudkortet klarar eftersom det inte är inblandat. Skulle jag tro.

Rippar man från digitala media är ljudkortet sällan inblandat. Det är väl bara om man använder SPDIF som det är med.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-08-27 09:33

Harryup skrev:Nej inte dubbelblinda men väl blinda och Piotr har samma erfareneheter i sina tester. A/D-D/A har jag ännu inte funnit någon kombination av som inte hörs.

Jag är inte säker på att det test du nämner som jag deltog i utfördes optimalt. Nån dag ska jag försöka repetera testet men det finns lite hinder på vägen.

Det finns en viss möjlighet att detektionen berodde på kringutrustning samt överstyrning utav omvandlaren. Jag skulle iaf. vilja repetera det testet och utesluta de osäkerhetsfaktorer jag nämner ovan.

Det sagt, har du/ni testat Prism ADA-8XR/AD-2AD/DA-2DA eller senaste Mytek?

/Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-08-27 22:59

Ja, till Svante det vet jag, men det hörs iaf skillnad i F/E test.

Nej till Piotr det har vi inte.

mvh/Harryup

Föregående

Återgå till Teknikforum