Det var den julklappen det...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Det var den julklappen det...

Inläggav Mr_Ekan » 2004-12-21 21:48

(Lägger ut en sedvanlig sympatitråd).

Före

Bild

Efter (1)

Bild

Efter (2)

Bild

Efter (3)

Bild

Efter (4)

Bild

Tja, vad säger man… Jag vet inte om jag är mest förbannad på säljaren eller Posten. Steget var emballerat i en låda med små, trehörniga, frigolitpluppar. Förutom dessa ”pluppar” ingen form av fixering av slutsteget. Bra emballerat? Knappast. Ska steget som se ut som det varit i krig av den anledningen? Jag tycker inte det. Hanterar man det någorlunda varsamt borde det fanimej inte se ut på detta sätt.

Tror ni att Posten tar sitt ansvar eller kan man känna sig blåst? Kan tillägga att steget låter förträffligt, om detta nu kan ses som någon tröst…

Ekan

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-12-21 21:58

Aj aj, det måste fått några saftiga smällar.

Fan vad trist :cry:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-21 22:03

Max säger:

Säljaren borde embalerat bättre.

Posten borde ge fan i att kasta paketen kors och tvärs, utan vara mer försiktiga.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-12-21 22:04

Yrka ersättning, inget snack 8O 8O

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-21 22:06

Posten försäkrar att varje paket har fallit från högst 5m ner på ett betonggolv...typ.

Man kanske kan bända ut flänsarna och fronten med något snällt verktyg. Vad man ska göra med NAD-märket vet jag inte.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-21 22:11

Martin skrev: Vad man ska göra med NAD-märket vet jag inte.

Det är väl ändå det minsta problemet :wink:

Gnäll på Posten!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

matson

Inläggav matson » 2004-12-21 22:13

Posten har automatiserad sortering av sina paket. Det innebär att paketen går på banor i taken och "armar" som "slår ner" dom när dom är på rätt ställe. Ibland landar dom mjukt, dvs på andra paket, ibland inte. Så ser det ut hos många stora fraktbolag.

Man skall alltid, alltid skicka saker bandade på pall(eller halvpall när det gäller slutsteg). Kostar lite mer men då är chansen minimal att olyckor skall inträffa.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-12-21 22:26

Processen med Posten är redan påbörjad. Återstår att se om det blir en process a la Kafka eller ej.

Man får ju ha i åtanke att en skadad 208 är en smärre förlust för mänskligheten 8) .

MVH

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-12-21 22:38

En gång i tiden jobbade jag på Xelex och dom hade ett stort 2x250W-slutsteg som packades i en stor låda med frigolitflingor - enbart. Det var ganska ovanligt att ett slutsteg kom fram oskadat....

Det är lätt att vara efterklok, men jag skulle aldrig överlåta ett dylikt slutsteg i händerna på ett fraktbolag utan ett rejält skyddande emballage.

I ditt fall är det nog bara att demontera förstärkaren och försöka bocka tillbaka bak- och frontplåtar i löst skick. Kanske finns det någon mekanisk verkstad som kan vara behjälplig?
Glöm inte att vara försiktig med statisk elektricitet om du öppnar förstärkaren.

Spelar just nu in Teddybear Stockholm från P3 Live - trevlig konsert!

/ B

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-21 22:49

använd bussgods istället. dom fraktar mycket mer varsamt och billigare dessutom.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-21 22:50

Hej!

A*lltså hur får man en sådan böjning på en 1cm´s tjock AluminiumPlatta 8O?
Det vetA* ty lite insideinfo hA* (ifrån div sommarjobb) o en del av dem som jobbar med
o bära o lyfta & Co (som ex postens transport) är lite macho och tycjer det är tufft att
släppa/kasta saker upp o ner... ett antal meter om situationen så kräfva - men mamma mia
böja den där tjocka fronplattan o kylflänsen det kräver riktigt hårt jobb (BaseballTrä räcker
inte på långa vägar utan här är det möjligtvis STor kofot eller maskin press eller... som sagt
att släpa/kasta ifrån höög höjd 8)/ :cry:!!

BeklagA* gör!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-12-21 23:03

Vartifrån kommer slutsteget och vad fick du betala?
Alltid intressant att följa slutpriserna på denna produkt.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-12-22 00:02

Visst är det lätt att vara efterklok... :cry: Man utgår ju emellertid från att säljaren har vett nog att emballera prylarna ordentligt. Det kan man tydligen inte utgå från...

Huruvida man skickar med Posten, Bussgods eller cykelbud verkar ju föga intressant eftersom skador uppstår hos alla (?) bolag. Eller vad tycker Rydberg om Bussgods?

Steget köptes från Danmark. Priset var "schysst".

Det är nog inga större problem att återställa det i "nästan" perfekt skick. Hursomhelst utgör detta bekymmer en landsman på fel ställe, som ni förstår.

MVH

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-12-22 01:39

Lider med dig!! :(
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-22 01:41

Helt sanslöst vilka idioter som "tjänstgör" på posten 8O :x :cry:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2004-12-22 08:49

Jo, men i detta fall tycker jag att det är solklart att det paketerats fel. Lösa frigolitflingor duger inte på långa vägar, det krävs något som stabiliserar slutsteget mitt i lådan.
Med lösa frigolitflingor kan steget mycket väl vandra omkring inne i lådan, och till slut hamna mot en kant, och då framstår det inte längre som särskilt långsökt med de skador vi nu ser. Så även om postens hantering kan vara brutal tycker jag inte att de har all skuld i detta fall. Min åsikt är att huvuddelen av ansvaret för detta ligger hos sändaren.

Det finns en massa bra packmaterial man kan använda (t ex en sorts mjuka kuddar man kan forma runt grejer, som hårdnar när de bearbetats), med mera. Samt att skicka paketet på pall - det går helt enkelt inte att slänga omkring särskilt mycket med en pall, även om priset blir något högre.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-22 09:48

Du menar att först skall steget vandra runt så ena framhörnet ligger emot och tar en rejäl smäll... och sedan vandra runt och ligga emot en bakkant?

Det är ju inga småsmällar det där precis... Det är väl till att gratulera att metallen bockat sig istället för att innanmätet skakat sönder dock.

Ser ut som en anledning till att göra/få gjort en ny, snyggare front.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-12-22 10:33

Razor, det var Xelex förstärkare som packades så sade Bill50x, inte denna 208:a.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-12-22 11:01

Hej hopp,

den danska säljaren skrev att han skickar 15 paket dagligen i tjänsten. Han hade aldrig sett något i den här stilen.

Jag kommer att fixa till skadorna ska jag tro. Kylflänsarna bör man kunna fixa utan större bekymmer, medan fronten blir lite av en utmaning. Därefter kommer steget troligen att gå till försäljning. Den som är intresserad kan skicka pm. Funktionen är som sagt 100 %. Vem vet, kanske slänger jag på en frontplatta i oljad valnöt eller så :) . Först skall jag emellertid ägna mig åt stimulerande processande med Posten.

MVH

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-12-22 11:35

Ett bra tips är att kontakta mindre bussbolag som kör linjetrafik och be dem ta med paketet. Paketet lämnas direkt vid bussen, placeras under eget överseende i bagageutrymmet och står på samma plats hela tiden utan omlastning. Köparen lyfter själv av paketet vid ankomst. Då minimerar man risken för skador.

Med vänlig hälsning

Pekka

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-22 17:16

Morello skrev:Helt sanslöst vilka idioter som "tjänstgör" på posten 8O :x :cry:

Tack Morello.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-22 17:21

dawen skrev:
Morello skrev:Helt sanslöst vilka idioter som "tjänstgör" på posten 8O :x :cry:

Tack Morello.

Ta inte åt dig :wink: Jag syftar bara på de som misshandlar kundernas paket. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-22 17:35

Postens senaste omorganisation innebar på det lokala kontoret här att den totala ytan lokaler halverades och att två tjänster försvann, detta på ett postkontor som inte ens har femton personer arbetandes per dag i dagsläget. Det finns inte tillräckligt med bilar eftersom automatväxellådorna på Renault Kangoo har en billig konstruktion (alla bilar i Tierp har bytt växellåda, alla utom en är 2-3 år gamla) vilket ser till att bilar alltid är på verkstaden, och bilar måste hyras in.

Det är inte konstigt att personalen är både omotiverad och stressad, och i vissa fall även rent ut sagt inkompetenta :roll:

Jag tycker inte direkt att man kan ge Posten skulden för skadan, med tanke på hur värdelöst emballerat paketet var. En inte fixerad last är oförutsägbar, och ett fall från en z-lyft lär utan problem kunna orsaka en sån där frontskada.

Hur som helst är det trist, beklagar Ekan. Något stegbyte med dig är nog ännu mindre intressant nu :roll: :lol:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-22 17:44

En olycka kan hända även den bästa. Vad posten borde ha gjort är naturligtvis att undersöka paketet samt i detta fall ringa upp kunden och fråga hur mycket Posten är skyldig. Att bara låtsas som om det regnar är minst sagt svagt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-22 17:48

Självklart. Frågan är om den här olyckan hänt vid lastning eller i pakethantering.

Posten kör inte alla transporter själva, utan en del går på entreprenad. Kan lika gärna vara något som gått snett där.

Idag regnade det för övrigt horisontellt in i min postbil 8)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2004-12-22 21:06

naturligtvi skall man packetera väl, vilket inte är skett i detta fallet.

men för att böja en 5 mm aluminiumplåt krävs en hel del våld. så mycket våld är väl nästan omöjligt att skydda sig mot genom packetering .... så där måste ju posten mer eller mindre slängt paketet i golvet ...

tur att plåten böjdes, det måste ha varit en jävla smäll när den gick i golvet men det säger en hel del om nads konstruktion. jag hade nog tagit en rejäl koll internt också så att allt ser ut att sitta ordentligt fast. speciellt sluttrissor kan ju lossna från kretskorten vid våldsam behandling.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-12-22 22:09

Det är lätt att klaga på Posten (eller vem som nu distribuerar paketen) och många gånger är det befogat.
Ofta beror eventuella skador dock på otillräckligt emballage.

Vad som är nödvändigt här, som i alla andra fall, är en bättre kommunikation. Dvs, hur mycket våld riskerar mina paket att råka ut för? Vet jag det kan jag packa därefter. Samma gäller brev. En normal cd-ask klarar normalt posthantering, men ibland är höljet skadat. Bra vore alltså att veta vilken typ av hantering ett brev kan utsättas för. Då kan man ju packa rätt från början, eller hur?

Kan man sedan prissätta olika former av hantering, kan vi alla bedöma hur mycket packning som behövs i det enskilda fallet....

/ B

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-22 22:16

En enklare lösning tycker jag som kund är att välja Bussgods istället, med tanke på att de både är billigare och enklare att ha att göra med.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-23 08:17

Tycker att folk hamnat väldigt snett här. Om det skall behövas en grundkurs i pakettering för att få skicka något, så borde posten kontrollera paketen vid mottagande och refusera de som inte kommer att klara deras våldsamma hanternade. I allt väsentligt borde inte pakettering alls behövas - adresslapp på prylen borde räcka. Att överföra ansvaret på att man själva inte tar ansvar för sin hantering på kund är SVAGT. Har man stoppat en sak i en låda och dessutom hällt i någon form av packningsmaterial, så har man gjort ungefär det man kan förvänta sig av en normalintelligent/normaldum medelsvensson. *anser definitivt*

Heck, snart får man väl börja stoppa vykorten i kuvert om de plötsligt börjar tycka det är kul att trilla ned posten i färgpytsar...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-12-23 11:29

Nattlorden skrev:Tycker att folk hamnat väldigt snett här. Om det skall behövas en grundkurs i pakettering för att få skicka något, så borde posten kontrollera paketen vid mottagande och refusera de som inte kommer att klara deras våldsamma hanternade. I allt väsentligt borde inte pakettering alls behövas - adresslapp på prylen borde räcka. Att överföra ansvaret på att man själva inte tar ansvar för sin hantering på kund är SVAGT. Har man stoppat en sak i en låda och dessutom hällt i någon form av packningsmaterial, så har man gjort ungefär det man kan förvänta sig av en normalintelligent/normaldum medelsvensson. *anser definitivt*

Heck, snart får man väl börja stoppa vykorten i kuvert om de plötsligt börjar tycka det är kul att trilla ned posten i färgpytsar...

Detta är i hög grad en kostnadsfråga. Ska någon frakta ett slusteg med adresslapp på, lär det inte bli billigt. Tänk bara på de enorma lagerytor som skulle behövas när man inte kan ställa grejor på varandra?

/ B

Nästa

Återgå till Generellt om hifi