Varför är det så ont om Q

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Varför är det så ont om Q

Inläggav _Fredrik_ » 2009-08-24 10:00

Lite frågor om q-rattarna på cr80s: Varför kallas det "Q" i huvudtaget, är det inte mer ett "tilt-filter", dvs som antingen höjer i de över oktaverna och samtidigt sänker de lägsta registren, eller tvärtom? Jag trodde Q handlade mer om brantheten på tex ett notchfilter, ju högre värde desto brantare?

Fråga två: Tycker ni att jag är löjlig som har mina q-rattar på klockan 2-3, dvs lite mer disko, lite mer fylligt, iaf i mitt rum. Jag vägrar att ställa ner det på lägsta, alltså så långt till vänster som möjligt. Vad har ni för värde på q-ratten?

Fråga tre: På pi60 finns förstås inte denna justeringsmöjlighet, men skulle man kunna översätta nån av inställningarna/värdena på q-rattarna till på pi60? Nåt läge på rattarna borde väl likna beteendet på pi60? Min gissning är att det skulle vara att rattarna var dragna max åt vänster. Hoppas ni fattar vad jag menar.

Min gissning är nog fel om utgångsläget är kl12 och om det är ett tillt-filter som är rakt då.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-08-24 10:06

Det ser ut att vara ett väldigt högt Q-värde på den där medlemsbilden tycker jag.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-08-24 10:11

shifts skrev:Det ser ut att vara ett väldigt högt Q-värde på den där medlemsbilden tycker jag.
Yes man!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-08-24 10:49

qqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqq
qqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqq
qqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqq
q
qqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqq
qqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqq
qqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqq
qqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqq
qqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqq
qqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqq
qqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqq
qqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqq
qqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqq
qqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqq
qqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqq
qqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqq
qqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqq
qqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqq
qqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqq
Senast redigerad av profbd 2009-08-24 11:17, redigerad totalt 2 gånger.
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-08-24 10:51

Snälla Proff, kan inte du korta ner några rader, man får bläddra i sidled för att läsa vad du skrivit?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-08-24 10:54

jamen jag hade ju långa utlägg på de raderna

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-08-24 11:08

profbd skrev:jamen jag hade ju långa utlägg på de raderna
Jag ber ju snällt, kan du inte göra det?

Eller tycker du mina frågor är ovidkommande, bara för att jag inte länkar till Aftonbladet?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-08-24 11:18

frågor om rattar är alltid intresanta

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-08-24 11:22

profbd skrev:frågor om rattar är alltid intresanta
Tack kompis!

Ingen som vill berätta vilka inställningar dom har på cr80?
Hifi Is Great Everyday

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-08-24 11:58

Ber du BASNARKOMANERNA avslöja vad de går loss på?! 8O

I venture to guess that a lot of people would like to know for sure.
Take a q-number and get in line... :wink:

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-08-24 12:19

De står på kl12.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-08-24 15:00

Undra vad mitt "Q" kommer att stå på... 8O

Spännande... lovar att återkomma med mer information om rattarna, och hur jag hanterar dom... 8)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-08-24 17:19

Q står väl för Quality

och högre kvalitet ger bättre/sannare ljud
Bikinitider

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2009-08-24 19:30

Snackas det k-k här?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-08-24 20:46

Stackars _Fredrik_ som knappt får ett vettigt svar. :(
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2009-08-24 20:48

hassesolo kom väl med ett bra svar, nu måste jag kika hur mina står, har ingen aning...

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-08-24 20:55

Ja, jag skrev ju knappt. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Varför är det så ont om Q

Inläggav Johan_Lindroos » 2009-08-24 21:29

Ska bli lite snällare nu... :wink:

Jag visar en bild, som jag låter tala för sig själv: Du ska titta på den översta bilden:

Bild
Obs! Bilden visar bara principen för olika Q-värden på ett filter, inte exakt hur Ino Audios filterfunktion beter sig.

Tänk sedan att Ingvars smarta filter har endast justerbart Q-värde på lågpassfiltret (figuren visar en högpassfilterfunktion så du får tänka tvärtom). Med hjälp av detta är det enklare att justera hur det ska låta vid och strax under delningsfrekvensen. Experimentera oäven med fasläget på basmodulerna gentemot sidosystemen, alternativt även experiment med relativa avstånden från respektive basmodul och sidosystem med avsende på lyssningsplats.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2009-08-24 22:49

Förstår jag det rätt att man får mer bas om man vrider mer till höger alltså?
Kan nada om detta.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-24 23:06

Beroende hur topparna faller av kan man justera in det så att det blir fasriktigt i övergången. Riktigt jäkla smart!!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2009-08-24 23:07

Strauss skrev:Förstår jag det rätt att man får mer bas om man vrider mer till höger alltså?
Kan nada om detta.

Nej.

Se bilden igen.

Det finns andra rattar för nivå.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2009-08-24 23:13

Johan_Lindroos skrev:Nej.

Se bilden igen.

När jag tittar på den överst ser jag kurvor typ ... -5, -3, +2 och +6 och skalan säger ju db och relative soundpressure.

Kan du enkelt förklara vad som händer när jag vrider på q-rattarna skulle jag bli väldans glad :)
Jag har för övrigt ett cr80s som är inställt där jag tyckte det lät bra för tillfället :oops:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2009-08-25 00:30

Strauss skrev:
Johan_Lindroos skrev:Nej.

Se bilden igen.

När jag tittar på den överst ser jag kurvor typ ... -5, -3, +2 och +6 och skalan säger ju db och relative soundpressure.

Kan du enkelt förklara vad som händer när jag vrider på q-rattarna skulle jag bli väldans glad :)
Jag har för övrigt ett cr80s som är inställt där jag tyckte det lät bra för tillfället :oops:

Bry dig inte om nivåerna, det är en schematisk skiss bara! Titta på de olika kurvorna så ser du att Q-värdet går från 0,5 till 2.

Jag behöver inte förklara vad som händer åt vilket håll man vrider på rattarna, det hör man + med kännedom om figuren ovan.

Användarvisningsbild
Zipp

Inläggav Zipp » 2009-08-25 09:19

MagnusÖstberg skrev:Beroende hur topparna faller av kan man justera in det så att det blir fasriktigt i övergången. Riktigt jäkla smart!!

Intressant! Förklara gärna lite mer. Kan man kompensera för olika lyssningsavstånd mellan toppar och basar tex?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-25 09:50

Titta på kurvorna och tänk liksom tvärtom, att du justerar avrullningen på basen mot toppen.

Bättre att IÖ utvecklar det mer :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-08-25 10:33

Vad kul här har det hänt grejer! Tack Johan Lindroos för bilderna! Det är alltså som jag trodde, att fasen påverkas av hur q-värdet ställs?

I mitt fall så har jag en sneaklösning med cr80s för att spara ett slutsteg: Jag har endast separat slutsteg till basarna, topparna drivs av receiverns interna steg med som följd att högpass-delningen sköts av receiverns (som jag förstått det) lite flackare filter. Lågpassdelningen sköts även den av receivern, MEN jag matar cr80s med en signal som innehåller upp till 200 hz för att samma signal ska delas igen, vid 80 hz, av cr80s. Vet inte om detta är dåligt, men våglängden är så pass korta vi 200 hz att det inte borde påverka negativ inverkan på fasen och det här fallet, eller?

Alltså: Högpass-delningen är kanske för flack, vilket ger (rent subjektivt, ej mätt) en lite dal vid delningsfrkvensen, vilket jag vill kompensera med att vrida q-ratten liter mer till höger. Det kan även vara så att mina pp2 inte går tillräckligt lågt och därför ger upphov till dalen (läst paa:s bas-tråd) Eller så är det helt enkelt mitt rum som ger upphov till dippen, men det tror jag inte eftersom dippen bara uppfattas av mig när jag hör delat.

Ni som inte vet var era q-rattar står på, vad gör ni när ni är hemma, har ni ett liv eller?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-08-25 10:44

Ja filtret är för djäkla smart, om jag vrider ner det längst till vänster och fasen på 0 så påminner det hela mer om när jag hade pi60 hemma, dvs gott om den lägsta basen men lite urgröpt från 50 hz till 80 hz (vild gissning).

Jag uppfattar det som att man tappar definition i basen ju längre till höger ratten står, men jag får i gengäld en mer, i min smak, behaglig tonkurva. När jag var i IÖ:s källare upplevde jag det hela lite mindre "svullet" men i mitt rum som har för lite absorption i bla diskantområdet, blit ljudbilden för "kall" utan en liten boost i delningsregionen.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-08-25 13:04

_Fredrik_ skrev:Vad kul här har det hänt grejer! Tack Johan Lindroos för bilderna! Det är alltså som jag trodde, att fasen påverkas av hur q-värdet ställs?

I mitt fall så har jag en sneaklösning med cr80s för att spara ett slutsteg: Jag har endast separat slutsteg till basarna, topparna drivs av receiverns interna steg med som följd att högpass-delningen sköts av receiverns (som jag förstått det) lite flackare filter. Lågpassdelningen sköts även den av receivern, MEN jag matar cr80s med en signal som innehåller upp till 200 hz för att samma signal ska delas igen, vid 80 hz, av cr80s. Vet inte om detta är dåligt, men våglängden är så pass korta vi 200 hz att det inte borde påverka negativ inverkan på fasen och det här fallet, eller?

Alltså: Högpass-delningen är kanske för flack, vilket ger (rent subjektivt, ej mätt) en lite dal vid delningsfrkvensen, vilket jag vill kompensera med att vrida q-ratten liter mer till höger. Det kan även vara så att mina pp2 inte går tillräckligt lågt och därför ger upphov till dalen (läst paa:s bas-tråd) Eller så är det helt enkelt mitt rum som ger upphov till dippen, men det tror jag inte eftersom dippen bara uppfattas av mig när jag hör delat.

Ni som inte vet var era q-rattar står på, vad gör ni när ni är hemma, har ni ett liv eller?

Kan man få en Länk till paa's tråd... ?! :)

sedan så har du ju uppfattat helt rätt och det är en otroligt smart och trevlig fungtion detta med att kunna reglera Q-värdet :D
Hur vi andra har "rattarna" är inget som behöver säga något alls om hur du ska ha dina...
Det är kombinationen av högtalare och rummet som avgör, och i ditt fall så kör du ju som du sa själv, med "sneaklösning" och då blir ju resultatet också annat.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-08-25 13:19

DVD-ai skrev:Kan man få en Länk till paa's tråd... ?! :)
Vi får nog vänta på att paa trillar in här när han är klar. Han spelar cricket på tisdagar. Jag hittar den inte.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-08-25 13:23

ok, aja jo men vi får vänta lite då ;)

Nästa

Återgå till Wänner af Ino