Moderator: Redaktörer
Strauss skrev:Förstår jag det rätt att man får mer bas om man vrider mer till höger alltså?
Kan nada om detta.
Johan_Lindroos skrev:Nej.
Se bilden igen.
Det finns andra rattar för nivå.
Strauss skrev:Johan_Lindroos skrev:Nej.
Se bilden igen.
Det finns andra rattar för nivå.
När jag tittar på den överst ser jag kurvor typ ... -5, -3, +2 och +6 och skalan säger ju db och relative soundpressure.
Kan du enkelt förklara vad som händer när jag vrider på q-rattarna skulle jag bli väldans glad
Jag har för övrigt ett cr80s som är inställt där jag tyckte det lät bra för tillfället
_Fredrik_ skrev:Vad kul här har det hänt grejer! Tack Johan Lindroos för bilderna! Det är alltså som jag trodde, att fasen påverkas av hur q-värdet ställs?
I mitt fall så har jag en sneaklösning med cr80s för att spara ett slutsteg: Jag har endast separat slutsteg till basarna, topparna drivs av receiverns interna steg med som följd att högpass-delningen sköts av receiverns (som jag förstått det) lite flackare filter. Lågpassdelningen sköts även den av receivern, MEN jag matar cr80s med en signal som innehåller upp till 200 hz för att samma signal ska delas igen, vid 80 hz, av cr80s. Vet inte om detta är dåligt, men våglängden är så pass korta vi 200 hz att det inte borde påverka negativ inverkan på fasen och det här fallet, eller?
Alltså: Högpass-delningen är kanske för flack, vilket ger (rent subjektivt, ej mätt) en lite dal vid delningsfrkvensen, vilket jag vill kompensera med att vrida q-ratten liter mer till höger. Det kan även vara så att mina pp2 inte går tillräckligt lågt och därför ger upphov till dalen (läst paa:s bas-tråd) Eller så är det helt enkelt mitt rum som ger upphov till dippen, men det tror jag inte eftersom dippen bara uppfattas av mig när jag hör delat.
Ni som inte vet var era q-rattar står på, vad gör ni när ni är hemma, har ni ett liv eller?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster