Låg eller hög qts, låg eller hög verkningsgrad.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

mike34

Låg eller hög qts, låg eller hög verkningsgrad.

Inläggav mike34 » 2004-12-21 12:17

Har säkert läst om det förut och fattat men nu efter en tid så är det fler frågetecken än vanligt. (känner nån igen sig?)
Kan man göra nån graf eller nått över förhållandet på parametrar bland högtalarelement ?
Hög verkningsgrad och/eller lågt qts ger en tidig rolloff mot djupbasen, passar bättre för portade lådor eller horn.
Högre qts element bör ha slutna lådor, och de verkar i allmänhet ge en djupare bas och de verkar ha lägre verkningsgrad. (Jag kanske generaliserar fel här).
(Edit)
Bl/mms säger tydligen något om återgivningens karaktär.
Finns det fler saker man kan titta på för att få en vink om hur det kommer att låta, eller måste allt simuleras ? (/edit:)
Vad är optimalt för en rak återgivning? Finns det nån balansgång mellan några parametrar här ? Jag kan inte riktigt sätta fingret på det.
Orkar nån nysta i det här?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-21 21:13

Jag gjorde den här bilden förut för att illustrera vad som händer om man ändrar bara Bl på ett element. Verkningsgraden ökar, men Q-värdet sjunker. Vid resonans så är det tom så att verkningsgraden sjunker när man ökar Bl tillräckligt mycket.

Bild

Det svarar kanske delvis på dina frågor. Och ja, utan simulering är det knepigt att bygga högtalare. Jag skulle iaf inte våga. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

mike34

Inläggav mike34 » 2004-12-22 11:50

Tack Svante !
Det här är ju intressant. Det bekräftar ju de resultat jag sett på mitt nuvarande bygge. Har försökt dra ut det hela genom EBS alignment och porta lite lägre ner.
Har fått till en platt region mellan 19-80 Hz där jag tänkte spela i vilket fall, men verkningsgraden är ju inte så hög presis.
Liknar nog mest den linje du skulle fått med Bl på 16 kanske med en platta mellan 19-100 Hz. Ursprungligen så satt den där drivern i horn konstruktion.
Kan tänka mig att det är lämpligare än en portad låda ?
Jag har inget värde på Bl än, tänkte försöka mäta det själv.
Qts är nog extrem lågt. 0.145.
Går det att räkna fram Bl ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Återgå till Teknikforum