Bara en tanke som dök upp i skallen
Moderator: Redaktörer
nadifierad skrev:Vid vilken frekvens börjar dipoler tappa neråt?
nadifierad skrev:För att få diskanten i öron höjd, när högtalarna står på min tv-bänk, så måste elementen sitta i Dappolito konfig, om jag vill köra tvåvägs, med dubbla åttor!![]()
Ock då kan jag bara hantera baffelsteget med passiva komponenter, då jag vägrar använda EQ till topparna.![]()
Sen har jag för tillfället snöat in på att köra allt aktivt, så det hade varit kul om man kunde hålla passiva komponenter utan för............
Men det är kanske omöjligt?![]()
skrutten skrev:Näe ino blir WMTMW. Jag tror för övrigt att det kan vara fiffigt att ha ½ basen ovan diskanten för att minska golvreflexen - min hjärna ger iaf sådana signaler just nu
-Martin- skrev:Det man måste beakta är att en WBTBW (= 2,5-vägs d'Appolito) är ännu mer begränsad vad gäller den vertikala spridningen, både jämfört mot 2,5-vägaren och traditionell d'Appolito var för sig. Kan iofs vara bra i vissa sammanhang.
Piotr skrev:Gör det, den där siten är en guldgruva för den kunskapstörstande dipol-adepten!
/Peter
...lovar jag att dela med mig av mina erfarenheter från "steg 5" - mina dipoler som är influerade/inspirerade av Mr Linkwitz Orion, Phoenix och Pluto!nadifierad skrev: så småningom............
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster