Gammalt är gammalt och nytt är nytt. Byte av kondingar!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-04-08 08:44

Det är inga problem att montera av kondensatorer. Man tar ett grepp runt kondensatorn med fingrarna eller med en tång. Därefter värmer man den ena av kondensatorns båda lödpunkter med lödkolven. Lödtennet blir snabbt flytande. Därefter drar man försiktigt i kondensatorn, så att benet lossnar. Med lite tur lossnar benet från kretskortet direkt. Samma process upprepas på den andra lödpunkten. Lödpunkten värms upp tills tennen blir flytande och därefter drar eller vickar man på kondensatorn. Med lite tur så lossnar den helt, annars är det bara att värma upp lödpunkterna igen och vicka vidare.

8O
Stor risk för skadat kort!

När detta moment är färdigt ska du ha två små hål med lite lödtenn runt omkring. För att få fram hålen kan det behövas skrapas lite med lödkolven mot kretskortet. Vissa använder en tennsug till detta ändamål, men det kändes överflödigt.

8O
Stor risk för kallödning eftersom gammalt tenn finns kvar på lödpunkten och blandas med nytt tenn, när man löder fast den nya komponenten!

Jag vill å det skarpaste rekomendera en tennsug eller lödfläta för att ta bort överflödigt lödtenn. Mindre risk för skador då, till en kostad av någon 100-lapp.

Lödfläta helt klart snällast mot kortet. Jag har vid flera tillfällen, vid avlödning på gamla kort råkat ut för att kopparbanan lossnar när man använder tennsug. Sugen tar med sig både tennet och banan. Tennsug passar bäst när man ska löda bort tenn från t ex kontaktstift och andra "grövre" lödpunkter.

Så här:
1. Sug upp allt tenn på lödpunkterna med en avlödningsfläta.
2. Komponenten faller av kortet av sig själv. Alternativt om benen är vikta mot kortet lirkas komponenten lätt ur.
3. Sug bort resterande tennrester från lödpunkterna med avlödningsflätan. Om inte så mycket som möjligt av det gamla tennet är borta när man löder in den nya komponenten riskerar man kallödning när gammalt och nytt tenn blandas. Och det vet ju alla vad kallödningar kan ställa till med...

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2009-04-08 09:51

Oj, här fick man rejält med dask :). Jag kan inte mer än att läsa och ta åt mig. Jag frågade faktiskt Naqref om lödfläta innan vi började, men så blev det inte. Som nybörjare förlitar man ju sig på andra. Jag springer iväg och köper en fläta och följer rådet.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-04-08 12:22

Ranefjord skrev:Ojdå! :oops: Bill50x har naturligtvis rätt. Det tänkte vi banne mig inte på :oops: . Blir bakläxa det det där (för naqref som lärare också ;))

Just det :-)

Ska man vara petig så ska du inte ha lådan öppen och lägga den på tex textilier (sängen). Du ska inte ha några uppladdningsbara isolerande material (plaster, fleecetröja etc) inom en halvmeters avstånd från apparaten. Du bör också jorda chassit till samma punkt som ditt handledsband. Plockar du ur kretskortet ska detta jordas, alternativt så köper du ett sk service-kit att lägga kortet på.

Service-kit:
Bild
Nu har du knappast de allra känsligaste komponenterna i en så gammal apparat, men det är alltid bra att minimera riskerna.

/ B

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-04-08 13:00

Tex finns den här på Teknikmagasinet. 19kr för 5feet det borde räcka till några Quadar.

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?template_file=db_stor.html&artnr=550113

Annars har Elfa en rolig tennsug som ser ut som farfars moppetuta :lol:
Ingen aning om den är lika bra som dyr däremot.

https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/catalogstart.do?tab=catalog

Användarvisningsbild
Casper

Inläggav Casper » 2009-06-23 19:37

Hej lite sent att skriva på denna tråden då den är rätt gammal.
Jag vill bara ta upp en sak. I min tråd om en gammal bordsradio från 56 så har jag ställt en mängd olika frågor. Jag har kommit fram till om man använder sig av en plast kondensator så finns det ingen risk att man monterar den åt fel håll för dom har verken + eller - sida. Rätta mig om jag har fel. Grymt bra och hjälpsam tåd för övrigt.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-06-23 22:20

Casper skrev:Hej lite sent att skriva på denna tråden då den är rätt gammal.
Jag vill bara ta upp en sak. I min tråd om en gammal bordsradio från 56 så har jag ställt en mängd olika frågor. Jag har kommit fram till om man använder sig av en plast kondensator så finns det ingen risk att man monterar den åt fel håll för dom har verken + eller - sida. Rätta mig om jag har fel. Grymt bra och hjälpsam tåd för övrigt.

Det där är väl egentligen fel beroende på vad du menar. Plastkondensator kan vara väldigt olika för många okunniga. Jag är ingen expert men skulle lätt kunna blanda ihop en "traditionell" kondensator med något som någon kallar för plastkondensator.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-06-24 09:55

Bill50x skrev:
Ranefjord skrev:Ojdå! :oops: Bill50x har naturligtvis rätt. Det tänkte vi banne mig inte på :oops: . Blir bakläxa det det där (för naqref som lärare också ;))

Just det :-)

Ska man vara petig så ska du inte ha lådan öppen och lägga den på tex textilier (sängen). Du ska inte ha några uppladdningsbara isolerande material (plaster, fleecetröja etc) inom en halvmeters avstånd från apparaten. Du bör också jorda chassit till samma punkt som ditt handledsband. Plockar du ur kretskortet ska detta jordas, alternativt så köper du ett sk service-kit att lägga kortet på.

Service-kit:
Bild
Nu har du knappast de allra känsligaste komponenterna i en så gammal apparat, men det är alltid bra att minimera riskerna.

/ B

Vilken vetenskap man blir rörd ända in i själen.
Man kanske borde ha kontaktar "Fonus" om ifall att det skulle gå snett?

Användarvisningsbild
Casper

Inläggav Casper » 2009-06-24 18:28

Fjonkalicious skrev:
Casper skrev:Hej lite sent att skriva på denna tråden då den är rätt gammal.

Det där är väl egentligen fel beroende på vad du menar. Plastkondensator kan vara väldigt olika för många okunniga. Jag är ingen expert men skulle lätt kunna blanda ihop en "traditionell" kondensator med något som någon kallar för plastkondensator.

Mvh

Filip

Okej en metalliserad polypropylen konding skulle det funka? Jag har satt in en sådan i min gammla radio. Istället för en elektrolyt konding. Men jag vet inte om jag har gjort rätt, nybörjare. :?

Användarvisningsbild
sbe

Inläggav sbe » 2009-06-25 22:51

Ranefjord! Vilken trevlig, matnyttig och pedagogisk tråd. Tack till dig och de andra som bidragit här.

/Stefan

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2009-08-17 01:48

Nu går jag in och återupplivar denna tråd lite.

Mitt 405-2 steg har den dåliga ovanan att föra oljud ur ena kanalen någon slags blandning av brum/brus.
Har ingen lust att lägga en förmögenhet på slutsteget men är inte tillräckligt kunniga för att kunna fixa arbetet själv.

Vad skulle det kosta att få det "uppfräschat" av någon som lagar hifi. En uppskattning antar att ingen sitter på exakata siffror :D .

Vad kan det vara som spökar i vänster kanal?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-08-17 04:10

Nu vet jag inget om hur det ser ut inne i detta slutsteg. Men...

Kolla efter dåliga lödningar. Men det har du väl redan gjort.
Kolla så att alla "stiftkontakter" och motsvarande sitter ordentligt på plats.
Kolla det kablage du använder. Men det har du säkert redan gjort.

Är oljudet högt?

M v h

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2009-08-17 04:45

Kjell_Kranzberg skrev:Nu vet jag inget om hur det ser ut inne i detta slutsteg. Men...

Kolla efter dåliga lödningar. Men det har du väl redan gjort.
Kolla så att alla "stiftkontakter" och motsvarande sitter ordentligt på plats.
Kolla det kablage du använder. Men det har du säkert redan gjort.

Är oljudet högt?

M v h

Kablaget är bra. Har inte sett några uppenbara fel när jag kikat i den oandrasidan är jag för dålig på att kunna avgöra sådant.

Oljudet är inte högt med mina högtalare inkopplade men med t.ex. de B&w CM7or jag koppla in och testa blev det klart störande.

MvH
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-08-17 06:46

Om du har tid att vara av med den ett tag, kan nog Stig på Ecotec fixa den. Han är duktig och billig. Han trimmade fm-delen i en TR 2075 åt mig. Det kostade 350 kr.
www.ecotec-online.se

Kopplingsschema till 405 finns här:
http://quad405.com/405-2schematic.jpg

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2009-08-22 04:05

Kjell_Kranzberg skrev:Om du har tid att vara av med den ett tag, kan nog Stig på Ecotec fixa den. Han är duktig och billig. Han trimmade fm-delen i en TR 2075 åt mig. Det kostade 350 kr.
www.ecotec-online.se

Kopplingsschema till 405 finns här:
http://quad405.com/405-2schematic.jpg

Tack för tipsen.

Beslutade mig för att det var dags att gå vidare. Främst för att jag inte ville lägga en massa pengar på slutsteget men kanske också då jag har haft en känsla av att det vore kul att pröva något nytt (alltså vintage :lol: ). Har i stort sett redan en köpare på slutsteget men som renoveringsobjekt.

Men så ikväll när jag lyssnade på lite musik blev det plötsligt mycket värre, stängde genast av.

Öppnade upp huven på steget och kikade lite såg att säkringarna såg skitiga ut så jag rengjorda dem. Sedan kikade jag vidare lite.

Hmm ser det inte lite brännt och uttorkat ut runt den där elektrolytens lödpunkt. Börjar skrapa lite lätt med en skruvmejsel och delar av lödningen ramlar samman i smulor.

Tänkte ja det gick ju bra att löda nya högtalarterminaler dessutom var det kul, så jag gör ett försök.

Det jag märker är att det är mycket svårare att lyckas löda. Gör ett antal försök där jag lyckas lägga lödtennet utanför punkten men tillslut får jag till det något så när.

Prövar koppla in det och tänker, nu är det bära eller brista antingen har jag lyckats försämra det eller är det samma. Att det skulle vara fixat fanns inte i min värld.

Men nu har brummet försvunnit helt ur mina högtalare och jag tror knappt det är sant.

Ska dock testa koppla på ett par andra högtalare imorgon som tidigare brummat outhärdligt högt med detta steg för att kolla om det blivit riktigt tyst.

Aja blev ett långt och krångligt inlägg, men tänkte att en upplösning som denna måste jag bjuda på.

Hur som helst kommer steget antagligen säljas ändå.

Men det är antagligen inte sista gången en underbar 405a finns i mitt hem.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-08-22 05:36

Vinylcalle skrev:Hmm ser det inte lite brännt och uttorkat ut runt den där elektrolytens lödpunkt. Börjar skrapa lite lätt med en skruvmejsel och delar av lödningen ramlar samman i smulor.

Det jag märker är att det är mycket svårare att lyckas löda. Gör ett antal försök där jag lyckas lägga lödtennet utanför punkten men tillslut får jag till det något så när.

Men nu har brummet försvunnit helt ur mina högtalare

MvH Carl

Bravo!
:)
Det har gått en del värme genom den lödningen, som gjort den dålig.

Man lär sig känna igen dåliga lödningar. En lupp kan vara bra att ha; i alla fall för oss som kommit upp i åren och ser dåligt.

Åtgärda en dålig lödning så här:
1. Håll en avlödningslödfläta på lödningen och värm på flätan så att tennet sugs upp i densamma.
2. Håll lödpennans spets mot den nu "rengjorda" lödpunkten på kortet.
3. Värm tennet mot lödpennans spets, så att det"rinner ner" på lödpunkten.
4. Låt tennet flyta ut. Ta bort lödpennan.
5. Tennet stelnar snabbt och skall nu vara kromblankt. Är det knottrigt och/eller matt, är det en kallödning. Bara att börja om från nr 1...

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-08-26 01:13

Kjell_Kranzberg skrev:Åtgärda en dålig lödning så här:
1. Håll en avlödningslödfläta på lödningen och värm på flätan så att tennet sugs upp i densamma.
2. Håll lödpennans spets mot den nu "rengjorda" lödpunkten på kortet.
3. Värm tennet mot lödpennans spets, så att det"rinner ner" på lödpunkten.
4. Låt tennet flyta ut. Ta bort lödpennan.
5. Tennet stelnar snabbt och skall nu vara kromblankt. Är det knottrigt och/eller matt, är det en kallödning. Bara att börja om från nr 1...

Med all respekt Kjell, punkt 3 i ditt lödtips kan kanske omskrivas som:
Värm lödpunkten med en väl förtennad lödspets... "ge" tenn till
lödpunkten
så att det flyter ut o bildar (efter ett par sekunders
ytterligare värmning) en "blank" lödpunkt.
Så har i alla fall jag lärt mig, så de så(Om det inte är så att det kan
finnas en bättre teknik för just vintage-prylar med tanke på dess ålder ?) :?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-08-26 03:48

Laila skrev:Med all respekt Kjell, punkt 3 i ditt lödtips kan kanske omskrivas som:

Helt okej.
Du har förtydligat de hela.
"Flyter ut " är nog ett bättre uttryck än "rinner ner".
När lödpennan blivit varm brukar jag torka av spetsen med en fuktig Wettex-duk, så att gammalt "slagg" försvinner och spetsen blir ren och blank. Jag brukar torka av spetsen ganska ofta under pågående lödningsarbete, eftersom den ganska fort blir "skitig".
Jag brukar värma tennet mot den yttersta spetsen, så att säga i "skarven" mellan spets och lödpunkt på kortet. Jag värmer aldrig tennet enbart mot lödpunkten på kortet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-08-26 07:54

Finns flera versioner av Quad 405-2. Här finns fler scheman och inte minst Keith Snook's modernisering/uppfräshning av desamma (i slutet av dokumentet).

http://www.dc-daylight.ltd.uk/Valve-Aud ... lution.pdf

Brum i Quad 405-2 har jag också haft. Byte av C5 brukar hjälpa. Sänkning av förstärkningen är annars nästan "obligatoriskt". Det gör att förstärkarens brusnivå sänks motsvarande. Det brus som hörs i högtalarna utan insignal försvinner då.

Föregående

Återgå till Vintage-hifi