Basabsorbenter, Tupe traps

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TubeTrap

Basabsorbenter, Tupe traps

Inläggav TubeTrap » 2004-12-15 15:41

Har insett att jag måste göra något åt mitt lyssningsrum !!
Läst mycket om basabsorbenter, bredbandsabsorbenter, diffusor o.dyl. Tänkte snickra själv, men sett lite olika lösningar på detta och vilket är egentligen att föredra. En del är runda och ihåliga "Tubetraps" andra trekantiga och helt fyllda med glasfiberull.
Mina är tänkta att stå i hörnen då mitt största problem är basen. Många dippar och många peakar. Förstått att detta kan göra underverk med lyssningsrummet.
Har kikar på t.ex "www.diffusor.com" och "www.acousticsciences.com/tubetrap.htm"

Vad gäller i teorin, praktiken ??
Några bra erfarenheter ??

//Micke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-12-16 16:54

jag har byggt ett gäng vilka fungerar kanon, kanske inte så djupgående och effektiva som reklamen. att bara köra med ett par eler en i varje hörn är tämligen menlöst, men smaken är som baken!

cylinderformen är att föredra då formen gör den styv och liten arbetsinsats krävs.

mina har samtliga 33cm i diameter, skulle dock vilja ha hörnrören större = ca 1 meter diam
Bikinitider

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2004-12-22 23:48

Jag har fått tag i rörskålar ifrån Isover (6st 48cm och 6st 35cm, 1,2m höga). Hittills har jag byggt fyra tubetraps av de stora genom att limma på lock och botten samt ta bort alufilmen på halva. Jag skall lägga upp bilder senare.

De fungerar fantastiskt och idén är att jag skall göra efterklangsmätningar med och utan dem. Har dock inte haft tid.

Själva tekniken bakom tubetraps är patenterad av silentsource www.basstraps.com och på denna hemsida finns en beskrivning.

Det är alltså väldigt viktigt hur hög den akustiska impedansen är i röret samt att den är "lufttät" utöver sin akustiska resistans. Springor i topp, botten eller sidan förstör effekten.
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Återgå till Teknikforum