basta!-frågor

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fackamato

basta!-frågor

Inläggav Fackamato » 2009-08-19 14:59

Vet ej om det tagits upp innan, jag hittade inget när jag sökte, så...

* Jag har angivit 33mm xmax under driver-tabben, ändå när jag väljer "cone excursion margin" under curves och tittar så anges det 0dB margin när det finns ca 9-10mm xmax kvar.

Varför? Då måste jag ju "fuska" med elementparametrarna för att få fram riktiga siffror.

* Den här vet jag har tagits upp innan: möjligheten att få ange effekt istället för spänning! Det blir lättare att matcha med steg osv då tycker jag, så länge impendansen inte sjunker som en sten eller liknande i simuleringen.

* Klargöra om det är p-p eller one-way xmax som menas, även under peak excursion under vent limits (absolute [mm]).

* Möjligheten för EQ? Mer än LT alltså.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-08-28 13:05

33 mm x-max peak = 23 mm rms => ljudtryckskapacitet i dB (för sinus)

nu tror jag att x-max är one-way, och antages vara symmetrisk dvs
66 mm p-p i ditt fall.

EQ kan man lösa mha "active filter " tabben, upp till 4 ordningesns (dvs 2 st filter i serie) och mha labba med Q-värdet. det är dock inte jätteflexibelt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-08-28 15:06

Ja, man fastnar lite i konventioner där. Xmax anges nästan alltid som toppvärde, eller ibland som topp-topp. I Basta! är det toppvärde (åt ena hållet alltså). Det står också i den ljusgula "hint"-texten som dyker upp när man för musen över rutan "Xmax".

Med nivåer (sånt som mäts i dB) använder man däremot alltid RMS-värde. Oftast gör man även det på andra saker som man ritar som kurvor. I Basta! har jag valt att låta alla kurvorna representera RMS-värden, det skulle bli för krångligt att hålla reda på det annars.

Allt detta för med sig att tex "cone excursion at MOL"-kurvan aldrig går högre än 1/sqrt(2) gånger det värde man skriver in vid Xmax.

Det är svårt att göra på något annat sätt. Helst skulle jag vilja att konventionen för att mäta Xmax var ett RMS-värde. Men jag tror inte att jag har tillräcklig pondus att övertyga världen om det. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: basta!-frågor

Inläggav Svante » 2009-08-28 15:11

Ah, det var fler frågor också...

Fackamato skrev:* Klargöra om det är p-p eller one-way xmax som menas, även under peak excursion under vent limits (absolute [mm]).

Det är väl klargjort redan. Peak value betyder toppvärde, Peak-to-peak betyder topp-till-topp.

Basta! använder aldrig topp-till-topp. Det är ett dåligt reklamtrick bara.

Fackamato skrev:* Möjligheten för EQ? Mer än LT alltså.

Hmm, hur skulle det matas in menar du?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2009-08-28 16:18

Tackar för svaren!

Angående EQ, kanske något liknande som WinISD använder?

Återgå till Teknikforum