Det var den julklappen det...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-23 11:36

Mr_Ekan:
Trist som bara den. Min sympati har du självklart.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-23 12:16

Bill50x skrev:Tänk bara på de enorma lagerytor som skulle behövas när man inte kan ställa grejor på varandra?

Låt bli att lagra då - skicka istället. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
quad

Inläggav quad » 2004-12-23 12:48

Jag citerar Posten kundtjänst

"Normal postbehandling innebär att paketet ska kunna tåla en fallhöjd på 1
meter och det ska kunna tåla att få paket som väger upp till 35 kg på sig.
Det ska klara att inte skadas eller att skada andra paket."

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-23 12:52

Okej... då tycker jag vi skickar något explosivt som klarar de kraven och inte ett dugg mer och ser fall de lever upp till det. :twisted:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-12-23 13:19

Var inte paketet försäkrat??

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-12-23 13:47

Det är därför jag först packar in sakerna i sin originallåda och sedan använder en större låda med sk chips som rymmer originallådan, på så vis tar den yttre kartonger upp alla smällar och den inre förblir oskadd och alla blir glada.

Klantigt packat av säljaren med en så pass dyr stärkare :roll:

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-12-23 15:16

Vi får se vad utfallet av detta blir. Har jag tur får jag svar från Posten i mellandagarna.

Min bedömning är dock att det krävs minst två idioter för att få till skador som dessa. Säljaren har varit mycket trevlig och tillmötesgående, men när det gäller emballeringen blir det betyget U minus till honom. Därutöver krävs det nog minst en synnerligen oförsiktig person som handskas med paketet under transporten.

Om quads citat från Postens kundtjänst inte är ett tidigt aprilskämt, tycker jag att alla borde fundera både en och två gånger innan de överhuvudtaget anlitar Posten.

Vill man se problemet i en något ljusare dager kan man ju föreställa sig hur glad man hade varit om man skickat DIY-högtalare med hundratals timmars slit bakom som sedan blivit transportskadade. Ond, bråd död om något sådant skulle ske...

God jul på er förresten! :lol:

Ekan

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-23 16:38

Nattlorden: Alltså, i Sverige är det ju i princip bara vykort och julkort som skickas okuverterat, förutom reklam från företag och liknande. Kuvert är ingen dum grej alls. Det har hänt mer än en gång att jag tappat ett brev, då jag haft en brevbunt på armen innehållandes sisådär en 200 försändelser, plus 40 ex gruppreklam under... :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-12-23 16:42

Ett bra tips är att kontakta mindre bussbolag som kör linjetrafik och be dem ta med paketet. Paketet lämnas direkt vid bussen, placeras under eget överseende i bagageutrymmet och står på samma plats hela tiden utan omlastning. Köparen lyfter själv av paketet vid ankomst. Då minimerar man risken för skador.

Mycket bra sätt, fick en uppsättning däck skickade till mig på det sättet.......visserligen var det en kylbil med kött som levererade 8) 8) men men 140:- tog dom för 4st STORA däck :D
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-23 16:44

Skulle inte bli förvånad om Bussgods matchade det priset.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-12-23 17:13

Ganska säker på att dom tar mer.....men men det fina i det hela är att säkerheten är betydligt bättre :)

kollar man på bussgods hemsida så står det att 80kg kostar 283:- att frakta....men det finns risk för att dom är lite skrymmande också.......
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-25 02:43

Mr_Ekan skrev:Om quads citat från Postens kundtjänst inte är ett tidigt aprilskämt, tycker jag att
alla borde fundera både en och två gånger innan de överhuvudtaget anlitar Posten.

- Den här delen var bäst "Det ska klara att inte skadas eller att skada andra paket."
Paket ska alltså paketeras så att dem inte ska kunna skadas... m.a.o. vad som än händer har
Posten ryggen fri eftersom ditt (StålMannen) Paket, även om det skadas, ej ska kunna skadas
såå om ex glada gossarna på Posten nu kastar ditt paket som ska kunna tåla en fallhöjd på 1
meter
upprepade ggr ifrån säg 1.6 meters höjd o ditt paket därav skadas så är detta ändå ditt
fel då ju ditt paket, citat "ska klara att inte skadas"...

Mvh A*

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2004-12-25 21:18

Såna där flingor är ett elände och bör i vilket fall som helst inte användas för att förpacka tunga saker. Godset ska ligga still i lådan och inte vara för nära någon kant samt att lådan ska vara fylld.
Man kan inte lita på att fraktbolagen behandlar paketen vettigt.

matson

Inläggav matson » 2004-12-25 22:58

Hej Mr Ekan!

Nu har jag tittat lite mer noga på dina bilder och du borde inte ha några problem med att få kompensation. Det ser ut som att det varit ett "diagonalt tryck" på förpackningen och det kan i princip inte uppstå under själva sorteringen. Min gissning är en klämskada från exempelvis en truck och en vägg.

/Mats - som lyckligtvis inte jobbar med reklamationer längre......

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-12-26 15:02

Tackar för input matson!

Glädjande i eländet är iaf att steget spelar för fullt. Bryggade 208:or är inte fy skam, det borde du testa :wink: .

MVH

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-26 15:07

Bryggade 208:or är som hallon i chokladsåsen 8)

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-12-27 01:07

Nu har tomten varit här och tagit sig en titt på de skadade kylflänsarna. Så här blev resultatet:

Bild

Imorgon ska frontplattan ses över. Troligen tillverkas också en ny front av amerikansk valnöt som vi har liggandes :P . Som kuriosa kan nämnas att denna valnöt är överbliven från möbeltillverkning till ett lyxhotell i Bagdad som projekterades av Skanska på 70-talet. Bara en sån sak 8) .

MVH

Föregående

Återgå till Generellt om hifi