Blind test fundering...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dole

Blind test fundering...

Inläggav dole » 2004-12-23 17:29

Hmm satt och funderade på hur mycket som behövs av andra sinnen för att ett av dem ska funka som bäst.
Av oss som använder alla fem.
Luktar det mer eller mindre om jag ser det?
Jag tror att det luktar mer om jag ser det för att det ena sinnet förstärker det andra.

Det samma gäller hörsel,smak etc

Vad tror ni?
Eller finns det någon som faktiskt vet.
Mvh dole
Vill ha en vinylsvarv NU!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Blind test fundering...

Inläggav Svante » 2004-12-23 17:59

dole skrev:Luktar det mer eller mindre om jag ser det?
Jag tror att det luktar mer om jag ser det för att det ena sinnet förstärker det andra.

Mja, jag tror inte att det luktar mer, däremot så tror jag att hjärnan väger in alla sinnesintrycken och smälter ihop dem till en enhet som vi inte kan dela upp hundraprocentigt i sina delar. Det har forskats massor på detta, men jag kan inte säga att jag har läst det.

Samma sak gäller med syn och hörsel. Eller tom hörsel och hörsel om man vill. Om man hör att du kopplar in en stor fet kontakt, så tror man att det är fina grejor inkopplade och då låter det bättre.

Fenomenet kan utnyttjas till det positiva (en fint dukad maträtt smakar bättre) men vill man forska så måste man hitta metoder för att studera intrycken var för sig (beroende på frågeställning, förstås).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-12-23 18:24

problemet är att människans perception inte är strikt uppdelad i de fem sinnena utan alla signaler är snarare alltid en mix av dem. Den som är starkast upplever vi som huvudkälla. T ex om vi ser skit samtidigt som det luktar så luktar det mer eller syns mer, beroende på vad som är starkast signal kommer vi att uppleva det som framförallt ett synintryck eller en doft.

Ännu mer komplicerat blir det när intrycken ska tolkas (allt som inte är "ryggmärgsreaktíon" eller så kallad pre-attentive cognition kräver kognition) . Kognitionen är ännu lösare kopplad till vilket sinne det egentligen är som står för insignalen, här är det snarare associationer i minnet som styr.

Det har som sagts forskats massor på detta och den enkla sammanfattningen av denna är att det är helt omöjligt att hålla isär intrycken annat än i extremt kontrollerade labmiljöer (flytande i en mörk tank etc)
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-12-23 18:42

Öronen=100,000 bits/sekund
Ögonen=3-4 miljoner bits/sekund

Medvetandet=10-20 bits/sekund

Edit: Det senare gäller förmodligen inte autistiska individer.

T

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-23 19:29

Thomas_A skrev:Öronen=100,000 bits/sekund
Ögonen=3-4 miljoner bits/sekund

Medvetandet=10-20 bits/sekund

Edit: Det senare gäller förmodligen inte autistiska individer.

T

Det vore kul att se hur den beräkningen ser ut... 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-12-23 21:29

Det var lite fel i sifforna: Här kommer siffrona från "Physiologie des Menschen", Manfred Zimmermann:

Syn: 10000000 bits/s
Hörsel: 100000 bits/s
Hud: 1000000
Smak: 1000
Lukt: 100000

Medvedetandets bandbredd är ca 30-40 på syn/hörsel.

T

Återgå till Generellt om hifi