SLS10 hos Madisound..

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-08-28 20:09

Ja, två är inte tillräckligt.
8 stycken är att rekommendera, då får vi 8 ohm till ett stereosteg och ett LT inkopplat behöver inte betyda komprimering.

Någon som vill bli av med 2st. så tar jag dem på stuts. :o :D
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-28 20:14

Om it´s way...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-08-28 20:15

MagnusÖstberg skrev:
boom skrev:
screen skrev:Det blir: 292,33:- SEK/st med dagens dollarkurs.
Jag hänger med på 8st om detta blir av och någon vet att hantera detta.

8 x 292,33:- = 2338,64:- + 5% tull = 2455,57:- + 25% moms = 3069,46:- SEK 8)

tullsats på lösa elementet är 2 % då det räknas som rervdel
sen har du glömt att man får betala moms och tull även på frakten

Nej, nej, nej:

(8 x deklarerat värde + frakt) x 1.02 x 1,25 + 100 = ??

Så ser formeln ut. Men tullavgiften flyter lite mellan 2-5% beroende på hur lunchen såg ut för tulltjänstemannen.

Nej nej nej
http://www.tullverket.se/sokordao/tjans ... 10387.html

Blir enklare så här men den är fortfarande på 3% oavsett om tjänstemanen är på lunch eller skiter och på delar såsom slavbasar så ligger den på 2%

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-28 20:18

Ja, jag är skitblåst, men det beror nog på vad de skrivit på kartongen...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2009-08-28 20:25

boom, det kan stå vad som helst på den sidan, men det beror på om det är nån surjävel eller inte som hanterar paketet.

Annars stämmer koppens formel alldeles utmärkt.

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2009-08-28 21:32

Om någon lycklig köpare skule få för sig att göra sig av med lite element så köper jag mer än gärna,

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2009-08-28 21:43

Jag är inte helt osugen på några stycken själv :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-08-28 23:01

Jaha 41 dollar st. varför är dom så mkt dyrare på hemmaplan då?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-08-28 23:27

zapanasta skrev:Jaha 41 dollar st. varför är dom så mkt dyrare på hemmaplan då?

Frågan man bör ställa sig är om det faktiskt är samma som det du syftar på.
Det tycker jag är en intressant fråga. Om det är samma så borde dom ju
faktiskt hamnat i Sverige istället för på andra sidan pölen..

Jag hoppas att någon duktig person lägger lite energi på att jämföra dessa
två, och givetvis rapporterar resultatet här.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-08-28 23:37

Strauss skrev:boom, det kan stå vad som helst på den sidan, men det beror på om det är nån surjävel eller inte som hanterar paketet.

Annars stämmer koppens formel alldeles utmärkt.

I regel så sköter fraktbolagen tull och moms

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-08-29 00:04

Matrealmässigt ,är ino x basarna dyrare än vanliga sls basarna att tillverka om man skulle hålla sig till deras stanard kvalitetskontroll? I så fall om ino basarna kostar mer matrealmässigt, vad är det som är dyrare? ingen kritik eller nåt från min sida men blev lite nyfiken iom denna tråd :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-29 03:42

Det kostar att utveckla saker.

Dessa kostar val som materialkostnaden plus Madisounds vinstpaslag istallet for att kasseras.

Enklare an sa ar det inte - inte svarare heller.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-08-29 03:48

ni stavar kratta 8)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-29 03:52

Jakla amerikanare att sakna prickar pa tangentbordet....
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2009-08-29 06:47

MagnusÖstberg skrev:Jakla amerikanare att sakna prickar pa tangentbordet....

Är du på andra sidan pölen. Du gjorde slag i saken och åkte över och hämtade elementen själv kanske :D
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2009-08-29 07:03

Fick ett mail från paypal precis där rubriken löd

Betalning har återbetalats från Madisound Speaker Components.

Med en lätt besvikelse läste jag vidare och det visade sig att de satt tillbaka 4,95 dollares för att det blivit billigare med frakten :D Puh

KullaGullla

Inläggav KullaGullla » 2009-08-29 09:22

zapanasta skrev:Matrealmässigt ,är ino x basarna dyrare än vanliga sls basarna att tillverka om man skulle hålla sig till deras stanard kvalitetskontroll? I så fall om ino basarna kostar mer matrealmässigt, vad är det som är dyrare? ingen kritik eller nåt från min sida men blev lite nyfiken iom denna tråd :)

Hej,

Om en får lover att spekulera lite så är W104 inte dyrare att producera än exempelviser SLS12. Det som gör den förra så mycket dyrare är snarare Inos höga marginaler (vilket kanske kan motiveras med högre utvecklingskostnader (även omen de borde vara rejält låga på W104)). Ino har väl marginaler på ca 75% många av sina element så de är intet så stor förlustaffär som flera skulle gissa. Med mer normala 40%-marginaler så hamnar priset betydligt närmare MADisounds.

Data mellan detta element och W104 är ungefär lika. Det enda som avikker är Xmax men Tymhany har uppgett fel siffror tidigare. Så - Grattis till ni som har fått eran beställningar bekräftade.

Ruben.

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2009-08-29 09:26

Kan det inte vara dyrare eftersom det körs i mindre serier än SLS12, e.g ju fler som tillverkas, desto billigare blir st priset från Tymphany?

//at

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2009-08-29 09:44

Kan inte annat än tycka att det är lite olyckligt att Öhmans skapelser (om det nu är det) kommer ut denna väg till detta priset. Då tänker jag främst på att IÖ säkert äger rättigheterna till elementet och på de som nyligen köpt x-basar av Ingvar.

Men jag är in't bitter :) utan grattis till alla lyckliga ägare som nu kan bygga infrasystem till bråkdelen av normalpriset.
Rum1: Mission, 4 st slutna Bremenbasar, 8 slutna "Mupps", Marantz NR1607, Rotel RB-06, inuke 3000, Antimode Cinema 3000, sonos.
Rum2: Pi60, Emotiva Stealth, acurus a-250, sonos, xbox.

KullaGullla

Inläggav KullaGullla » 2009-08-29 10:08

[quote="americantabloid"]Kan det inte vara dyrare eftersom det körs i mindre serier än SLS12, e.g ju fler som tillverkas, desto billigare blir st priset från Tymphany?

//at[quote]

Det kan en tro. Men W104 byggs säkerligen upp av standardprylar som finns på hyllan hos Tympany eller dennes underleverantörer. Och tillverkningssatsaerna är rätt oberoende av hur många so säljs. Inte minst bekräftar priset hos MAdisound att det inte innehåller någre exotiska substanser.

Rullake;
Om elementet är uppbyggt med detaljer som inte är special på något sätt (exempelvis där köparen har bistått med specialdetaljer så som cshassie) så är konstruktionen i princip fri har en förklarat för mej. Det är lite som att en inte kan skydda recseptet på kanelsnäckor. Finns det patent i grunden så är det däremot en annen sak. Samma sak om det finns ett varumärke på elementen. Som i detta fallet så står där väl Ino på elementet. Det kan Tymphany få skit för.

Ruben.[/img]

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-08-29 11:09

Skulle vara av stort intresse om ni som hävdar att man kan få egen specade special element i få antal tillverkade till låg kostnad (samma som standard element i stora serier) ange en källa för dessa påståenden. Eller ännu bättre redovisa priser för någon affär som gjorts.

Jag känner inte till detta. Jag antar att det skall vara en tillverkare med lite kvalite. Det är också märkligt att personer som utvecklar och köper egna special element inte känner till att det finns någon sådan tillverkare.

Detta skulle vara en väldigt positiv sak för oss DIY. Snälla berätta för oss.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-08-29 11:13

boom skrev:Nej nej nej
http://www.tullverket.se/sokordao/tjans ... 10387.html

Blir enklare så här men den är fortfarande på 3% oavsett om tjänstemanen är på lunch eller skiter och på delar såsom slavbasar så ligger den på 2%

Jag förstår inte detta, kan du förklara lite tydligare.
Var kommer 3% ifrån?
Var kommer 2% ifrån?

PS. och ja, jag är lite insatt i detta då jag både importerat och exporterat produkter.

//Michael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-29 12:51

Jo, det är fördjävligt faktiskt!

Jag sökte Ingvar i flera dagar för det, men jag ser hellre att elementet kommer till de jag känner som kanske uppskattar det (även om det faller utanför spec på ett sätt som Ingvar aldrig skulle tåla) och någon som jag vet aldrig skulle köpa orginalet än någon finnig snubbe i Arkansa som stoppar in det i en portat låda på 25 liter och kör skiten i det och säger att Ino är crap...

De som köper det nu (åtminstonde de jag tar hem) vet förutsättningarna. Det kan dista apa och att klaga till Madisound för det när det kostade 41 dollar är rätt lönlöst... Det är skrotvärdet plus en skyhög marginal av dem ;)

De gillar sådanna affärer :) Element för 41 dollar som ser bra ut på pappret är kul att sälja. De har ju köpt "surplus" dvs överblivna element till ett kanonpris och kan ta skyhög marginal utan att priset blir högt. Att priset från tillverkaren är lågt beror på att de i princip får tillbaka materialkostnaden och slipper slänga dem.

Rullake skrev:Kan inte annat än tycka att det är lite olyckligt att Öhmans skapelser (om det nu är det) kommer ut denna väg till detta priset. Då tänker jag främst på att IÖ säkert äger rättigheterna till elementet och på de som nyligen köpt x-basar av Ingvar.

Men jag är in't bitter :) utan grattis till alla lyckliga ägare som nu kan bygga infrasystem till bråkdelen av normalpriset.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-29 13:09

KullaGullla skrev:Det kan en tro. Men W104 byggs säkerligen upp av standardprylar som finns på hyllan hos Tympany eller dennes underleverantörer. Och tillverkningssatsaerna är rätt oberoende av hur många so säljs. Inte minst bekräftar priset hos MAdisound att det inte innehåller någre exotiska substanser.

Utan att berätta för mycket kan jag dementera detta.

Du får inte bara titta på T/S om du vill veta hur ett element fungerar, du måste se på vilken tollerans köparen kräver och vilken QC som efterfrågas. QC kan kosta flerfalt gånger mer än materialet dessutom då det förutom omfattande efterkontroll kan rendera särskillt uppsatta linjer och medarbetare som monterar.

Att bygga efter särskillda krav som avviker är dyrt och kostar massor med mer pengar.

Se bara på alla element (om du mätt lite) som avviker över 20% mellan serier. Det är ekonomiskt och blir llite spill.

Men det är inte bara hög kassation i form av spill som kostar pengar, det är enormt arbete att hitta det som skall kasseras också...

Tittar man på Inos s eller es serie så kostar de än mer pengar och där sorteras det ut element som ligger ännu tightare i spec. Det är en process jag utgår för görs just när man letar efter element som ligger utanför specen - man hittar gudkornen med. Och det är några element per batch om 500! Desto fler faller utanför... Dessa element hanteras förmodligen i en egen kedja sedan och genomgår fler kontroller både av tillverkaren och Ino. Det är ju inte ens osannolikt att Thympany har ett högre pris i avtalet för element som ligger inom den här ännu tightare tolleransen. Svindyr hantering helt enkelt och personligen anser jag den särdeles oprisvärd, medans andra gärna betalar för det. En personlig reflektion således och har inget med den faktiska kostnaden att göra så att göra.

Kort sagt: betalar man stora pengar för en oem-produktion och kräver tighta tolleranser så blir man nog jävligt putt om tillverkaren säljer eementen vid sidan som inte klarar uppsatta krav. Märk väl att inte många reagerade på min köprådstråd alls innan någon talade om hur de var märkta..... De kunde ju åtminstonde bemödat sig med att märka om dem så det saknades koppling till oem beställaren...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2009-08-29 13:37

magnus
Berätta gärna vad som skiljer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-29 13:43

EA_73 skrev:magnus
Nä, vill Ingvar avslöja det får han berätta det själv. Det är hans produkt. Vi är polare.
Jag saknar dig.

KullaGullla

Inläggav KullaGullla » 2009-08-29 15:30

Mich skrev:Skulle vara av stort intresse om ni som hävdar att man kan få egen specade special element i få antal tillverkade till låg kostnad (samma som standard element i stora serier) ange en källa för dessa påståenden. Eller ännu bättre redovisa priser för någon affär som gjorts.

Jag känner inte till detta. Jag antar att det skall vara en tillverkare med lite kvalite. Det är också märkligt att personer som utvecklar och köper egna special element inte känner till att det finns någon sådan tillverkare.

Detta skulle vara en väldigt positiv sak för oss DIY. Snälla berätta för oss.

//Michael

Ino beställer välan inte i små mängder utan kör med minimisatser på 250 (500st för diskanterna) element som nästan alla andra? 250 element lär vara en rätt normal storlek på tillverkningssatserna om en inte har fått det felberättat för en.

KullaGullla

Inläggav KullaGullla » 2009-08-29 15:46

MagnusÖstberg skrev:
EA_73 skrev:magnus
Nä, vill Ingvar avslöja det får han berätta det själv. Det är hans produkt. Vi är polare.

Du säjer först att Ino inte vet något om dessa element men nu säger du att det helt plötsligt sdkiljer men du får inte säga något?

Om elementen är QC-märkta så finns det samtidigt ett QC-nummer som gör att man kan spåra produkten. Bara att fråga Typmany då. :lol:

Något säger mig att Ino inte har större tolleranser på denna typ av produkt än vad tillverkaren har som default. De kraven är striktare än man kan tro och genererar inga ellement som har avvikelser på 20%. Men om du har förstahandsuppgifter så ska en inte tvivla på dem.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-29 15:57

Kul snubbe du är :?

IÖ kan ju rimmligen inte veta om det skilljer, eller ens varför de finns där hos Thympany. Det blir bara kvalificerade gissningar. Det kommer Thympany att få svara för till honom...

Det jag däremot inte ville berätta var vad som skilljer Ino elementen från SLS10 som de uppenbarliggen är baserade på, åtminstonde korgen ;) Det får ingvar berätta själv. Det är inte min buisness att förtälja vare sig jag vet eller inte.

Vad gäller QC-märkningen kan jag faktiskt citera det spontana utrycket som kom från en person igår kväll, utan att nämna några namn då han är i branchen (dock inte någon svensk):

"Are the drivers made in China or Denmark?"
- China
"Oh, then we can dissregard the QC mark, it just don´t mean shit. The drivers can still be way off spec".
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-08-29 16:28

QC kollar väll bara att konen rör sig fritt. Såg det på Discovery nån gång.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd