skumt ljud med ip?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
blixten_no1

skumt ljud med ip?

Inläggav blixten_no1 » 2009-08-29 12:15

har ett par iP som jag har spelat på ca en vecka, tyckte allt lät som de skulle.
sen koppla jag in ett par lånade piPar som är tre år gamla. och hörde sjuk skillnad på rösterna!

med ip på rätt höjd självklart! så hamnar rösterna i höger och vänster högtalare jätte tydligt men inget i centrum! men med piP så hamnar rösterna mitt i ljudbilden!

så frågan är, blir "spridningen" bättre när man spelat mera med iP elle har jag missat nått när jag montera?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: skumt ljud med ip?

Inläggav DQ-20 » 2009-08-29 12:18

blixten_no1 skrev:har ett par iP som jag har spelat på ca en vecka, tyckte allt lät som de skulle.
sen koppla jag in ett par lånade piPar som är tre år gamla. och hörde sjuk skillnad på rösterna!

med ip på rätt höjd självklart! så hamnar rösterna i höger och vänster högtalare jätte tydligt men inget i centrum! men med piP så hamnar rösterna mitt i ljudbilden!

så frågan är, blir "spridningen" bättre när man spelat mera med iP elle har jag missat nått när jag montera?

Låter som du kanske har fel fas tycker jag.

Har du basmoduler till iP? Det är ju ganska stor skillnad på iP och piP i basområdet.

Mina 25 öre. (Värdelösa som betalningsmedel...)

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-08-29 12:30

Jag gissar och på fas-knas, testa och koppla fel på den ip.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2009-08-29 12:31

japps har basmoduler till.

känns ju som om jag kastat om nån tråd när jag lödde filtret i så fall. men vad jag minns så kolla jag nog innan jag lödde dit dom, har ju monterat x antal ino burkar tidigare.

du tror de inte kan va nått me inspelnings tiden?

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2009-08-29 12:32

bara vända plus till minus i tvärtom?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-08-29 12:34

blixten_no1 skrev:bara vända plus till minus i tvärtom?
Spelar ingen roll, byt bara på den ena och se vad som händer.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2009-08-29 12:45

underbara faktiskt, felet är den ena högtalaren. skifta faserna på den o allt föll på plats som fina pussel bitar! nu är det dags och löda!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-08-29 12:52

blixten_no1 skrev:underbara faktiskt, felet är den ena högtalaren. skifta faserna på den o allt föll på plats som fina pussel bitar! nu är det dags och löda!

Det gäller ju att båda bas och diskant är rätt kopplade för att de ska bli helt bra, dubbelkolla allt en extra gång!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-08-29 14:44

Ja precis, om det bara är fel vid terminalen så behöver man ju inte gå in i högtalaren och tjafsa.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2009-08-29 14:46

det var där felet låg, och nu är det fixat!
tack för hjälpen!

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-08-29 20:20

Jag förstår inte riktigt hur ni lyckas lyssna på fasvända basar (eller fullrange element då) under någon längre period.. jag tycker man blir helt skum i huvudet efter att ha lyssnat med ena högtalaren fasvänd i mer än 3 sekunder.. låter som att ljudet går in i ena örat och tar hjärnan med sig ut genom andra örat

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2009-08-29 20:40

jag trodde de va inspelnings problem, tills jag koppla in dom gamla. då slog det mej att de här va ju helt galet!

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-08-29 22:42

JB skrev:Jag förstår inte riktigt hur ni lyckas lyssna på fasvända basar (eller fullrange element då) under någon längre period.. jag tycker man blir helt skum i huvudet efter att ha lyssnat med ena högtalaren fasvänd i mer än 3 sekunder.. låter som att ljudet går in i ena örat och tar hjärnan med sig ut genom andra örat

Jag skulle säkert lyssnat länge, säkert en vecka och konstatera att nåt inte stämmer, men fundera varför. Men det är ju jag :oops:

Tur jag har hjälp med det elektriska här uppe :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-08-30 09:54

JB skrev:Jag förstår inte riktigt hur ni lyckas lyssna på fasvända basar (eller fullrange element då) under någon längre period.. jag tycker man blir helt skum i huvudet efter att ha lyssnat med ena högtalaren fasvänd i mer än 3 sekunder.. låter som att ljudet går in i ena örat och tar hjärnan med sig ut genom andra örat
Jag tror det har har att gör med vana att höra sånt. Är man mest intresserad av musiken (och inte anläggningen) så är det inte säkert att man identifierar fenomenet direkt.
Hifi Is Great Everyday

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-08-30 11:40

Det var som fasen
det jag trodde var diskanten
det var basen

ena kabeln kortare än den andra,
hur långt ska ljudet
behöva vandra?

in i hörselgången
för att man ska reagera
på att fågelsången

låter som en kråkas ända
för att man polariteten
råkat vända

(insert tonartshöjning here and repeat)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-08-30 11:44

Appropå fasvända element. Så är det, som sagts, inte alltid som detta upptäckts enkelt av alla. Har en kompis som faktiskt blev, mer eller mindre, utkastad från en butik när han påtalade att mellanregistret var fasvänt i en mycket dyr högtalare. Personalen tyckte/trodde nog att han inte var tillräckligt fin & rik för deras butik. I och för sig hade de nog rätt i att han inte hade råd med högtalarna.

Han blev också ovän med en säljare i en annan butik när han påtalade att det inte lät så bra om ett par fina/dyra högtalare. Till slut blev de lite väl sura på varandra, så en annan säljare tog över. Den säljaren erkände med engång att högtalaren hade problem med resonanser i membranet! Dock fick kompisen inte komma in i fin rummet, där de super dyra högtalarna stog.

//Michael

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-08-30 20:02

pingvinlakrits skrev:Det var som fasen
det jag trodde var diskanten
det var basen

ena kabeln kortare än den andra,
hur långt ska ljudet
behöva vandra?

in i hörselgången
för att man ska reagera
på att fågelsången

låter som en kråkas ända
för att man polariteten
råkat vända

(insert tonartshöjning here and repeat)
Det där var fint :P
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-15 17:39

Hej, jag har nu spelat mina nya iPs i uppskattningsvis 15h eller något i den stilen, inte mer i alla fall :)
och jag tycker mig uppfatta en ganska jobbig renonant egenhet i ljudet, i området ca 80-120Hz eller så... nu kan ju det vara 100% på grund av rummet, men ändå så är jag lite undrande för det kan bli ganska tydligt ibland = sjukt störande... :cry:
I övrigt så låter det helt underbart (förutom basen som i detta tillfälliga rum alltid varit att stort! problem... men det bortser jag helt från alltså) Så, är detta något som kan tänkas till viss del bero på att dom inte är ordentligt inspelade eller är det något som är knas ?!
eller är det bara mitt rum ?!

haha, jag brukar i vanliga fall inte vara såhär nojjig, men nu av någon anledning så.... :roll:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-09-15 23:11

DVD-ai skrev:Hej, jag har nu spelat mina nya iPs i uppskattningsvis 15h eller något i den stilen, inte mer i alla fall :)
och jag tycker mig uppfatta en ganska jobbig renonant egenhet i ljudet, i området ca 80-120Hz eller så... nu kan ju det vara 100% på grund av rummet, men ändå så är jag lite undrande för det kan bli ganska tydligt ibland = sjukt störande... :cry:
I övrigt så låter det helt underbart (förutom basen som i detta tillfälliga rum alltid varit att stort! problem... men det bortser jag helt från alltså) Så, är detta något som kan tänkas till viss del bero på att dom inte är ordentligt inspelade eller är det något som är knas ?!
eller är det bara mitt rum ?!

haha, jag brukar i vanliga fall inte vara såhär nojjig, men nu av någon anledning så.... :roll:
Jag tror inte det handlar om nån sorts inspelning, det är nog tyvärr ditt rum, om jag ska gissa. Som alltid kan man ju pröva att flytta högt. från hörnen, bara för att se om det är de närmsta hörnen som skapar resonansen. Det krävs väl kanske ganska stora ingrepp för att få till absorption i det området.

Det är inte så att det är basmoduler som ställer till det då, ibland kan man ju gissa fel var problemet ligger i frekvens?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-09-15 23:20

DVD-ai skrev: .... och jag tycker mig uppfatta en ganska jobbig renonant egenhet i ljudet, i området ca 80-120Hz eller så... ......

Du kan för säkerhets skull kolla att inte en internkabel ligger mot ena väggen eller mot fronten på lådans insida, och skallrar med på nån frekvens. Eller kanske mot korgen bak på baselementet ... ?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2009-09-16 00:01

DVD-ai skrev:Hej, jag har nu spelat mina nya iPs i uppskattningsvis 15h eller något i den stilen, inte mer i alla fall :)
och jag tycker mig uppfatta en ganska jobbig renonant egenhet i ljudet, i området ca 80-120Hz eller så...

Hörs det vid ett sinussvep?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-16 01:19

Testa att köra dem fullregister utan subbasarna, om du får samma upplevelse.
För du har väl heltäckningsmatta och absorbenterna på plats?
Kala, hårda, nakna rum, är inte rätt miljö för dem.

Om du delar med receiver, kolla att de verkligen är beskurna vid 80Hz.
En del receivrar delar inte när de körs i pure mode.

Kolla en gång till att du verkligen lött ihop dem rätt. Ex. fel fas mellan diskant och bas. Väldans lätt att göra fel när man är ivrig. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-16 08:52

Hej, och tack för alla svaren jag fått :D

Jag har nu testat lite och kommit fram till att det är 100% rummets fel !
För beroende på vart jag står så försvinner det resonanta ljudet helt, eller blir o-lidligt på nästa ställe...
Jag har även konstaterat att det är exakt där man skulle vilja sitta och lyssna som det låter som värst (såklart.. :evil: ), så rummet är helt obrukbart... :lol:

Men det gör inte så mycket för dom är ju enda bara där på test, dom ska snart till mitt "riktiga rum" och där är det en akustiskt mycket trevligare miljö, 2st 10cm träfiberull +5cm luftspalt bakom högtalarna, ca 1mx1,8m stora och så draperier på sidorna (som dock inte är uppe än...) trätak som liknandes Ingvars och med trä väggar och inte betong... Så där så kommer det att bli mycket bättre 8)

Men, ljudet va verkligen annorlunda, det lär inte som ett "typiskt akustik problem's ljud" Utan mer som att det va något knas med högtalarna... därför jag blev väldigt fundersam.

mvh//David
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-16 08:58

Det var väldans mycket dämpning bakom för att vara till iP/piP. Skulle nog tro att det kommer dämpa för lågt ner i frekvens.

Jag skulle rådfråga Öhman.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-16 09:16

Det är vad som sitter uppe just nu alltså, men det är inte hela väggen utan 2st dämpskivor, dessa kan jag dock flytta in mot väggen för att slippa 5cm luftspalt bakom.
tappar man ju effekt ner mot100Hz

De bore väll inte bli några problem...

jag har ju 2st skivor "modell" aco hemma också men vet inte om dom är i full storlek som Ingvar säljer. men i sådant fall är det nog 0,8x1m som jag har hemma 2st av. (har inte mätt dom...)
Dessa kan jag ju ersätta med i sådant fall :)

Jag har även en stor och tjock matta som täcker ca 60% av hela rummets golvyta, och den täcker 100% av ytan mellan högtalarna och soffan, båda i bredd och längd.
Senast redigerad av DVD-ai 2009-09-17 08:40, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-16 10:15

Inget under 300Hz ska dämpas bort vid högtalarväggen, dock allt ovan.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-16 11:34

:o

Men jag ska ta och höra med Ingvar om detta, segt bara att mina fina stora absorbenter inte är lämpliga att användas till mina iPs... :cry:
Då måste jag ju göra nya till dessa högtalare, dom gjorde grymmt stor nytta med mina tidigare högtalare i alla fall, som natt och dag.
Så dom har ju inte funnits förgäves :)
Dämpmaterialet i dom kanske kommer till nytta till basabsorbenter som nu varit på ritbordet i någr månader men inte blivit av... :roll:
Mvh//David

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-09-16 19:23

Det ska vara samma dämp bakom iP som till piP och iP ska stå på sådant avstånd från väggen att frontbaffeln hamnar på samma avstånd som piP skulle haft stående på samma plats, således inte lika nära vägg för iP.

Dämpet ska inte vara tjockare än acoskivorna, då dämpas det för mycket.

Prova att skjuta fram dem lite om du har lite för mycket i mellanbasen.

Användarvisningsbild
tan

Inläggav tan » 2009-09-16 19:43

DVD-ai skrev::o

Men jag ska ta och höra med Ingvar om detta, segt bara att mina fina stora absorbenter inte är lämpliga att användas till mina iPs... :cry:
Då måste jag ju göra nya till dessa högtalare, dom gjorde grymmt stor nytta med mina tidigare högtalare i alla fall, som natt och dag.
Dämpmaterialet i dom kanske kommer till nytta till basabsorbenter som nu varit på ritbordet i någr månader men inte blivit av... :roll:

Om du vill testa högtalarna i ett lite mer dämpat rum så är du välkommen för jag vill också lyssna på iPs :D
piPs Profundus X cr80s 6 x a1 Denon 2106 Nad 216 THX
http://www.minhembio.com/tans/248030/

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-16 20:05

tan skrev:
DVD-ai skrev::o

Om du vill testa högtalarna i ett lite mer dämpat rum så är du välkommen för jag vill också lyssna på iPs :D

Vart bor du ? :)

om det inte är för långt från Stockholm/värmdö så är det inga problem för mig att komma över med dom ;)
Mvh//David

Nästa

Återgå till Wänner af Ino