Moderator: Redaktörer
blixten_no1 skrev:har ett par iP som jag har spelat på ca en vecka, tyckte allt lät som de skulle.
sen koppla jag in ett par lånade piPar som är tre år gamla. och hörde sjuk skillnad på rösterna!
med ip på rätt höjd självklart! så hamnar rösterna i höger och vänster högtalare jätte tydligt men inget i centrum! men med piP så hamnar rösterna mitt i ljudbilden!
så frågan är, blir "spridningen" bättre när man spelat mera med iP elle har jag missat nått när jag montera?
blixten_no1 skrev:underbara faktiskt, felet är den ena högtalaren. skifta faserna på den o allt föll på plats som fina pussel bitar! nu är det dags och löda!
JB skrev:Jag förstår inte riktigt hur ni lyckas lyssna på fasvända basar (eller fullrange element då) under någon längre period.. jag tycker man blir helt skum i huvudet efter att ha lyssnat med ena högtalaren fasvänd i mer än 3 sekunder.. låter som att ljudet går in i ena örat och tar hjärnan med sig ut genom andra örat
Jag tror det har har att gör med vana att höra sånt. Är man mest intresserad av musiken (och inte anläggningen) så är det inte säkert att man identifierar fenomenet direkt.JB skrev:Jag förstår inte riktigt hur ni lyckas lyssna på fasvända basar (eller fullrange element då) under någon längre period.. jag tycker man blir helt skum i huvudet efter att ha lyssnat med ena högtalaren fasvänd i mer än 3 sekunder.. låter som att ljudet går in i ena örat och tar hjärnan med sig ut genom andra örat
Det där var fintpingvinlakrits skrev:Det var som fasen
det jag trodde var diskanten
det var basen
ena kabeln kortare än den andra,
hur långt ska ljudet
behöva vandra?
in i hörselgången
för att man ska reagera
på att fågelsången
låter som en kråkas ända
för att man polariteten
råkat vända
(insert tonartshöjning here and repeat)
Jag tror inte det handlar om nån sorts inspelning, det är nog tyvärr ditt rum, om jag ska gissa. Som alltid kan man ju pröva att flytta högt. från hörnen, bara för att se om det är de närmsta hörnen som skapar resonansen. Det krävs väl kanske ganska stora ingrepp för att få till absorption i det området.DVD-ai skrev:Hej, jag har nu spelat mina nya iPs i uppskattningsvis 15h eller något i den stilen, inte mer i alla fall![]()
och jag tycker mig uppfatta en ganska jobbig renonant egenhet i ljudet, i området ca 80-120Hz eller så... nu kan ju det vara 100% på grund av rummet, men ändå så är jag lite undrande för det kan bli ganska tydligt ibland = sjukt störande...![]()
I övrigt så låter det helt underbart (förutom basen som i detta tillfälliga rum alltid varit att stort! problem... men det bortser jag helt från alltså) Så, är detta något som kan tänkas till viss del bero på att dom inte är ordentligt inspelade eller är det något som är knas ?!
eller är det bara mitt rum ?!
haha, jag brukar i vanliga fall inte vara såhär nojjig, men nu av någon anledning så....
DVD-ai skrev: .... och jag tycker mig uppfatta en ganska jobbig renonant egenhet i ljudet, i området ca 80-120Hz eller så... ......
haha, jag brukar i vanliga fall inte vara såhär nojjig, men nu av någon anledning så....
DVD-ai skrev:Hej, jag har nu spelat mina nya iPs i uppskattningsvis 15h eller något i den stilen, inte mer i alla fall![]()
och jag tycker mig uppfatta en ganska jobbig renonant egenhet i ljudet, i området ca 80-120Hz eller så...
DVD-ai skrev::o
Men jag ska ta och höra med Ingvar om detta, segt bara att mina fina stora absorbenter inte är lämpliga att användas till mina iPs...![]()
Då måste jag ju göra nya till dessa högtalare, dom gjorde grymmt stor nytta med mina tidigare högtalare i alla fall, som natt och dag.
Så dom har ju inte funnits förgäves
Dämpmaterialet i dom kanske kommer till nytta till basabsorbenter som nu varit på ritbordet i någr månader men inte blivit av...
tan skrev:DVD-ai skrev::o
Men jag ska ta och höra med Ingvar om detta, segt bara att mina fina stora absorbenter inte är lämpliga att användas till mina iPs...![]()
Då måste jag ju göra nya till dessa högtalare, dom gjorde grymmt stor nytta med mina tidigare högtalare i alla fall, som natt och dag.
Så dom har ju inte funnits förgäves
Dämpmaterialet i dom kanske kommer till nytta till basabsorbenter som nu varit på ritbordet i någr månader men inte blivit av...
Om du vill testa högtalarna i ett lite mer dämpat rum så är du välkommen för jag vill också lyssna på iPs
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster