Varning för kabelpirat

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Jorma_inaktiv

Varning för kabelpirat

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-12-25 04:13

Varning för kabelpirat!

Jag fick ett mejl från en forummedlem för ett par veckor sedan att han hade köpt en begagnad JPC2.5kabel som inte var likadan som den han hade köpt från mig tidigare.
Efter lite forskning har jag hittills fått kontakt med 5 olika personer som har dessa kablar och som är sålda som begagnade JPC2.5. En del av dom var sålda i andra hand, men samtliga kommer ursprungligen från samma person i Tranemo. Jag har själv lagt ut fejkade JPC2.5 annonser under köpes på Hifimagasinet och fått svar från samma person i Tranemo som har alla möjliga olika längder på ”begagnade” JPC2. kablar.
Den äldsta ”begagnade” kabeln som jag har hört om hittills är såld i oktober 2003 så det kan vara många kablar ute som inte är äkta vara.
Han annonserade också för någon vecka sedan under säljes, och använde nicknamnet ”Jultomte”, så då kan det ju passa bra att avslöja honom på Julaftonen.
Jag svarade på annonsen och det var samma person bakom det Jultomte nicket.

Han begär 600 kr för en ”begagnad” 1,5 meters JPCkabel och när jag i mejlkontakterna med honom undrade varför så dyrt då begagnat borde ligga lägre i pris kom svaret:

”Jag har köpt dom som Special Edition och betalt 1095 eller kanske det var 1195 kr för dom”

Special Edition existerar inte och är påhittat av denna person. Jag har visserligen tillverkat den med andra kontakter (powerCon och amerikanska samt 20A IEC) på beställning, men aldtrig kallat den för Special Edition och bara tagit betalt för merkostnaden för kontakterna som mest 100 kr extra. JPCkabeln kostar ny 875 kr och har aldrig sålts i 1,5 meters längd med prsiet 1095 eller 1195 som denne person påstår att han skulle ha betalat för dom.

Han har använt mejladressen : axxx.xxxxxxxx@tranemo.se där första bokstaven i förnamnet är a och där jag har använt x istället för dom övriga bokstäverna.
Denna mejladress har använts vid svar på köpes annonser.
När han själv annonserar under säljes så har han använt en hotmailadress.
Han lägger ut bilder på äkta JPC2.5 kabel, men det är inte dom kablarna på bilderna som levereras.
Han har köpt 1 st. JPC2.5 kabel av mig och i min bokföring fanns den bokförd 2002-02-22.
En skola i Tranemo har köpt 2 st. JPC2.5kablar och det är Tranemo kommun som betalade dom. Jag har anledning att misstänka samma person bakom det köpet, så då har han haft tillgång till 3 st. JPC2.5 kablar.

Han har använt lite olika kabelfabrikat som bilderna visar. Den jag har fått hem har förutom den gröngula ledaren även en blå och brun ledare som aldrig har funnits i äkta JPC2.5kabel.
JPC2.5 har 2 st. svarta ledare och en gröngul.
Han har även använt kablar med dom färgerna, men det är ändå inte samma kabel som används till JPCkablarna och även om det hade varit det så kan han inte sälja dom som JPC (JPC = Jorma Power Cord), vilket han gör.

Märkningen JPC2.5 finns inte på piratkopiorna och på apparatsidan är en skillnad att det böjskydd av gummi som jag använder är ca. 10 mm. På piratens är den 30 mm.
Han har även sålt dom med grått gummi som syns på en av bilderna.
Han har använt olika stickkontakter varav en modell som aldrig har använts på JPC och absolut inte som Special Edition.

Han har även sålt annat än kablar och det brukar vara hifimagasinet han använder.
Det har varit bla. Krellförstärkare som han har köpt in från utlandet och sedan hänvisat till Sverigeimportören Audio Nord när det har visat sig vara felaktigheter i apparaterna.

Jag har inte lagt ut all information om honom här av vissa skäl, men det går bra att mejla mig ocf få mer inforrmation till den som misstänker eller vet att han har köpt dessa piratkablar.

jormadesign@hotmail.com

Bild

Bild på stickkontakt som inte har använts till JPC2.5kabeln.

Bild

Bild

Bild på stickkontakt som har använts till JPCkabeln, men inte används
längre.

Bild

Den uppmärksamme elektrikern kanske kan se felet som har gjorts
Vid inkopplingen av ledarna i piratkopian.

Bild

Bild

Här en närmare bild på en annan piratkopia med 2 svarta ledare och en gröngul och då syns det rätt väl att jordledaren är kortare
än dom bägge aktiva ledarna. Jordledaren skall alltid vara den som dras ut sist om det skulle uppstå fel och kabeln lossnar inne kontakten.

Bild

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Re: Varning för kabelpirat

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-25 04:43

Jorma skrev:Här en närmare bild på en annan piratkopia med 2 svarta ledare och en gröngul och då
syns det rätt väl att jordledaren är kortare än dom bägge aktiva ledarna.

- Jo, fast å andra sidan är ju varken orginalets eller "kopian"´s ledare ordentligt förseglade**
för att motverka framtida korrosion så i det fallet är väl ändå dem bägge undermåliga - i övrigt
vara detta bedrägeri :evil:! (Obs att "personen" inte är A*)

** Förseglade*** uti apparatkontakterna (hur det förehålla sig uti stickkontakterna förtälja
inga bilder)
*** Detta kan uppnås genom ex... att lödA* vilket dock tar ca 2 minuter så rekommenderas
inte för den som alltid har väldigt bråttom!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-12-25 12:00

Audiomanikern skrev:

** Förseglade*** uti apparatkontakterna (hur det förehålla sig uti stickkontakterna förtälja
inga bilder)
*** Detta kan uppnås genom ex... att lödA* vilket dock tar ca 2 minuter så rekommenderas

Mvh A*

Säker på att man får göra det? Har för mig att man inte får ha förtennade ändar på nätsladdar.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-12-25 12:04

Riktigt jävligt att Tranemo kommun fått betala.

Frukt till dagisbarnen - Dyrkabel - Frukt till dagisbarnen - Dyrkabel-Frukt till dagisbarnen - Dyrkabel - Frukt till dagisbarnen - Dyrkabel-Frukt till dagisbarnen - Dyrkabel - Frukt till dagisbarnen - Dyrkabel...

-Dyrkabel!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-12-25 12:39

Ett sånt svin? :evil: God jul på dig...
Senast redigerad av Hetsporren 2004-12-26 10:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-12-25 12:55

Ja, nästan som sån där Kinahifi :wink: fyfan så fräckt :P

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-25 13:05

Harryup skrev:
Audiomanikern skrev:

inga bilder)

Mvh A*

Säker på att man får göra det? Har för mig att man inte får ha förtennade ändar på nätsladdar.

Man ska aldrig förtenna en kabelände som ska skruvas. Det leder till glappkontakt efter ett tag, eftersom tennet rör sig ("kallflyter" kallas det, tror jag), och kan i starkströmsfallet leda till värmeutveckling och i värsta fall brand.

Däremot går det utmärkt att löda fast kabeln i kontakten, men då blir det ju svårt att få loss den om man skulle vilja det (och förstås måste man se till att plastdelarna inte smälter under lödningen).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2004-12-25 13:17

Fy tusan så dåligt stil av någon att sälja falska kablar. :evil:

Jag antar att det är olagligt desutom?
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-25 15:02

Harryup skrev:Säker på att man får göra det? Har för mig att man inte får ha förtennade ändar på nätsladdar.

- Slarvigt uttryckt av A*! "Försegling" görs efter allt annat och fungerar enbart som... försegling!
Annars komma garanterat kabeln att förr eller senare korrodera - är ju å ena sidan elliterat men
å andra sidan hA* mången S-märkt närkabel knivat-upp som varit löd-förseglade**, medan dem
för 9:- ju alltid är superseriöst helgjutna utöver kabeländarna där 1000 kr´s DIY är... ingetdera!

** Lödda efter att den "elektriska-kontakten" etablerats!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-12-25 15:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-25 15:09

Svante skrev:Man ska aldrig förtenna en kabelände som ska skruvas. Det leder till glappkontakt efter ett tag, eftersom tennet
rör sig ("kallflyter" kallas det, tror jag), och kan i starkströmsfallet leda till värmeutveckling och i värsta fall brand.

Däremot går det utmärkt att löda fast kabeln i kontakten, men då blir det ju svårt att få loss den om man skulle
vilja det (och förstås måste man se till att plastdelarna inte smälter under lödningen).

- Precis :D! (... så skrivA* skulle ha gjort (ifall honom haft samma kunskap som Sv, v.s!))

Mvh A*

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-25 15:19

Om det är så lätt att göra egna kablar som inte går att skilja åt från originalen genom att jämföra hur de låter utan bara på storleken på kontakter, ledarnas färg samt vad som står på kabeln så börjar man ju undra om inte kabeln du säljer som "äkta" också är "bluff"?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-25 15:24

rhenrics skrev:Om det är så lätt att göra egna kablar som inte går att skilja åt från originalen genom att jämföra hur de låter utan bara på storleken på kontakter, ledarnas färg samt vad som står på kabeln så börjar man ju undra om inte kabeln du säljer som "äkta" också är "bluff"?

Detta handlar inte om huruvida kablarna är elektriskt ekvivalenta, utan om att någon faktiskt torgför en produkt under samma märke som Jorma gjort under en längre tid. Om "JPC2.5" varit ett registrerat varumärke, hade detta varit ett klockrent exempel på varumärkesintrång.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-25 15:26

hali skrev:Fy tusan så dåligt stil av någon att sälja falska kablar. :evil: Jag antar att det är olagligt desutom?

- Det är ett vidrigt samt kriminellt beteende som dessutom är korkat! Ty hade "personen" istället
sålt demsamma nätkablar under ex namnet TPC 2.4 så hade "personen" då helt lagligt kunnat tjäna
pengar på att sälja nätkabel till extrema överpriser!

Mvh A*

The_logical

Inläggav The_logical » 2004-12-25 15:40

rhenrics skrev:Om det är så lätt att göra egna kablar som inte går att skilja åt från originalen genom att jämföra hur de låter utan bara på storleken på kontakter, ledarnas färg samt vad som står på kabeln så börjar man ju undra om inte kabeln du säljer som "äkta" också är "bluff"?

Bra sagt!! :lol:

The_logical

Inläggav The_logical » 2004-12-25 15:41

Bra sagt!! :lol:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-25 15:51

- Om man ser till den (à la vattenvirvel) påstådda reningsprocess som JPC (numer borttaget ifrån JPC´s
hemsida efter en tidigare faktiskt.se-debatt?) ska åstadkomma så jo, men samtidigt ifall de som nu köpt
JPC nätkabel anse dessa ge mera lugn och harmoni uti liv & ljudbild så är väl både dom samt Jorma nöjda!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-25 16:00

Sockergrisar samt snåla småbönder :mrgreen:! Pojkar & Personangrepp :x!
Härmed vara denna tråd Bild!

Oops - fel HifiFor@, sorry 8)!

Mvh A*

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-12-25 16:09

More O.T. then ever...

Finns det någon tråd på detta forum som inte blir O.T.? det är ju som en drös dagisbarn(en del med kunskap i fysik) som diskuterar... 8)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-25 16:09

Morello skrev:

Detta handlar inte om huruvida kablarna är elektriskt ekvivalenta, utan om att någon faktiskt torgför en produkt under samma märke som Jorma gjort under en längre tid. Om "JPC2.5" varit ett registrerat varumärke, hade detta varit ett klockrent exempel på varumärkesintrång.

Är det inte ens ett reggat varumärke? Isåfall är väl hela diskussionen enbart akademisk?

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-12-25 16:11

"Censuren" av vederbörandes mailadress är ju tämligen meningslös, då de flesta som läser Hifimagasinet regelbundet torde kunna lista ut den riktiga mailadressen. Helt klart dålig stil, men ska han inte få en chans att förklara sig innan uthängning?

MVH

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-12-25 16:15

En polare till mig har gjort lite affärer med den där skojaren som inte verkar ha "alla getterna hemma".
Jag kan säga att det är inte första gången han påstår något som egentligen inte är sant.
Ett riktigt avskum kan man säga.

Hoppas det löser sig för dig Jorma, god fortsättning på julen.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-25 17:21

Hej!

A*ttans, A* som (ej heller honom hafva alla getterna hemmA* o) just hade tänkt påbörja byggandet
utav 1st mindre gäng Garderob-Grendels/Gonduls (till orginalen identiska**) som sen säljas skulle som
begagnade orginal, men detta är alltså inte tillåtet att göra somså, elle 8)?

** Bortsett ifrån en märkning på baksidan samt ett 2mm kortare gummiskydd på apparatkontakten.

Mvh A*

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-12-25 21:13

marbrink skrev:More O.T. then ever...

Finns det någon tråd på detta forum som inte blir O.T.? det är ju som en drös dagisbarn(en del med kunskap i fysik) som diskuterar... 8)

tycker inte den här tråden gått OT alls. Du verkar ha lite svårt att hänga med i en dynamisk diskussion Marbrink

Förövrigt måste det vara olagligt att sälja falska JPC alldeles oavsett om det är ett registrerat varumärke eller ej. Faller rimligtvis under bedrägeri. En polisanmälan kanske? Polisen har nog viktigare saker att pyssla med men bedragaren lär sluta illa kvickt
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2004-12-25 21:16

Om det inte är roligt för Jorma med den där "kabelförfalskaren" så är det väl inte roligt! Då är det synd om Jorma.

Jag har aldrig gillat folk som ljuger och har nästan aldrig träffat nå'n annan som gillar folk som ljuger - Skäms ljugare!

Men, varför bidde det just här som alla bilderna bidde offentliga?
Det ser ju bara ut som sur Jorma kastar smuts på ljugpojke i mina ögon... Eller var det bara en varning för att det finns luriga kabeldrejare bland de hedervärda(?)?

Go' fortsättning både på nuet och på bedrägelsen för Jorma.
Joakim
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-25 21:55

Hej!

"Kabelpiraten” svarar:

"Jag var inte lite chockad när jag i morse läste insändaren om ”Kabelpiraten”.
Jag är inte medlem på det här forumet och blev informerad om insändaren via en bekant.
Dock känner jag mig nu manad att presentera lite fakta i samband med Jormas inlägg samt
att avslöja åtminstone en av ryktespridarna som härjar på de här annars trevliga hi-fi sidorna.

Om vi tar det hela i kronologisk ordning nu:

Hösten 2002 köpte jag en JPC-2.5 på 6m till ett slutsteg. Strax efter att ha fått kabeln levererad
per brev ringde jag upp Jorma. Jag hade anmärkningar bl.a. på hur ledningarna inuti hylsproppen
anslöts på ett slarvigt sätt samt att hylsproppen var gråfärgad medan stickproppen var svart.
Jag tyckte heller inte om stickproppen eftersom den saknade böjskyddet och såg tämligen billigt ut.

Avskärmningsstrumpan är ganska gles så att man ser den inre isoleringen. Men detta var ändå inte
det största irritationsmomentet utan attavskärmningsstrumpan rörde sig både axialt och på omkretsen
när man böjde kabel. Efter att man rättade kabeln kom avskärmningsstrumpan ej tillbaka på sin plats
vilket gjorde att kabeln efter några böjningar förlorade avskärmningen på den böjda sidan.

Den förflyttade sig så pass mycket att man kunde se enbart den inre isoleringen. Det hela såg ganska
fult ut och det krävdes mycket möda för att rätta till avskärmningsstrumpan.

Jorma var inte särskilt mottaglig för mina synpunkter. Han ömsom avfärdade mina påpekanden ömsom
förflyttade fokus i samtalet till ett annat plan. Det kändes som man försökte hålla fast i en hal tvål.
Hursomhelst, lite missnöjd behöll jag kabeln....mest för att jag i det ögonblicket inte kände till något
alternativ. Jag ville ju ha en avskärmad nätkabel eftersom den skulle ligga bredvid mina högtalarkablar
och man vet vad det kan innebära.

Under vinter 2003 flyttade jag till en större bostad med flera rum. Då möbleringen blev annorlunda samt
med audio- och videoanläggning i flera rum, krävdes fler nätkablar och i olika längder.

Den inköpta JPC2.5 blev nu kapad till 2 längder på 3m . Jordade uttag låg nu alldeles bakom apparaterna.
Men jag behövde ett halvt dussin kablar till och samtidigt ville jag inte köpa dem från Jorma.
Det handlade inte om pengar (hans kablar, måste jag erkänna, är ganska prisvärda) utan om den
översittarattityden han visade per telefon.

I samma veva råkade jag hitta en Internetsida till kabelleverantören i Storbritannien som säljer det
som ska bli JPC2.5 i lösa meter. Jag vet inte om Jorma köper sin kabel därifrån men enligt den brittiske
säljarens beskrivning så är JPC en styrningskabel, alltså ingen nätkabel.

Den kan köpas som 3-, 4-, 5- .....9-ledare, kanske ännu fler ledare. Det är därför ledarna inuti JPC2.5
båda är svarta. Jag köpte en liknande kabel av samme leverantör som dock är avsedd för just
starkströmförsörjning och vars ledare har standardfärgerna; brun, blå och gul-grön.

Dessutom har den sistnämnda kabeln en tätare avskärmningsstrumpa och i övrigt kändes hela kabeln
mycket mer hållfast än den som Jorma sålde till mig. Jag blev mycket nöjd med den kabeln som jag
köpte flera meter av och bestämde mig för att ersätta även de andra två JPC2.5 med den nya kabeln.
De två ”original” JPC2.5 lades på hyllan.

Jag trodde inte att någon ville köpa sådant. Men efter ett tag dök det upp en köpesannons på JPC2.5.
Köparen ville dock ha 1,5m längder så jag kapade en 3m längd till två 1,5m. Likadant gjordes med den
andra 3m längd som jag sålde vid ett senare tillfälle.

Eftersom jag själv inte tyckte om de billiga stickpropparna från Biltema som dessutom saknade böjskydd,
satte jag på de som jag köpte på Bauhaus. Betydligt mer påkostade: stryktåligt gummi istället för plast,
vattentäta och med böjskydd.

Att en av kablarna på bilden har ett böjskydd i grå färg är för att det är Jormas böjskydd som inte gick
att få bort. Jag har kvar den gråa hylsproppen som jag ersatte med en svart men böjskyddet skulle kräva
en förkortning av kabeln på minst 5-10cm. Så jag lät det grå böjskyddet sitta kvar.

Här vill jag kommentera det tekniska resonemanget som Jorma lade fram beträffande den ”för korta
jordledaren”. Det resonemanget stämmer då man fastansluter en nätkabel inuti en apparat.

Jordledaren skall släppa först om man av misstag råkar rycka loss sladden. Men när man har apparater med
nätbrunn, då gäller inte samma sak inuti en hylskontakt eftersom kraften som fordras för att rycka loss
sladden ur en hylspropp är avsevärt mycket större än den som krävs för att rycka hela hylskontakten ur
apparatens nätbrunn.

I ett sådant ”olycksfall” lossnar alltså hylskontakten ur nätbrunn och kabeln sitter kvar inuti
hylskontakten. Man behöver inte ens vara en expert för att, med hjälp av sunt förnuft, förstå hur det
hela hänger ihop. Och på tal om expertis så kan jag för intresserade nämna att jag bl.a. är RTV tekniker.
Sladdkopplingar ligger tämligen lågt på min behörighetslista. Tack för förfrågan.

Jag har terminerat ytterliggare ett dussin kablar av samma fabrikat och som jag köpt i lösa meter från
Storbritannien. Det gjorde jag enbart för eget bruk samt åt några goda vänner som tyckte bättre om dem
än de JPC2.5 som de fick se på Arkenmässan.

På grund av ommöbleringar i efterhand i den nya bostaden blev jag dock tvungen att återigen ändra längden
på några av nätkablarna. Därför sålde jag några som var för korta, huvudsakligen 1,5m. Här vill jag dock
påpeka att de köpare som brydde sig om att få en original JPC2.5 blev varse om att denna kabel var av
bättre fabrikat än ”originalet”.

För den skull fick köparen av mig en returrätt inom två veckor. Att ingen, av dem som blev varse om att
det inte var ”original”, lämnade tillbaka mina kablar talar väl sitt tydliga språk i fråga om kundens
tillfredställelse.

De övriga som ej frågat om kabelns utförande antar jag att de inte brydde sig särskilt mycket om det
utan var nöjda med det de fick. Och handen på hjärtat: här kan jag påstå att de fått så mycket mer
valuta för pengarna. Priset på 600kr som jag satte på kablarna räckte nätt och jämnt till att täcka
mina kostnader för kabel och terminering.

Har jag lurat någon av dem som köpte mina kablar? Tja... det beror på hur man ser på saken.

- Om man tänker på att jag sålt dem under JPC2.5 då erkänner jag att jag gjort ett misstag vilket jag
beklagar och ber Jorma om ursäkt för. Jag har dock i annonsen med bilden påpekat att det INTE handlar
om de kablar som är på bilden.

Bilden i annonsen lades främst ut för att folk ska få en uppfattning om hur den kabel som jag säljer
ser ut. Men hälften av de kablar jag sålde var just JPC2.5 som jag omterminerade (läs: förbättrade!)

- Om man dock jämför priset kontra kvalitet och hantverk hos mina och hos Jormas kablar så kan jag påstå
att köparen i mitt fall fått mycket mer valuta för pengarna.

Även om jag därmed inte hade för avsikt att sno Jormas marknadsandelar så är jag medveten nu efterhand
omatt jag trampat honom på tårna. Jag ville, dock, bara göra mig av med de kablarna som hade fel längd
i min nya hifi-tillvaro.

Resten av Jormas skrivelse är rent förtal. Jag vet inte vem här i Tranemo Kommun som har köpt ytterliggare
två stycken JPC2.5. Jag skulle aldrig mer ha gjort samma misstag, inte ens om kommunen skulle bjuda på det
#61514;.

Jorma vet mycket väl vem som är beställare till dessa kablar eftersom han måste ha angett beställarens namn
på försändelsen till Tranemo. Episoden med Krellförstärkaren borde presenteras av den som köpte den av mig
och inte av Jorma som här framträder i egenskap av dennes missinformerade advokat.

Jag är såhär i efterhand medveten om att jag inte skulle ha annonserat de andra kablarna under JPC2.5 som
jag sålde och som inte var ”originalet”.

Det var ett misstag och jag ber om ursäkt för det. Den eventuellt missnöjde köparen av min nätkabel får gärna
höra av sig till mig. Han får returnera kabeln i fall han inte vill ha den, vilket jag ändå starkt betvivlar.

Han borde dock få en möjlighet att jämföra min nätkabel med ”originalet” innan han fattar sitt beslut. Om han
sen bestämmer sig för att returnera den kommer han att få sitt utlägg tillbaka.

Till slut några ord till er andra som läste och kommenterade Jormas insändare. Ni har bildat er en åsikt utan
att få höra ”den andra sidan”. Och Jorma har här skickligt öst vatten på sin egen kvarn.

Det hela liknar en ”Råttan i Pizzan-historia” och jag vill härmed be Jorma att plocka bort förtalet från HiFiForum
samt att sluta med att skicka anonyma hotbrev via sin hotmailadress. I annat fall kommer ”efterräkningar” att
drabba enbart honom.

"Citerat" härifrån:

Mvh A* (som inte är "kabelpiraten"... eller ;)?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-25 22:11

KabelPiraten skrev:Här vill jag kommentera det tekniska resonemanget som Jorma lade fram beträffande den ”för korta
jordledaren”. Det resonemanget stämmer då man fastansluter en nätkabel inuti en apparat.

Jordledaren skall släppa först om man av misstag råkar rycka loss sladden. Men när man har apparater
med nätbrunn, då gäller inte samma sak inuti en hylskontakt eftersom kraften som fordras för att rycka
loss sladden ur en hylspropp är avsevärt mycket större än den som krävs för att rycka hela hylskontakten
ur apparatens nätbrunn.

I ett sådant ”olycksfall” lossnar alltså hylskontakten ur nätbrunn och kabeln sitter kvar inuti hylskontakten.
Man behöver inte ens vara en expert för att, med hjälp av sunt förnuft, förstå hur det hela hänger ihop.

- Oj oj oj, men som den seriöse HifikabelKonstruktör Jorma är tar han ju garanterat tillbaka alla
de +1000 felkonstruerade kablar honom hitills hunnit sälja, eller hur? Då kunna man dessutom fixa
till problemet med "luft-blottade" kabeländar som korroderar om de ej förseglas, på samma gång 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-12-25 22:24

En tanke dock, ökar eller minskar denna disskusion förtroendet för "Hifi-Nätkabel-tillverkare" i stort?

Att man inte ska utge sig för att sälja ett varumärke när man bevisligen inte gör det är väl klart.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-25 22:26

Kvalitén på nätkabeln från Jorma tycker jag vi kan skippa diskussionen av här, men jag skulle gärna se en kommentar från Jorma. Ljuger "Kabelpiraten" i sitt inlägg eller stämmer det han säger?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-25 22:42

Hej!

1 "KabelPiratens" inlägg känns mer trovärdigt, b.l.a. fann A* det vara konstigt att någon
2 bara skulle sälja 2st "pirat"-jpc och tjäna någon tusing när denne lika gärna hade kunnat
sälja 4, el 8 el 16st, o.s.v. men sanningen ligga väl som vanligt någonstans emellan de två
motpolerna, måhändA*ningen mer åt Norr uti detta spec fall!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-12-25 22:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-25 22:44

Alltså, det känns ju som att man har valt fel att tjäna pengar på om man ska börja pirata dyrkabel...som inte ens är speciellt dyr! Inget att leva på liksom...
Common sense is not that common.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi