Hififika med kort varsel (på lördag kl 15)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-12-20 18:26

Jag är mer inne på samma tanke gångar som du Lazyworm när det gäller vattenkvalitet. Inte kan väl det mest rena vattnet finnas i Neapel? I Sverige generellt är ju vattnet utmärkt. Eller det kanske ska vara lite klorerat och illasmakande för att det ska ingå i en fin espresso för att alla i Neapel vant sig vid det? Hm...

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-12-20 18:35

Man kan ju också undra varför danskbryggd Carlsberg tex. är mycket godare än licensbryggd dito?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-20 18:45

patrikf skrev:Man kan ju också undra varför danskbryggd Carlsberg tex. är mycket godare än licensbryggd dito?

Håller med. Carlsberg Sort Guld smakar helt klart bättre om den kommer från Danmark. :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-12-20 18:57

Om det är Wrecking Ball så förstår jag. Skivan är ju bra, men ljudkvaliteten är tveksam tyvärr. "Duets" med Emmy är bättre, om än lite ojämn.

Thomas

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-12-20 19:23

Thomas_A skrev:Om det är Wrecking Ball så förstår jag. Skivan är ju bra, men ljudkvaliteten är tveksam tyvärr. "Duets" med Emmy är bättre, om än lite ojämn.

Thomas

Det var wrecking Ball!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-20 19:28

patrikf skrev:
Thomas_A skrev:Om det är Wrecking Ball så förstår jag. Skivan är ju bra, men ljudkvaliteten är tveksam tyvärr. "Duets" med Emmy är bättre, om än lite ojämn.

Thomas

Det var wrecking Ball!

Den låter tyvärr apa. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-20 19:32

Nu får ni mig som hifinovis att känna mig dålig :)

Jag misstänker att det beror på att jag inte ännu har ett gott nog system att jag inte riktigt vet vad som är väldigt dåligt inspelat och vad som är väldigt bra. Fast, det känns som att man för varje dag som går kommer ett steg närmre! :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-12-20 20:27

Jag är mer inne på samma tanke gångar som du Lazyworm när det gäller vattenkvalitet. Inte kan väl det mest rena vattnet finnas i Neapel? I Sverige generellt är ju vattnet utmärkt. Eller det kanske ska vara lite klorerat och illasmakande för att det ska ingå i en fin espresso för att alla i Neapel vant sig vid det? Hm...

Blev du ledsen nu :?: :wink: :lol: :lol: :lol:

nä jag tror personligen att det säkert smakar annorlunda beroende på vattenkvaliten....men smaken är ju som baken så...... :)

Din espresso* var hursom helst en av dom absolut bästa jag druckit så....... 8) :D :P :P :P :P

Italienare har en tendens att vara väldigt "regionalistiska" och nationalistiska så det påverkar nog också en hel del 8)

*den första :roll:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-12-24 03:04

Jaha för att vara jag så har det gått fort....... :? :oops:

Med lite hjälp från faktiskt(Alexi, Tack) så lär data transfern räcka ett tag också :D

Johan pressar lite kaffe

Bild

Baristan Johan i farten

Bild

Trådfrågan: Vad har/gör Johan (gjort) :?:

Bild
Senast redigerad av Magnus 2004-12-24 03:22, redigerad totalt 1 gång.
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-12-24 03:21

Lite maskinporr är aldrig fel........ :P :P

Gammla maskinen avklädd

Bild

Nya från sidan

Bild

Interna tryckmätaren 8)

Bild

Vi provade att rosta lite Egyptiska bönor också :D

Bild

Kollar lite :roll:

Bild

Ny rostade o klara (nja dom var tydligen inte riktigt klara....vilket märktes på smaken :? ) att malas, se så fina dom blev :)

Bild

Glömde dock att fota kvarnen :(
Senast redigerad av Magnus 2004-12-24 05:02, redigerad totalt 2 gånger.
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-12-24 04:53

Hmm kanske ska visa vad det spelades på........

Ino r56 golvare :P :P

Bild

En med blixt på samma

Bild

Har man väl fått smak på Ino Audio så 8) , ..........mina syndigt svarta piP är lite svartsjuka nu på johans exotiska jakaranda fanerade r56or...... :roll: :lol: Kan man säga att Dreamthief är otrogen nu :?:, men hon har ju kläderna på så...... :o :lol:

Bild

Kommer kanske ett fantastiskt lyckat :? gruppfoto sen som bla visar Johans nya rack förutom närvarande personer...nja en saknas :o o två hade åkt när bilden togs men men

GOD JUL Endast tomten är vaken........... Tipp tapp tipp tapp tippe tippe tipp tapp tipp tipp tapp
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-24 11:46

Med tanke på att jag inte klippt mig sen i juni är det nog lika bra att jag inte förevigas :roll: :wink:

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-12-24 22:28

Sockerkristaller, kanske?

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-12-25 23:39

Med tanke på att jag inte klippt mig sen i juni är det nog lika bra att jag inte förevigas

Vem har det :?: :roll: :D , eller ok topparna klipptes i oktober eller när det nu var....
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-12-26 09:37

Magnus skrev:
Med tanke på att jag inte klippt mig sen i juni är det nog lika bra att jag inte förevigas

Vem har det :?: :roll: :D , eller ok topparna klipptes i oktober eller när det nu var....

Klippt sig? Ojoj, sånt har man inte sysslat med på en stund.. sedan ett och ett halvt år tillbaka. Och då gjorde mest lite ansingar på fyllan för egen hand.. ;)

Mvk Jocke
admin

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-26 12:18

Vad ligger dessa Ino r56 i för prisläge då? nya och beggade?

Finns det någon spec på dem att läsa?

Om man ska skoja till det en smula, men med ett par kromosomer allvar inbakat. Ja då är det ju lite lustigt att det satt ett gäng ljudintresserade och inte riktigt hörde at halva bassektionen på en högtalare (eller båda?) inte ens spelade. Samtidigt som amnofta på hifi-forum får läsa att vissa ljudintresserade direkt hör om det råkat bli för lite luft i en av de fina luftlagrade hyllorna eller om boken som ska ligga på CD-spelare för bästa ljud, har flyttats.

Ang det med lufthyllorna så har jag för mig att det var Jorma eller Sladd som om jag minns rätt påstod sig ha märkt direkt att ljudet var "fel" och efter en koll upptäckt punktering på en hylla.

Men ni klarade en hel lyssningsträff utan att någon då kom på att det lät "fel" men inte så mycket att man började kolla vad som var fel.

Ja ja, en intressant jämförelse hur olika det kan vara. Men det belyser ju också vad man kan tolerera i ljudskillnad utan att ana oråd, och då ställer man ju sig frågande till hur man kan lyssna på n kabel ena dagen och en annan efter en vecka och påstå sig höra klara skillnader mellan dem utan att ens testa dem samtidigt.

Intressant det där med hembränningen förresten, tror jag ska tipsa mot o far om denna lilla hobby.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-12-26 13:39

Cirkus 72 bagare går r56 på. Ska kompletteras med lämpligt antal basmoduler. Hittar du en beggad, grattis. :wink:
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-26 14:11

Tank skrev:Cirkus 72 bagare går r56 på. Ska kompletteras med lämpligt antal basmoduler. Hittar du en beggad, grattis. :wink:

Hade väl förväntat mig ett pris i de trakterna....

Men, klarar alltså dessa konstinna garderober inte av att ge godtagbar bas i tryck och frekvens själva??? Utan måste ha hjälp av extra basmoduler?

Det kändes lite märkligt på min ära. Ja nästan lite fånigt med tanke på att det går att skrämma barn och pensionärer med bas ur en massa andra högtalare fast de har klart mindre storlek på både låda och element och bara ett baselement i varje.

Ibland verkar det stämma, att less is more..... 8O

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-12-26 14:40

Klarar av och klarar av. De är konstruerade som sidosystem p.g.a. lämpligheten att skilja på >80 och <80 Hz i rum. Å andra sidan lirar de ändå från 49Hz -1 dB, och pallar med i varje fall 127dB vid 100Hz... På med lite EQ så blir det disco ;) (Dessa data från i56s, har ej för r56. Vad jag förstått bör de dock vara lika vad gäller basarna.)
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-26 15:00

Helt klart så finns det lika många olika sätt att konstruera och bygga högtalare som det finns just högtalare, och kanske öron.... Olika val, olika prioriteringar.

Även om detta säkert är en rediga välljudsbestar på många sätt, så kändes det spontant ändå lite halvtaffligt att inte få till en rejäl fullregisterhögtalare med tanke på tillgängligt utrymme, då det finns risk för att drabbas av fastighetsskatt på dessa lådor... :D

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-26 15:02

Jag tror att det handlar om att det är väldigt svårt att få till just basen i de flesta rum. Man har helt andra möbleringsmöjligheter med separata basmoduler.

Har man råd att lägga pengarna på ett par av dessa bestar har man nog råd med basmoduler också.

Användarvisningsbild
b_lindroos

Inläggav b_lindroos » 2004-12-26 15:20

Tank,

tror inte i56s mäter -1 dB vid 49 Hz, var hittade du den infon :?: Borde snarare vara -6 dB som gäller, eller så har jag fattat allt helt knasigt :?. Den typiska linjäriteten är dock +- 1 dB 8O.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-26 15:30

dawen skrev:Jag tror att det handlar om att det är väldigt svårt att få till just basen i de flesta rum. Man har helt andra möbleringsmöjligheter med separata basmoduler.

Har man råd att lägga pengarna på ett par av dessa bestar har man nog råd med basmoduler också.

Förvisso, men i sanning så har man inte gjort det så lätt för sig med möbleringen med dessa bestar om man dessutom helt bör ha separata basmoduler till dem.

I så fall hade det ju definitivt vart bättre med så sansad storlek som möjligt på huvudhögtalarna så de kunde placeras lättast möjligt utan att ta upp halva rummet, och sen peta in en basmodul eller två.

Eller, sett till att dessa bamsar inte behövde någon extra basmodul, vilket sparat utrymme och gjort det lättare med möbleringsmöjligheterna.

Har man bostadsyta så det räcker så är det ju inga problem, men få med lägenhet har ju ett gäng bortglömda kvadratmeter.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-12-26 15:32

b_lindroos skrev:Tank,

tror inte i56s mäter -1 dB vid 49 Hz, var hittade du den infon :?: Borde snarare vara -6 dB som gäller, eller så har jag fattat allt helt knasigt :?. Den typiska linjäriteten är dock +- 1 dB 8O.

Jodå, enligt specen är det 49 - 25 000 Hz / ±1 dB för i56s, och då det enda som skiljer en r56 från en i56s är diskanten (och äverlastningsskydd tror jag) så lär de klara 49 Hz.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-26 18:34

Dr Tinnitus: För de som vill ha mindre högtalare finns det andra varianter. De som tycker att dessa högtalare är för stora köper antagligen annat.

Prioriteringar, helt enkelt, enligt mig.

Basmodulsbehov eller inte så är det väldigt mycket enklare att få en välkontrollerad bas med basmoduler, såvitt jag vet. Johans system lät åtminstone väldigt, väldigt bra.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-12-26 23:40

Vill man ha fullregister så köper man pi60(s) som räcker för dom flesta och dessutom är mindre......

Vill man ha basmoduler så köper man i14(i16z), i28(i34z) eller som Johan i56(i64z) allt beror vilka krav man har och hur högt man vill kunna spela :)
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-12-27 13:04

Schyssta bilder Magnus!

Attans att bönorna inte blev tillräckligt heta, då hade ju ett å annat kunnat hända...

P.S. Mina högtalare heter r56h. D.v.s. r56 i "hög" version. Vanliga r56 slutar under nedre baselementet. Mig veterligen finns bara ett par. D.S.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-12-28 00:03

Tack, ska lägga ut gruppbilden snart....... :)
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2004-12-28 22:55

hmm.... vad heter mina lådor då egentligen? r28s? Kan det bli så måntro?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-12-28 23:07

David_A skrev:hmm.... vad heter mina lådor då egentligen? r28s? Kan det bli så måntro?

Nja om jag minns rätt så har du ett par Ino Audio r28. Frågan är dock vilken diskant du valde ;) Är den i metal, som på Johan:s r56h så är det ett par "riktiga" r28 du har, men om den inte är i metal (kännetecken = mitten är kolsvart) så har du ett par i28s men i ett par r28 lådor - en model som inte finns igentligen :roll: :roll: :roll: - när får vi se ett par bilder av dessa igentligen ?
Best Regards
Bamsefar

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi