av Larsho » 2004-12-26 10:44
Har nog missat detta forum ang denna sak, därför publicerar jag den anklagades berättelse, även om en del av er redan läst det på andra sidor.
Hej Jorma
Då jag känt personen i fråga under ett antal år blev jag chockad över ditt inlägg, den bilden stämmer inte in på hans person, jag har alltid upplevt honom som mycket seriös och ärlig, och jag tror aldrig han skulle smutsa ner sitt namn för småsummor, och efter att ha varit i kontakt med honom så vill jag publicera hans svar, eftersom han inte är medlem på Faktiskt, don´t shot the messenger
”Kabelpiraten” svarar
Jag var inte lite chockad när jag i morse läste insändaren om ”Kabelpiraten”. Jag är inte medlem på det här forumet och blev informerad om insändaren via en bekant. Dock känner jag mig nu manad att presentera lite fakta i samband med Jormas inlägg samt att avslöja åtminstone en av ryktespridarna som härjar på de här annars trevliga hi-fi sidorna.
Om vi tar det hela i kronologisk ordning nu:
Hösten 2002 köpte jag en JPC-2.5 på 6m till ett slutsteg. Strax efter att ha fått kabeln levererad per brev ringde jag upp Jorma. Jag hade anmärkningar bl.a. på hur ledningarna inuti hylsproppen anslöts på ett slarvigt sätt samt att hylsproppen var gråfärgad medan stickproppen var svart. Jag tyckte heller inte om stickproppen eftersom den saknade böjskyddet och såg tämligen billigt ut.
Avskärmningsstrumpan är ganska gles så att man ser den inre isoleringen. Men detta var ändå inte det största irritationsmomentet utan att avskärmningsstrumpan rörde sig både axialt och på omkretsen när man böjde kabel. Efter att man rättade kabeln kom avskärmningsstrumpan ej tillbaka på sin plats vilket gjorde att kabeln efter några böjningar förlorade avskärmningen på den böjda sidan.
Den förflyttade sig så pass mycket att man kunde se enbart den inre isoleringen. Det hela såg ganska fult ut och det krävdes mycket möda för att rätta till avskärmningsstrumpan.
Jorma var inte särskilt mottaglig för mina synpunkter. Han ömsom avfärdade mina påpekanden ömsom förflyttade fokus i samtalet till ett annat plan. Det kändes som man försökte hålla fast i en hal tvål. Hursomhelst, lite missnöjd behöll jag kabeln....mest för att jag i det ögonblicket inte kände till något alternativ. Jag ville ju ha en avskärmad nätkabel eftersom den skulle ligga bredvid mina högtalarkablar och man vet vad det kan innebära.
Under vinter 2003 flyttade jag till en större bostad med flera rum. Då möbleringen blev annorlunda samt med audio- och videoanläggning i flera rum, krävdes fler nätkablar och i olika längder.
Den inköpta JPC2.5 blev nu kapad till 2 längder på 3m . Jordade uttag låg nu alldeles bakom apparaterna. Men jag behövde ett halvt dussin kablar till och samtidigt ville jag inte köpa dem från Jorma. Det handlade inte om pengar (hans kablar, måste jag erkänna, är ganska prisvärda) utan om den översittarattityden han visade per telefon.
I samma veva råkade jag hitta en Internetsida till kabelleverantören i Storbritannien som säljer det som ska bli JPC2.5 i lösa meter. Jag vet inte om Jorma köper sin kabel därifrån men enligt den brittiske säljarens beskrivning så är JPC en styrningskabel, alltså ingen nätkabel.
Den kan köpas som 3-, 4-, 5- .....9-ledare, kanske ännu fler ledare. Det är därför ledarna inuti JPC2.5 båda är svarta. Jag köpte en liknande kabel av samme leverantör som dock är avsedd för just starkströmförsörjning och vars ledare har standardfärgerna; brun, blå och gul-grön.
Dessutom har den sistnämnda kabeln en tätare avskärmningsstrumpa och i övrigt kändes hela kabeln mycket mer hållfast än den som Jorma sålde till mig. Jag blev mycket nöjd med den kabeln som jag köpte flera meter av och bestämde mig för att ersätta även de andra två JPC2.5 med den nya kabeln. De två ”original” JPC2.5 lades på hyllan.
Jag trodde inte att någon ville köpa sådant. Men efter ett tag dök det upp en köpesannons på JPC2.5. Köparen ville dock ha 1,5m längder så jag kapade en 3m längd till två 1,5m. Likadant gjordes med den andra 3m längd som jag sålde vid ett senare tillfälle.
Eftersom jag själv inte tyckte om de billiga stickpropparna från Biltema som dessutom saknade böjskydd, satte jag på de som jag köpte på Bauhaus. Betydligt mer påkostade: stryktåligt gummi istället för plast, vattentäta och med böjskydd.
Att en av kablarna på bilden har ett böjskydd i grå färg är för att det är Jormas böjskydd som inte gick att få bort. Jag har kvar den gråa hylsproppen som jag ersatte med en svart men böjskyddet skulle kräva en förkortning av kabeln på minst 5-10cm. Så jag lät det grå böjskyddet sitta kvar.
Här vill jag kommentera det tekniska resonemanget som Jorma lade fram beträffande den ”för korta jordledaren”. Det resonemanget stämmer då man fastansluter en nätkabel inuti en apparat.
Jordledaren skall släppa först om man av misstag råkar rycka loss sladden. Men när man har apparater med nätbrunn, då gäller inte samma sak inuti en hylskontakt eftersom kraften som fordras för att rycka loss sladden ur en hylspropp är avsevärt mycket större än den som krävs för att rycka hela hylskontakten ur apparatens nätbrunn.
I ett sådant ”olycksfall” lossnar alltså hylskontakten ur nätbrunn och kabeln sitter kvar inuti hylskontakten. Man behöver inte ens vara en expert för att, med hjälp av sunt förnuft, förstå hur det hela hänger ihop. Och på tal om expertis så kan jag för intresserade nämna att jag bl.a. är RTV tekniker. Sladdkopplingar ligger tämligen lågt på min behörighetslista. Tack för förfrågan.
Jag har terminerat ytterliggare ett dussin kablar av samma fabrikat och som jag köpt i lösa meter från Storbritannien. Det gjorde jag enbart för eget bruk samt åt några goda vänner som tyckte bättre om dem än de JPC2.5 som de fick se på Arkenmässan.
På grund av ommöbleringar i efterhand i den nya bostaden blev jag dock tvungen att återigen ändra längden på några av nätkablarna. Därför sålde jag några som var för korta, huvudsakligen 1,5m. Här vill jag dock påpeka att de köpare som brydde sig om att få en original JPC2.5 blev varse om att denna kabel var av bättre fabrikat än ”originalet”.
För den skull fick köparen av mig en returrätt inom två veckor. Att ingen, av dem som blev varse om att det inte var ”original”, lämnade tillbaka mina kablar talar väl sitt tydliga språk i fråga om kundens tillfredställelse.
De övriga som ej frågat om kabelns utförande antar jag att de inte brydde sig särskilt mycket om det utan var nöjda med det de fick. Och handen på hjärtat: här kan jag påstå att de fått så mycket mer valuta för pengarna. Priset på 600kr som jag satte på kablarna räckte nätt och jämnt till att täcka mina kostnader för kabel och terminering.
Har jag lurat någon av dem som köpte mina kablar? Tja... det beror på hur man ser på saken.
- Om man tänker på att jag sålt dem under JPC2.5 då erkänner jag att jag gjort ett misstag vilket jag beklagar och ber Jorma om ursäkt för. Jag har dock i annonsen med bilden påpekat att det INTE handlar om de kablar som är på bilden.
Bilden i annonsen lades främst ut för att folk ska få en uppfattning om hur den kabel som jag säljer ser ut. Men hälften av de kablar jag sålde var just JPC2.5 som jag omterminerade (läs: förbättrade!)
- Om man dock jämför priset kontra kvalitet och hantverk hos mina och hos Jormas kablar så kan jag påstå att köparen i mitt fall fått mycket mer valuta för pengarna.
Även om jag därmed inte hade för avsikt att sno Jormas marknadsandelar så är jag medveten nu efterhand om att jag trampat honom på tårna. Jag ville, dock, bara göra mig av med de kablarna som hade fel längd i min nya hifi-tillvaro.
Resten av Jormas skrivelse är rent förtal. Jag vet inte vem här i Tranemo Kommun som har köpt ytterliggare två stycken JPC2.5. Jag skulle aldrig mer ha gjort samma misstag, inte ens om kommunen skulle bjuda på det #61514;.
Jorma vet mycket väl vem som är beställare till dessa kablar eftersom han måste ha angett beställarens namn på försändelsen till Tranemo. Episoden med Krellförstärkaren borde presenteras av den som köpte den av mig och inte av Jorma som här framträder i egenskap av dennes missinformerade advokat.
Jag är såhär i efterhand medveten om att jag inte skulle ha annonserat de andra kablarna under JPC2.5 som jag sålde och som inte var ”originalet”.
Det var ett misstag och jag ber om ursäkt för det. Den eventuellt missnöjde köparen av min nätkabel får gärna höra av sig till mig. Han får returnera kabeln i fall han inte vill ha den, vilket jag ändå starkt betvivlar.
Han borde dock få en möjlighet att jämföra min nätkabel med ”originalet” innan han fattar sitt beslut. Om han sen bestämmer sig för att returnera den kommer han att få sitt utlägg tillbaka.
Till slut några ord till er andra som läste och kommenterade Jormas insändare. Ni har bildat er en åsikt utan att få höra ”den andra sidan”. Och Jorma har här skickligt öst vatten på sin egen kvarn.
Det hela liknar en ”Råttan i Pizzan-historia” och jag vill härmed be Jorma att plocka bort förtalet från HI-fi Forum, Euphonia Audioforum och Faktiskt samt att sluta med att skicka anonyma hotbrev via sin hotmailadress.
I annat fall kommer ”efterräkningar” att drabba enbart honom.