"Kabelpiraten svarar"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Larsho

"Kabelpiraten svarar"

Inläggav Larsho » 2004-12-26 10:44

Har nog missat detta forum ang denna sak, därför publicerar jag den anklagades berättelse, även om en del av er redan läst det på andra sidor.

Hej Jorma

Då jag känt personen i fråga under ett antal år blev jag chockad över ditt inlägg, den bilden stämmer inte in på hans person, jag har alltid upplevt honom som mycket seriös och ärlig, och jag tror aldrig han skulle smutsa ner sitt namn för småsummor, och efter att ha varit i kontakt med honom så vill jag publicera hans svar, eftersom han inte är medlem på Faktiskt, don´t shot the messenger

”Kabelpiraten” svarar

Jag var inte lite chockad när jag i morse läste insändaren om ”Kabelpiraten”. Jag är inte medlem på det här forumet och blev informerad om insändaren via en bekant. Dock känner jag mig nu manad att presentera lite fakta i samband med Jormas inlägg samt att avslöja åtminstone en av ryktespridarna som härjar på de här annars trevliga hi-fi sidorna.

Om vi tar det hela i kronologisk ordning nu:

Hösten 2002 köpte jag en JPC-2.5 på 6m till ett slutsteg. Strax efter att ha fått kabeln levererad per brev ringde jag upp Jorma. Jag hade anmärkningar bl.a. på hur ledningarna inuti hylsproppen anslöts på ett slarvigt sätt samt att hylsproppen var gråfärgad medan stickproppen var svart. Jag tyckte heller inte om stickproppen eftersom den saknade böjskyddet och såg tämligen billigt ut.

Avskärmningsstrumpan är ganska gles så att man ser den inre isoleringen. Men detta var ändå inte det största irritationsmomentet utan att avskärmningsstrumpan rörde sig både axialt och på omkretsen när man böjde kabel. Efter att man rättade kabeln kom avskärmningsstrumpan ej tillbaka på sin plats vilket gjorde att kabeln efter några böjningar förlorade avskärmningen på den böjda sidan.

Den förflyttade sig så pass mycket att man kunde se enbart den inre isoleringen. Det hela såg ganska fult ut och det krävdes mycket möda för att rätta till avskärmningsstrumpan.

Jorma var inte särskilt mottaglig för mina synpunkter. Han ömsom avfärdade mina påpekanden ömsom förflyttade fokus i samtalet till ett annat plan. Det kändes som man försökte hålla fast i en hal tvål. Hursomhelst, lite missnöjd behöll jag kabeln....mest för att jag i det ögonblicket inte kände till något alternativ. Jag ville ju ha en avskärmad nätkabel eftersom den skulle ligga bredvid mina högtalarkablar och man vet vad det kan innebära.

Under vinter 2003 flyttade jag till en större bostad med flera rum. Då möbleringen blev annorlunda samt med audio- och videoanläggning i flera rum, krävdes fler nätkablar och i olika längder.

Den inköpta JPC2.5 blev nu kapad till 2 längder på 3m . Jordade uttag låg nu alldeles bakom apparaterna. Men jag behövde ett halvt dussin kablar till och samtidigt ville jag inte köpa dem från Jorma. Det handlade inte om pengar (hans kablar, måste jag erkänna, är ganska prisvärda) utan om den översittarattityden han visade per telefon.

I samma veva råkade jag hitta en Internetsida till kabelleverantören i Storbritannien som säljer det som ska bli JPC2.5 i lösa meter. Jag vet inte om Jorma köper sin kabel därifrån men enligt den brittiske säljarens beskrivning så är JPC en styrningskabel, alltså ingen nätkabel.

Den kan köpas som 3-, 4-, 5- .....9-ledare, kanske ännu fler ledare. Det är därför ledarna inuti JPC2.5 båda är svarta. Jag köpte en liknande kabel av samme leverantör som dock är avsedd för just starkströmförsörjning och vars ledare har standardfärgerna; brun, blå och gul-grön.

Dessutom har den sistnämnda kabeln en tätare avskärmningsstrumpa och i övrigt kändes hela kabeln mycket mer hållfast än den som Jorma sålde till mig. Jag blev mycket nöjd med den kabeln som jag köpte flera meter av och bestämde mig för att ersätta även de andra två JPC2.5 med den nya kabeln. De två ”original” JPC2.5 lades på hyllan.

Jag trodde inte att någon ville köpa sådant. Men efter ett tag dök det upp en köpesannons på JPC2.5. Köparen ville dock ha 1,5m längder så jag kapade en 3m längd till två 1,5m. Likadant gjordes med den andra 3m längd som jag sålde vid ett senare tillfälle.

Eftersom jag själv inte tyckte om de billiga stickpropparna från Biltema som dessutom saknade böjskydd, satte jag på de som jag köpte på Bauhaus. Betydligt mer påkostade: stryktåligt gummi istället för plast, vattentäta och med böjskydd.

Att en av kablarna på bilden har ett böjskydd i grå färg är för att det är Jormas böjskydd som inte gick att få bort. Jag har kvar den gråa hylsproppen som jag ersatte med en svart men böjskyddet skulle kräva en förkortning av kabeln på minst 5-10cm. Så jag lät det grå böjskyddet sitta kvar.

Här vill jag kommentera det tekniska resonemanget som Jorma lade fram beträffande den ”för korta jordledaren”. Det resonemanget stämmer då man fastansluter en nätkabel inuti en apparat.

Jordledaren skall släppa först om man av misstag råkar rycka loss sladden. Men när man har apparater med nätbrunn, då gäller inte samma sak inuti en hylskontakt eftersom kraften som fordras för att rycka loss sladden ur en hylspropp är avsevärt mycket större än den som krävs för att rycka hela hylskontakten ur apparatens nätbrunn.

I ett sådant ”olycksfall” lossnar alltså hylskontakten ur nätbrunn och kabeln sitter kvar inuti hylskontakten. Man behöver inte ens vara en expert för att, med hjälp av sunt förnuft, förstå hur det hela hänger ihop. Och på tal om expertis så kan jag för intresserade nämna att jag bl.a. är RTV tekniker. Sladdkopplingar ligger tämligen lågt på min behörighetslista. Tack för förfrågan.

Jag har terminerat ytterliggare ett dussin kablar av samma fabrikat och som jag köpt i lösa meter från Storbritannien. Det gjorde jag enbart för eget bruk samt åt några goda vänner som tyckte bättre om dem än de JPC2.5 som de fick se på Arkenmässan.

På grund av ommöbleringar i efterhand i den nya bostaden blev jag dock tvungen att återigen ändra längden på några av nätkablarna. Därför sålde jag några som var för korta, huvudsakligen 1,5m. Här vill jag dock påpeka att de köpare som brydde sig om att få en original JPC2.5 blev varse om att denna kabel var av bättre fabrikat än ”originalet”.

För den skull fick köparen av mig en returrätt inom två veckor. Att ingen, av dem som blev varse om att det inte var ”original”, lämnade tillbaka mina kablar talar väl sitt tydliga språk i fråga om kundens tillfredställelse.

De övriga som ej frågat om kabelns utförande antar jag att de inte brydde sig särskilt mycket om det utan var nöjda med det de fick. Och handen på hjärtat: här kan jag påstå att de fått så mycket mer valuta för pengarna. Priset på 600kr som jag satte på kablarna räckte nätt och jämnt till att täcka mina kostnader för kabel och terminering.

Har jag lurat någon av dem som köpte mina kablar? Tja... det beror på hur man ser på saken.

- Om man tänker på att jag sålt dem under JPC2.5 då erkänner jag att jag gjort ett misstag vilket jag beklagar och ber Jorma om ursäkt för. Jag har dock i annonsen med bilden påpekat att det INTE handlar om de kablar som är på bilden.

Bilden i annonsen lades främst ut för att folk ska få en uppfattning om hur den kabel som jag säljer ser ut. Men hälften av de kablar jag sålde var just JPC2.5 som jag omterminerade (läs: förbättrade!)

- Om man dock jämför priset kontra kvalitet och hantverk hos mina och hos Jormas kablar så kan jag påstå att köparen i mitt fall fått mycket mer valuta för pengarna.

Även om jag därmed inte hade för avsikt att sno Jormas marknadsandelar så är jag medveten nu efterhand om att jag trampat honom på tårna. Jag ville, dock, bara göra mig av med de kablarna som hade fel längd i min nya hifi-tillvaro.

Resten av Jormas skrivelse är rent förtal. Jag vet inte vem här i Tranemo Kommun som har köpt ytterliggare två stycken JPC2.5. Jag skulle aldrig mer ha gjort samma misstag, inte ens om kommunen skulle bjuda på det #61514;.

Jorma vet mycket väl vem som är beställare till dessa kablar eftersom han måste ha angett beställarens namn på försändelsen till Tranemo. Episoden med Krellförstärkaren borde presenteras av den som köpte den av mig och inte av Jorma som här framträder i egenskap av dennes missinformerade advokat.

Jag är såhär i efterhand medveten om att jag inte skulle ha annonserat de andra kablarna under JPC2.5 som jag sålde och som inte var ”originalet”.

Det var ett misstag och jag ber om ursäkt för det. Den eventuellt missnöjde köparen av min nätkabel får gärna höra av sig till mig. Han får returnera kabeln i fall han inte vill ha den, vilket jag ändå starkt betvivlar.

Han borde dock få en möjlighet att jämföra min nätkabel med ”originalet” innan han fattar sitt beslut. Om han sen bestämmer sig för att returnera den kommer han att få sitt utlägg tillbaka.

Till slut några ord till er andra som läste och kommenterade Jormas insändare. Ni har bildat er en åsikt utan att få höra ”den andra sidan”. Och Jorma har här skickligt öst vatten på sin egen kvarn.

Det hela liknar en ”Råttan i Pizzan-historia” och jag vill härmed be Jorma att plocka bort förtalet från HI-fi Forum, Euphonia Audioforum och Faktiskt samt att sluta med att skicka anonyma hotbrev via sin hotmailadress.

I annat fall kommer ”efterräkningar” att drabba enbart honom.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Re: "Kabelpiraten svarar"

Inläggav Bamsefar » 2004-12-26 10:59

Larsho skrev:Det hela liknar en ”Råttan i Pizzan-historia” och jag vill härmed be Jorma att plocka bort förtalet från HI-fi Forum, Euphonia Audioforum och Faktiskt samt att sluta med att skicka anonyma hotbrev via sin hotmailadress.

Hotbrev ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-12-26 11:05

Bamsefar

Ja tydligen, men den anklagade har valt att inte pubicera dem, han vill inte sjunka lika lågt som Jorma och hänga ut folk utan att ha hört andra sidan av storyn

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-12-26 11:06

Kanske är läge att påpeka att "JPC" tillhör ett svenskt företag som inte har ett endaste dugg med HiFi eller för den delen kablar att göra....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-12-26 11:14

Hade jag ingen aning om, så du menar att JPC inte skulle
vara pantenterat ? I så fall kan man ju undra hur man kan få
sälja under det namnet ? trodde JPC stod för Jorma Power Chord :?:

Vem vågar sälja dessa kablar begagnat efter detta ? men det kanske var meningen ? jag skulle dra mig för det i alla fall, speciellt om det ska bedrivas häxjakt varje gång

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-26 11:20

Min kamrat har en firma som heter JPC.

http://www.jpc.se/SE/index.htm

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-12-26 11:25

Hmm intressant, då är ju Jorma lika god kålsupare som använder andras namn på produkten utan att tillfråga dem ?

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-26 11:32

Jag vet inte vem som kan ha tagit namnet JPC först, eller vem som registrerat/skyddat det först eller på "rättast" sätt. Detta kan vara rät komplicerade saker har jag förstått. Man får ansöka om att få bruka ett firmanamn eller så, och man kan få avslag för att det är uppptaget eller för att det för mycket liknar nåt annat väl etablerat och starkt firma eller varunamn. Men man kan även få gofkännande även om det är väldigt lika eller så, för att det anses vara så olika branscher att det inte stör eller konkurrerar med varandra, eller ligger så långt ifrån varandra geografiskt och inte heller inkräktar på varandras normala kundområde rent geografiskt.

Ja det finns mycket....

Thomas har haft sin kompositfirma i ca 2 år nu har jag för mig.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2004-12-26 13:11

Måste säga att jag har svårt att se vad "piraten" vill ha sagt, han har ju fortfarande salufört sina (påstått bättre) kablar som JPC2.5, är det inte en kabel byggd och såld av Jorma så är det i min lilla värld inte en JPC2.5 och ska inte sälja som en sådan.

Eftersom "piraten" påstår att hans kablar är bättre så varför säljer han dom inte under eget namn?
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-12-26 13:22

Jo men om JPC inte är hans patent har ju Jorma handlat lika
illa som säljer en produkt som finns i andra firmanamn men utan att tillfråga vederbörande, en soppa utan like, och vad är rätt och vad är fel ?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-26 13:24

hali skrev:Måste säga att jag har svårt att se vad "piraten" vill ha sagt, han har ju fortfarande salufört sina (påstått bättre) kablar som JPC2.5, är det inte en kabel byggd och såld av Jorma så är det i min lilla värld inte en JPC2.5 och ska inte sälja som en sådan.

Eftersom "piraten" påstår att hans kablar är bättre så varför säljer han dom inte under eget namn?

Så kallad "moddning" av diverse HiFi är väl ganska vanligt? Cd-spelare som moddas med ny klocka, nätdel etc. Förstärkare med bytta högtalarterminaler osv. Ska en moddad maskin säljas under ett nytt påhittat namn? Så länge information går ut om att varan inte säljs i originalskick så kan det knappast kallas bedrägeri.

Förövrigt kvarstår väl frågan om just "JPC2.5" är varumärkesskyddat eller ej. Att bara hävda att det anses vara synonymt med kablar tillverkade av Jorma tror jag faktiskt inte duger, rent rättsligt.

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2004-12-26 13:31

rhenrics skrev:
hali skrev:Måste säga att jag har svårt att se vad "piraten" vill ha sagt, han har ju fortfarande salufört sina (påstått bättre) kablar som JPC2.5, är det inte en kabel byggd och såld av Jorma så är det i min lilla värld inte en JPC2.5 och ska inte sälja som en sådan.

Så kallad "moddning" av diverse HiFi är väl ganska vanligt? Cd-spelare som moddas med ny klocka, nätdel etc. Förstärkare med bytta högtalarterminaler osv. Ska en moddad maskin säljas under ett nytt påhittat namn? Så länge information går ut om att varan inte säljs i originalskick så kan det knappast kallas bedrägeri.

Förövrigt kvarstår väl frågan om just "JPC2.5" är varumärkesskyddat eller ej. Att bara hävda att det anses vara synonymt med kablar tillverkade av Jorma tror jag faktiskt inte duger, rent rättsligt.

Ok, moddning.
Ny kabel, nya kontakter, nytt allt?

Deustom brukar det framgå ganska tydligt i annonser där säljaren "moddad" en apparat, åtminstonde brukar jag fråga det innan jag köper. Dock måste jag komma ihåg att fråga om "moddade" kablar nästa gång jag handlar.
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-12-26 13:39

rhenrics skrev:

om man kan anse att målgruppen för erbjudandet gör den associationen håller det nog även i rätten.

Om läsare av annonser på hifimarknader kan anses känna till JPC2,5 eller inte vet jag inte, men helt orimligt är det nog inte.

Hur som helst är det uppenbart att intentionen från säljaren var att luras och det räcker egenligen.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-26 14:05

"Piraten" har snyltat på Jormas marknadsföring, det tycker jag verkar solklart.

Huruvida Jorma har skött allt sitt snyggt eller inte vet inte jag, men jag tycker att det är okej att han varnar för detta piratande.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-26 14:20

Style skrev:
rhenrics skrev:

om man kan anse att målgruppen för erbjudandet gör den associationen håller det nog även i rätten.

Om läsare av annonser på hifimarknader kan anses känna till JPC2,5 eller inte vet jag inte, men helt orimligt är det nog inte.

Hur som helst är det uppenbart att intentionen från säljaren var att luras och det räcker egenligen.

Här är du nog ändå ute på lite farligt vatten. Om man ska kunna anta att säljaren uppenbart hade intentionen att luras, så måste det vara klarlagt utom att rimligt tvivel att det med "JPC2.5" avses en och endast en sak, i detta fall alltså en kabel tillverkad av Jorma själv. Det kan det enligt min mening inte om inte benämningen "JPC2.5" är varumärkesskyddad och upphovsrättsskyddad.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-26 14:23

Farligt vatten?

Bäst att han aktar sig för pirater då 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-12-26 14:55

rhenrics skrev:
Här är du nog ändå ute på lite farligt vatten. Om man ska kunna anta att säljaren uppenbart hade intentionen att luras, så måste det vara klarlagt utom att rimligt tvivel att det med "JPC2.5" avses en och endast en sak, i detta fall alltså en kabel tillverkad av Jorma själv. Det kan det enligt min mening inte om inte benämningen "JPC2.5" är varumärkesskyddad och upphovsrättsskyddad.

om det är varumärkesskyddat eller inte har ingen betydelse så länge som målgruppen kan antas göra associationen mellan JPC2,5 och Jorma, då blir det uppenbart att intentionen från säljaren var att luras. Bevisläget är väl dock inte helt lätt. Vill man försäkra sig mot sånt här bör man varumärkesskydda.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-12-26 14:59

Mja nu är det ju som så att "piratens" kablar INTE är märkta med JPC - så något igentligt intrång där ser jag inte.

Att en annons kan vara dåligt skriven är knappast samma sak ;)

En kanske lite mera viktig fråga, för båda parter här, är vad som händer om en "kunds" bostad brinner ned och försäkringsbolaget hittar en sådan kabel. Är t.ex. Jxxxx:s kabel godkänd osv ? Är "piratens" kabel godkänd ? Finns viss risk för att man inte får ersättning.....

Sist men inte minst: Inte ett enda ord finns på Jxxxx:s hemsida om någon som helst copyright what-so-ever.

PS! Vad gäller varumärke så går ett registrerat bolag före evnt annat bolag med en produkt med en liknande beteckning.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-12-26 15:08

copyright gäller bara skriven text (och programvara). Copyright fås automatiskt i sverige och behöver inte registreras eller skrivas ut. Det räcker med att man kan visa att man skrivit en text så har man copyrighten.

Sladdars konstruktion och varumärken innefattas alltså inte av copyrightlagstiftningen.

Namn kan skyddas mha varumärke och konstruktioner mha patent.
Man kan också tänka sig mönsterskydd om det finns nåt grafiskt element i produkten.

Då Jorma inte har patent på sin konstruktion är det alltså fritt fram att reverse-engineera kablarna, göra likadana och sälja dem med argumentet "likadana som JPC2,5". Man får dock inte kalla dem "JPC2,5" om Jorma skulle varumärkesskydda dem. Man får under inga omständigheter kalla dem JPC2,5 från Jorma.
Dogmatisk Mac-Taliban

The_logical

Inläggav The_logical » 2004-12-26 15:15

Det här tjafset ger bara Jorma gratis reklam :cry:
MVH/Lasse

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-26 15:23

Bamsefar är inne på en mycket viktig sak, som inte ens en sån gnällspik som jag tror jag tänk på förut ang. Jormas kablar eller dessa sk. "pirater"

Hur är det nu, är det tillåtet att sälja egentillverkade starkströmskablar komersiellt till allmänheten utan att dessa testats och godkänts av elsäkerhetskontrollerande myndigheter? Tänker då på den klassiska S-märkningen och Svemko eller vad det då hette och nu heter, ja ni vet vad jag menar.

Är Jormas kablar kontrollerade och godkända? Är "piratens" det?

Om inte så är i alla fall Jorma sannolikt ute på tunn is i Juli..... För han säljer du dem aktivt som nypropducerade under ett firmanamn eller så till allmänheten.

Hur det är med "piraten" vet jag inte då jag inte helt säkert vet om det bara handlar om försäljning som privatperson av överskotsgrejor och inte regelrätt tillverkning och försäljning som i Jormas fall.

Detta med elsäkerheten och godkännandet är enligt mig den absolut viktigaste saken i denna sak.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-12-26 15:54

Dr_Tinnitus

Jag kan inte någonstans på Jormas hemsida hitta att de skulle
vara S-märkta, och det framgår inte heller på bilderna, kan faktiskt inte själv minnas vad det stod på den kabel jag köpte av Jorma ?

Men det kan kanske Jorma upplysa oss om :?:

Om de inte är S-märkta är det ju rätt intressant det där med garantier eftersom de säljs kommersiellt

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-26 15:57

The_logical skrev:Det här tjafset ger bara Jorma gratis reklam :cry:
MVH/Lasse

Det är jag inte säker på...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-12-26 16:02

S-märkning finns väl inte längre? Det är väl EU-norm som gäller?

Har ett svagt minne om att om man använder godkända delar (kabel + kontakter) så är produkten godkänd....

Rätta mig om jag har fel. :oops:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-26 16:28

Sanny_X skrev:S-märkning finns väl inte längre? Det är väl EU-norm som gäller?

Har ett svagt minne om att om man använder godkända delar (kabel + kontakter) så är produkten godkänd....

Rätta mig om jag har fel. :oops:

Utan att veta så skulle jag tro att man inte får sätta ihop dem hur som helst. Det måste ju vara säkert.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-12-26 16:46

Som tillverkare har man naturligtvis ansvar för sina produkter, men jag tror inte att man måste få varje enskild produkt godkänd om den är tillverkad av enbart godkända delar.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-12-26 16:52

Jag tror att Jorma's kablar är godkända. Detta debatterades när kablarna kom ut på marknaden.

T

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-12-26 16:54

Thomas-A

Kanske det, men det framgår inte på Jormas hemsida, vilket
det borde göra :?:

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-12-26 17:40

jag tror att om man använder godkända delar och har elbehörighet är det numera inga problem. Förr var man tvungen att få den slutgiltiga produkten godkänd.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-26 18:47

Style skrev:
rhenrics skrev:

om det är varumärkesskyddat eller inte har ingen betydelse så länge som målgruppen kan antas göra associationen mellan JPC2,5 och Jorma, då blir det uppenbart att intentionen från säljaren var att luras. Bevisläget är väl dock inte helt lätt. Vill man försäkra sig mot sånt här bör man varumärkesskydda.

Det är väl helt omöjligt att definiera en sådan målgrupp? Även om man har pysslat med HiFi i 30 år kanske man ändå aldrig hört talas om Jorma Power Chord, eller JPC2.5, eller för den delen att det skulle finnas något samband mellan dem.

Vad jag dock var inne på här var vad som menades med en "äkta" JPC2.5. Är det funktion, prestanda, kvalitet eller tillverkare som definierar äktheten? Om en kabel ser ut, uppför sig och i övrigt håller samma kvalitet som en JPC2.5 från Jorma med den skillnaden att den inte är tillverkad av honom personligen, ser jag inget lagligt hinder till att kalla den "JPC2.5" eller att försäljning av densamma skulle kunna klassas som bedrägeri, så länge inte Jorma själv formellt och riktigt gjort anspråk på denna rättighet, dvs rättigheten att exklusivt få tillverka JPC2.5 kablar. Annars måste man bevisa att "målgruppen" förväntar sig att en äkta JPC2.5 tillverkas av Jorma personligen och inte av någon annan. Dvs att målgruppen inte bara lägger ett visst krav på prestanda, kvalitet etc i begreppet "JPC2.5" utan även förväntar sig att den ska vara tillverkad för hand av Jorma himself. Kan man inte det tror jag det blir mycket mycket svårt att påvisa vare sig bedrägeri eller ont uppsåt. Om namnet däremot är varumärkesskyddat så kan tillverkaren självklart välja att lägga ut tillverkning på entreprenad osv. Men att på så luddiga former mena att alla inom "målgruppen" skulle vara införstådda med att JPC2.5 är det ena eller det andra och därför inte behöver varumärkesskyddas för att förhindra "olovlig" kopiering, nej det köper jag inte. Då ska varumärket vara extremt väletablerat, i klass med Coca-Cola, Nike etc för att någon lagligt kunnig person ö h t skulle få för sig att använda det som argument vid en rättslig prövning.

edit: syftningsfel

Nästa

Återgå till Generellt om hifi