pip-kritik

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

pip-kritik

Inläggav celef » 2009-09-01 18:58

finns det något hos pip som kan kritiseras? utseende och begränsat max ljudtryck har jag läst, något mer?
Bikinitider

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-09-01 19:01

För billiga?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-09-01 19:03

Och omständiga att köpa....

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-09-01 19:15

PiP har ingen BBC-dipp, om man nu gillar engelska monitorer, tex.

Skillnaden mellan olika skivor är jättestor, "Sameness" är nästan ickeexisterande. Vill man att alla inspelningar ska låta likadant så är piP fel högtalare. Goda inspelningar låter fantastiskt. Dåliga sådana hör man direkt vad de gjort för fel vid inspelningen. Mätmässigt är de fulländade för sin storlek.

Vad det gäller "sväng" och spelglädje finns det dessutom inget att kritisera. Högtalarens artikulationsförmåga är mycket hög.

Negativt kan vara att man måste dämpa väggen precis bakom högtalaren.

En klar negativ grej är att det inte finns front eller galler framför elementen- om man har småtroll.

De är ju herller inte speciellt snygga burkar.
Senast redigerad av Richard 2009-09-01 19:20, redigerad totalt 3 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2009-09-01 19:15

Att inte hålen är förborrade vid leverans om man köper dom i rå MDF. Finns kanske någon anledning?

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2009-09-01 19:23

De är så bra, att folk ofta brukar rekommendera dem i frågor om köpråd på diverse forum. Detta har en förmåga att reta upp folk, för de tror att vi är religösa. Så nu får man nästan inte prata om Ino Audio (förutom här), för då blir det tjafs direkt.

Det ser jag som en nackdel :P

Sen att de har en förmåga att visa hur uselt inspelade vissa skivor är, kan ibland bli lite tråkigt. Visserligen låter bra inspelade skivor desto bättre, men nu är ju större delen av alla skivor som säljs rätt usla när det gäller ljudkvalité. Ibland känns piP som att köra en ferarri på svenska vägar. Man blir bara irriterad över hur uselt allt annat är.

Men det är ju inte piP's fel.

Mina piP är inte ens klara, de saknar inre delen på basröret... (ska hämta på lördag).

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2009-09-01 19:32

i förhållande till samtliga högtalare jag haft tidigare (utom pi60s):
inga brister eller tillkortakommanden. Möjligtvis saknar jag lite av djupbasförmågan. Känner inte till någon i samma storleksklass som går djupare.

I förhållande till pi60s som jag hade strax innan piPs:
Saknar lite av den öppenhet, avspändhet och naturliga fyllighet som pi60s har i mellanregistret. Djupbasen.

i förhållande till andra högtalare i den prisklass den befinner sig i och som jag hört:
Inga brister.

/s

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-09-01 19:51

Richard skrev:Negativt kan vara att man måste dämpa väggen precis bakom högtalaren.

Aha :idea: alltsedan jag reggade här har jag undrat vad som hände med "live end/ dead end"........
men det måste ju vara så att jag sett bilder på pip då :wink:

man kan undra varför detta arrangemang?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-09-01 19:54

roggaro skrev:
Richard skrev:Negativt kan vara att man måste dämpa väggen precis bakom högtalaren.

Aha :idea: alltsedan jag reggade här har jag undrat vad som hände med "live end/ dead end"........

"Live end" ska ju enligt den klassiska definitionen vara runt där man sitter, och "dead end" runt högtalarna, menar du att det skulle vara tvärtom, eller?
Senast redigerad av paa 2009-09-01 19:56, redigerad totalt 2 gånger.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-09-01 19:54

usling skrev:De är så bra, att folk ofta brukar rekommendera dem i frågor om köpråd på diverse forum. Detta har en förmåga att reta upp folk, för de tror att vi är religösa. Så nu får man nästan inte prata om Ino Audio (förutom här), för då blir det tjafs direkt.

Håller med, även om jag bara hänger på faktiskt.se numera (snubblar dock över trådar på andra forum ibland). Läste "ino-tråden" på component-forumet och "NIN" beskrev det ganska bra. De som ogillar Ino/piP är de som antingen sitter på jävligt dyra prylar och ser sina älskade högtalare bli slagna i ljudkvalle av fula/diy-högtalare och/eller försäljare av hifi. Håller med om detta. Tycker dock numera att flera ino-högtalare är snygga. :P

"Martin" på samma forum uppgraderade från Vienna Acoustic Strauss, nypris 67.000 kr till färdigmonterade piP "då surnar många till". Han uppgraderade sedan till pi60 då piP inte kunde spela så högt han ville.

http://www.component.se/forum/index.php ... 9406&st=15

EDIT
Håller med nackdelar ovan men även design (gillar inte piP:s utseende med dess diskant som luktar JWS - låter grymt dock!) samt att det är så knepigt att handla, dock av förstående skäl.
Senast redigerad av m_persson79 2009-09-01 20:03, redigerad totalt 3 gånger.
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2009-09-01 19:56

Nune skrev:Att inte hålen är förborrade vid leverans om man köper dom i rå MDF. Finns kanske någon anledning?

Blir rinningar lättare vid lackering kanske.
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-09-01 20:19

EA_73 skrev:
Nune skrev:Att inte hålen är förborrade vid leverans om man köper dom i rå MDF. Finns kanske någon anledning?

Syftas det på skruvhålen?
Det är det väl aldrig på halvfabben?
Det var inga förborrade på dom fanérade pi60 jag hjälpte polaren med iaf.

Men det är ju gjort på 2 röda ändå. Ser inte problemet riktigt.
Man måste ju ändå ha fram lödkolv och mejslar, så att även ta fram en borrmaskin när man ändå är i förrådet...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-09-01 20:21

För små relativt ljudet - ger många problem.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-09-01 20:55

dom låter inte lite ljusa eller lite låda?
Bikinitider

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-09-01 21:14

paa skrev:
roggaro skrev:

"Live end" ska ju enligt den klassiska definitionen vara runt där man sitter, och "dead end" runt högtalarna, menar du att det skulle vara tvärtom, eller?

jag menade det ja :roll:

"The concept has certainly evolved over the years, but probably 90% plus of serious professional control rooms in operation reflect this design type. Some others follow the Tom Hidley and Phillip Newell "Zero Environment" philosophy (everything EXCEPT the monitor wall is highly absorptive) and a few are built following Bob Moulton's recommendations of a highly reflective monitoring environment."

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-09-01 21:24

Spelar inte ut tillräckligt. Det låter för litet.

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-01 21:29

celef skrev:dom låter inte lite ljusa eller lite låda?

Skulle påstå att de inte är några midbas monster, men det kanske är en kompromiss för att få dem att briljera ända ner till 30Hz.
Men det beror på vilken ljudstyrkenivå de drivs. På låg till mellanstark nivå har jag intet att klaga på.

Jag uppskattar även att de aldrig spelar på lyssnaren, utan målar upp i bredd, höjd och djup (bakom högtalaren), på ett magnifikt sätt.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2009-09-01 21:38

pinoccio skrev:
EA_73 skrev:

Man måste ju ändå ha fram lödkolv och mejslar, så att även ta fram en borrmaskin när man ändå är i förrådet...

Mjo det kanske bara är jag som har svårt att få raka hål :oops: Hade lätt lagt nån hundring för att bara behöva skruva i elementet.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-01 21:54

Det vore en klar förbättring!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2009-09-01 22:50

Liten nackdel: piP(s) har lång inspelningstid, och jag tycker de måste spelas in med hög volym (högre än jag brukar lyssna med hemma), och det är stor skillnad på inspelat och ej inspelat exemplar.
Och jämfört med några få högtalare tex pi60s så har piP något mer dist tycker jag.

/ mvh Tomas F.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-09-01 23:13

En nackdel är väl också att det valsar runt en del felmonterade ex på markanden, det är ju iof ingen kritik mot konstruktionen.

Dom är inte så inställsamma, vilket jag kan förstå att många tycker är lite tråkigt.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-02 01:29

_Fredrik_ skrev:En nackdel är väl också att det valsar runt en del felmonterade ex på markanden, det är ju iof ingen kritik mot konstruktionen.

Har inte fått den uppfattningen att det skulle vara någon lång inspelningstid på S-elementen.
Jag får också funderingar när jag läser sådana påståenden, att något inte står rätt till i monteringen och att vedebörande vänjer sig efter en tid och är då själv inspelad, tillvand vid ett fel.
Den som vet mest, tror minst.

MorganM

Inläggav MorganM » 2009-09-02 06:17

usling skrev:De är så bra, att folk ofta brukar rekommendera dem i frågor om köpråd på diverse forum. Detta har en förmåga att reta upp folk, för de tror att vi är religösa. Så nu får man nästan inte prata om Ino Audio (förutom här), för då blir det tjafs direkt.

Sen att de har en förmåga att visa hur uselt inspelade vissa skivor är, kan ibland bli lite tråkigt. Visserligen låter bra inspelade skivor desto bättre, men nu är ju större delen av alla skivor som säljs rätt usla när det gäller ljudkvalité. Ibland känns piP som att köra en ferarri på svenska vägar. Man blir bara irriterad över hur uselt allt annat är.

Men det är ju inte piP's fel.

Mina piP är inte ens klara, de saknar inre delen på basröret... (ska hämta på lördag).

Håller verkligen med om att folk tror man är med i en sekt, om man har Ino grejer.

Annars är pip en kanon högtalare :) .

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-02 08:13

Att piP som folk skriver, disstar mer än pi60 är ju inget som man kan säka är särskilt väl riktad "kritik" lilla och billiga piP...
Ser man till priset (vilket man alltid måste göra) så är det ju inget att nåmna ens... :)

En nackdel som jag ser det, är att dom inte är världens snyggaste högtalare direkt.... men inte ritkigt fula heller, dom "bara är" och får alltså ok för utsendet.
Den kunde varit snyggare, men inte på bekostnad av någon av dess kvaliteter !

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-09-02 11:01

_Fredrik_ skrev:En nackdel är väl också att det valsar runt en del felmonterade ex på markanden, det är ju iof ingen kritik mot konstruktionen.

Det är är ju lite konstigt.
Ett par piP är ju knappast raketforskning att sätta ihop.
Det svåraste borde nog ändå vara ytbehandlingen isf.

Det svåra jobbet är ju det som IÖ redan gjort åt oss. Dvs konstruera. :D

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-09-02 11:04

pinoccio skrev:Ett par piP är ju knappast raketforskning att sätta ihop.
En del kanske träffade tjejer redan när dom var 26 år gamla och satt inte hemma med lödpennan eller samlade frimärken. :P
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-09-02 11:08

Nune skrev:
pinoccio skrev:
EA_73 skrev:

Mjo det kanske bara är jag som har svårt att få raka hål :oops: Hade lätt lagt nån hundring för att bara behöva skruva i elementet.

Aha. Ok.
Ett litet tips till nästa gång. Vasst borr och ordentligt varv på borrmaskinen.
Ett klassiskt fel när folk vill vara försiktiga och borrar med lågt varv, är att dom drar just snett.
Nu behöver ju det inte vara så du gjort, men det är en vanlig anledning.

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-09-02 11:12

_Fredrik_ skrev:
pinoccio skrev:Ett par piP är ju knappast raketforskning att sätta ihop.
En del kanske träffade tjejer redan när dom var 26 år gamla och satt inte hemma med lödpennan eller samlade frimärken. :P

Blev tillsammans med min första sambo när jag var 15 :wink:
Vid 26, då var det "bulle i ugnen"....
Nä, meningen var absolut inte att vara dryg på ngt vis. Men iaf jag fick lära mig "hushållslöda" redan på tekniken på högstadiet.
Men det kanske inte var så för alla. :oops: Sorry isf.

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2009-09-02 11:25

pinoccio skrev:
Nune skrev:
pinoccio skrev:
EA_73 skrev:

Aha. Ok.
Ett litet tips till nästa gång. Vasst borr och ordentligt varv på borrmaskinen.
Ett klassiskt fel när folk vill vara försiktiga och borrar med lågt varv, är att dom drar just snett.
Nu behöver ju det inte vara så du gjort, men det är en vanlig anledning.

Precis så jag gjorde, ska tänka på vad du sagt nästa gång jag borrar. nåväl det blev inte katastrofsnett men inte heller spikrakt :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-02 11:36

Jag brukar hålla borren rakt när jag borrar, då blir hålet rakt, nästan oavsett om jag har högsta varv eller inte...
Man får vara stadig på hand, och vara noga med att hålla borren tillräkligt rakt :)

Nästa

Återgå till Wänner af Ino