Moderator: Redaktörer
Style skrev:rhenrics, det som definierar äktheten är självklart tillverkaren (han behöver dock inte ha byggt den själv men däremot stå för produktansvaret)
läsare av obskyra hifi-radannonser kan nog anses veta vad JPC2,5 är. Särskilt om de handlar.
vad är sannolikheten att säljaren skulle råka döpa en kabel till JPC2,5 av en slump? Särskilt som han har handlat sådana.
Jag tror dock inte att nån åklagare ens skulle fundera på att ta i ett sånt här mål. Det är alldeles för oklar bevisbörda och alldeles för lite pengar, ej heller nåt inslag av allmänfara eller person- eller sakskada.
Däremot skulle det kunna vara intressant om sladden orsakade brand och det visar sig att A***** inte har elbehörighet
Jorma skrev:JPC = Jorma Power Cord.
Axxx har i första hand svarat på annonser på köpes där köparen har sökt just JPC2.5. Det är inget okänt namn med ca. 1000 kablar sålda i Sverige och den som söker JPC2.5 vill förmodligen inte ha något annat. Då är det bedrägeri att svara att:
"jag har JPC2.5 att sälja". När det i sjäva verket är Axxx som har satt samman kablarna med material som han själv har köpt in.
Om han så hade köpt löskabel av mig och klipper upp den i bitar så får han inte sälja den som originalkabel.
Det är nätkablar som vi talar om och jag vill inte ha skulden för en olycka som sker med av någon annan ihopplockad kabel.
Om Axxx däremot hade svarat att jag har en kabel som jag anser vara densamma oavsett om den är det så hade han ju upplyst om att det inte är äkta vara han säljer och då hade det inte varit bedrägligt, men det har han inte gjort i något fall hitills som jag har kommit i kontakt med.
Detta är inga ordklyverier utan det är med bedrägligt uppsåt som Axxx har handlat.
Jorma skrev:Det räcker med att han svarar att det är JPC som han säljer och det är ett inarbetat namn som inte många kan ha missat.
Det har diskuterats på samtliga forum sedan 3 år tillbaka och kablarna är recenserade i flera tidningar just under namnet JPC.
Läs på om varumärkesskydd på patentverkets sidor så kanske du förstår varför man inte i alla lägen tar patent eller varumärkesskyddar produkter.
Jorma skrev:Gå till den här sidan, skriv in JPC i sökrutan, klicka i köpes och dom
annonser som kommer upp kan inte misstolkas att det är någon som söker något annat än kabel eller nätkabel.
http://www.hifimagasinet.com/sokannonser.asp
dawen skrev:Jag tycker faktiskt inte att man behöver dra det här till teknikaliteter. Killen snyltar på Jormas marknadsföring, och det är inte fair play någonstans.
Jag skiter fullkomligt i att det är en bättre kabel, det är fortfarande inte juste.
dawen skrev:Fast, någon verkar ju ha glömt leverpastejen framme, med tanke på att de säger olika saker. Vem har rätt? Vem har fel?
Vem bryr sig?
jockewe skrev:Jorma har klagat/varnat och "piraten" har bett om en sorts ursäkt.
"Piraten" använde sig av begreppet SE som i "Special Edition" för de kablar som han själv har pusslat ihop. SE i samband med att han nämnde JPC2.5 får det att låta auktoriserat av Jorma Power Cords vilket är missvisande.
Jag tycker att alltihop bara verkar vara reklam för "piraten" faktiskt, en sorts "stoppa Jorma i kvicksand för jag gillar inte hans kablar" och jag tycker det är osmakligt, alltihop. Fy för denna historia!
Birger skrev:Med dessa trådar har väl begmarknaden på nätkablar tagit ett rejält prisskutt neråt![]()
Sen fattar jag inte hur Larsho försvarar ett brottsligt beteende för Jorma har väl registrerat sitt varumärke??
Om inte så too bad..
Bamsefar skrev:Jag skulle helt klart se fram mot ett domstolsprövande, bara tanken på att inför domstolen bevisa att en viss nätkabel är markant bättre än piratens, låter bara för j*vla kul - blindtest typ![]()
![]()
.
Användare som besöker denna kategori: MichaelG och 30 gäster