Sista klargörandet från kabelpiraten

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Larsho

Sista klargörandet från kabelpiraten

Inläggav Larsho » 2004-12-27 19:31

""Borttaget"""
Senast redigerad av Larsho 2004-12-27 20:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Re: Sista klargörandet från kabelpiraten

Inläggav rhenrics » 2004-12-27 20:22

:lol:

Underhållning av bästa märke!

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2004-12-27 20:52

Attans! Det är därför jag förespråkar forum där man inte kan ändra sina inlägg. Nåja, jag hann läsa inlägget innan det försvann...

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-12-27 20:56

Larsho: Varför tog du bort det?
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-12-27 20:59

intrigen tätnar

frågan är vad som ger mest mB välljud: äkta biltema eller biltema special edition lagrad på sherryfat :lol:
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-12-27 21:00

Har skickat PM till dig Ranefjord

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-12-27 21:06

Ok. Jag väntar på mailet. Inte fått nått än.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-12-27 21:18

Det är en härlig soppa! 8) Undrar också varför inläggen tas bort?

Tycker det luktar från båda håll och förtroendet finns inte för någon, jag har läst inlägget både här och på ett annat forum där tråden nu är helt borta? Men lyckligtvis sparade man inlägget så man kan fräscha upp minnet om det kommer mer inlägg i denna forum såpa!
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-27 21:18

Ja, som sagt, det var tur att man hann läsa det. 8) Rättsligt kalla fötter?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kabelpiraten

Inläggav Kabelpiraten » 2004-12-27 21:23

I mitt första inlägg har ett skrivfel inträffat vilket några mycket riktigt kommenterade. I stället för det fetmarkerade ordet ”först” skall det naturligtvis stå ”sist”.

Här vill jag kommentera det tekniska resonemanget som Jorma lade fram beträffande den ”för korta jordledaren”. Det resonemanget stämmer då man fastansluter en nätkabel inuti en apparat. Jordledaren skall släppa först om man av misstag råkar rycka loss sladden.

Mera från kabelpiraten

Jag märkte att mitt förra inlägg lästes av många med ”färgade glasögon”, dvs. man hakade upp sig på det man ville se mellan raderna eller tolkade det som stod i texten fel. Jag försökte vara så utförlig som möjligt men det verkar som jag behöver förtydliga vissa saker en gång till. Dessutom är det kanske dags att ge igen för allt förtal från Jorma och hans undersåtar. Hoppas att även forumets ägare, för egen skull, försöker att hålla sig opartisk här och inte plockar bort eller flyttar/modifierar mitt inlägg utan nu låter alla läsa det som följer. I annat fall, och med tanke på vad han hittills tillåtit, kan det hända att hans forum inte kommer att existera så länge till. Jag tänker inte hänga ut någon här mer än vad jag själv blivit uthängd och kommer att presentera enbart fakta som jag förfogar över. Så var så goda, läs nu noga det som följer;

Om jag ska kommentera Jormas bilder i hans första inlägg (se länken: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35566 ) om kabelpiraten:
- Bild 1 visar inte någon piratkopia så som Jorma påstår, utan det är en äkta JPC2.5 som jag bytte den fula gråa hylsproppen på och satte dit en svart dito. Resten av Jormas hantverk (under tiden han kanske fortfarande höll på med att lära sig att terminera kablar ) syns i form av det gråa böjskyddet som måste ha limmats med kontaktlim, eftersom det inte gick att få bort det. Denna kabel är modifierad såtillvida att den blivit terminerad med en finare stickpropp som är i gummi, fukttät och med ett böjskydd. Det är alltså en modifierad JPC2.5
- Bild 2 beskrivs på ett korrekt sätt. Men kabeln är fortfarande en, nu uppgraderad, JPC2.5
- Bild 3 visar också en JPC2.5. Stickproppen på bilden är Jormas (mer om det senare). Den enda modifieringen, förutom kapningen, jag gjorde här är att jag monterade en hylspropp med hela böjskyddet som hylsproppen är avsedd att monteras med. Här kan den opartiske och fackkunnige betraktaren kanske dra en slutsats om mitt hantverk; jag är nämligen inte tvungen att kapa två tredjedelar av det svårbemästrade böjskyddet (såsom Jorma gör) för att kunna trä det över den tjocka kabeln. Det är därför det viktiga böjskyddet har sin fulla längd på 30mm istället för de stympade 10mm på de kablar som terminerats av Jorma själv.
- Bild 4 är också en JPC2.5. Det kan man konstatera genom att se det oregelbundna mönstret på den glesa avskärmningsflätan, längst ner till höger. Man skiljer en JPC2.5 från ”piratkopian” genom bl.a. den glesa avskärmningen. Man kan tydligt se den inre isoleringen genom avskärningsflätan. En anmärkning på JPC2.5, som jag beskrivit i mitt förra inlägg, som ett tecken på kabelns låga mekaniska kvalitet. Observera ordet ”mekaniska”. Här har jag inte uttalat mig om kabelns elektriska kvalitet.
- Bild 5 visar nu för första gången en ”piratkopia”, eller låt oss kalla den APC2.5. Här kan man även se en kvalitetsskillnad mellan den glesa avskärmningsstrumpan på JPC2.5 och den täta dito på APC2.5. Eftersom antalet kardeler i avskärmningen på APC2.5 jämfört med JPC2.5 nästan är dubbelt så stort misstänker jag att även skillnaden i hållfastheten liksom brottgränsen vid dragningen förhåller sig på samma sätt. Den fotograferade JPC2.5 är av nyare datum och jag ser här att Jorma ändå tagit mina anmärkningar om stickproppen på allvar. Bra!
- Bild 6 visar samma som bild 5
- Bild 7 visar en JPC2.5. Jormas kommentar beträffande denna bilden har redan demonterats i mitt förra inlägg. Här handlade det för hans del om att, bland de som inte är experter på området, måla en skräckbild på en som vågade modifiera hans kabel (mera om ”hans” senare också).

Nu till lite matematik:
Jag sålde, under hösten 2003, 4st. äkta JPC2.5, och jag klargjorde i mitt förra inlägg, om hur det gick till. Inköpet hos Jorma gjordes 20 månader tidigare så det var väl inköpt för eget bruk? Av olika skäl var de alla modifierade och det har jag också förklarat varför.
Därefter har jag under året 2004 sålt några APC2.5. Dessa tillverkades i första hand för eget bruk men deras längd på 1,5m visade sig vara för korta efter ommöbleringen i den nya bostaden (läs mer om det i mitt förra inlägg) varför även dessa avyttrades. Jag har dock påpekat för köparen att det inte handlade om en JPC2.5 utan om en liknande, i mina ögon bättre, nätkabel som dock i sitt utseende påminner om en JPC2.5. Ibland har jag benämnt min kabel även som en JPC2.5SE.
En av köparna har redan framträtt här och påpekat detta. Jag hoppas att även de övriga 3-4 stycken hör av sig och bekräftar det. Det handlar inte om hundratals sådana, så som Jorma i sitt förtal hävdar.
Två saker gjode jag ändå fel (olagligt?) vid försäljning av mina APC2.5, och detta var obetänkt, förstår jag nu i efterhand.
- Ett: För att kringgå köparens märkesfixering avslöjade jag inte direkt att det inte var en ”äkta” JPC2.5. Det gjorde jag senare då jag kände att köparen ändå kommer att köpa min kabel eller om denne redan köpt den med returrätt. På så sätt fick denne inte känna sig lurad eftersom han kunde lämna tillbaka kabeln samtidigt som jag lyckades få honom att ta emot kabeln, utvärdera den själv och ta ställning efteråt. Sådant är nästan omöjligt annars via e-post eller per telefon. Jormas marknadsföringsmaskineri har kuvat många och vi har genom gårdagens debatt sett hur hans undersåtar bevakar hans kabelrevir. Jorma själv har genom sina fejkade mail aldrig framstått som någon seriös spekulant, så i vår mailväxling kom vi aldrig fram till kabelns rätta beteckning. Dock har han själv i sitt mail frågat mig om vad det är för skillnad mellan den annonserade kabeln och den som jag säljer eftersom jag i min annons nämnt att jag inte säljer den kabeln som syns på annonsbilden. Den delen av kommunikationen har den färgstarke häxjägaren naturligtvis inte presenterat. Jag hade, nämligen, ingen bild på APC2.5 så jag använde mig av en bild som jag hittat på nätet. Bilden visade en JPC2.5 som var väldigt lik min kabel, och jag ville på något sätt visa hur min kabel ser ut.

- Två: I ett eller två fall då jag sålde APC2.5 har affären gått oväntat fort och med få kontakter med köparen så jag hann inte i utgångsskedet avslöja ”bluffen” och har senare slarvat med det. Här har jag redan bett köparen att höra av sig i fall han vill lämna tillbaka kabeln. Jag ber om ursäkt för det och min avsikt här var inte något bedrägeri. I all iver att avyttra den kabeln som jag inte hade någon användning för längre inser jag nu att jag hamnat på andra sidan av det som, ur marknadssynpunkt, är tillåtet.

Diskussionen kring kabelpiraten igår har varit underhållande att läsa. Dock märker man vilka falanger, och den hierarki, som redan bildats på hifi forumet. De flesta drog diskussionen till det plan som de ansåg vara intressantast. Ingen eller få har kommenterat alla de förtal som Jorma har avfyrat i sitt första inlägg utan något belägg. Läs nu hans första inlägg en gång till och notera de monterade scenarierna kring kablar som ”köptes av mig och betalades med kommunens pengar”. Jorma är bra på att lägga ut snygga detaljerade bilder. Han skulle nu också kunna visa upp en bild på fraktsedeln med namnet på mottagaren (kontaktpersonen) till kablarna som betalats av kommunen, så som han påstår?
Eller förtalet därpå med ....”Krellförstärkare som han (alltså jag) har köpt in från utlandet och sedan hänvisat till Sverigeimportören Audionord när det har visat sig vara felaktigheter i apparaterna”.
Jag har själv haft 2st. KSA-300S som jag också köpte för eget bruk. Det handlade om ett köp från 1998 samt ett inbyte året 1999. Alltså: hit med apparatens beteckning, serienumret, köparens namn (som, jag vet, inte är Jorma själv) liksom dennes felbeskrivning, så reder vi ut det inför publik....när vi ändå hänger ut alla ”lögnare” och lögnare här.

Som jag redan tidigare sa, och nu har blivit ännu mer övertygad om, är att vi här har en ”Råttan i Pizzan-historia” vars främsta uppgift är att svartmåla och utplåna någonting som eventuellt luktar konkurrens på nätkabelmarknaden. Men ack vad fel man kan ha ibland och trampa i klaveret. Och nu är det kanske min tur att ge igen?! Först tänkte jag stämma Jorma för allt förtal via nätet. Ställning till detta har jag ännu inte tagit. Under tiden jag funderar på det tänker jag berätta lite fakta om hans kablar, ”varumärkesintrång”, liksom vinster och förluster här som även han påtalat.

Jorma är ingen kabeltillverkare om någon nu trodde det. Han terminerar dem bara. Det enda han tillverkar är rykten och förtal. Jag kan inte säga vart han köper råvarorna till det som sen blir JPC2.5 men vid lite efterforskningar kom jag fram till följande fakta:
- Själva kabeln i lösa meter kan man beställa bl.a. via ”ELPROMAN” i Stockholm och en bild på den kabeln med beteckningen ÖPVC NRSD 2,5mm2 hittar man i ELPROMANS katalog under artkelnummer 495403-00. Priset på kabeln ligger på cca 20kr per meter i fall man köper en rulle på 50m. Detta är ett inköpspris som gäller för företagsägare. Jag som privatperson kunde inte handla där utan fick leta på annan plats och till helt andra priser.
- Stickproppen till den JPC2.5 som jag köpte från Jorma hittar man fortfarande i Biltemas katalog och med ett pris på 19,90kr. Detta är ett konsumentpris vilket gör att Jorma som företagare kanske kan få det där, eller någon annanstans, till halva priset.
- Hylsproppen finns att köpa på flera olika ställen. Priset på den är ungefär likadant som på stickproppen.
Ingredienserna till en JPC2.5 kostar alltså inte mer än 50kr. Oh...jag glömde den svarta dekalen med beteckningen. Kanske är det den som kostar de resterande hundralappar som tillsammans med alla andra avgifter blir till 895kr, som den kabeln säljes för (om jag nu minns rätt). Debatten liksom bedömningen om vinsten, som Jorma själv drog igång, och nu i fråga om hans egna kablar, överlämnar jag till publiken.

Jag kommer inte att kommentera det här fallet mera via nätet utan eventuellt endast inför en behörig jury. De som vill veta mer kan höra av sig via e-post. För uppgiften beträffande min e-postadress kan man vända sig till Jorma som jag härmed utnämner till min PR-representant. Detta inte minst med tanke på att han i sina hot hävdar att han ”vet mer om mig än vad jag själv någonsin vetat”.
Du som mailar till mig lämna Ditt telefonnummer i fall Du vill ha ett svar. Bara så jag kan kolla vem det verkligen är som mailar.
Och inga fler mail med olaga hot, Jorma!! Den som värnar om lagen bör också själv respektera den. Eller för att citera lite ur Dina hotbrev: ”Det enda sättet du kan slippa undan är att flytta till Sydamerika”.

”IL PIRATA”

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-12-27 22:05

Bra att Du ger Din version. Det skulle var intressant om Du skriver om utfallet av en eventuell rättegång.

Lägg gärna in detta inlägg även här:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=4

mvh
Sanny_X
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-27 22:35

Vad hände med kabelpiratens senaste inlägg? 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Kabelpiraten

Inläggav Kabelpiraten » 2004-12-27 22:36

Sanny_X,

Jag lade ut det via en bekant men det har blivit bortplockad från www.Hififorum.nu
Det råder ingen yttrandefrihet där (förutom för de priviligerade) utan det är dess ägare som bestämmer vad läsarna får lov att höra och vad som får lov att vara sanning. Jag är inte förtjust i forumdebatter men nu har jag bara blivit tvungen att rentvå mitt namn efter alla förtal från Jorma.
Men Du kan göra mig en tjänst i fall Du kan underrätta folk där om att det finns nu en sista förklaring, här på faktiskt.se, beträffande kabelpiraten. Tror Du att Du vågar det?

Annars funderar jag på att hänga ut hela det fascistforumet i kvällspressen.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-12-27 22:41

Korslänkning är inte populärt, men jag gör ett försök.

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-12-27 22:43

Larsho tog själv bort tråden på HF
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-12-27 22:45

Pac flyttade den, och den är inte låst längre.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-12-27 22:48

Jag menar motsvarande det inlägg Larsho har tagit bort ovan, vilket han postade som ny tråd på HF men tog bort efter ca 10 minuter.
Den gamla tråden finns kvar, den postade du ju just i.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-12-27 22:50

Jasså, jag trodde Du och Piraten menade tråden som var låst ett tag. Larshos tråd hann jag aldrig se.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2004-12-27 22:53

Tack för att du gav artikelnr och adress till var man kan köpa sån kabel, verkar vara ett vettigt pris så minst 50m får inhandlas inom det snaraste så att man kan börja bygga om kablarna till brödrosten mm :P

Jag tycker att Jorma gått på för hårt i den här frågan, att även dra in import av gamla Krellsteg är ju helt absurt, har man inte råd att lägga de extra 50 000 på att köpa ett steg i Sverige med de fördelarna det har med sig (garanier mm) så tycker jag att man har all rätt i världen att importera, det tänker jag själv göra.

Användarvisningsbild
Kabelpiraten

Inläggav Kabelpiraten » 2004-12-27 23:01

Tack Sanny_X !! Plocka inte bort det nu. Det ser bra ut.
Jag är skyldig Dig en tjänst nu. Vad har Du för e-mail adress?

Tro det eller ej men Larsho har tagit bort sitt inlägg efter att han blivit uppringd och hotad. Snacka om mafiametoder! Man anar inte ens hur allting hänger ihop innan man omedvetet råkar trampa på getingboet.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2004-12-27 23:01

Kabelpiraten skrev:Tack Sanny_X !! Plocka inte bort det nu. Det ser bra ut.
Jag är skyldig Dig en tjänst nu. Vad har Du för e-mail adress?

Tro det eller ej men Larsho har tagit bort sitt inlägg efter att han blivit uppringt och hotat. Snacka om mafiametoder! Man anar inte ens hur allting hänger ihop innan man omedvetet råkar trampa på getingboet.

Helt sjukt men jag är inte förvånad... Det är ju inte ens killen som gör kabeln och hur svårt kan det vara att terminera... Det e ju inte direkt något att söka patent på :D

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-12-27 23:02

Kabelpiraten

Det är ok. Hoppas att Du inte tar illa upp men jag vill inte ha mer med detta att göra om jag kan undvika det. Du är inte skyldig mig nåt.

Användarvisningsbild
Kabelpiraten

Inläggav Kabelpiraten » 2004-12-27 23:06

Ja, det har Du rätt i, Sanny_X.
Jag vill dock att Du ska veta att Du är en hedersmänniska.

ha det bäst

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-27 23:10

Bataljen mellan Jorma och "piraten" skiter jag egentligen högaktningsfullt i, må rättvisan segra....

Men, det där med jordledaren har jag inte riktigt fattat än. Ändrade herr Piraten sitt första uttalande om att längden var den skulle släppa först eller sist?

Jag har rent logiskt inte mycket till övers för att jorden i något tillfälle över huvud taget skall lossa först!!

Jag har bara för att dubbelkolla mitt logiska tänkade kontrollerat detta med tre olika elektriker på olika nivå. Alla säger precis som jag att jordledaren är det sista som skall lossna, i alla lägen, oavsett om det är rätt i en apparat eller i en hylspropp kontakt eller vad man önska kalla det.

Just därför är utformningen som den är i dessa anslutningar, att jordanslutningen sitter längre bakåt för att man automatiskt ska få jordledaren längst. Dessutom är det mycket vanligt med dubbla skruvar på jordanslutningen men inte på de andra, just för att den ska sitta stadigast och släppa sist.

Att terminera på det sätt som visades i den ena kabeln, var det piratens? Där jordledaren precis nådde fram till anslutningen är fel, och det betyder att den som gjort jobbet inte vet vad han håller på med.

Dr Tinnitus

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-12-27 23:11

Har ni missat kablarna som är liknande mina och ännu billigare från RSprodukter än dom är från Elproman? Dom har varit uppe ett antal gånger på forumen tillsammans med den kabel som Axxx hittat hos Elproman.

Till resten av Axxx inlägg säger jag godnatt och Amen.
Han har skrivit flest ord så då vinner han väl eller hur .

Jag har inte sett det här förrän nu och missade det på Hififorum, då jag inte har varit hemma på hela kvälle, men Larsho har Pm,at mig och sagt att han tog bort det. Det Pm,et såg jag för 10 minuter sedan.
Vem som har hotat Larsho vet jag inte om det nu är sant, men det skriver han inte något om i sitt Pm.
Jag får ta och höra med honom om detta hot är sant och hur det hotet var sagt.
Larsho kanske rentav själv kan komentera den biten.
Senast redigerad av Jorma_inaktiv 2004-12-27 23:30, redigerad totalt 1 gång.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-27 23:16

Ja jösses. 8O

Folk ändrar och tar bort inlägg fram och tillbaka. Forum anklagas, kabelpulare (både företag och privatpersoner) anklagas för klåpare eller kopierare, forumägare anklagas för än det ena en det andra.

Tråkigt.
Tråkigt?
Tråkigt!

8)
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2004-12-27 23:16

Kablarna från RS har jag full koll på men där är inte innerledarna svart, inte för att det lär spela någon roll vad den har för färg... 8)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-27 23:17

EA: Nä, nä. Det här gör att man inte behöver kolla på dokusåporna på tv längre, utan man kan läsa dem i spaltform 8)

Jag tror att jag ska börja köra min stereo utan kabel. Kolla om det blir någon skillnad.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-12-27 23:17

Eftersom Pacs medlemskap på Faktiskt.se har kommit bort agerar jag ombud i ett inlägg här:

"Larsho tog bort sitt inlägg innan jag ringde till honom, och jag ringde till honom med anledning av att han sökte kontakt med mig angående inlägget. Vill kabelpiraten ha kontakt med mig, finns jag på pac@hififorum.nu . Jag pratar gärna med honom för här verkar finnas ett missförstånd. Jag har aldrig hotat Larsho på något sätt."

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-27 23:20

dawen skrev:Jag tror att jag ska börja köra min stereo utan kabel. Kolla om det blir någon skillnad.
Njäe...blint. Annars ser du ju att det inget låter.

Inte ens i dokusåpeform är detta kul att läsa. På nått sätt.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Nästa

Återgå till Generellt om hifi