doze84 skrev:Prisvärdheten på Linns prylar är dock tveksam.
Utifrån detta statement så måste det alltså finns andra burkar i 20000kr klassen som är bättre. Har vi något exempel??, sen så är det ju viktigt att tänka på att pip i masstilvlerkninge, går på ca 20 000kr. Och vem vill då inte ha mera kött!
ja- jag är tveksam till om det finns bättre högtalare än linn majik 140 samt piP, för ca. 23000:- Jag har då inte hört några som låtit lika bra, någonsin. Och jag har hört många. Genelecs aktiva monitor 8040 möjligen.. Alla dessa tre högtalare låter dock litet olika.
Kan hända att det är forskningen och kunskapen och att bygga ihop rätt som Linn delivs tar betalt för och inte meterialet, men så länge det inte finns högtalare på marknaden med mindre musikalisk färgning i prisklassen så tycker jag dem ändå är prisvärda jämfört med vad man får från andra högtalartillverkare i prisklassen.
Rätt uppställda så låter ju majik 140 mycket bra, eftersom tex. piP ( som är erkänt bra ) lät lika bra i betongrummet. Men i ett rum med träväggar kan det vara så att piP vinner. Vi har inte provat det.
Linn är också konstruerade för att vara ett öppet fönster mot inspelningen, främst genom frånvaro av musikaliska färgningar, men jag gissar att transparans även varit en prioritering i klang och ljudbild, i de senaste upplagorna.
Nej, nej. Linn är konstruerade efter "livehärmning" , dvs. spikes, biwiring, odämpad bakvägg, reflektioner från diskantelementen från K-arrayen som studsar i motfas och reflekteras ut i rummet, nästan hornlikt, - allt detta används på ett intelligent sätt för att få fram en illussion av ett bra PA-system. Detta är långt ifrån "öppet fönster", där man istället minimerar alla svagheter i återgivningen, tom. reflexen från den bakre väggen.
Ett exempel:I piP är delningsfilterkomponenterna t.o.m smältlimmade på magneten till baselementet,
allt för att minimera de fasfel som kablarna kan ge om längden från delningsfiltret blir för lång, (som den blir vid delningsfiltrets placering vid bakterminalen på högtalaren.) Mycket korta kablar går från filtret till högtalareelementen. Det går inte att kommersiellt löda filtret för hand och smältlimma för en billig penning.
I Linns högtalare används i majik 140 goda delningsfilterkomponenter, polypropylenkondingar bla, dock på ett ställe spole med järnkärna. Komponenterna sitter på ett kretskort. I piP är alla komponenter direktlödda.
Den största skillnaden är dock att linn vill använda biwiringen för att få deras högtalare att låta som de optimerat. Mera "live", mera "sameness" . Mätningarna talar sitt tydliga språk. Men det låter subjektivt bra- rätt uppställt. Skillnaden mot piP är att ljudet från linn majik 140 låter plattare, men större, köttigare och närmare. Pip har ett tydligare stereoperspektiv både på bredden och djupet, men bara om man dämpar bakväggen.
Men rent logiskt sett så tycker jag också att det borde bli mera transparans om man bygger högtalare gjorde för att spela utan eko från bakväggen. Men man kanske vinner mera i slutänden att arbeta med rummet i stället för mot. Med tanke på att de flesta högtalarna kommer stå i vanliga rum.
Sant- det är nog kommersiellt självmord att tillverka en högtalare som kräver dämpning bakom den. Linn vill sälja många högtalare.
Men IÖ:s högtalarekonstruktioner är ju kompromisslösa.