Slutstegsolycka - vad hände?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Slutstegsolycka - vad hände?

Inläggav Nwalmaer » 2009-09-02 21:34

Hade en liten miss häromdan. Har ett stort slutsteg här, som var kopplat till ett äldre försteg som tydligen fick för sig att skicka ut likström. Det började med att det hördes ett brum, så såg jag att ena baskonen var helt insugen i magnetgapet. Kastade mig fram för att slå av slutsteget men blev mött av en illaluktande rökpuff rakt i ansiktet, men avslaget blev det. Detta hände under några få sekunder.

Men nu undrar jag: Slutsteget verkar helt oskatt internt förutom att en kondensator kopplad från ingången till jord är helt borta på ena kanalen. Vad gör denna kondensator och vart satan tog den vägen? Om det var något slags skydd, kan steget ha klarat sig?

Misstänker att den sitter där som ett skydd mot just DC, men om den brann upp (!) kan den ju inte ha skyddat så mycket.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-09-02 23:12

Om kondingen sitter mellan insignal och signaljord, så skyddar den inte mot likspänning (då skall den sitta i serie med insignalen). Kondingen stryper ner höga frekvenser till jord. Brukar sitta ett motstånd i serie med signalen innan kondingen. Blir ett låg pass RC filter.

Om denna konding blir bort sprängd, så vet i sjutton. Det måste ha kommit högfrekvenssignal med en del effekt, typ radio sändare. ...eller jag vet igentligen inte hur mycket effekt som behövs för att spränga en liten konding. Kanske försteget som självsvängt. Det råkar inte vara en equalizer i den? Equalizer är kända för att kunna själv svänga, vid vissa inställningar. Har hänt oss en gång, det bara började ryka om slutsteget.

Sedan kan slutsteget brunnit upp (vilket de kan göra om det kommer in väldigt höga frekvenser). Kanske kortis i några sluttrissor, vilket ger likspänning ut.

//Michael

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-02 23:28

En kondig som sitter på ingången mellan signal och jord, har till uppgift, beroende på värde, begränsa hur pass högfrekvent signal som får passera och förstärkas.

Likström stoppas med en kondig i serie och brukar sitta på utgången på förförstärkaren.

Ena kanalen utan filtret, kan ha släppt in RF och fått slutsteget att självsvänga. Sen sker snabbt en mängd otrevliga saker, som i slutändan kan leda till kraftig likström på den kanalens högtalarutgång.

Edit: Mich hann före. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-09-03 06:50

Ah OK. I min värld är en parallell konding ett lågpassfilter men så tänkte jag; varför behöver man det? Men så var det alltså.

Slutsteget är ett EC Ampliwire 250. Vågar man koppla in och mäta lite utan kondingen (0.047 uF)? För som sagt ser det oskatt ut annars. Inget bränt nånstans.

Försteget är ett äldre Rotel, som också verkar helt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-03 11:27

Bild
Ser den ut såhär ?

Se till att du sätter dit en likadan konding, så att båda ingångarna är lika filtrerade. Kan ju vara att det ena filtret sitter på RCA-kontakten och det andra på kretskortet, många reparatörer kan ha varit och grotat i den, kolla. Brukar sitta ett motstånd parallellt med den kondingen ca:100K och kondingen brukar vara runt 330pF.

Mät på högtalarutgångarna med en vanlig voltmätare ställd i DC, vad du har för likspänning över terminalerna, utan last.
Sätt sedan dit ett effektmotstånd 8ohm och mät över det.
Är allt väl, kan du ansluta förförstärkaren och mäta igen.

Men lyft på locket och ta en titt i förförstärkaren, kolla om du kan se något uppenbart tok där.

Min 50öring.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-09-03 16:59

Tack för alla svar hittills.

Njae, så där ser det inte ut riktigt. Det är ett äldre AW250 (S-versionen), gissar på sent 80 eller tidigt 90-tal. Det sitter 4 kylflänsar parallellt längst baksidan med respektive förstärkarmodulkort. Ringkärnan i mitten längst fram med strömförsörjningskorten på var sin sida. Jag kan ta lite kort när jag kommer hem.

Kan jag mäta DC spänningen utan att löda dit en ny filterkonding?

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-09-03 19:52

En lånad bild men så här ser det ut inuti.
Bild

Närbilder på vänster respektive höger kanal. Spot the difference!

Bild

Bild

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2009-09-03 20:24

Skruven på den vänstra kondensatorn är olika :roll:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-03 21:27

Har tittat på flera scheman på EC-steg, utan att hitta något där ingångsjorden är kopplad direkt till chassiejord. Har dock inte lyckats hitta schemat till just din förstärkare.
Filtret vi talade om torde sitta på kretskortet.

Det syns i alla fall tydligt att någon klåpare har varit in och rotat.

Är båda RCA-kontakterna ordentligt isolerade från chassie ?
Är den ena signalkabeln skärmad och skärmen lödd till jord på RCA-kontakten, medan den andra kanalen saknar denna koppling ?
Är denna skärm lödd i båda ändarna ?
Vart går de svarta jordkablarna från båda RCA-kontakterna ?

Vilken kanal var det som strulade, den med eller den utan kondingen ?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-09-03 21:35

Om det är den gula som syns på bilden ovan, så är det ingen filter konding.

Den ser till så att eventuell högfrekvens som kommer på kabeln (skärmen) går ner i chassiet. Borde sitta även på andra kanalen. Brukar parallell kopplas med ett 100 ohms motstånd. För att signaljorden inte skall flyta iväg för mycket relativt chassie, som bör/skall skyddsjordat. Signaljord borde inte ha kontakt med chassiet i detta steg. Om det nu är så som det är tänkt. Går att konstruera på olika sett.

Den påverkar inte funktionen hos steget.

//Michael

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-09-03 21:53

Ojdå.

Bilden är ur en olycklig vinkel, båda RCA kontakterna är lödda likadant, och ingen av kablarna är skärmade. Signal och jord går separat till kretskortet, precis bredvid varandra. Jag kan inte utläsa någon markering vad dom är kopplade till dock.

Kontakterna är isolerade men distanserna är svarta så de syns inte på bilden.

Den utan konding är den som strulade, men jag är övertygad om att det fanns en konding där innan (finns rester kvar av anslutningstrådarna), och att det var den som förångades och orsakade illaluktande rök. Eller kanske nån har lött bort den innan? Men vad var det då som brann?

Bredin, menar du de blåa till höger? Är det dåligt?

PS. Steget har funkat utmärkt hittills. Det är en polares men jag brukar låna det.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-03 22:07

Rör för jössenammen inte trimmotstånden, de ska justeras mycket noggrant av någon med kretsschema och mätinstrument.

Sätt dit en likadan konding igen och testa.
Annars tycker jag du ska lämna den till någon duktig reparatör, som kan göra en fullständig genomgång och kolla alla biasjusteringar.

Gerhard Schubert i Stockholm (gammal LTS:are) är superduktig, har all kompetens för att göra rätt. 070-7307980.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-09-03 22:18

Tack för tipset!

Har nu klurat ut att de där kondingarna inte ska sitta där alls. Alla bilder på nätet jag har hittat saknar dom (t ex. den jag själv postade i tråden... D'oh.), så det verkar logiskt att helt enkelt ta bort den andra också. Sen mäta lite. Är det nåt galet så får det repareras.

Underbart ljud i steget och driver lätt vad man än hänger på det, så jag hoppas det kommer överleva.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-09-04 12:15

men om nu den där kondingen rökt/exploderat så måste det bero på något. Även om det blir kortis i kondingen så skall den inte explodera. För då måste det komma mycket ström från försteget.

Om kondingen inte gått i kortis, utan var hel. Så måste det ha kommit högfrekvens med hög effekt. Hur det nu kan göra det.

Gör gärna lite mätningar med ohm-meter (inga sladdar anslutna till apparaten):
- RCA kontakt jorden till chassie
- slut transistorerna, mellan alla tre ben

//Michael

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-09-04 13:59

Mellan signaljord till chassie är det ingen kontakt.

Trissorna var inte lätta att komma åt men det verkar som att de på den "trasiga" kanalen mäter ca. 0.3 Ohm mellan två av benen, medans dom för andra kanalen inte visar på nån kontakt.

Sitter 6 st gröna Toshiba trissor per kanal och 6 st svarta. Svårt att se någon typbeteckning. Hur som verkar det som att ena kanalen mäter annorlunda... hur ska en trissa mäta?

Det står inget vid benen utan det är två fält, ett med 2 ben i och sen ett fält med det 3:e benet.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-09-04 14:28

Läst på lite... och det är alltså precis så en trasig transistor mäter. Shiiit.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-04 14:43

Nu är det ju inte bara så enkelt som att byta enbart sluttrissorna.
Förmodligen har åtminstone även drivisarna pajat och då vet vi ändå inte vad som orsakade denna katastrof.
Nu måste kopplingsschema och servicemanual fram.

Börja med att kolla högtalarna, om de kan ha förorsakat kortis, interna kopplingar, filter som lossnat etc.
Anslut inte försteget till någonting, innan det också är kollat.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-09-04 16:10

Högtalarna är OK, fattar inte att dom överlevde men alla element mäter korrekt och filtret är helt.

Har hittat lite andra lustiga grejer. En del motstånd är inte likadana för båda kanalerna. Tex. ett större motstånd på ena kanalen verkar bytta mot två mindre seriekopplade på andra kanalen. Det kan väl ändå inte ha varit så från fabrik?

Edit: Mätte på försteget... fullt sprut med radiobrus och DC ligger på max 0.08 volt på båda kanalerna. Vid avslag peakade det på 7.8 volt och föll sakta under 10-15 sek. Det är ju från 70-talet så det kanske man kan räkna med. Har naturligtvis aldrig slagit av det med slutsteget igång.

Edit 2: Oh shit, tänkte fel. 7.8 volt DC kanske är OK på högnivå utgång men på lågnivå kan det ju inte vara särskilt bra. Boven i dramat?

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2009-09-04 16:40

Nwalmaer skrev:Bredin, menar du de blåa till höger? Är det dåligt?

Trollroll! :lol:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-04 21:07

Alltså, ersätter man ett motstånd, så kan man parallellkoppla två med dubbla recistansen och halva effekttåligheten, eller seriekoppla två med halva recistansen, men med samma effekttålighet som originalmotståndet.

Runt 100mV= brukar vara rimligt över högtalarterminalerna. Har 50mV= på mitt gamla Nadsteg, vill jag minnas.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-09-04 22:23

Ragnwald skrev:Alltså, ersätter man ett motstånd, så kan man parallellkoppla två med dubbla recistansen och halva effekttåligheten, eller seriekoppla två med halva recistansen, men med samma effekttålighet som originalmotståndet.

seriekopplar man två med halva resistansen borde det räcka med halva effekttåligheten (blir ju bara halva spänningen per motstånd jämfört med innan)

Man kan inte riktigt dubbla effekttåligheten om motstånden ligger nära varandra som t.ex. kan bli fallet med parallellkopplade motstånd (blir ännu mer tydligt om man tar ett knippe, de värmer då varandra och får inte lika bra kylning som om de vore fritt monterade)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-04 22:40

Spänningen faller, men strömmen är den samma.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-09-05 12:08

Ragnwald skrev:Spänningen faller, men strömmen är den samma.

Precis, och då minskar effekten.

om man t.ex. har 10 ohm från början och lägger 10 v över det flyter det 1 A och effekten blir 10 W. Ersätter man det motståndet på två stycken seriekopplade 5 ohms motstånd blir det fortfarande 1 A men bara 5 v per motstånd, effekten över varje motstånd blir då 5 W (och totalt 10 W över båda)

Återgå till Teknikforum