Moderator: Redaktörer
tbx skrev:Hej på er
Nu har jag läst runt en forumet en stund (samt en del andra forum med )
jag vill bygga en ny sub bas låda till min bio då dom jag har i dag inte hänger med.
Då infaller sig frågan vilken lådtyp ska man ha?
En stor basreflex,sluten, massor med smålådor med 10"sls ,tappat eller vanligt horn
Jag har tyvärr byggt in mig i ett hörn så att säga så jag kan inte ha en låda som är större än 0,85x0,85x3,0 Meter
då det skall vara till hem bio vill jag att det skall gå djupt med ordentligt ljudtryck
Förslag å tipps mottages tacksamt
Mvh Tomas
Har du någon budget?tbx skrev:Hej på er
jag vill bygga en ny sub bas låda till min bio då dom jag har i dag inte hänger med.
En stor basreflex,sluten, massor med smålådor med 10"sls ,tappat eller vanligt horn
Jag har tyvärr byggt in mig i ett hörn så att säga så jag kan inte ha en låda som är större än 0,85x0,85x3,0 Meter
då det skall vara till hem bio vill jag att det skall gå djupt med ordentligt ljudtryck
Mvh Tomas
tbx skrev:Såg kungfu panda igår tc basen bottnade ur så det skramladepå slutet
trots hp under avstämning
TbX
+1paa skrev:tbx skrev:Såg kungfu panda igår tc basen bottnade ur så det skramladepå slutet
TbX
Jag tror det snarare var p.g.a underavstämningen!
tbx skrev:Hej på er
Mvh Tomas
MagnusÖstberg skrev:+1paa skrev:tbx skrev:Såg kungfu panda igår tc basen bottnade ur så det skramladepå slutet
TbX
Jag tror det snarare var p.g.a underavstämningen!
steveo1234 skrev:
lådtypen beror på:
1. Kan du bygga IB? Isåfall gör du det och så slipper du fundera. Beroende på rumsstorlek så funkar fyra stycken FI IB 18" bra. Med ett mindre rum så klarar du dig med 4*15". Ett litet rum kan även klara sig med 4*12", speciellt om man inte spelar så högt.
2. Kan du inte bygga IB så blir det klurigare.
Jag ser på det såhär. En portad låda ger mest "bang for the buck". Ju större element, desto lägre kan avstämningen gå. När elementet&lådan är så pass stort att avstämningen närmar sig 13-15hz eller så så är det lika bra att gå över till sluten låda. Multiplar därav, det finns inget enskilt element som kan lämna tillräckligt med effekt i alla fall. Utöver baslådan/lådorna så behövs även akustiska åtgärder och EQ för att maximera möjligheterna att det blir riktigt bra.
Så, vilket budget och rumsstorlek pratar vi om?
MagnusÖstberg skrev:Det är en mycket tuff budget för dina krav.
Hur driver du basarna och hur delas de?
Utan tvekansteveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är en mycket tuff budget för dina krav.
Jag gissar på mission impossible.
Om en 15" tc sound bottnar, då behövs rejäla doningar. Och då drar det med sig en kostnad som är över 5k också.
MagnusÖstberg skrev:Utan tvekansteveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är en mycket tuff budget för dina krav.
Jag gissar på mission impossible.
Om en 15" tc sound bottnar, då behövs rejäla doningar. Och då drar det med sig en kostnad som är över 5k också.
Mich skrev:Om jag förstår rätt så har du plats för en 85 x 300 x 85 cm stor låda fram till på golvet.
Finns det plats uppe vid taket också?
Kanske ett gäng SLSer. 32 styckna tior borde få plats i en sådan låda eller 18 styckna tolvor. Pumpar ±8,5 liter respektive ±7,7 liter.
Eller lyxa till det med många XXLS element.
Vilket TC Sounds element har du (data)?
//Michael
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster