Nån mer som är "hifi idiot-nostalgiker"?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-09-06 16:05

Det du beskriver är ju att de flesta män (de hifi-ointresserade inkluderade)
bryr sig om utseende på hifi-prylar.

Jag har inte påstått något annat.

Vad jag säger är bara att de som bryr sig om prestanda och gör sitt val
därefter, ofta erfarit att deras fruar har synpunkter på apparaternas yttre.

Men jag har hittills aldrig i hela mitt liv hört talas om en man som köpt en
hifi-produkt på grund av "övertygelse" (på grund av hifi-press t ex) och
funnit att frun klagar över ljudkvaliteten.

Därför blev jag glad över att få ha hört en sådan berättelse. Det var allt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2009-09-07 00:59

IngOehman skrev:Normalt tar ju kvinnor ställning mot högtalare mest bara på estetiska grun-
der.

Visuellt estetiska grunder, förstår jag att du menar.

För estetik handlar väl inte bara om det med synen uppfattbara? Även om
det verkar vanligt att missbruka (?) ordet så. Eller så har jag missförstått.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2009-09-07 12:44

Jo jag känner igen mig... och sen orkar jag knappt göra mig av med prylarna.... det sväller över på alla ledder... tyckte att jag rensade ut en massa nostalgi och illussioner för nåt år sedan och (Grus förbjude) slängde endel... men det märks knappt....

men är det nån som förstått att det bara var hype och tröttnat på sitt nostalgi inskaffade Megatrend system så kan jag nog klämma in det med. För snäll och hjälpsam det är jag! :)
Senast redigerad av matereo 2009-09-08 00:34, redigerad totalt 1 gång.

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2009-09-07 13:08

Skoj tråd! :)

Har själv haft både Heybrook HB2R och stativen som syns lite längre upp. Det enda riktigt vintage/"gammalt och trevligt" jag köpt på senare år är en Garrard 401 i original SME-plint med SME 3012-arm. Såldes ganska snart efter inköpet. Jag har emellertid sparat en del gamla broschyrer och papper sedan sent 80-tal/början 90-tal, som jag sparar av rent nostalgiska skäl. Så jag är ingen hifi-prylsamlare direkt.

/stefan

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2009-09-07 14:42

stefanolo skrev:Skoj tråd! :)

Det enda riktigt vintage/"gammalt och trevligt" jag köpt på senare år är en Garrard 401 i original SME-plint med SME 3012-arm. Såldes ganska snart efter inköpet.
/stefan

Sedär... Då har du en spelare med potential som du knappast lär behöva byta alls... Plint på sin höjd. Med en Denon DL.103 för få slantar så lär alla som kommer hem till dig förstå hur mycket hype det är kring nya prylar som reklam och tester bara skriker ut lovord om idag.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-07 22:07

Hallå... :D

Nu när det visat sig att jag inte är ensam i galanskaperna kan vi ju roa oss med att "name droppa" prylar som får det att rycka till i baguetten... hmmm köptarmen menar jag naturligtvis :oops: .

Jag kan ju börja...

Sentec 9 serien
Gamla svenska U66
Laserdisc-spelare (gärna billigt med skivsamling)
Thorens-skivspelare (om priset är bra)

det kommer mera....

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-09-07 22:17

Ampzilla....Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-09-07 22:33

Vill tillfredsställa forna dagars begär efter det där man såg i hifi/radioaffärerna ca 80-83... när valet stod mellan läckra nattsvarta Yamaha eller fulsnygga Technics... med JBL-högtalare... trots allt annat man minns; Audio Pro, Dual, Rauna Leira, Luxman, H/K, Nakamichi... i loved them all :D

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-09-07 22:43

Ett par Cabasse skulle passa bra i sovrumsanläggningen...

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2009-09-07 23:00

Vi är väl nästan likadana allihop?

Denna högtalare är starten på ett livslångt musikintresse för min del. Jaja, skratta ni bara, men för mig var det en stor upplevelse 1981.
Bild
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-09-07 23:06

Meridians 500-serie
Quad 33 (hette den väl?)
Naim Nait
Linn-grejor i antingen LK- eller "klimaxlådor" och förstås LP12
Carlssons 70-talare

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-09-07 23:19

Fick en lätt känning i backeliten i somras då nå´n ville sälja
en Tandberg TR2040 för två lakan. Efter c:a 10 sekunders
tvekan slog jag till. Att det sedan visade sig vara en 2075:a
gjorde inte så jäla mycket förutom att den inte har presets
på raddion(som 2040:an) - har emellertid förvånansvärt snabbt
lärt mig att klara biffen utan. Helt underbar raddiodel f.ö. ! :oops: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-09-07 23:22

En stor rullbandare med mängder av mätare och dioder måste jag ha någon gång.

:D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-07 23:28

En gammal EMT skivspelare skulle inte sitta helt fel.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-07 23:56

Kom över en fet Revox i mint condition en gång...
Kunde inte med att köpa den då jag visste att jag inte skulle använda den, men jag "räddades" av att jag visste att en kompis var på jakt efter en...
Köpte den åt honom och han har stolt haft den uppställd sedan dess och det är gött fett när man har fest att köra all bakgrundsmusik på denna och se de vackra aluminiumspolarna snurra så där snyggt! :P

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2009-09-08 00:45

Oj... Jag skulle vilja(även om det är helt orimligt) ha det mesta som Joe Ackroyd "Royd" petat ihop, det vore en kul men stor samling. Jag skulle också kunna tänka mig ett par Ruark Equinox (snygga som f*n och rätt bra) eller varför inte några sorter ur Polks klassiska monitor serie. Nån Hiraga stärkare eller ett par sorter vore kul... Nån tidig Aleph kanske.. Större äldre Cabasse har nån nämnt innan... det är inte helt fel. Acoustic Energy AE1 mk1 med... har någon så pm'a!!!! Musical fidelity A1000... Ja listan kan bli hur lång som helst... pust. Tror alla här vet och fattar.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2009-09-08 05:56

Små söta Linn Kan på stativ med läckra lakritskablar och en tidstypisk Naim,en gammal LP12..

Jag känner igen mig alldeles outsägligt i ovanstående påståenden. Jag har precis krympt min svågers hjärna med att sälja ett par Linnhögtalare som jag bara av plötslig nostalgisk kärlek impulsköpte.Han var sedan tio redan förkrymt sedan jag sålde på honom tidigare nämnda stativare från Linn. Jag spelade aldrig på dem själv utan på ett annat likadant par som hade en rödare faner som jag inte heller kunde motstå. Likadant med slutstegen,jag kan inte motstå dem. LP12 klingar magiskt i mitt sinne.

Tro det eller ej så har jag annat än Linn också. Lars E här på jobbet skänkte mig sin Pioneer,affärens dyraste i nådens år 1972. Han firade sin fasta anställning på detta sätt,helt i mint condition är den fortfarande. Den blåa frekvensskalan på tunern är nästan lika magisk som Linnapparaterna. Skivspelaren är fantastiskt snygg,högtalarna skulle jag aldrig komma på tanken att spela på,helt orepade i faneret och till och med originalkablaget intakt. Lars E är verkligen försiktig,han berättade att en gång på inflyttningsfesten spelade han Janis Joplin på skivspelaren. Han var ba stolt över den bedriften.

Tradera är ett djävulens verktyg,på lördagkvällen när salongsberusningen slår till,så går av någon märklig anledning många smaskiga objekt ut.

Jag har i alla fall varit med och krigat ett femtiotal gånger om verkligt onödiga prylar av nostalgisk karaktär. En Linn Mimik med slutkörd laser höll på att sluta lika dyrt som en fullt fungerande,tursamt nog inte hemma hos mig. I bland har man tyckt sig behöva sådant som man vet inte är ens bra,typ Nad eller Rotel. Har det hållit på att auktioneras ut för billigt så har det hänt att man i sista sekunden kaskadbjudit så det då i vart fall inte ska gå iväg för billigt. I synnerhet på sådant som man själv förköpt sig på och i eftertankens bleka sken undrar om det någonsin kan gå att ens ge bort.

Nostalgiska mopedgrejor är också rena heroinet,det är en av orsakerna till att jag nyktrade till med Linn prylar. Man kan utan problem köpa begagnat Zundapp skrot för hundra laxar. jag överdriver inte. Min Linnpolare sålde en zundapp trim cylinder på tradera för 5650:- spänn i lördags,helt sjukt. Den snubben lider av samma sorts vansinne. Något i hans minnesvärld spökar,för en HAN är det garanterat. kanske en manlig förebild ,en värsting hade det trimmet på sin "dappe" kanske var det rent utav han själv,nu utan hår lite blekfet men med slutlön. Resonerar kanske -Vaffan,jag har råd" alternativ två är,lagomt bakis på söndag,kollar vinnarbrevet på Tradera med värsta ågren...

Ursäkta mopedspåret..

Ja det var förstås sportmodellen på casalen, den med de härliga VDO mätarna oxå då,lyste grönt gjorde dom,mmm,och Borrani fälgarna dubbelnocksnav med rejäla hejdare,den alternativt femte växeln,och en ruggig trimpotentional med högt effektivt medeltryck..

Man trillar på återfall efter återfall,såg ett par Isobarikhögtalare,de var 250 mil härifrån och gamla som hedenhös,billiga var de oxå,endast femtusen,det var en förmodad idiot,hade drivit dom med jap crap förstärkare sedan nya. Jag var hårfint nära att hämta dom för den slutgiltiga rättrådiga vårdnanden,fick stilla mig med att bjuda på en innerrotortändning med programmerbar tändkurva till Gileran från 1978 för att inte förköpa mig igen. Burkarna ser ut som telefonkiosker och väger 51kilo vardera plus svintunga stativ. Hade betytt dödsstöten för äktenskapet.
Sedan var det Dynacoförstärkaren,en söt SCA-35 som jag var tvungen att bevara till eftervärden,en älskvärd Xelex DD-10 som av patriotiska skäl införskaffades, för en batteriladdare från OK med starthjälp spelar mer välstämt. Som en bättreaktig Denon med andra ord.
Jobbarkompisen på Rättspsyk hade jobbat med att sätta ihop OA52 or,härlig smålänning,överarmarna var som mina lår,han pratade så vackert om dem att det blev affär,liksom med den nästan oanvända Commodore 64án som han hade med ett extra originellt ljudande SID chip. Endast en hundring för 64án.

Rauna Njord står i källaren hos morsan. Ser ut om något som Heyerdal har uppfunnit,bra å ha när grannen separerade,helt atonala högtalare..
Ja vi är likadana allihop..

Ursäkta igen...
Senast redigerad av ivor-isobarik 2009-09-08 07:53, redigerad totalt 1 gång.
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-09-08 07:30

AndersP skrev:Vi är väl nästan likadana allihop?

Denna högtalare är starten på ett livslångt musikintresse för min del. Jaja, skratta ni bara, men för mig var det en stor upplevelse 1981.
Bild

Jäklar i hoppet det är kanske en sådan jag har till mitt horn, måste kolla. Ligger rätt i tiden. Fast den blåa färgen är inget jag minns.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-09-08 07:56

Här finns en tråd som gjord för inredningsarkitekter. Kan ge en del fruar också lite perspektiv på att det finns dom som har det värre.
Många sidor och alla har inte bilder men det finns ganska många.
Texten kan ge lite problem i början kanske.

http://www.review33.com/avforum/index.php?topic=90061123163903

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-09-08 09:24

Det såg ju riktigt bra ut, skulle tro att ljudet också var i bra klass.
Sådana högtalare skänker trygghet.
Speciellt nr 2.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-09-08 09:27

KarlXII skrev:En stor rullbandare med mängder av mätare och dioder måste jag ha någon gång.

:D

+1

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2009-09-08 09:29

eller varför inte en karaokemaskin?

kolla in den här...

http://www.youtube.com/watch?v=23kamIFLZ_o
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2009-09-08 10:16

ivor-isobarik skrev:eller varför inte en karaokemaskin?

kolla in den här...

http://www.youtube.com/watch?v=23kamIFLZ_o

Grundtonen i snubbens röst ger Hank vibbar men han är ju en usel sångare ändå hehe...

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-09-08 12:11

Det gjorde ingenting för det var amerikansk öl. :D :D

Användarvisningsbild
lennartj

10½" rullbandare

Inläggav lennartj » 2009-09-08 12:17

En Tandberg 10XD i mint condition vore mumma som komplement till min nästan likadana 9:a som bara tar 7" spolar.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Re: 10½" rullbandare

Inläggav Hum » 2009-09-08 12:42

lennartj skrev:En Tandberg 10XD i mint condition vore mumma som komplement till min nästan likadana 9:a som bara tar 7" spolar.

Min är bättre för min är rör hahaha!!!!

Användarvisningsbild
lennartj

Re: 10½" rullbandare

Inläggav lennartj » 2009-09-08 13:39

Hum skrev:
lennartj skrev:En Tandberg 10XD i mint condition vore mumma som komplement till min nästan likadana 9:a som bara tar 7" spolar.

Min är bättre för min är rör hahaha!!!!

Möjligen klangligt, men det brukar vara svårt att bibehålla lågt svaj vid längre spelning. :oops: Den blir så varm inuti av rören att drivremmen behagar slacka. Är du lycklig ägare till en ny och tight rem? 8)

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-09-08 14:57

Om det är någon rem som felar så gör jag en ny. Svaj är ju bara kul för gammal sjöbjörn som jag.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-08 15:11

Om det Svajar så får man dra ner på spriten...

Hum, har du inte lärt dig det ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-09-08 15:27

Får man dra ner sprit, jo jag tackar som frågar!!!!!! :)
En sjöman älskar havets våg och då är det svaj på gång, mössan alltså.
( Säg nu inte att det var för invecklat?).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi